Jump to content
Hundesonen.no

Hvorfor kjettingtrekk?

Recommended Posts

Veldig interesang lesing. Hvilke seler anbefale dere å bruke til dette formålet? Kan en halvnome fungere?

Prøver igjen.

Kan en halvnome funke? Tror den opprinnelig er sporsele, den er rød og sort med refleks, festemulighet på ryggen og under magen. Noe ala denne: https://handlers.no/product.php?prod_id=208

Og hvor mye vekt starer dere med under opptreningen? Har en beagle på 19kg +/-, ca 40cm høy som gjerne skulle hatt litt mer muskler. Hvor lang tau burde jeg ha mellom sele og kjetting? Og i og med jeg har halvnome burde jeg feste tauen på hver side av hunden og kjettingen i midten bak? Eller er det ett fett om den festes oppe eller på sidene?

Edit: og ikke minst, kan hunden trekke på asvalt eller foretrekkes det å gå på annet underlag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi gikk mye med kjetting i fjor. Mine skjønte egentlig ikke at det gikk an å ta i når det ble motstand. Så de trakk hverken på ski/sykkel eller i belte. Men etter vi hadde gått noen ganger skjønte de opplegget og de trakk bedre også på ski/etc

Jeg bruker sele med feste på sidene og WP "drag" Halvome sele kan sikkert brukes om man får festet tauet skikkelig på sidene?

Jeg er også litt usikker på hvor mange kg jeg kan slenge på. Har vel 5 kg kjetting tilsammen og i fjor dro de greit det utover vinteren. Hadde med 2 hunder og vi vekslet litt på hvor mye de dro. Og bare for å være snill så tok jeg selv kjettingen de siste 100 meterne og lot de løpe selv :P

IMG_2557w.jpg

Må se til å komme meg ut med kjettingen...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

For de som skal trekke tyngre kjetting med hundene, så ville jeg bestilt en spesialsydd wp-sele. Da er man helt sikker på at belastninga blir riktig på hunden. Tror minipina.com har ganske ok priser. Det er viktig at selen er trang nok over brystet.

Man bør ha minst en meter mellom selen og kjettingen for at belastninga skal bli riktig. Halvannen meter på større hunder.

For å få god musklatur på bikkja her (også i låra) så bruker jeg en kombinasjon av kjettingtrekk, lange turer, løping i sandtak, og springpole.

Man skal helst unngå å trekke på asfalt, særlig hvis hunden trekker litt tyngre så er ikke dette snilt for potene.

Hvor mye kjetting man skal begynne med er veldig individuelt. Man bør begynne i det små. Men etter hvert skal man se at hunden jobber med vektene, og ikke bare går vanlig. Hvis hunden bare går vanlig, kan man ta på mer vekt. Små hunder trekker mer i forhold til egen kroppsvekt enn store hunder.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvor mye kjetting man skal begynne med er veldig individuelt. Man bør begynne i det små. Men etter hvert skal man se at hunden jobber med vektene, og ikke bare går vanlig. Hvis hunden bare går vanlig, kan man ta på mer vekt. Små hunder trekker mer i forhold til egen kroppsvekt enn store hunder.

Dette hørtes det ut som du kunne endel om, så da prøver jeg igjen. Hvordan er det å starte dette med en hund på 8 år? Han har begynt å bli litt dvask i ryggmuskulaturen den siste tiden og jeg skulle gjerne forebygget det så mye som mulig.

Er det evt. noen spesielle hensyn man må ta når alder kommer inn i bildet? (han er selvfølgelig røngtet HD-fri)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg har ikke noen erfaring med å trene med gammel hund selv, men ville ikke tro at dette skal være noe problem. Så lenge bikkja er frisk så hadde jeg bare satt i gang. Man skal jo aldri overdrive eller gå for fort frem uansett, men med en eldre hund er dette kanskje ekstra viktig. Og så kan jeg tenke meg at det er ekstra viktig med oppvarming før tyngre økter på eldre hunder, da de sikkert har lettere for å bli stive o.l.?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm... kanskje man skal henge kjettinger på seg selv også? Det må jo bli bra trening for slappe kjærringbein? :D.

Jeg føler vel at kjettingtrening kan bygge litt vel mye muskler på min hund. Han bygger muskler veldig fort, og det blir kjapt klumpemuskler av det. Slike muskler er vel ikke helt forenlig med gode, smidige og lange bevegelser i trav, men på den annen side kunne jo litt lett kjettingtrekk bidra til å bygge en del støttemuskulatur som han ellers ikke får ved snørekjøring og annen trening? Hmmmm...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hunder på ca 27 kg som er bra trent. Hvor mange kilo kjetting kan en hund på 27 kg trekke? Jeg skal ikke ha en WP hunder, men hunder som får bedre musklatur og kommer i bedre form :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest at man kan la hunden trekke lette vekter over lengere distanser for å unngå klumpemuskler. Og om man trekker tyngre vekter, korte økter får man mer klumpmuskler? Noen som vet om det stemmer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg har hunder på ca 28 kg som er bra trent. Hvor mange kilo kjetting kan en hund på 28 kg trekke? Jeg skal ikke ha en WP hunder, men hunder som får bedre musklatur og kommer i bedre form :)

Veldig vanskelig å svare på. Min hund på 56 kg. trekker 16 kg på 20-30 min turer. Jeg vet at staffer trekker mye mer i forhold til sin egen kroppsvekt på lignende trekk.

På tunge korte økter trekker min 26 kg.

Man må nesten prøve seg fram. Prøv med kanskje 5-8 kg. og se hvor lett dem tar det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veldig vanskelig å svare på. Min hund på 56 kg. trekker 16 kg på 20-30 min turer. Jeg vet at staffer trekker mye mer i forhold til sin egen kroppsvekt på lignende trekk.

På tunge korte økter trekker min 26 kg.

Man må nesten prøve seg fram. Prøv med kanskje 5-8 kg. og se hvor lett dem tar det.

Jeg startet med 4 kilo, og dette merket de nesten ikke. Nå fikk hun ene prøve ca 8 kg, og nå ser jeg at hun faktisk må jobbe litt :)

Jeg er bare usikker på om dette er for mye evt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis de er i god form i utgangspunktet så ville jeg prøvd med 8 kg, litt korte turer i starten, også heller økt lengden på turen hvis du ser at det går greit. Man kjenner jo sin hund, så hvis det blir for tungt og du ser at de blir skikkelig slitene og jobber hardt, så kan man redusere vektene. Men jeg mener iallefall at man skal se at hunden jobber litt, ellers er liksom litt av vitsen borte. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg mener å ha lest at man kan la hunden trekke lette vekter over lengere distanser for å unngå klumpemuskler. Og om man trekker tyngre vekter, korte økter får man mer klumpmuskler? Noen som vet om det stemmer?

Ja, det stemmer nok ganske bra med treningslæren :). Det blir jo mer aerob trening, og hunden får trent mer utholdenhet enn direkte styrke og eksplosivitet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prøver igjen.

Kan en halvnome funke?

Det er ikke normalt. Hvis du hadde fått den tilpasset, f.eks. med to trekkpunkter på hver side i stedet for et trekkpunkt på ryggen eller brystet, så tror jeg det hadde vært bedre. Jeg ville ikke brukt mye vekt, i hvert fall.

Men du har en mindre, kortere hund enn meg, og det betyr også litt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jonna

På mine trekker jeg med Talli (som er den som er i trening) 5 kg 3-6 km. Det går veldig greit nå og jeg skal ha henne opp i ca 7,5 kg utenom en og annen intervall trening i mnd med tyngre vekt. Kommer til å stoppe på 7,5 kg. Da jeg alt ser god effekt med 5 kg. Hun ligger på ca 15-16 kg.

Blaze som blir 9 år, driver jeg mer med vedlikehold. Hun trekker kortere distanser og jeg kommer ikke til å legge på mer enn 5 kg på henne. Om hun "stopper" og ikke vil mer så får hun faktisk valget og kobles av kjettingen så bærer jeg den hjem. Det har vel skjedd 2 av 10 ganger at hun går i "streik", Men hun er en 9 år gammel dame som får ha sine egene meninger og somagt, ren vedlikehold. Hun liker trekke og har aldri hatt en skade, men gir også tydelig beskjed når hun ikke "gidd" mer. Blaze ligger på 17-18 kg i kroppsvekt.

Jeg er ute etter utholdene og sterke muskler, med litt muskelbygging (intervall).

Personlig hadde jeg aldri kjørt denne belastningen på en hund med skjelett problemer e.l.

Å anbefale en sele syns jeg faktisk er umulig uten å se hunden i arbeid med selen på. Jeg ser gang på gang hvor indivuelt seler ligger på hunden og måten de legger seg i selen har alt for mye å si.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut som om middels til små hunder som er i form kan trekke ca 1/3 av sin egen kroppsvekt på litt lengere turer da. :) (for de som lurer på det, hehe..)

Mens min litt større hund trekker litt mer enn 1/4 av sin egen kroppsvekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg mener å ha lest at man kan la hunden trekke lette vekter over lengere distanser for å unngå klumpemuskler. Og om man trekker tyngre vekter, korte økter får man mer klumpmuskler? Noen som vet om det stemmer?

Sånn er det med mennesker i alle fall, mindre belastning over lengre tid gir utholdende muskler. Skal man bygge store muskler løfter man veldig tungt få ganger. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg mener å ha lest at man kan la hunden trekke lette vekter over lengere distanser for å unngå klumpemuskler. Og om man trekker tyngre vekter, korte økter får man mer klumpmuskler? Noen som vet om det stemmer?

Sånn er det med mennesker i alle fall, mindre belastning over lengre tid gir utholdende muskler. Skal man bygge store muskler løfter man veldig tungt få ganger. :)

Nja, mjo, det avhenger også av muskeltypen man har. Jeg har blanding av anaerobe og aerobe muskler, dvs overarmer, lår og rygg blir veldig fort pumpet opp selv om de ikke er sterkere enn andres, mens underarmer, legger og mage bare blir sterkere og sterkere, uten å vise spesielt med muskler. Det skal innmari mye til å få bolemuskler på endel mynder, men de blir raskt sterke og med tydelige smale lange muskler. Omvendt med staff, de bygger fort opp bolemuskler, men det skal mer til å få de "senesterke"

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sånn er det med mennesker i alle fall, mindre belastning over lengre tid gir utholdende muskler. Skal man bygge store muskler løfter man veldig tungt få ganger. :)

Utholdenhet har lite med klump eller ikke klump å gjøre.

Jeg mener å ha lest at man kan la hunden trekke lette vekter over lengere distanser for å unngå klumpemuskler. Og om man trekker tyngre vekter, korte økter får man mer klumpmuskler? Noen som vet om det stemmer?

Dette her er den samme myten som jenter som trener med lette vekter uten noengang å øke belastninga lever etter. Hvorvidt du får klumpmuskler avhenger av genetikk og muskelfiberlengde, ikke belastninga på vektene og distansen.

Min yngste hund får klumpmuskler (i den grad en shiba får det), mens søstra ikke får det. De får mer eller mindre samme trening.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dette hørtes det ut som du kunne endel om, så da prøver jeg igjen. Hvordan er det å starte dette med en hund på 8 år? Han har begynt å bli litt dvask i ryggmuskulaturen den siste tiden og jeg skulle gjerne forebygget det så mye som mulig.

Er det evt. noen spesielle hensyn man må ta når alder kommer inn i bildet? (han er selvfølgelig røngtet HD-fri)

For mennesker er det gjerne slik at god muskulatur - styrketrening - er viktigere jo eldre man blir, og kondisjonstrening blir mindre viktig.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
jeg ville tro det var en kombinasjon genetikk og treningsmetode?

Poenget mitt er bare det at en jente ikke vil få svære klumpmuskler av å løfte tungt i et "normalt" treningsprogram, og vil få minimalt treningsutbytte av å løfte de samme vektene år etter år i redsel for å bygge muskler. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg mener å ha lest at man kan la hunden trekke lette vekter over lengere distanser for å unngå klumpemuskler. Og om man trekker tyngre vekter, korte økter får man mer klumpmuskler? Noen som vet om det stemmer?

Det gir vel mening. Det er slik for oss også. Press deg i benkpress, 1-2 repetisjoner på den vekten du akkurat klarer, eller 15-20 repetisjoner på en lettere vekt, og du vil over tid få helt forskjellig muskulatur.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
For mennesker er det gjerne slik at god muskulatur - styrketrening - er viktigere jo eldre man blir, og kondisjonstrening blir mindre viktig.

Med andre ord er det all god grunn til at fokusere på styrke :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det gir vel mening. Det er slik for oss også. Press deg i benkpress, 1-2 repetisjoner på den vekten du akkurat klarer, eller 15-20 repetisjoner på en lettere vekt, og du vil over tid få helt forskjellig muskulatur.

Joda, men ikke hvis du ikke øker mengden vekter også ved de lange settene, noe en del unngår å gjøre, i den trur at de da forhindrer klumpmuskler.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Nye innlegg

    • I dag la jeg interesse for en hannvalp. Han er født 13.juli, og vil derfor være leveringsklar i september. Han kom litt på et dumt tidspunkt, men likevel så perfekt. Skal møte oppdretter 9.august når jeg er ferdig i militæret. Ikke er han rasen jeg egentlig skulle ha, og ikke kjønnet heller. Men jeg kunne ikke la han gå fra meg. Slik at nå blir det spennende å se hvordan han utvikler seg😁 Kanskje jeg blir hundemamma i 2019 likevel? 
    • Jeg hadde stort hell med å trene på "vi holder sammen lenge" med tollerfrøkna mi som gjerne rulla på apporten, og spytta ut så fort hun så hånda mi. Blir som variant av å jobbe med frys-target mot hånda med dummy i munnen, bare at jeg holdt i siden på apporten, og ikke at hun trykte den i hånda på meg (gjorde også det, men syns det ble litt tydeligere for henne om jeg holdt i siden). Om hunden ikke vil ta den om du holder den i ro foran funker det ofte å bevege den litt vekk fra hunden, ved at du beveger den bakover eller går i en sirkel.  Hvordan tar du mot hunden når hun kommer inn med dummy? For mange kan det funke fint å bare vri seg litt til siden, og bevege hånda vekk fra hunden og ikke mot, slik at de må trykke på litt ekstra for å få den i hånda - og ikke at en gjør seg klar til å ta ei keeper-redning. Jeg gikk over til det etter å ha hatt problem med rulling og slaskete grep rundt meg hos eldste, kombinert med det jeg skrev over. Yngste har jeg konsekvent gjort det, og hun avleverer bedre enn eldste. Og jeg har vært så vill og gal at vi har hatt drakamp med dummy som belønning. 😎 Jeg pleier også å veksle på om jeg tar imot med en gang, eller om de må gå litt fot først, eller jeg kan plutselig løpe i motsatt retning. Bryte forventningene litt sånn at de konsentrer seg mer. Noen ganger må eldste også markere på nytt før hun har avlevert, eller sitte/stå og holde den ved meg ei stund, før jeg tar imot. Og noen ganger får de gå rett i belønning.    
    • Ja du skrev det, men slik du foreslår er mer preget av at dette MÅ hunden gjøre i stedet for å la den selv ta valget og holde for å belønninga. Det er den lille forskjellen.
    • Dette  er enkelt å få orden på.  Som sagt, beveg hånda rundt hodet på hunden, samtidig som du gir kommandoen Hold!  Gjenta Hold! mens du holder hånda under apporten.  Først bare helt kort, for deretter å forlenge hvor lenge hunden skal holde.  Ros masse når hunden holder.  Hvis hunden slipper, korriger med Nei!, og deretter legg apporten inn igjen, og ros masse når hunden holder.  Slik lærer hunden fort hva du ønsker den skal gjøre.  Husk at atferd endrer seg pga konsekvensene.
    • Det er akkurat det min gjorde. Hun venter ikke på slipp, men slipper i det jeg griper etter apporten. Og i og med at jeg fryktet hun skulle miste den har jeg vært lynkjapp med å ta den. Tror det er dette som har forplantet seg bakover og gjort at hun begynner å løsne grepet allerede før hun kommer helt inn. Fordelen er at jeg nå kan jobbe med dette uten å gå helt tilbake til start. Jeg får jobbet med den biten uten at hun frivillig og perfekt plukker opp en dummy rett ved meg. Ulempen er at det kanskje er kortsiktig, det er fremdeles et litt skjørt korthus all den tid vi ikke har jobbet inn hvert element isolert først. Vi får sjå.
  • Nylig opprettede emner

×