Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og fyrverkeri


Tøfflus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Yep, så gjør de det kommer jeg til å gå opp og hente den. Da får den heller være nede hos oss. De har ofte latt hun være hjemme tidligere lenge osv, så kan jo hende de gjør det nå også tenkte jeg..

Her soves det gjennom hele seansen stort sett. Kan vel lette på hodet når det braker som verst. Eneste forholdsregel jeg tar er at jeg ikke lar dem være hjemme alene

Jeg aner ikke hvordan Em reagerer, så jeg sender gjestene mine på party på hotellet, mens jeg blir liggende på sofaen med masse mest snop, chips, pizza og kos Nå skal vi gå en laang, grisetung skitur

Meget godt skrevet historie om den livredde hunden!

Mine hunder bryr seg ikke, har faktisk aldri hatt skudd/rakettredd hund. Gubben likte ikke hylende raketter, men selve smella gikk helt fint, så jeg tok ikke andre hensyn enn at han var inne under det verste bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noomi aner jeg ikke, hun har ikke opplevd nyttårsaften enda. Vida bryr seg ikke spesielt mye, men i fjor ble det faktisk litt for mye for henne også. Bor rett ved der hele nabolaget skyter opp.

Skal jobbe denne nyttårsaften, og da blir hundene liggende i bilen på jobb. Der hører de ikke en dritt. Neste år har jeg fri da, og kommer nok til å dra på jobb de verste timene. Ser ikke poenget med å sitte hjemme og riskiere noe som helst, bare fordi jeg vil se på blinkende lys på himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre bryr seg ikke. Så vi gjør egentlig ikke så mye. Shensi pleier å henge i vinduet å se både når det tordner og på nyttårsaften. Men som regel så sover de seg gjennom det. Har evt på litt musikk å sånn, men trenger ikke det heller :) Eneste som hvert år er en regel, er at de ikke skal være alene^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldsten her bryr seg ikke om raketter. Valpen tror jeg også det kommer til å gå greit med. Tok henne ut i hagen da noen skøyt opp raketter for noen uker siden, da hørte hun både smellene og så lysene. Hun var ikke begeistra, men ikke redd heller. Det var nok lysene som hun var skeptiske til mer enn smellene. Inne løfter hun ikke på øret når det smeller ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to belgere bryr seg ikke, men jeg skåner de likevel ved å ha full belysning inne og musikk i bakgrunnen. Det er lite jeg får gjort om en eller annen nabo skulle ha behov for å slå seg på brøstet og sende opp en rakett eller 7 i dagene før og etter nyttårsaften. Men hundene friker lite ut for rakettstøy, så det bekymrer meg egentlig lite. Med puddelen vet jeg ikke ennå, men ser for meg at det blir en reaksjon. Hvor stor reaksjon og hvor lenge gjenstår og se, men raksjon blir det nok. Så hun blir luftet i bånd i noen dager før og etter. Men noe mer styr enn full belysning og bakgrunnsmusikk, og at hun får være sammen med belgerne, blir det ikke. Jeg har hatt en hund som totalblokkerer i rakettperioden, og andre støyende ikke-normale lyder. Det var rett og slett et *******, både for hunden og meg. Jeg har nok blitt mer bevisst på hvordan jeg forholder meg ovenfor hundene og hvordan jeg skåner dem. Men jeg tror neppe jeg kunne gjort noe for den hunden uansett, det var "lukket avdeling" fra han været kruttlukta fra rakettutsalgsstedene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri reagert på smell på nyttårsaften, og vi gikk også ofte forbi et skytefelt der vi bodde før. Men i dag er det noen som har fyrt opp raketter i nabolaget her, og da reagerte Tufani for første gang :( Han spratt opp og så veldig oppbragt ut, men roet seg raskt når han skjønte at ingen andre i huset brydde seg. Så nå er jeg litt spent på hvordan det blir på nyttårsaften.

Jeg har null interesse av å se på eller skyte opp fyrverkeri selv, og har heller ingen behov for å dra på fest denne dagen. Jeg er ALLTID sammen med hundene på slike dager, de skal IKKE være alene da, uansett hvordan de reagerer. Passer på å lufte i god tid før smellinga begynner, og tar heller kanskje en tur til senere på natta. Aldri ut mens det smeller som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke noe glad i sånne hvine raketter. Men hu er ikke redd heller. Jeg gidder ikke dikke og dille så mye rundt dette med nyttårsaften, jeg bryr meg ikke -og da bryr ikke bikkja seg heller.

Min forrige hund var livredd raketter. Jo mer vi styra, dikka og dilla, jo reddere ble hun. Så jeg har lært av erfaring at det ikke lønner seg å styre så mye rundt dette med nyttårsaften. Vær rolig, så er bikkja rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldige dere er alle sammen da! Symra løper langflat rundt og leter etter gjemmesteder, prøver å klemme seg inn i skap, skjelver, nekter å gå ut. Er skeptisk til å gå ut helt fra hun hører den første raketten i romjula, jeg må lokke og lure for å få henne ut på do. På selve nyttårsaften blir hun selvsagt skånet etter alle kunstens regler, men jeg kan ikke være i en liten hytte på snaufjellet hele romjula og til langt uti uka etter nyttår. Beardiser er kjent for å være veldig lydberørte, vet om mange som sliter.

For to år siden laget jeg et hi av tøybur med mange dyner oppå, og tykke tepper foran vinduet, i fjor lånte vi et sted å være der det nesten ikke var andre folk i kilometers omkrets. I år skal jeg putte hundene i bilen og bare kjøre omkring, langt unna tettbebyggelse.

Pippin er forresten ikke redd, litt forbanna på rakettene, men han har ingenting imot en tur ut selv om det smeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de voksne bryr seg, aner ikke om hvordan valpen tar det :) Lyra blir dødsivrig hvis hun får stå å se ut vindu og se opp på himmelen.

Det jeg alltid bekymrer meg veldig for er faktisk kattene våre :( Det må være forferdelig for de også, man bare merker det ikke så lett... Nå har vi flyttet til travhest land, og ingen av naboene våre skyter opp raketter :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chess er litt som Symra. Hun ligger under senga mens det smeller som verst. Helt ok, hun får reagere som hun vil og bli der så lenge hun ønsker det. Hun kommer ofte tuslende i halv ett-tiden. Da vil hun gjerne sitte godt inntil oss i sofaen. Bortsett fra raketter er hun ikke redd noen ting, rare hunden.

Leja vet jeg ikke ennå, men selv om hun er ei skikkelig pyse på mye tror jeg ikke hun er redd. Hun er rar sånn :P begge holdes inne uten noe mer styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par av mine er også kjempe-kjemperedde og det smitter kjapt over den den/de som muligens ikke ville ha stusset engang i andre omgivelser.. Så jeg utgår ifra at alle 5 kommer til å synes det er meget, meget ubehagelig snart, ja.

Har hørt noen få raketter allerede, men heldigvis ikke mens hundene har vært ute.

Vurderer er par alternativer - enten leie en hytte langt vekk fra "folkeskikken", ta bilen og kjøre en tur til ... tja - Kristiansand f.eks. og hjem igjen eller gjøre som vi pleier å bare sitte hjemme og skjerme best mulig med livredde hunder..

Får vurdere evt muligheter i morgen, antar jeg...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trente vi lydighet midt under oppskytningen nå i kveld(ja her er det nyttår litt hver kveld for tiden). Var ikke helt planen men Ivo har aldri brydd for og lå fortsatt fint i fellesdekken. Skulle ikke tro Lea hørte rakettene en gang for hun fortsatte fri ved foten som bare det. Det holdt på lenge og vi trente en stund men ingen av hundene gadd å bry seg overhode og må si jeg er veldig glad for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 eldste brydde seg ikke i fjor de bare sov seg igjennom det,men hvordan Bella reagerer aner jeg ikke da dette er hennes første nyttårsaften,men jeg håper hun er like rolig som de andre..Uansett så er bikkjene alltid sammen med meg på nyttårsaften vi går tidlig tur på skauen og ellers så er dagen ganske lik andre dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han jeg har nå er ikke redd fyrvereri :)

Forrige hunden min var livredd stakkar.... :hmm: Pleide å ha henne inne på rommet mitt, med gardiner for og radioen på og vi dro aldri fra henne så hun var alene. Hørte hun smell når vi var ute på tur, så ble hun kjemperedd og halen gikk mellom beina og hun hadde plutselig bråhast med å komme seg hjem.

Vi ga henne aldri noe for at hun skulle bli roligere, tror nok det hjalp for henne at vi var sammen med henne den dagen. Hun var en skikkelig tøffing ellers og ikke redd for andre ting, men fyrverkeri taklet hun ikke. Hadde så vondt av henne av og til.... :hmm:

Selv så synes jeg at fyrverkeri er sløsing med penger og jeg kommer nok aldri til å kjøpe fyrverkeri selv. Synes det er penger rett opp i luften.... :sint_01: For noe som kun varer et par minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som ikke liker seg på nyttårsaften. I år har vi allerede reist vekk for å slippe unna bråket. Noe raketter blir det her også sikkert, men jeg forventer det er mye mer overkommelig her enn hjemme. Dette er den ene hunden i rekken som har reagert på nyttårsraketter, de andre hundene har ikke brydd seg. Det føles kanskje enda mer slitsomt fordi hunden har epilepsi (heldigvis sjeldne anfall til vanlig), og et slikt stort negativt stress som nyttår er for han, så kan det slå ut i et stygt anfall (tross forkant-medisinering for å dempe epileptisk aktivitet). Jeg liker ikke lenger nyttår, det er sikkert og visst.

Heldigvis er det nyttår bare en gang i året, og torden og andre smell går helt fint. Må jo se det positive også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganzie har aldri vært redd for raketter eller skudd, vi har trent en del lydighet ved skytebane og hun bryr seg ikke. Men i dag fant naboene ut at de skulle smelle av en diger bombe rett utenfor vinduet vårt, og da skvatt hun og ble stående og nibjeffe :no: Håper det ikke er et forvarsel om hva som venter oss :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...