Gå til innhold
Hundesonen.no

Frilufts og turutstyrtråden!


Marthe
 Share

Recommended Posts

  • Svar 467
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi o

I sommer har jeg veldig lyst til å dra helt opp til Glomfjellet/Meløy/Svartisen-området! Vet ikke om jeg får det til pga den lange kjøreturen, men det ser utrolig spennende ut med alle de grottene og

Lola, nå er du på bærtur.

Posted Images

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig :)

Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi opp i fjellene. Kjempefint!

547247_10151802484865341_1525806294_n.jp

526180_10151802501355341_1074828835_n.jp

Prøver å finne en måte å krysse Gullbergelva på uten å bli klissblaute. Det virka ikke..

543183_10151802517690341_1379187736_n.jp

Det jeg syns var så spesielt med Åfjord var at det virka som man var på høyfjellet, men vi var ikke mange hundre meterne over havet :)

485875_10151802544495341_683954084_n.jpg

Stumptjønnan, her campet vi. Vi slo opp teltet, men endte opp med å sove under åpen himmel. Det var helt fantastisk :)

546595_10151802552985341_1391458357_n.jp

Plutselig fløy det en ørn rett over hodene våre, var glad Thorvald ikke var en minihund!

582419_10151802560240341_1639292637_n.jp

Ca 400 moh!

526769_10151802575725341_889197345_n.jpg

Snart nede :)


Åfjord/Fosen anbefales VIRKELIG på det varmeste. Vi skal tilbake i år! Da skal vi ha med fiskestang også, og håper vi får til to netter :)

Tok litt av med bilder, da :icon_redface:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troooor vi har en slik tråd. Tror jeg oppretta en en gang, men den er vel forsvunnet :P

Vi MÅ jo ha en sånn her tråd :D

Jeg skal ihvertfall masse på tur i vår, sommer og høst! Mer oppdateringer på det seinere :)

Åfjoooord! <3

Ja, tror den het Turtråden ellernoe? Skrev om Trollheimen-turen vår der :) Kan kanskje slå de sammen?

Edit: Her ihvertfall: http://hundesonen.no/forum/topic/63840-turtraaden/ Men dette gjaldt alle mulige turer da, så mulig du tenkte på en annen?

Endret av Aslan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke den jeg tenkte på. Husker en tråd hvor man kunne skriver på lengre turer man har vært på, om det var overnatting på hytter osv, om det var lov med hun i hyttene, og hvile turruter osv det va. Men det fungerer da å begynnepå nytt med denne og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har gått over Hardangervidden? Er det noen som evt. vet om det er mye sau der oppe? :)

Vi har gått en del ved Tinnhølen og rundt litt i alle rettninger derfra, og det hender vi ser hvite prikker eller hører dem, men vil ikke si at det er mye. I hvert fall har ikke vi truffet på mye sau :)

Jeg elsker Hardangervidda, og prøver å få til en ukes tur der med samboer i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, vi gikk i Åfjord (Fosenhalvøya, Trøndelag) i pinsen i fjor, det var helt nydelig :)

Vi plukka oss bare ut et sted som så lovende ut på kartet, Vinnaplassen het det der vi starta, også gikk vi opp i fjellene. Kjempefint!

Åfjord/Fosen anbefales VIRKELIG på det varmeste. Vi skal tilbake i år! Da skal vi ha med fiskestang også, og håper vi får til to netter :)

Tok litt av med bilder, da :icon_redface:

Det så herlig ut! Tror jeg skal foreslå det til TJ. Det er jo ikke så langt fra oss og til Åfjord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å gå noen lengre skogs- og fjellturer i vår/sommer/høst, men vet ikke helt hvor ennå. Det blir ihvertfall litt tur når jeg er på hytta i Rendalen (Sølen, Femund osv), men jeg har også lyst til å utforske nye steder. Gjerne over flere dager, type hytte til hytte. Men kan også gå dagsturer og tilbake til samme sted for så å legge ut på en annen tur dagen etter.

Skal sjekke ut litt steder, men skal fra og med nå også følge med for tips og opplevelser i denne tråden!

Og om noen vil ha turfølge så er det bare koselig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så herlig ut! Tror jeg skal foreslå det til TJ. Det er jo ikke så langt fra oss og til Åfjord. :)

Det burde dere :ahappy: Jeg likte at det var så tilgjengelig! Vi kom litt seint igang den dagen vi dro og vi hadde bare tid til en overnatting, så vi kom oss ikke så langt opp som vi håpte, men denne gangen har vi planer om å komme oss til Reinsjøen og bo der 1-2 dager og fiske. Har sett bilder derfra, og det ser helt nydelig ut :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har gått over Hardangervidden? Er det noen som evt. vet om det er mye sau der oppe? :)

Nja, i lavere strøk. Høyere opp kan du derimot finne på å møte rein :P Jeg ville holdt båndtvangen, særlig hvis det er noe jakt i hundene dine. Er ikke bare sau og større vilt som kan bli forstyrret, mye fugl og annet småvilt, og hunden din kan fint finne på å trakke opp et reir eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, i lavere strøk. Høyere opp kan du derimot finne på å møte rein :P Jeg ville holdt båndtvangen, særlig hvis det er noe jakt i hundene dine. Er ikke bare sau og større vilt som kan bli forstyrret, mye fugl og annet småvilt, og hunden din kan fint finne på å trakke opp et reir eller noe.

Og det er ikke sjeldent de går å sjekker om folk holder båndtvangen.. Bare for å ha det sagt! Det blir fort dyrt der oppe, om man har hunden(e) løs :P

Vi møtte en elg der i sommer vi! Det var kult :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi kunne ha en tråd hvor vi skriver erfaringer om ulike typer frilufts og turutstyr og spørre om tips? Som friluftsklær, kokeaperat, telt, poser, mat osv.

Legg gjerne inn linker til nettbutikker hvor man kan få kjøpt bra med friluftslivutstyr :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har per dags dato gassbrenner til stormkjøkkenet mitt, men lurer på om jeg skal gå til innkjøp av parafinbrenner, som er dugende på vintrene også. Er det noen som bruker parafinbrenner her? Er det mye tyngre å bære? Jeg vet jo gass er lett, og går ut ifra parafin er en del tyngre. Og hvor fort brukes parafin opp? Er effektiviteten like god som med gass?

Og gjerne tips til hvor jeg kan kjøpe det rimelig! Gjerne på nett.
--
Jeg vil bare legge inn en link til et sted jeg hvertfall kommer til å legge igjen noen kroner når jeg har fått lønning.
http://www.fjellsport.no/

---

Og jeg vil anbefale et godt oppblåsbar dunliggeunderlag jeg! Kjøpte det i Alta, sammen med mange flere på skolen, og brukte det i opp til -35 grader og holdt varmen. Det pumpes opp med en innebyugget pumpe, og skal IKKE blåses opp med munnen(da ødelegges det). Ved å blåse opp liggeunderlag med munnen blåser man varm luft inn, som fordampes, blir vått og deretter fryser om det er kaldt ute.

Exped DownMat 7 LW

http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-downmat-7-lw-liggeunderlag.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi kunne ha en tråd hvor vi skriver erfaringer om ulike typer frilufts og turutstyr og spørre om tips? Som friluftsklær, kokeaperat, telt, poser, mat osv.

Legg gjerne inn linker til nettbutikker hvor man kan få kjøpt bra med friluftslivutstyr :D

Det var det som var meningen med tråden jeg lagte. Sånn at vi kunne ha en felles tråd for tips og råd osv. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som var meningen med tråden jeg lagte. Sånn at vi kunne ha en felles tråd for tips og råd osv. :)

Åja! Trodde det var tips om tursteder jeg? Da missforstod jeg tråden din!

Edit: Jeg tenker kanskje det er greit å dele det i en turstedertips tråd og en utstyrstråd, men om moderatorene er uenige, så får dere slå de sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...