Gå til innhold
Hundesonen.no

Frilufts og turutstyrtråden!


Marthe
 Share

Recommended Posts

Det er svært sjelden jeg har tykk jakke på meg på fjellet, hverken sommer eller vinter. En god vindjakke/skalljakke er viktig, men under har jeg ull direkte på kroppen og en fleece, stort sett. Jeg syns det er mest behagelig når man går med sekk, spesielt om man går med ski og man blir litt mer svett. Har alltid en ullgenser lett tilgjengelig i sekken som jeg tar på meg om vi stopper. Har aldri frøsset, selv ikke i -15 og god vind på vidda i mars/april.

Jeg går aldri med tykk jakke, da svetter jeg ihjel :sweat: Har samme som deg på meg når jeg går.

Men hvis det er litt kaldt i været ellers, så blir jeg veldig fort kald og begynner å fryse når vi stopper. Så når det er for eks. mat-tid, må jeg kle på meg mye for å holde varmen. Og det tar jeg av meg når vi skal gå igjen. Og da er denne jakken jeg snakket om super :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 467
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi o

I sommer har jeg veldig lyst til å dra helt opp til Glomfjellet/Meløy/Svartisen-området! Vet ikke om jeg får det til pga den lange kjøreturen, men det ser utrolig spennende ut med alle de grottene og

Lola, nå er du på bærtur.

Posted Images

Tenker du noe mer enn østlandsområdet? Jeg er ikke så veldig kjent selv enda, men ved å bruke diverse sider, for eksempel ut.no, så er det ganske greit å finne noen fine turer.

Med østlandsområdet tenker jeg fra østfold og helt opp til Jotunheimen i nord og telemark i vest.

Jeg fant en tur, men jeg synes det er så mange som ser litt tøffe ut, for en som ikke er veldig fjellvant.

Østlandsområdet er stort. :P Men Sigridsbu - Eriksbu er grei fjelltur. Den er uten de store utfordringene og greie hytter å ha med hund på. Det er litt sånn standard tur å begynne med for de som bor her i området. Jeg gikk oppi der flere ganger da jeg var yngre. :)

Nettopp, men jeg har lappen og reiser gjerne med buss, så det er mitt minste problem :D

Sigridsbu-Eriksbu, ligger jo i grunn veldig fint til! Hvordan er det å gå turen om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med østlandsområdet tenker jeg fra østfold og helt opp til Jotunheimen i nord og telemark i vest.

Jeg fant en tur, men jeg synes det er så mange som ser litt tøffe ut, for en som ikke er veldig fjellvant.

Nettopp, men jeg har lappen og reiser gjerne med buss, så det er mitt minste problem :D

Sigridsbu-Eriksbu, ligger jo i grunn veldig fint til! Hvordan er det å gå turen om sommeren?

Det er en fin sommertur. Ikke noe særlig å gå om vinteren tenker jeg. Det er en fin foss den ene veien opp til Sigridsbu og noen vann som man kan bade i om ønskelig. Det kan nok være en del folk der oppe i fellesferien. Sigridsbu er innenfor en sånn rekkevidde at man kan gå opp og ned samme dag, så jeg vet at det er mange som bruker den til dagsturer.

Jeg mener at det står ganske bra på ut.no om ruten og hyttene. :) Det kan nok være litt steinete noen steder på ruten, så det kan være smart å ha med potevoks/potesokker for sikkerhets skyld. Når det er hytter som man går til så slipper man å bære så mye selv og. Det er veldig deilig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår/sommer/høst har jeg lyst til å gå noen ordentlige dagsturer. Problemet er at jeg ikke har bil, og at det er kjedelig å måtte bruke to timer på å traske langs vei for å komme til flott turterreng. Så jeg lurer på om noen kan tipse om fine dagsturer som er tilgjengelig med kollektivtrafikk, og hvor jeg kan komme meg både ut på tur og hjem igjen i løpet av en dag, med Ås som utgangspunkt. Gjerne turer til topper eller i litt artig terreng. Massevis av granskog kan bli litt kjedelig i lengden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår/sommer/høst har jeg lyst til å gå noen ordentlige dagsturer. Problemet er at jeg ikke har bil, og at det er kjedelig å måtte bruke to timer på å traske langs vei for å komme til flott turterreng. Så jeg lurer på om noen kan tipse om fine dagsturer som er tilgjengelig med kollektivtrafikk, og hvor jeg kan komme meg både ut på tur og hjem igjen i løpet av en dag, med Ås som utgangspunkt. Gjerne turer til topper eller i litt artig terreng. Massevis av granskog kan bli litt kjedelig i lengden. :P

Smertelig opplevd :lol: "hvis jeg bare går opp her blir det sikkert klar...... dafuq??!!! FLERE GRANTRÆR? WHYYYYY :cry: " :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår/sommer/høst har jeg lyst til å gå noen ordentlige dagsturer. Problemet er at jeg ikke har bil, og at det er kjedelig å måtte bruke to timer på å traske langs vei for å komme til flott turterreng. Så jeg lurer på om noen kan tipse om fine dagsturer som er tilgjengelig med kollektivtrafikk, og hvor jeg kan komme meg både ut på tur og hjem igjen i løpet av en dag, med Ås som utgangspunkt. Gjerne turer til topper eller i litt artig terreng. Massevis av granskog kan bli litt kjedelig i lengden. :P

Bruk toget, for eksempel Bergensbanen. Ta morgentor opp på vidda, ta kveldstog tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Mye å velge blant og finnes nesten ikke dårlige telt.

Problemet er bruksområde og krav/forventinger.

Jeg kjøpte meg telt for megselv med hund, kravet var lett og kjapt å sette opp.

Endte opp med Helsport Ringstind Light 2 2011 modell.

+ Veier 1990 gram inkl alt (kjøkkenvekt veiing), altså perfekt til soloturer.

+ God plass til en person med en eller to hunder.

+ God ventilasjon ift andre telt jeg har ligget i.

+ EN teltstang og pakker det i pakkposen med innerteltet montert.

- Lite fortelt

- Lite til 2 personer med hund(er).

Men det er masse andre telt å velge blandt, Hilleberg og Expeed er også populære blandt "entusiastene".

Edit : www.fjellsport.no = sjekk prisen andre steder også, de er ikke akkurat billigst på alt ser det ut som.

www.prisjakt.no har mye turutstyr i databasen

Det har jeg også. Veldig fornøyd med det så langt, men kjøpte det på tilbud i høst, så det er ikke brukt på mer enn et par overnattinger. Veldig fin størrelse til en person og hund, men jeg ville ikke brukt det som tomannstelt.

Når det gjelder liggeunderlag er jeg feig og tør ikke satse på oppblåsbart i frykt for at det skal gå hull på det. Eh jeg er ikke så veldig forsiktig med tingene mine :P De oppblåsbare er litt tyngre også, og den vekta er viktigere for meg enn at liggeunderlaget må festes utenpå sekken. Jeg har et bamse extrem og hadde helt sikkert valgt det samme igjen om jeg hadde klart å ødelegge det :P Men klart. Gode oppblåsbare liggeunderlag er gode å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd.

For to år siden var jeg og noen jenter på Norefjell. Vi hadde basecamp på Tempelseter og gikk dagstur til Høgevarde.

Året etter dro vi til Vassfaret. Basecamp ved et vann som heter Skrukkefylla ( :lol:)

Gikk to flotte dagsturer og hadde en dag i Bjørneparken.

Sko er viktig. Samme med sokker. Jeg bruker mye ullsokker og de slites fort ut. Har funnet ut at Østerdalssokken (Labben) er kjempe gode. Billige er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også. Veldig fornøyd med det så langt, men kjøpte det på tilbud i høst, så det er ikke brukt på mer enn et par overnattinger. Veldig fin størrelse til en person og hund, men jeg ville ikke brukt det som tomannstelt.

Erfaringer med Ringstind Light vs. Ringstind Superlight? Sistnevnte koster litt mer, men må si det frister med et telt som bare veier 890 gram. Spesielt til langturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertelig opplevd :lol: "hvis jeg bare går opp her blir det sikkert klar...... dafuq??!!! FLERE GRANTRÆR? WHYYYYY :cry: " :lol:

Jeg har helt motsatt opplevelse jeg :lol: Oppvokst i skau, og da og ha fjell og vidde hele tiden som jeg har nå er kjedelig :lol: Hvor er alle hemmelige tjern, og hvor er nøkken og huldra liksom?! Veldig glad for at det er en haug med villrein oppå her, det gjør det litt mer spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Erfaringer med Ringstind Light vs. Ringstind Superlight? Sistnevnte koster litt mer, men må si det frister med et telt som bare veier 890 gram. Spesielt til langturer.

Nei, det var utelukkened pris som gjorde at jeg kjøpte det og ikke det superlette. Skulle gjerne hatt et telt på under en kg hvis kvaliteten er bra nok :) Men jeg lurer litt på hvor mye disse supertynne dukene tåler? De virker så sjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er viktig. Samme med sokker. Jeg bruker mye ullsokker og de slites fort ut. Har funnet ut at Østerdalssokken (Labben) er kjempe gode. Billige er de også.

Jeg sverger til hiking-sokker etter noen ganske kjipe gnagsåropplevelser langt oppå vidden. Det er også viktig å ta godt vare på skoene, så de holder seg myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder liggeunderlag er jeg feig og tør ikke satse på oppblåsbart i frykt for at det skal gå hull på det. Eh jeg er ikke så veldig forsiktig med tingene mine :P De oppblåsbare er litt tyngre også, og den vekta er viktigere for meg enn at liggeunderlaget må festes utenpå sekken. Jeg har et bamse extrem og hadde helt sikkert valgt det samme igjen om jeg hadde klart å ødelegge det :P Men klart. Gode oppblåsbare liggeunderlag er gode å ligge på.

Angående liggeunderlag. Jeg er lang (191-192), og de fleste liggeunderlag er kortere enn dette (Bamse Extreme er 186, mange underlag er enda kortere enn dette). Hva gjør jeg?

Har tidligere kun brukt enkle, skumgummiliggeunderlag, og er egentlig fornøyd med det. Liker ikke at det blir for mykt, ikke hjemme i sengen heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbelposting, men jeg ser altså nå etter telt, sovepose, og liggeunderlag. Jeg har sett litt på Helsport Lom, som er lett og kompakt sovepose. Noen som har erfaringer med denne?

http://www.outnorth.no/no-helsport/lom-sovepose-v-cool-blue.php?utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=productlinks&utm_term=Helsport+Lom+Sovepose+V+Cool+Blue&utm_content=Sovs%E4ckar+%2B+tillbeh%F6r&utm_campaign=Prisjakt

Jeg har en sovepose fra før, som er helt grei, og jeg sikkert kommer til å bruke mest til markaturer, men skulle hatt en lett og kompakt enn til langturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd.

Året etter dro vi til Vassfaret. Basecamp ved et vann som heter Skrukkefylla ( :lol:)

Gikk to flotte dagsturer og hadde en dag i Bjørneparken..

Er jo en bok om siste fastboende i Vassfaret. Hun het Berte Skrukkefyllhaugen. Elsk på navnet :D Hun bodde på nordsiden av vannet dere lå ved. hehe :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Berte_Skrukkefyllhaugen

Angående liggeunderlag. Jeg er lang (191-192), og de fleste liggeunderlag er kortere enn dette (Bamse Extreme er 186, mange underlag er enda kortere enn dette). Hva gjør jeg?

Har tidligere kun brukt enkle, skumgummiliggeunderlag, og er egentlig fornøyd med det. Liker ikke at det blir for mykt, ikke hjemme i sengen heller :P

Sier Exped igjen jeg! Haha. Pappa er 190 og den er lang nok til han. Samboeren min er 193-4 og det passer til han også. Vi har det lengste. Men kanskje du ville ha "ikke oppblåsbart"?

Isåfall fant jeg dette blant annet, på 196cm. http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-ridge-rest-solite-large.html Og 540gram "tungt".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier Exped igjen jeg! Haha. Pappa er 190 og den er lang nok til han. Samboeren min er 193-4 og det passer til han også. Vi har det lengste. Men kanskje du ville ha "ikke oppblåsbart"?

Isåfall fant jeg dette blant annet, på 196cm. http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-ridge-rest-solite-large.html Og 540gram "tungt".

Skal absolutt vurdere det, men iom at jeg skal ha telt, sovepose og liggeunderlag før sommeren, så teller pris litt også.

Skal dessuten kjøpe kløv og fiskeutstyr, blir en dyr sesong, ser det ut som. Har heldigvis klær og god sekk fra før :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal absolutt vurdere det, men iom at jeg skal ha telt, sovepose og liggeunderlag før sommeren, så teller pris litt også.

Skal dessuten kjøpe kløv og fiskeutstyr, blir en dyr sesong, ser det ut som. Har heldigvis klær og god sekk fra før :D

Ja, det er ikke billig! Heldigvis har jeg fått en del av min far, i og med at han er veldig friluftsmann, og vil at vi ungene skal det også. Fått fjelltelt, Exped, fjellduk, ekstremsovepose, jaktklær, jaktsko, fjellsekk osv. Har spart en del tusen der!

Men blir nok å kjøpe inn en del mer i år, siden jeg har en del flere planer fremover med turer, hvor jeg må begynne å tenke vekt. Og innkjøp av alt utstyr til samboer, og en del smått. Blir fort dyrt!

Det andre jeg linka, var ikke så gale pris på da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre jeg linka, var ikke så gale pris på da :)

Nei, er notert ned.

Jeg ønsker å kjøpe en presenning som jeg kan ha over teltet. Er det noen som har forslag/erfaringer med noen her? :)

Klassisk tarp: http://xxl.no/Root/Tur-og-villmarksliv/Bo-og-sove/Telt/Nordmarka-Tarp/p/1056060_1_Style

I skauen trenger du ikke stangen, da bruker du trær rundt leirplassen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg GPS jeg, men har aldri hatt det, og kan egentlig ikke noe med det.

Kan man "tracke" ruten man går med GPS? Slik som Runkeeper/Endomondo ol.? Får man opp km, tid osv? Og ruten på kartet? Kan dette hentes "ut" på nettet å en måte?

Og hvilken GPS anbefaler dere? Vil ha en god, som har de tingene jeg trenger, men gjerne så rimelig som mulig! Og er det slik at man må kjøpe kart utenom? Ligger det ingen kart inne på dem?

Dere som har GPS, hva synes dere? Nødvendig, eller ligger den ofte igjen hjemme? :) Nå tenker jeg hå bruke GPSen på turer som er over flere dager, men det er jo kjekt å "tracke" dagsturer også, om det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg GPS jeg, men har aldri hatt det, og kan egentlig ikke noe med det.

Kan man "tracke" ruten man går med GPS? Slik som Runkeeper/Endomondo ol.? Får man opp km, tid osv? Og ruten på kartet? Kan dette hentes "ut" på nettet å en måte?

Har ikke peiling på GPS, men ja, det skal gå fint. Du kan også legge inn rute på forhånd, for eksempel en du lager på lommekjent.no.

Selv holder jeg meg til kart og kompass :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Fjellheimen 3 camp :)

Samme som jeg har det! Og tarp'en Hermes linka til virka veldig grei! :)

Ellers har du dette, som er Helsport sitt. http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/tarp-shelter/helsport-gapahuk-overseil.html Men det ser mindre ut, så da er gjerne XXL sitt like greit. Men dette kan brukes som gapahuk alene, og jeg går ut ifra det er lettere enn 2kg(høres ikke det mye ut for den XXL tarpen)?. Også er det litt dyrere da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gapahuken veier omtrent det samme, 2,1 kg med to stenger. Jeg vet ikke hva duken til gapahuken veier, men duken til tarpen veier 1,1 kg, så er det stenger og plugger som kommer i tillegg. Det spørs hvilken tur du er på, men stengene er ikke alltid nødvendig å ta med på tur.

EDIT 1: Fordelen med tarpen er at duken er større, og du kan forme litt selv hvordan du vil sette den opp. Spesielt i skogen har du mange muligheter, og du kan fint lage en enkel gapahuk med den.

EDIT 2: Legg merke til at tarpstangen selges separat flere steder. Ser ut som den er inkl. hos XXL, og de er også desidert billigst.

Endret av Hermes
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...