Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingsvalp.


sonja89

Recommended Posts

Hei.

Jegvi vurderer å skaffe oss en hund til. Har fra før av en blandingshund (boxerpolarhund) på 1 år og en kinesisk nakenhund som er 4,5mnd.

Den blandingsvalpen vi har ringt på er blanding mellom border collie og gordon setter.

Hvordan tror dere denne blandingen kommer til å være?

Den blir å få 3-4 små tissturer og en lang tur om dagen, sammens med den andre blandingshunden min. Jeg vil bruke den til litt "hodetrening" og masse morro. Vi bor i en by, men ikke midt i byen, så den vil ikke få løpe så mye fritt. På sommeren så blir vi å dra på hytta, og da vil den jo være litt løs og bade i elva.

Vil dette være nok mosjon til denne hunden? Vil jo ikke skaffe meg en hund som ikke vil få det bra hos meg.

Noen som har en sånn blanding her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en skjønn blanding!!!

Hvis valpen har fått hodet ti BC'n så trenger den nok litt mer en bare hodetrim.. Jeg har sett flere triste eksempler på hunder som ikke får brukt hodet sitt nok som det klikker fullstendig for tilslutt.

Mye tur er bra det men ofte ikke nok for en "arbeidsnarkoman"

Det kommer helt an på hvordan type hund den er i hodet.. Men jeg tror nok at hvis du bestemmer deg for å få en fin hund ut av valpen, så får du til det!!! :D

Masse lykke til!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mest sansynlig til å bli en hund som trenger mye hode trim ja.

Høres ut som en spennende blanding.

Du trenger jo ikke nødvendigvis gå så utrolig lange turer osv for å gi hunden mye mosjon.

Hjernetrimm er det som sliter hunden mest ut så en blandig av det å fine turer er det som skal til.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje er jeg helt bak mål nå, men jeg synes du har "mye" hund med de to du har...

Jegvi vurderer å skaffe oss en hund til. Har fra før av en blandingshund (boxerpolarhund) på 1 år og en kinesisk nakenhund som er 4,5mnd.

Det er jo en viss aktivitet i den du har som er 1 år vel...

Og en hund som er blanding av Border Collie og Gordon Setter vil nok trenge en del trim...

Vi har hatt valper inne i omplasseringsforeningen som jeg jobber som er blandet av de to rasene, og de er ikke "sofahunder" jeg er bare redd for at du tar på deg for mye arbeid med 3 hunder når den eldste er bare 1 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kineseren er på en måte mamma sin. Det er hun som tar seg av den til vanlig.

Theodor (den hunden jeg har nå) erhar vært en problem hund. Han har vært redd for fremmende, så jeg har fokusert på å få han til å bli trygg. Han er ikke helt trygg nå, og jeg tror jeg må jobbe en del med han for å få han til å bli "normal".Han kan alt en hund skal kunne (sitt, ligg, bli, gå fot, komme når jeg roper på han og noen få triks.), men han er ikke en hund som liker hjernetrim.

Gidder ikke stresse han sånn opp, han er den rolige typen (når det ikke er fremmende i nærheten).

Jeg har veldig lyst på en hund som jeg kan lære nye ting. En som det er litt futt i. Jeg har hørt på to andre hunder også, en blanding mellom schæfer og husky og en blanding mellom husky og gordon setter. Begge er valper. Hvordan vil de bli?

Jeg synes gordon setterborder collie blandingen høres best ut.

Både shæfer og husky er jo litt kraftige hunder, og jeg vil ikke ha enda en hund som er stor og kraftig (Theodor er veldig kraftig).Dessuten så har jeg litt lyst på en blanding med border collie i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingen med Border Collie er grei den, men eg har så lyst å be deg vente med å ta en hund til enda. Hadde det vært meg så hadde eg venta til den eldste hunden var fylt 2 år. Og ettersom du skriver så har du jo en del arbeid med den fremover.

Men det er jo selvfølgelig ditt valg. Er bare redd for at når den yngste valpen vokser litt til så kan det bli for mye for deg... Er det en hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...