Gå til innhold
Hundesonen.no

Frilufts og turutstyrtråden!


Marthe
 Share

Recommended Posts

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/gps/gps-tur-friluft/garmin-etrex-10-handholdt-gps.html Garmin eTrex10, 794,-

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/gps/gps-tur-friluft/garmin-etrex-20-handholdt-gps.html Garmin eTrex20, 1375,-

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/gps/gps-tur-friluft/garmin-etrex-30-handholdt-gps.html Garmin eTrex30, 1790,-

Jeg tror 10 går ut fordi den ikke har skyggerelifer og farger, men hva trenger man egentlig? Mtp. 20 og 30. Jeg vet jo ikke hva alt det der er en gang :P haha Jeg trenger vel ikke høydemåler? Eller er det gøy? Kortspor, er det tracking? Noen som har en av disse? Eller anbefaling av andre gpser?

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/gps/gps-kart.html Hva er forskjellen på kartmål 1:20 000 og 1:50 000. Altså, jeg vet jo det er hvor "stort" kartet er, men hva er bør en ha til gåturer i fjellet(dags og ukesturer)? Går ut ifra det er 1:20 000 siden det er mye dyrere, men kan man gå tur etter 1:50 000? Hva ville dere kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 467
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi o

I sommer har jeg veldig lyst til å dra helt opp til Glomfjellet/Meløy/Svartisen-området! Vet ikke om jeg får det til pga den lange kjøreturen, men det ser utrolig spennende ut med alle de grottene og

Lola, nå er du på bærtur.

Posted Images

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/gps/gps-kart.html Hva er forskjellen på kartmål 1:20 000 og 1:50 000. Altså, jeg vet jo det er hvor "stort" kartet er, men hva er bør en ha til gåturer i fjellet(dags og ukesturer)? Går ut ifra det er 1:20 000 siden det er mye dyrere, men kan man gå tur etter 1:50 000? Hva ville dere kjøpt?

Vet ikke hvordan dette blir med GPS, men til jeg ville i hovedsak hatt detaljkart, men også et oversiktskart til lengre turer (er det en ukestur i samme område er det ikke nødvendig). Stort sett er turkartene til DNT 1:50 000, så det skal holde. Ville vurdert 1:20 000 i vanskeligere terreng, for eksempel med mange stigninger, mange topper, vann, myrer, osv. Særlig hvis dere tenker å gå uten sti. Men det er bare hva jeg tenker, har stort sett brukt DNT sine turkart.

Til sommeren kommer nok jeg til å bruke to 1:100 000 kart over Huldreheimen og Jotunheimen, samt to mer detaljrike kart, men 1:50 000 holder nok. Vil vurdere 1:25 000 om over områder jeg tenker å gå topptur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan dette blir med GPS, men til jeg ville i hovedsak hatt detaljkart, men også et oversiktskart til lengre turer (er det en ukestur i samme område er det ikke nødvendig). Stort sett er turkartene til DNT 1:50 000, så det skal holde. Ville vurdert 1:20 000 i vanskeligere terreng, for eksempel med mange stigninger, mange topper, vann, myrer, osv. Særlig hvis dere tenker å gå uten sti. Men det er bare hva jeg tenker, har stort sett brukt DNT sine turkart.

Til sommeren kommer nok jeg til å bruke to 1:100 000 kart over Huldreheimen og Jotunheimen, samt to mer detaljrike kart, men 1:50 000 holder nok. Vil vurdere 1:25 000 om over områder jeg tenker å gå topptur.

Tusen takk for svar! Har ikke veldig mange erfaringer med kart. Altså, kan kart og kompass, og har gått en del etter det, men jeg har bare fått kart av pappa, og vet ikke hvilke størrelse kartene er i :P Haha. På tide og lære seg litt mer! Hvert fall om man skal gå litt i fjellet fremover. Har jo lyst å gå Norge på tvers++ om kanskje et år, og da bør jeg være godt inne i det, tenker jeg :)

Vi kommer nok i sommer, jeg håper jeg får til en ukes tur på Hardangervidden blant annet, å gå utenom stier og hytter. Og der er det gjerne lurt å ha detaljkart.

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/gps/gps-kart/topo-premium-hardangervidda-kart-1-20-000.html Synes dette virka greit! Hater at kartene deles over der jeg skal gå, slik jeg trenger to, men her får vi jo med hele vidda i ett! :)

(Finne meg en gooodt betalt jobb kanskje...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Har ikke veldig mange erfaringer med kart. Altså, kan kart og kompass, og har gått en del etter det, men jeg har bare fått kart av pappa, og vet ikke hvilke størrelse kartene er i :P Haha. På tide og lære seg litt mer! Hvert fall om man skal gå litt i fjellet fremover. Har jo lyst å gå Norge på tvers++ om kanskje et år, og da bør jeg være godt inne i det, tenker jeg :)

Vi kommer nok i sommer, jeg håper jeg får til en ukes tur på Hardangervidden blant annet, å gå utenom stier og hytter. Og der er det gjerne lurt å ha detaljkart.

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/gps/gps-kart/topo-premium-hardangervidda-kart-1-20-000.html Synes dette virka greit! Hater at kartene deles over der jeg skal gå, slik jeg trenger to, men her får vi jo med hele vidda i ett! :)

(Finne meg en gooodt betalt jobb kanskje...)

Det er viktig å kunne når man skal gå i fjellet, men går man langs merkede stier er det jo knapt man trenger å se på kartet, man tar det frem under frokost og lunsj, og det er stort sett det :)

Angående GPS kunne jeg vurdert det på hundene etter hvert, særlig til høstturer utenom båndtvangen. Gir litt ekstra sikkerhet, i tilfelle de skulle stikke etter noe :) GPS i bilen hadde også vært noe, drit lei av å skrive ned veibeskrivelser på forhånd når vi skal et nytt sted.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en pro-shell bukse... Gore tex, vindtett, vanntett og gjerne pustende materiale. Forslag? Fått anbefalt the north face sine. De ligger på 3000. Andre forslag? :) Skal brukes hele året som regn- og turbukse og muligens på ski om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Garmin GPS, jeg synes de er best

Velg med farge. Det følger bare et stort kart med (som viser veier), så du trenger kart. Men jeg regner med at faren din ha GPS, så du kan benytte/overføre hans kart. Da ser du alle vann, de fleste stier, hytter osv

Jeg går alltid med GPS. Den tracker ruten du går og du kan overføre til PC med kabel. Du får opp fart, tid, avstand, snitt fart og mye mer (husker ikke alt i hode). Du kan også legge inn ruter påforhånd. Du kan også sjekke hvor langt det er igjen til bilen/hytta osv. Du kan navigere til bilen og mye mer.

Jeg synes GPS gir en ekstra trygghet og har dette alltid med meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en pro-shell bukse... Gore tex, vindtett, vanntett og gjerne pustende materiale. Forslag? Fått anbefalt the north face sine. De ligger på 3000. Andre forslag? :) Skal brukes hele året som regn- og turbukse og muligens på ski om vinteren.

Jeg ville hatt egen regnbukse (og regnjakke). Har ikke erfaring med mange turbukse (har en fra Lundhags selv), men har inntrykk av at de funker til de meste, bortsett fra plaskevær. Etter to-tre vask måtte jeg impregnere min bukse på nytt. De fleste skallbukser vil være vannavstøtende, ikke vanntett.

EDIT: Tenkte mer på vanlige turbukser.

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen bra sekktips? Jeg har en helsport fjellheimen 85l i str m. Den er litt for lang for meg, og i tillegg så sliter jeg med at den ikke passer til hoftene mine. Jeg har litt problemer med hoftene fra før, så jeg har funnet ut at jeg må finne meg en ny sekk sånn at jeg slipper å gå med vonde hofter flere dager etter turen. Jeg tenkte kanskje jeg skulle prøvd en damesekk? Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen bra sekktips? Jeg har en helsport fjellheimen 85l i str m. Den er litt for lang for meg, og i tillegg så sliter jeg med at den ikke passer til hoftene mine. Jeg har litt problemer med hoftene fra før, så jeg har funnet ut at jeg må finne meg en ny sekk sånn at jeg slipper å gå med vonde hofter flere dager etter turen. Jeg tenkte kanskje jeg skulle prøvd en damesekk? Noen med erfaring?

Hvor høy er du?

Jeg er ca. 163 cm og har en damesekk på 65 liter. Selvfølgelig hadde det vært praktisk å kunne bære mer i blant, men for meg med min høyde hadde ikke det fungert rett og slett. Det skal være litt komfortabelt også, liksom.

Å anbefale sekk blir vanskelig, det beste er nok å prøve, gjerne med litt vekt oppi så du får kjent hvordan det føles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som anbefalte north Face sier den hun har er helt vanntett. :) fikk låne den, og likte den godt. Men den er DYR gitt...

Skal kikke på norrøna trollvegget, kanger! Takk :)

Ser på nettsida at den ikke ser helt ut sånn som den jeg har, men then again har jeg hatt den i 4-5 år så den er jo noen modeller tilbake. Min er en helt enkel skallbukse, gore tex. Ensfarget svart. Ingen lommer utover ei midt på brystpartiet, den er god og høy så man slipper mellabær, og gode bukseseler. Den er så sinnsykt anvendelig at jeg kan bruke den midt på sommern i "varmt drittvær" - da har jeg ingen ting under buksa og bruker den som et rent skall.

Men be aware, den er en skallbukse, den puster dårlig sånn sett. Til vanlige "finværsdager" på sommern i fjellet bruker jeg andre.

Hvis du tenker en mer lightversjon bukse til turer i den varmere delen av vår/sommer/høst - som puster - er jeg ekstremt fornøyd med Fjällraven Alta, med stretch i knær og rompe-område. G-1000 materialet til Fjällraven er helt konge. Kan også ha ullundertøy under, da bruker jeg den ned i -10 kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du?

Jeg er ca. 163 cm og har en damesekk på 65 liter. Selvfølgelig hadde det vært praktisk å kunne bære mer i blant, men for meg med min høyde hadde ikke det fungert rett og slett. Det skal være litt komfortabelt også, liksom.

Å anbefale sekk blir vanskelig, det beste er nok å prøve, gjerne med litt vekt oppi så du får kjent hvordan det føles.

Jeg er 1.73, så jeg er ganske høy. Jeg må ha mer enn 65l hvis ikke så er jeg avhengig av å ha med meg noen andre på tur, og det passer ikke alltid like bra. :P Det er jo egentlig en høyde jeg burde klare å finne behagelige sekker til. Jeg har hørt om noen sekker som har bevegelige (?) hoftebelter, så jeg tenkte kanskje at noe sånt kunne passet. Prøvde du mange før du bestemte deg? Har du damesekk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.73, så jeg er ganske høy. Jeg må ha mer enn 65l hvis ikke så er jeg avhengig av å ha med meg noen andre på tur, og det passer ikke alltid like bra. :P Det er jo egentlig en høyde jeg burde klare å finne behagelige sekker til. Jeg har hørt om noen sekker som har bevegelige (?) hoftebelter, så jeg tenkte kanskje at noe sånt kunne passet. Prøvde du mange før du bestemte deg? Har du damesekk?

Ja, jeg kunne nok hatt 70 eller noe slikt. Men ikke 85 i alle fall. Jeg har damesekk, ja. Fikk min til konfirmasjonen og siden den satt godt følte jeg ikke behov for å prøve noen annen sekk. Har en god Haglöfs-sekk. :) (Som faktisk nærmer seg åtte år nå, herlighet, jeg er i ferd med å bli gammel. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Garmin GPS, jeg synes de er best

Velg med farge. Det følger bare et stort kart med (som viser veier), så du trenger kart. Men jeg regner med at faren din ha GPS, så du kan benytte/overføre hans kart. Da ser du alle vann, de fleste stier, hytter osv

Jeg går alltid med GPS. Den tracker ruten du går og du kan overføre til PC med kabel. Du får opp fart, tid, avstand, snitt fart og mye mer (husker ikke alt i hode). Du kan også legge inn ruter påforhånd. Du kan også sjekke hvor langt det er igjen til bilen/hytta osv. Du kan navigere til bilen og mye mer.

Jeg synes GPS gir en ekstra trygghet og har dette alltid med meg.

Takk! Hvilken Garmin har du? Det kartet som følger med, hvor er det fra? Hele Norge, bilveier liksom?

Er det slik at du får kart på en minnebrikke, som du tar inn i GPSen? Altså, at jeg må låne pappas minnekort da eventuelt? Og må bytte minnebrikke om man skal bruke et annet kart? Eller kan man ha flere inne på en gang?

Er det noen som har noen bra sekktips? Jeg har en helsport fjellheimen 85l i str m. Den er litt for lang for meg, og i tillegg så sliter jeg med at den ikke passer til hoftene mine. Jeg har litt problemer med hoftene fra før, så jeg har funnet ut at jeg må finne meg en ny sekk sånn at jeg slipper å gå med vonde hofter flere dager etter turen. Jeg tenkte kanskje jeg skulle prøvd en damesekk? Noen med erfaring?

Jeg ville dratt i en butikk som har god og stor friluftsavdeling, og spurt noen der om hjelp til å finne en sekk som passer deg og si at den du har ikke var behagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som jeg har det! Og tarp'en Hermes linka til virka veldig grei! :)

Ellers har du dette, som er Helsport sitt. http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/tarp-shelter/helsport-gapahuk-overseil.html Men det ser mindre ut, så da er gjerne XXL sitt like greit. Men dette kan brukes som gapahuk alene, og jeg går ut ifra det er lettere enn 2kg(høres ikke det mye ut for den XXL tarpen)?. Også er det litt dyrere da :P

Gapahuken veier omtrent det samme, 2,1 kg med to stenger. Jeg vet ikke hva duken til gapahuken veier, men duken til tarpen veier 1,1 kg, så er det stenger og plugger som kommer i tillegg. Det spørs hvilken tur du er på, men stengene er ikke alltid nødvendig å ta med på tur.

EDIT 1: Fordelen med tarpen er at duken er større, og du kan forme litt selv hvordan du vil sette den opp. Spesielt i skogen har du mange muligheter, og du kan fint lage en enkel gapahuk med den.

EDIT 2: Legg merke til at tarpstangen selges separat flere steder. Ser ut som den er inkl. hos XXL, og de er også desidert billigst.

Tusen takk for tipsene! :) Jeg tror jeg går for en duk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, på teltturen vår i høst dro vi innom biltema og kjøpte vanlig presenning :lol: Fungerte da, men uuunødvendig tungt og tar mye plass.. Skal kjøpe tarp til sommern tror jeg.

Og så skal jeg kjøpe meg en sånn hengekøye med tak og myggnetting. Det blir bra :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på nettsida at den ikke ser helt ut sånn som den jeg har, men then again har jeg hatt den i 4-5 år så den er jo noen modeller tilbake. Min er en helt enkel skallbukse, gore tex. Ensfarget svart. Ingen lommer utover ei midt på brystpartiet, den er god og høy så man slipper mellabær, og gode bukseseler. Den er så sinnsykt anvendelig at jeg kan bruke den midt på sommern i "varmt drittvær" - da har jeg ingen ting under buksa og bruker den som et rent skall.

Men be aware, den er en skallbukse, den puster dårlig sånn sett. Til vanlige "finværsdager" på sommern i fjellet bruker jeg andre.

Hvis du tenker en mer lightversjon bukse til turer i den varmere delen av vår/sommer/høst - som puster - er jeg ekstremt fornøyd med Fjällraven Alta, med stretch i knær og rompe-område. G-1000 materialet til Fjällraven er helt konge. Kan også ha ullundertøy under, da bruker jeg den ned i -10 kuldegrader.

Takk for utfyllende info!

Må bare bestemme hvor vann- og vindtett og/eller pustende materiale jeg vil ha da. Tror jeg trenger en som tåler litt tøft og tidvis kaldt vær mest... *fundere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...