Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger noen tips.


Ara
 Share

Recommended Posts

Er sikkert ikke første person som har litt problemer med en unghund men fant ikke noe om det da jeg søkte. Så da prøver jeg å høre om noen har noen tips til meg.

Oscar er en veldig uproblematisk gutt, nå 16 mnd gammel. Rolig og grei så å si hele tiden, så føler jeg har vært heldig der sånn sett.

Men hvis jeg løper med ham, så virker det ut som han tenker Wohoo nå skal vi ha det moro nå, og da tar han tak i ermet på jakka/genseren min og skal ha drakamp, iblant får han jo da tennene over hånda mi. Og er ikke godt med en hund på nå rundt 75 kg.

Det er i alle settinger, feks springmarsj på treninger, løpe i utstillingsringen osv osv. Var jo på utstilling på lørdag, han sto så rolig mens dommer så på ham. Med engang jeg starta å løpe så tok han et jippi byks i lufta og så starta han med dette tullet. Jeg kom helt svett ut av ringen med blåmerker på hånda. Dommer sa han trengte mye mer disiplin i ringen. Men han gjør som sagt dette i alle settinger hvor jeg løper, og jeg får ham ikke til å kutte det ut, blir nok ganske oppgitt og irritert og det hjelper nok iallefall ikke.

Så trenger noen tips om hva jeg skal gjøre når han begynner sånn, jeg har prøvd å stoppe opp og være kjedelig , men han slutter ikke, da tar han tak i ermet eller hånda mi og skal ha drakamp..hopper bakover og lekeknurrer og er helt med. Er så plagsomt jeg blir sprø hehe. Løping trigger et eller anna hos ham, og han blir så i sin egen verden at det er vanskelig å nå inn til ham altså.

Nå skal vi ha ringtreninger hver onsdag fremover i klubben, så kunne jeg fått noen råd å jobbe med der hadde jeg blitt velidg glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet har du prøvd i slike situasjoner da?

Har du prøvd å rett og slett å være streng og gi KLAR beskjed om at slikt ikke er greit? Han er tross alt blitt 16 mnd, og da burde ikke slik atferd være akseptabel lengre, da det nå begynner å bli farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sprute ham i ansiktet eller kroppen med en spruteflaske? Det, i tillegg til å prøve å hjernevaske "sitt" (kanskje ikke så passende med utstilling :P ) er det eneste som hjelper her når han kommer i festhumør og blokkerer alt mulig.

Noen hunder bryr seg rett og slett ikke om man gir "klar" beskjed, de må ha det inn over tid og man må kanskje komme seg rundt problemet på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har jeg ikke prøvd, ja jeg når ikke inn til ham når han er slik. Jeg føler jeg kunne løfta opp øret hans og brølt inni der uten han hadde brydd seg stort altså hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er DU når han begynner med dette? Kan du finne ut av om det er noe du gjør som trigger det, utenom at du begynner å løpe da? Kikker du på ham? Ser du ham i øynene? Starter han med en gang du begynner å løpe, får du tatt noen steg FØR han starter med tullet sitt? Greier du å se på ham AT han kommer til å begynne med dette FØR han starter?

Jeg hadde jo noen runder med dyret her i huset - f eks var det ikke så stas å løpe i grupperingen med en hund som hang mer i skuldra mi enn å løpe på gulvet liksom *ler*. Det jeg etterhvert fant ut med ham, var at han giret seg opp når jeg så på ham - og etterhvert begynte han å ta øyenkontakt selv bare for å få kødde liksom, og straks jeg så på ham, så startet sirkuset. De gangene jeg klarte å bevisst se vekk når han forsøkte seg på tull, så gikk det bra.

Jeg har også sett at det skal svært lite til før enkelte hunder tipper over - ofte er ikke eier så bevisst på hva de faktisk gjør som trigger det. Det kan være bittesmå ting - som et bittelitte rykk i båndet (som ikke engang er bevisst), kanskje er man bare litt ustø i et skritt, kanskje veiver man litt mye med armene... Det skal så lite til mange ganger, så det kan være greit om noen ser på dere og ser etter hva som faktisk trigger hunden til å starte sirkus :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sier noe der. Skal få noen til å filme oss en dag, så kan jeg hjem å se om det er noe jeg gjør som trigger dette her. Hadde vært veldig greit å bli kvitt det, forbanna tullehund hehe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jma og Siri er inne på mange viktige punkter her...

hvordan er du når han begynner? når du begynner løpe å øke farten osv, så er det noe som trigger han.

ville prøvd å blokka det enten med et "touch" med beinet ditt, eller med engang han begynner brå stopp og lag en lyd samtidig som du rykker litt i båndet... så han skjønner nå gjorde jeg noe gærnt. til slutt er det ikke morro og herje mer for han, for du stopper jo bare hele tia. dermed gir han til slutt opp...

PS: dette kan ta litt tid.. men sikker på at du får det til:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...