Gå til innhold
Hundesonen.no

Japansk spisshund og sommervarme


Tabris
 Share

Recommended Posts

Vi fikk Ozu som valp i høst, og naiv som jeg var, så var jeg redd for hvordan han ville takle den kommende vinteren med valpepels og alt. Men det viser seg jo at han er en skikkelig polarrev som leker jordrotte i snøen når gradestokken viser tolv blå, og har aldri brydd seg om verken snø, hagl, regn eller vind. Og når vi kommer inn fra en kald tur i minusgrader og rim på alle trærne, så legger han seg helst for å sove der det er kaldest og mest trekkfullt (som f.eks ved ytter- eller terrassedøren).

Så da har jeg fått en annen bekymring - hvordan i alle dager vil han takle sommervarmen? Nå bor jeg langs kysten, så vi har jo aldri de ekstreme temperaturene. Men vi kan fort få en varmebølge på 20-25 grader i et par uker sommerstid. Jeg vet jo fra tidligere hunder at jeg forsøker å unngå tur når solen er på det varmeste, (jeg liker selv ikke å være for mye ute når det er for varmt, så det blir ikke aktuelt for min del heller). Men jeg har jo lyst til å gå noen fine sommerturer når været er pent (og ikke for varmt).

Dere andre som har japanere - hva er deres erfaringer med hvordan de takler varme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg jo i Bergen så det er ikke så varmt om sommeren her heller. Ikke der vi pleier være i sommerenferien heller.

Men det kan lett på en solfylt dag bli over 25 grader i Bengtfors (men vi har ikke vært heldig med det på en stund nå..)

Når det gjelder varme å japansk spisshund er det sikkert veldig forskjellig fra hund til hund.

- Mayra takler varmen kjempe bra, hun kan gå lenge og langt i varmen uten å bli påvirket, men mayra mister mye pels før sommeren.

Så det kan være noe som gjør at hun klarer seg fint :)

- Toki der imot har mye pels på sommer og vintertid. Hun sliter mer med høyere tempratur, men hun kan gå lang turer uten problem hun også.. Bare hun får tilgang til vann og noen små pauser.

(Nå er ikke alltid Toki glad å gå på tur så om det er varmen eller at hun er vrien, vet jeg ikke :icon_confused: ..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går aldri tur om formiddagen eller ettermiddagen. Turer taes på morgenen og kvelden. Har han aldri ute uten at han har mulighet for skygge og har alltid med vann på tur. Går ofte turer på stranda hvor han kan vasse litt (er jo ofte varmt selv om klokka er 8 liksom). Prøver å gå så mye som mulig i skogen, da det ikke er like varmt der som "langs veien".

Han blir veldig varm om sommeren, og ganske daff. Og jeg må såklart ta hensyn til det, selv om jeg gjerne vil gå tur på dagen i varmen med t-skjorte og shorts må jeg gå på kvelden i langbukser under mygg-angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke samme rase, men har lapphund som jo er tilsvarende i pels :) Min takler det veldig greit, har ikke hatt såå varme somre, men det virker som det går greit på varme dager lell. Passer på at han har skygge tilgjengelig, og vi er ikke kjempeaktive midt på dagen. Går vi turer da passer vi på å gå der det er vann, slik at han kan dyppe seg (han liker godt å vasse) og får drukket nok :) Men er lapphunder som sliter endel vet jeg, særlig i sør, så min er nok heldig som har hatt kjipe somre :P

Det sies at pelsen isolerer mot varme, men det er noen som har klipt de ned og har vært fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med vår japanske spisshund på stranden så han fikk bade, og vi hadde et lite barnebasseng han kunne kjøle seg ned i. Han slet aldri med varmen. Min svigerinne måtte klippe ned pelsen på sin japaner, for den hunden slet så mye med varmen. Så jeg tror det er veldig forskjellig fra hund til hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi reiser til steder med sommervarme, så er det shibaen med tilsvarende pels som din hund, som takler varmen best.

De andre 3 korthårede hundene sliter litt med varme, mens Linus ikke har noe problem med det.

Men vi gjør tiltak, mosjonerer morra og kveld, kjøler de ned ved behov og slike ting.

Her hjemme har vi det aldri varmt, så det blir liksom bare 3-4 uker i året..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi reiser til steder med sommervarme, så er det shibaen med tilsvarende pels som din hund, som takler varmen best.

De andre 3 korthårede hundene sliter litt med varme, mens Linus ikke har noe problem med det.

Men vi gjør tiltak, mosjonerer morra og kveld, kjøler de ned ved behov og slike ting.

Her hjemme har vi det aldri varmt, så det blir liksom bare 3-4 uker i året..... :lol:

Kan det ha noe med evnen til å "ventilere", og ikke bare pelsmengde?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg det er stor forskjell på pelsen til en shiba og en japansk spisshund, men mengden blir jo ganske lik. Shibaen min takler sommeren veldig bra. Mye bedre enn den nakne blandingen min. Jeg tror at pelsen hennes isolerer en del for varmen. Det er godt mulig at Hermes er inne på noe og?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hundene mine blir varme, men ettersom de har hvit pels så reflekterer sollyset, dekkpelsen beskytter også, så tar jeg hånden inn i pelsen til fievel er det faktisk kaldt der :)

Q-tee la seg ofte i sola i stedet for skyggen forrige sommer når vi var ute å slappet av, så henne helte jeg vann over når det var 28 grader ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terho er ute omtrent hele tiden på sommeren. Men min best invistering mtp en godt pelset hund, er et barnebasseng! Disse i hardplast som ligner på båter eller blomster. For er det for varmt, kaver han seg bort dit, vasser litt, leger seg kjapt ned, drikker litt og legger seg i skyggen igjen. Og på kvelden passer jeg godt på at han er tørr helt inn i pelsen så det ikke blir noe ulumskheter i den grad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...