Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og fyrverkeri


Tøfflus
 Share

Recommended Posts

Nora er redd når de skyter opp raketter på nyttårsaften. Ikke helt panisk - har ikke vært det til nå ihvertfall - men ganske utilpass og ubekvem. Det blir litt verre hvert år, så jeg kan ikke akkurat si jeg gleder meg til hun er en 8-9 år.

Hun har heldigvis ikke kjempereaksjoner når de skyter opp en og en rakett, det er totalpakka hun er redd for på nyttårsaften. Alle smellene, alle lysene, all den kruttlukta. Eller, hun hadde ikke. Jeg antar at det også blir verre med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Yep, så gjør de det kommer jeg til å gå opp og hente den. Da får den heller være nede hos oss. De har ofte latt hun være hjemme tidligere lenge osv, så kan jo hende de gjør det nå også tenkte jeg..

Her soves det gjennom hele seansen stort sett. Kan vel lette på hodet når det braker som verst. Eneste forholdsregel jeg tar er at jeg ikke lar dem være hjemme alene

Jeg aner ikke hvordan Em reagerer, så jeg sender gjestene mine på party på hotellet, mens jeg blir liggende på sofaen med masse mest snop, chips, pizza og kos Nå skal vi gå en laang, grisetung skitur

Har en som er redd, fulstendig ukontaktbar. Vet ikke hva jeg skal gjøre i år, lyst til å dra på hytta, men opdagent plutselig at vi var kommet flere dager nermer en jeg hade beregnet. Vis vi blir alene nyttårsaften skermer jeg han, vis det blir folk hær, putter jeg han i bila og ser om jeg finner noen plasser det er litt stillere. Den minste skjønnere ikke hva den elste stresser med går heller for å finne en plass og sove. Jepp hater nyttåraften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå ikke brydd seg mer enn at han blir mer kontaktsøkende og diltende når det står på som værst. I år skal vi være i samme hus som en hund som er veldig redd raketter så da tror jeg at jeg skjermer min så godt som mulig fra den andre slik at atferden hans ikke påvirker/smitter over på min hund. Kommer til å være en liten gjeng her (5stk) og sikkert ha på musikk og slikt så satser på det går veldig bra i år også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora er redd når de skyter opp raketter på nyttårsaften. Ikke helt panisk - har ikke vært det til nå ihvertfall - men ganske utilpass og ubekvem. Det blir litt verre hvert år, så jeg kan ikke akkurat si jeg gleder meg til hun er en 8-9 år.

Hun har heldigvis ikke kjempereaksjoner når de skyter opp en og en rakett, det er totalpakka hun er redd for på nyttårsaften. Alle smellene, alle lysene, all den kruttlukta. Eller, hun hadde ikke. Jeg antar at det også blir verre med årene.

Det er sånn det føles her, at det har blitt noe verre. Hun er ikke så redd at hun fråtser, får panikk osv, men veldig engstelig, det er hun. Chess reagerer dog ikke på enkeltskudd foreløpig. Men det er jo alltid noen idioter som bare MÅ skyte opp flere dager i forveien, så hun går i bånd et par dager før nyttår i tilfelle det skulle komme noe og overraske oss ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det kommer til å smelte veldig godt fra Holmenkollen.. Men vi bor i en kjeller som er veldig lydtett. Russe bussen hørte vi såvidt når den var parkert foran huset her. Så vi skal holde oss hjemme. Aner ikke om doffen reagerer og helst vil jeg slippe å finne ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og dyrer hadde første nyttårsaften sammen i fjor, jeg hadde nyttåramiddag med venner(hos meg), og ble inne med dyret mens det smalt. Han sov som en stein, på ryggen, i sofan, rett under vinduet! Takk gud:p

I år får han være med på nyttårsmiddag hos nabon, så går vi hjem ca 2230, og blir inne til alt har slutta å smelle:)

Vi bor midt i byn, så med mindre noen fyrer opp raketter midt på bilveien, så er nærmeste oppskytingsbase en 15min spasertur, og gjemt bak maaaaange bygg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine bryr seg noe videre - kahlo syns i grunnen de er teite som driver å skyter opp, lukisen bjeffer litt fordi det er uvante lyder og kasko blir litt ekstra nysgjerrig og skal helst ut å se. Noen fordeler er det med å ha bodd to år ved skytebanen til militæret :lol: Nå er det en stund siden de har hørt sånt da, så vet jo aldri.

Jeg derimot *grøss* Liker virkelig ikke raketter og smell. Ble bedre av å bo ved skytebanen jeg og da, men liker ikke. Av hestene så forventer jeg ingen reaksjon av Lady, men kanskje litt av lus. Får passe på at de har noe ekstra godt å gumle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreldre som er snille og passer hundene mine på nyttårsaften, så jeg kan dra inn til byen og feire der. Tinka bryr seg ikke så lenge hun har selskap. Uansett er det ikke så innmari mange raketter å bry seg om her. :P De fleste er temmelig langt unna, så det bare blir en bakgrunnslyd. Jeg vet jo ikke sikkert hvordan Geo kommer til å reagere, men han er en nokså stødig og lite skvetten type som avreagerer greit, så jeg tror det kommer til å gå helt fint. Han kan kanskje være litt på vakt, men redd tviler jeg på at han blir. Uansett tror jeg det vil hjelpe mye at han får selskap av en rolig og trygg hund og to mennesker som han er knyttet til og stoler på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda ble skremt et år dessverre, noen glemte å lukke døra så hun kom ut og det smalt en rakett rett over hodene våres så tilogmed jeg ble redd. Hun syns blinkingen er verst. I år skal jeg jobbe, så hun skal ligge på rommet med lystette gardiner, lyset på og radio. Tor det går greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får antakeligvis ikke vært hjemme med mine på nyttårsaften,så skal instruere om å sette på radio både til katter og hunder og trekke for gadriner/lukke dører. Kan hende de blir alene faktisk, men er heldigvis litt begrensa med raketter som skytes opp i Hodalen. Vi er ikke såååååå mange som bor der oppe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke var liksom litt omvendt han. Når jeg fikk han var han så redd raketter at han gjemte seg under vasken på badet sammen med katta nyttårsaften. Han var så ille at jeg faktisk kjøpte dop han skulle få året etterpå, men siden han fikk hallusinasjoner av pillene når vi testet de så utgikk den løsningen. Så ble han tryggere og tryggere for hvert år og siste nyttårsaften lå han i stua og sov. I Oslo. I enerhaugen blokkene - 11 etasje - med panorama utsikt mot Norges største fyrverkeri. Wtf? ??

Noe gjorde jeg riktig, men jeg er ikke sikker på hva. Det jeg vet er at han neppe kan ha vært født skuddredd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen erfaringer med at valper tåler fyrverkeri bedre voksne? Min hund på 7 mnd viser ikke tegn til at fyrverkeri er skummelt i det hele tatt, men jeg har en nabo som gnåler om at det kan endre seg når hunden blir eldre. Når det er sagt vil jeg påstå at hunden er i spøkelsesalderen nå og syns mange ting er litt småskummelt, men fyrverkeri og smell bryr hun seg null om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen erfaringer med at valper tåler fyrverkeri bedre voksne? Min hund på 7 mnd viser ikke tegn til at fyrverkeri er skummelt i det hele tatt, men jeg har en nabo som gnåler om at det kan endre seg når hunden blir eldre. Når det er sagt vil jeg påstå at hunden er i spøkelsesalderen nå og syns mange ting er litt småskummelt, men fyrverkeri og smell bryr hun seg null om.
Naboen din har helt rett ;) Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen erfaringer med at valper tåler fyrverkeri bedre voksne? Min hund på 7 mnd viser ikke tegn til at fyrverkeri er skummelt i det hele tatt, men jeg har en nabo som gnåler om at det kan endre seg når hunden blir eldre. Når det er sagt vil jeg påstå at hunden er i spøkelsesalderen nå og syns mange ting er litt småskummelt, men fyrverkeri og smell bryr hun seg null om.

Er flere som har opplevd det at de har valper/unghunder som tar det helt fint, men jo eldre de blir jo verre blir det. Skjer ikke med alle, men skjer med ganske mange, dessverre. Det betyr ikke at det skjer med din, men ville ikke tatt med unghunden din ut for å se på fyrverkeri i år selv om han tilsynelatende syns det er greit liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere som har opplevd det at de har valper/unghunder som tar det helt fint, men jo eldre de blir jo verre blir det. Skjer ikke med alle, men skjer med ganske mange, dessverre. Det betyr ikke at det skjer med din, men ville ikke tatt med unghunden din ut for å se på fyrverkeri i år selv om han tilsynelatende syns det er greit liksom ;)

He he, nei det har jeg ingen planer om. Har hatt to hunder tidligere som har vært slitsomt redde, så det er ikke vits i å utfordre skjebnen med denne. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det føles her, at det har blitt noe verre. Hun er ikke så redd at hun fråtser, får panikk osv, men veldig engstelig, det er hun. Chess reagerer dog ikke på enkeltskudd foreløpig. Men det er jo alltid noen idioter som bare MÅ skyte opp flere dager i forveien, så hun går i bånd et par dager før nyttår i tilfelle det skulle komme noe og overraske oss ute på tur.

Nora får heller ikke panikk, hun blir bare veldig klengete og peser. Hun reagerer heller ikke på enkeltskudd (fikk testa det for en times tid siden :P ), men jeg tenker også at hun ikke trenger å gå løs nå de neste dagene.

Tenk så mye greiere det hadde vært om alle bare skøyt opp rakettene sine kl. tolv? Da er det over på et kvarter, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så mye greiere det hadde vært om alle bare skøyt opp rakettene sine kl. tolv? Da er det over på et kvarter, liksom..

"Men det er jo bare nyttårsaften en gang i året" (selv om det blir et definisjonsspørsmål når disse luringene insisterer på å ha nyttårsaften i halvannen uke)

...men enig. Har heldigvis ikke en veldig lydberørt hund, dvs, han avreagerte ikke innenfor tida på skuddene på MH'en, så han har det nok i seg å reagere, men i hverdagen har han enda ikke reagert på noe slikt. Ikke på skudd (har ikke vært like nærme som på MH'en da), enkeltraketter, og ikke når det tok helt av midnatt i fjor. Har tro på at han skal takle det fint i år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora får heller ikke panikk, hun blir bare veldig klengete og peser. Hun reagerer heller ikke på enkeltskudd (fikk testa det for en times tid siden :P ), men jeg tenker også at hun ikke trenger å gå løs nå de neste dagene.

Tenk så mye greiere det hadde vært om alle bare skøyt opp rakettene sine kl. tolv? Da er det over på et kvarter, liksom..

Det hadde vært helt fantastisk! Jeg synes myndighetene er alt for sløve med å opplyse om at det faktisk er forbudt å sende opp på andre tidspunkt enn det. Jeg tror det er mange som ikke har fått med seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå smalt første rakett her sånn at vi faktisk hørte det, og huseiers hund går balistic.. mine gløtta på øra. Men jeg håper de skal bort med hunden på nyttårs eller er hjemme med hun.. om de lar den hunden være alene hjemme så redd tror jeg ikke at jeg kan holde kjeft :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå smalt første rakett her sånn at vi faktisk hørte det, og huseiers hund går balistic.. mine gløtta på øra. Men jeg håper de skal bort med hunden på nyttårs eller er hjemme med hun.. om de lar den hunden være alene hjemme så redd tror jeg ikke at jeg kan holde kjeft :aww:

Jeg synes at å overlate hunder til seg selv i dødsangst er grov dyremishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...