Gå til innhold
Hundesonen.no

"Spøkelsesalderen" - hva kommer dette av?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt mye snakk om spøkelsesalderen, men aldri erfart dette selv - før nå for et par dager siden. Ozu er nå 5,5 måneder, og i dag på tur så stoppet han plutselig opp ved starten av en nedoverbakke og begynte å oppføre seg helt rart. Bakken var helt tom, og jeg verken så eller hørte noen i området. Men han stirret på... et eller annet, og bjeffet, knurret, hoppet rundt og hadde til og sittestreik en liten stund. Han er generelt sett ganske tøff miljømessig, og kan gå forbi byggearbeid, busser og annet bråkeri uten å bry seg noe særlig. Men etter eller annet i den bakken som jeg ikke så var tydeligvis så skummelt at det måtte både bjeffes og knurres på, og helst ikke gås forbi heller.

Jeg oppførte meg som vanlig og lokket ham med meg, og etter noen meter gikk det over og vi gikk videre. Men det var "noe" i den bakken som han knapt våget å gå forbi. Det var temmelig sært. Hadde jeg ikke lest om den oppførselen på forhånd, så hadde jeg lurt på om det var et gjenferd han så. smiley-tongue-out.gif

Men jeg lurer på hva dette er for noe? Hvorfor får valper en slik oppførsel ovenfor... ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på hva dette er for noe? Hvorfor får valper en slik oppførsel ovenfor... ingenting?

Fordi valper er mongo og lever etter en egen "rasjonalitet". :P Det store problemer med spøkelsesalderen er jo at all merkelig atferd eller miljøsvakhet unnskyldes med at bikkja nettopp er i den perioden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, utrolig festlig. I jula i fjor oppdaget Auris "plutselig" julekulene som da hadde vært i vinduet i to uker. Og de var SKUMLE!

Personlig tror jeg ikke det er annet en en form for lek (uten at jeg er en hundeekspert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vel aturlig aldringprosess hos de fleste dyr. Hos noen individer er det tydeligere enn hos andre.

Som barn/valp er man helt bekymringsfri og vet ikke hva som er farlig og ikke. Etterhvert som man blir eldre må man ta større ansvar for seg selv og oppdager at man faktisk må passe seg for noen ting. Akkurat i den fasen er det naturlig at man blir litt ekstra forsiktig og er litt "føre var". Med erfaring og mer modning forstår man hva som er farlig, og hva som bare en skygge, søppelkasse o.l. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...