Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du deaktivert Java?


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Nei, bare sørg for å ha et skikkelig virusprogram installert, og gjerne en ad-blocker. Du kan også godt bruke Windows Firewall, da er du relativt trygg.

Men handler dette egentlig om virus da? Jeg trodde at Java kunne åpne maskina for innsyn av uvedkommende, for å (ikke) bruke dataspråk. ( :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men handler dette egentlig om virus da? Jeg trodde at Java kunne åpne maskina for innsyn av uvedkommende, for å (ikke) bruke dataspråk. ( :lol: ).

Ja, java kan brukes for å bryte seg inn i maskinen. Det krever i utgangspunktet at du starter et program (eller går inn på en nettside som starter det for deg :P ). Det er derfor du skal være ganske nøye med å ikke åpne eller tillate filer du ikke vet hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk deaktivert Java. Vanligvis ville jeg aldri gjort det, men jeg ligger influensasjuk med pcen som eneste underholdning og kommunikasjonskanal. Ser for meg at jeg kunne kommet til å klikke på/ godkjenne mye rart så tett og susete som jeg er i hodet akkurat nå, så da er det best å være sikker. :P

For alle som føler seg litt mer oppegående enn det jeg gjør akkurat nå, så sier Simira lure ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jeg burde virkelig. For macen har mast lenge nå å jeg har ikke kommet meg inn på nettbanken før lastet opp ny. Men,det går jo ikke for må ha et passord som jeg virkelig ikke har! Sært. Så plustelig kom jeg gjennom likevel i dag å fikk betalt regninger men,bør kasnkje ta med maskina til en butikk fått hjelp egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Eh jeg burde virkelig. For macen har mast lenge nå å jeg har ikke kommet meg inn på nettbanken før lastet opp ny. Men,det går jo ikke for må ha et passord som jeg virkelig ikke har! Sært. Så plustelig kom jeg gjennom likevel i dag å fikk betalt regninger men,bør kasnkje ta med maskina til en butikk fått hjelp egentlig.

Mac må du ha system / admin passord for å innstallere, dette gjelder alle programmer / updates osv..

Det er kommet ut java update, innstallerte den nå og skal da være "good to go" i følge BankID Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager er det sikkerhetshull i Java. Man trenger ikke å avinstallere helt. Bruk heller to nettlesere. En til nettbank (eller annet man absolutt må ha java til) og en til daglig surfing. Bare husk å deaktivere Java på nettleseren som du skal bruke til daglig surfing, slik som beskevet i denne siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
I disse dager er det sikkerhetshull i Java. Man trenger ikke å avinstallere helt. Bruk heller to nettlesere. En til nettbank (eller annet man absolutt må ha java til) og en til daglig surfing. Bare husk å deaktivere Java på nettleseren som du skal bruke til daglig surfing, slik som beskevet i denne siden.

Old news.. Som sagt over er det kommet oppdatering, anbefaler heller å oppdatere.. Vet ikke hvordan det er med mac da.. :)

Sitert fra nettbanken til DNBNOR:

Viktig informasjon

Før helgen ble det oppdaget en sårbarhet i Java. Nå er det kommet en oppdatering som retter dette. Oppdaterer du til siste versjon av Java kan du ifølge BankID Norge nå igjen og helt trygt bruke Java til innlogging med BankID.

Last ned siste versjon på java.com.

NB: Husk å bekrefte sikkerhetsvarselet første gang du logger inn på nettbank med ny versjon av Java.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Husk å bekrefte sikkerhetsvarselet første gang du logger inn på nettbank med ny versjon av Java.

Hvordan gjør jeg det? Jeg logget nettopp inn på nettbanken (DNB), har innstallert den nye versjonen av Java. Fikk bare opp melding om at jeg måtte oppdatere Java (noe jeg har nettopp gjort...?).. At jeg enten kunne oppdatere eller "bruk denne gang" (eller hva det nå står der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hvordan gjør jeg det? Jeg logget nettopp inn på nettbanken (DNB), har innstallert den nye versjonen av Java. Fikk bare opp melding om at jeg måtte oppdatere Java (noe jeg har nettopp gjort...?).. At jeg enten kunne oppdatere eller "bruk denne gang" (eller hva det nå står der)

Ja jeg får det samme her, prøvd alt det klassiske med restart og det hele, så nå regner jeg bare med at det går over helt av seg selv.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis fordi nettleseren har blokkert java automatisk for deg. På firefox kan man aktivere det igjen oppe til venstre. Kommer opp et rødt ikon som viser at noe har blitt blokkert.

Hmmm,hvor "oppe" til venstre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg syns er litt merkelig med Java at jeg aldri får meldinger når det er en update, man skal selv hele tiden følge med om det har komt en ny versjon, det synes jeg spesielt er klandreverdig når det har vært 2 sikkerhetshull i det siste og nettopp fordi det er så sensitive opplysninger som banken etc.

Det er egentlig litt skremmende fordi her i DK har man en login til banken som er den samme som til det offentlige, det kan være alt fra skatt, nav etc etc, visst en først får kloa i dette er det jo på langt nær identitetstyveri, myndighetene/bankene burde vel strengt tatt ta disse 2 episodene ganske alvorlig, så og si alle banktjenester foregår jo på nett om dagen og viss det virkelig blir et sikkerhetshull så lammer man jo hele bransjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ble lei av den meldinga i chrome, gikk visst ikke vekk av seg selv så rart? måtte avinstalere alt som hadde med java å gjøre i windows > avvinstaller. Der hadde jeg plutselig 3 javadingser.. :no: funker nå.. Det er visst anbefalt å avinstalere før installasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...