Gå til innhold
Hundesonen.no

Rally lydighet - useriøst?


simira
 Share

Recommended Posts

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes rally er fint, jeg. Det er en fin form for hundetrening som er gøy for både hund og eier, og kanskje ikke like "skummelt" som andre konkurranser. Jeg har tilgode å bli imponert over det jeg

Rally er enklere enn LP på mange plan synes jeg. F.eks dobbelkommando. Jeg kan ikke f.eks si: sitt!*hunden setter seg ikke* sitt! *hunden setter seg* Det regnes som dk og gir trekk. Men jeg kan f.eks

Vi har begynt med rally i år, og har startet et dobbelstevne. Og ja, jeg synes sporten er "lettere" en LP. Om den er morsommere er jo en helt annen sak, det kommer jo an på smak og behag Men det er j

Det er ingen ting galt i at rally er enklere enn lp. Det er vel det som er hele poenget med rally, og så lenge folk er aktive med hundene sine og har det moro med hundene sine, så er jeg fornøyd :) Og om man vil ha en sport som gjør det enklere å komme ut og begynne å konkurrere, så er det selvfølgelig hyggelig.

Det jeg reagerer på er at Simira stadig hevder at rally er morsommere for hundene enn lp. Selvfølgelig blir det morsommere for hundene når eierne føler at de får det til og klarer å lære hundene øvelsene, men det er helt feil at øvelsene i rally er morsommere for hundene enn øvelsene i lp sånn generelt. Det er også feil at det er mer variasjon i øvelsene i rally enn lp. Det er variasjon i rekkefølgen, men det er jo bare de samme øvelsene i forskjellig rekkefølge hele tida i rally? Det er også feil at man trenger å være pinne stiv og drit kjedelig for å trene lp. Det er også feil at man ikke kan rose hunden under konkurransen i lp (før i elite, der strammes det inn).

Av ren nysgjerrighet Simira; hva er det i de høyere klassene rally som folk som trener lp vil ha problemer med å lære hundene sine?

Jeg tror rally er morsommere for hundene, ikke nødvendigvis pga. øvelsene, men fordi du kan kommunisere med hunden på en helt annen måte underveis, og fordi man blir oppfordret til å gjøre det, og til å ha det gøy med hunden. Man får trekk dersom man sier "nei" i ringen (med unntak av en øvelse) og man får positiv tilbakemelding på kritikkskjemaet når man tydelig har det gøy sammen.

Jeg synes Borderen sa det veldig bra med at det er ikke det samme fokuset på pirk og teknikk som det er i LP. Min erfaring er at folk er mye mer avslappet i rl enn i lp-konkurranser fordi man har lov til å bruke kroppen og stemmen uten at man risikerer å få dobbeltkommando, f.eks. Nå har jeg sett langt flere rl- enn lp-stevner, så det kan sikkert være noe med utvalget å gjøre, men dette er også ting jeg har fått høre fra folk som går begge sportene.

Jeg tror ikke lp-folk vil ha problemer med å lære inn øvelsene i de høyere klassene (hvorfor i all verden skulle de det?), men jeg tror ikke de går gjennom de høyere klassene uten å måtte lære inn og trene på en del for dem nye øvelser. Går hunden din klasse 2-3 i lp greier den klasse 1-2 i rally uten at du trenger å lære den noe nytt, sannsynligvis.

Er det fra da hun fikk championatet? (Edit: Det var det nok ikke, altfor mange feil)

Det ligger en del filmer på youtube ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler egentlig at Simira prøvrer å få frem at HUN syntes det er morsommere for seg og sin hund. Men det er jo opptil enhver å mene hva de selv syntes. Nå må Simira korrigere om jeg tar feil da!

Jeg syntes absolutt det er en fin sport for dem som ønsker noe som ikke er veldig seriøst/alvorlig, men allikevel syntes lydighet er gøy.

Det blir litt som freestyle på en måte, bare at det er en litt annen kategori da. Selv bruker jeg freestyle til litt avkobling, samt at jeg syntes det er god ringtrening for meg selv som kan bli ganske så nervøs når jeg skal prestere for en dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har Pajko og jeg gået til rally siden han var ca. 1,5 år. Det var en super måde for os, at få et bedre samarbejde, da han var teenagehund. Nej, det kræver måske ikke så meget af fører og hund, men det er rigtig godt for førstegangshundeejere, som ikke har mod på LP... Sådan bliver det brugt i vores klub, som et tilbud efter hvalpeholdet til dem, som ikke vil LP eller agility...

Jeg har ikke indtrykket af det er nemt og hurtigt at rykke fra begynderklassen til elite i Danmark. Vi har ihvertfald ikke ret mange elitehunde, endnu, og rally er ellers ganske populært efterhånden. Det bliver holdt DM i begge de store klubber, Dch og DKK... Og mange af de hundefører jeg kender, som går LP og AG på højtplan, bruger rally, som afveksling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jeg også på Simira. Alle hundesporter er ulike på sine måter. Man må finne den sporten som passer for seg og hunden sin. Det skal være gøy for begge parter! Ikke alle liker vanlig lydighet og dens strenge regler. Noen hunder trenger mer ros og belønning forå syns det er ok. Og ikke alle liker å løpe tulling rundt en agillitybane, eller henge etter hunden i en langline ute i skogen. Syns rally høres veldig moro ut, og jeg blir å prøve det hvis jeg får sjangsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tror rally er morsommere for hundene, ikke nødvendigvis pga. øvelsene, men fordi du kan kommunisere med hunden på en helt annen måte underveis, og fordi man blir oppfordret til å gjøre det, og til å ha det gøy med hunden. Man får trekk dersom man sier "nei" i ringen (med unntak av en øvelse) og man får positiv tilbakemelding på kritikkskjemaet når man tydelig har det gøy sammen.

Jeg synes Borderen sa det veldig bra med at det er ikke det samme fokuset på pirk og teknikk som det er i LP. Min erfaring er at folk er mye mer avslappet i rl enn i lp-konkurranser fordi man har lov til å bruke kroppen og stemmen uten at man risikerer å få dobbeltkommando, f.eks. Nå har jeg sett langt flere rl- enn lp-stevner, så det kan sikkert være noe med utvalget å gjøre, men dette er også ting jeg har fått høre fra folk som går begge sportene.

Jeg tror ikke lp-folk vil ha problemer med å lære inn øvelsene i de høyere klassene (hvorfor i all verden skulle de det?), men jeg tror ikke de går gjennom de høyere klassene uten å måtte lære inn og trene på en del for dem nye øvelser. Går hunden din klasse 2-3 i lp greier den klasse 1-2 i rally uten at du trenger å lære den noe nytt, sannsynligvis.

Er det fra da hun fikk championatet? (Edit: Det var det nok ikke, altfor mange feil)

Det ligger en del filmer på youtube ihvertfall.

Men det er jo ikke lov å korrigere hundene i lp heller. Og det er lov å rose mellom øvelsene. Og du får poeng for å ha det moro og samarbeide i ringen. Både gjennom helhetsinntrykket som er 3-verdig i klasse 1 og gjennom bedømmelsen av hver enkelt øvelse. Ja, du får trekk for dobbeltkommandoer mens øvelsen foregår, men at man trenger dobbeltkommando betyr jo bare at hunden ikke kan øvelsen godt nok enda. Kan hunden øvelsen blir det ikke noe mer moro for den at man babler til den hele tida? Jeg diskuterer ikke mot at du syns rally er moro. Det er da bra det. Jeg retter deg bare på ting du sier om lp som jeg mener er direkte feil.

Det var du som skrev at lp-folk slet med noen av øvelsene i de høye klassene. Jeg lurte bare på hvilke :)

Skulle gjerne sett en grand danois gå rallyLP, kjenner jeg :lol:.

Hehe bare med store terven min og lille meg er det en krøkete øvelse :lol: Det går, men jeg må løfte beina teit opp og ut til siden for å klare å flytte beina fremover :lol: Det hadde vært rimelig umulig med en høyere og ikke minst lengre hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hunden min (som verken er BC eller belger) har det gøy når vi går vanlig LP vi, og på bronsemerket fikk vi (jeg) trekk for å være for stiv og gi for lite tilbakemelding til hunden underveis. RallyLP er også sikkert gøy, har lyst til å prøve en gang. Men klarer ikke helt å kjenne igjen at vanlig LP er stivt og kjipt for hunden og eieren altså. Noen liker rally, andre liker vanlig LP :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rally virker kjempe gøy det, men at det er lettere og noe mindre seriøst enn lp er det vel ingen som er i tvil om?

Jeg vet flere av disse som har trent lp i åresvis uten opprykk fra klasse 1, begynner med rally og vips så er de i elite... Jeg har lyst å prøve rally selv jeg, men jeg tar det for hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor skriver jeg det?

*klipp* Som du nevner er det øvelser i de høyere klassene som en lp-champion ikke nødvendigvis tar på strak labb.

En del som også går høye lp-klasser sier at noe av utfordringen går på at du må ha kontakt med hunden hele tiden, mens i lp har man jo "pause" mellom øvelsene. I rl må hunden gå 3-4 minutter med kontakt gjennom alle øvelsene.

*klipp*

Jeg lurte bare på hvilke øvelser du snakker om som ikke en lp champion vil ta på strak labb. Øvelser som ikke er like må selvfølgelig læres, men det er vel ingen øvelser i rally som en lp-hund vil ha problemer med å lære seg?

Men det var bare meg som var nysgjerrig. Du svarte ikke på det jeg motsa deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkurreret ganske intensivt i Rally i 1½ år, i Danmark, og er nu i Championklassen i både DKK og DcH (de to store foreninger der har Rally på programmet). Det danske program har 4 klasser - Begynder, Øvet, Ekspert og Champion, og dertil har DcH en 'Åben klasse' med øvelser fra alle klasserne, med nogle begrænsninger, hvor man konkurrerer på tværs af de 4 grundklasser.

Jeg er enig i at de lave Rally-klasser er meget tilgængelige for nye hundeførere, og ret lette for dem der i forvejen går LP eller f.eks. DcH's C/B/A/Elite-programmer. Og det betyder at der er en del hundeførere der har gået en enkelt eller to begynderklasser og konstateret at Rally er for let, og useriøst og hvad man nu ellers må lægge øre til ("Rally er for pensionerede hunde og deres gumpetunge førere" osv.). Men i de højere klasser synes jeg faktisk det, på sin egen måde, er en ganske krævende disciplin. Bl.a. fordi:

- Kravene til præcision stiger. Hvis man vil have rigtig høje points, så skal man være præcis. Både fordi det ellers koster points, og fordi man ikke kan gå fejlfrit når det bliver svært, medmindre både hund og fører er skarpe og præcise. Og det er svært at opretholde den præcise fri ved fod man måske har med sig fra LP eller andre lydighedsprogrammer, når man har gået nogle Rally-konkurrencebaner hvor det i sammenligning myldrer med retnings-, positions og temposkift.

- Det går hurtigt - man går i frisk tempo (ved pointlighed tæller tiden), og der er ikke meget tid til at blive i tvivl om noget undervejs. Man gennemfører 15-20 mere eller mindre sammensatte øvelser på 2-3 min.

- Der bliver flere komplicerede øvelser - f.eks. er der en champ-øvelse, hvor man fra gang skal dreje hunden ind og stå med front mod en sselv, derefter dirigere den 3 hundelængder baglæns, væk fra én, stoppe den dér igen, for til sidst at gå forbi den og kalde den på plads - og det skal være 2 solide stå-øvelser, uden trippen osv., foran én og ude i vent. Eller f.eks. et dobbeltspring, hvor hunden ikke må dreje sig mere end 45 grader mod en på noget tidspunkt, heller ikke selvom den er hurtigere fremme end sin fører. De 45 grader gælder alle øvelser, også f.eks. sideskift foran - drejer hunden 90 grader mod en i afslutningen af øvelsen, for at komme tilbage på plads, koster det hele øvelsen.

- Banerne bliver (naturligvis) mere udfordrende. Øvelserne ligger tættere - jeg har gået baner hvor der var op til 5 øvelser i træk med max 2-3 skridt fri ved fod imellem. Så skal både hund og fører virkelig være på, og kunne alle øvelserne flydende, for at det skal lykkes uden fejl. Og der er masser af muligheder for at lave sværhedsgrader/provokationer med banens forløb - f.eks. stå-øvelse fra gang lige efter spring (med meget kort afstand at få kontakt til hunden igen efter springet), fremsendelse til kegle lige ved indgangen til en tunnel, vendinger inde foran et spring osv. Dommerne har det ofte ganske morsomt når de bygger deres baner :yes:

- Højrehandling. Der er ca. 60 øvelser i det danske program, og i Championklassen skal man kunne lave næsten allesammen højrehandlet. Og skifte flydende mellem det på banen. Det tager tid at blive sikker i alle sideskiftene fra begge sider, flydende bagpartskontrol på højre side osv.

Kravene til oprykninger stiger - i både DKK og DcH skal man have mindst 95 points (af 100) i tre prøver, for at rykke i Champion. Det er ikke noget man bare lige gør, uden ganske meget træning.

Så jeg synes måske nok folk kunne være lidt mere tilbageholdende med at bedømme Rally på hvor let det ser ud til at være at gå en begynderbane :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At rally er morsommere for hunden er bare tull! Det er positive og negative sider (ift motivasjon) i både LP og rally. I LP gir man lite tilbakemeldinger UNDER selve øvelsen, og har man ikke trent på dette, så kan hunden bli usikker. I rally får man ikke løst ut skikkelig noen gang (?), men kan rose litt jevnt gjennom hele. I tillegg kan man hjelpe hunden med DK, noe som a) gjør at hun føler seg trygg og mestrer, eller b) at man har lettere for å starte før alt sitter "100%" og at hunden får dårlig mislykkes under konkurransen. I LP er det kanskje mer fokus på at hunden må være seg å gå et lengre program uten belønning uten at den taper motivasjon? Ihvertfall mener jeg at den største biten i lydighetstreningen kun dreier seg om å trene fart, lek og motivasjon.

Det jeg har sett av rally har vært hunder som logrer rolig, følger med og er avslappet og litt halv-konsentrerte. I LP ser man selvfølgelig også mye rart, men de som gjør det bra har fått hundene intense, raske og ekstremt motiverte. Når det er sagt, og det er viktig å poengtere, så vil jeg tro at rally er en voksende sport og at vi her vil få se minst like ivrige og presise hunder som i LP. For det er en sport med mye potensialt og mange fine momenter og grunntanker! Fikk i denne sammenheng lyst til å vise en videosnutt av treningskompisen min, Trond med Bajazz. Filmen er fra VM i 2009. De er bare så herlige!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns rally er kjempemoro, og det syns Oscar også. Bare han ser skiltene begynner han å logre og er klar til action :) Jeg har aldri konkurrert i lp da selv om jeg trener vanlig lydighet også. Men prøvde meg på en uoffisell rally konkurranse klubben hadde, hvor jeg hadde gjort det bra om jeg ikke vasa i en øvelse og ble diska, helt mi feil da. Vi skal prøve oss i offisielle konkurranser neste år :)

Jeg trener en gang i uka med klubben, da går vi baner. Så trener jeg selv på momentene hjemme. Vi trenger bedre kontakt, og syns rally sporten er veldig fin der, hunden må følge med absolutt hele tiden. Så syns jeg miljøet er utrolig koselig og inkluderende, så trives veldig godt :)

Hva som er bedre/verre enn I lp vet jeg ikke så mye om siden jeg aldri har konkurrert i vanlig lp, men vi har valgt ut rally og storkoser og har det så moro sammen :) Andre syns kanskje det bare er noe enkelt fjas, men da får de bare syns det. Vi har hatt våre utfordringer vi, spesielt sikk sakk øvelsen er ikke enkel med en snart utvokst sankt bernhard hannhund hehe. Vi er ikke ute etter å imponere , bare å ha det gøy sammen med noe jeg og hunden trives med. Om andre har funnet det samme i vanlig lp så er jo det kjempeflott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er RL mer useriøst fordi i mine øyne er det ikke noe særlig høyt nivå på programmet i de høyere klassene osv. Ja, det må likevel øves på og ja, det er bra at det finnes..

Men jeg klarer ikke å ta det sånn kjempe seriøst.. Det er det samme som freestyle.. Beklager folks :P

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg klarer ikke å ta det sånn kjempe seriøst.. Det er det samme som freestyle.. Beklager folks :P

Sent from my GT-I9100

Da vet du ikke hvor vanskelig det er å sette sammen et program. Bare det å finne sang er vanskelig, men så skal man attpåtil koreografere dette med triks. Hunden skal også lære endel krevende triks dersom man ønsker å lykkes i de høyere klassene. Tilslutt skal det settes sammen til et helhetlig program på noen minutter.

Inne i ringen er det da opp til en selv å huske hele programmet. Til sammenligning i LP så står det en dommer og forteller nøyaktig hva du skal gjøre til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du ikke hvor vanskelig det er å sette sammen et program. Bare det å finne sang er vanskelig, men så skal man attpåtil koreografere dette med triks. Hunden skal også lære endel krevende triks dersom man ønsker å lykkes i de høyere klassene. Tilslutt skal det settes sammen til et helhetlig program på noen minutter.

Inne i ringen er det da opp til en selv å huske hele programmet. Til sammenligning i LP så står det en dommer og forteller nøyaktig hva du skal gjøre til enhver tid.

Ja, og skulle du glemme noe, eller bytte om på et par av triksene, så kan du bare smile og late som at det var sånn det skulle være. Det kan man ikke i LP..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte bare på hvilke øvelser du snakker om som ikke en lp champion vil ta på strak labb. Øvelser som ikke er like må selvfølgelig læres, men det er vel ingen øvelser i rally som en lp-hund vil ha problemer med å lære seg?

Men det var bare meg som var nysgjerrig. Du svarte ikke på det jeg motsa deg på.

Da formulerte jeg meg dårlig. Med å ta øvelsene "på strak labb" mente jeg hvorvidt de bare kunne gå gjennom klassen uten problemer, uten å måtte jobbe noe særlig for det. Jeg kan godt gjenta meg selv og si at jeg ikke tror en lp-hund vil ha noe større problemer med å lære seg en hvilken som helst øvelse enn en hvilken som helst annen hund.

Rally virker kjempe gøy det, men at det er lettere og noe mindre seriøst enn lp er det vel ingen som er i tvil om?

Jeg vet flere av disse som har trent lp i åresvis uten opprykk fra klasse 1, begynner med rally og vips så er de i elite... Jeg har lyst å prøve rally selv jeg, men jeg tar det for hva det er.

I mine øyne er RL mer useriøst fordi i mine øyne er det ikke noe særlig høyt nivå på programmet i de høyere klassene osv. Ja, det må likevel øves på og ja, det er bra at det finnes..

Men jeg klarer ikke å ta det sånn kjempe seriøst.. Det er det samme som freestyle.. Beklager folks :P

Sent from my GT-I9100

Er det mindre seriøst fordi øvelsene er lettere? Hva er utstilling da? Lurecoursing? Blodspor? Hvor krevende skal en hundesport være for at det er seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører stadig om at både RL, FS og HTM skal være så mye morsommere for hundene, men helt ærlig, så har jeg sett lite som imponerer meg i de sportene her til lands. Så sant det ikke bare er de middels gode og dårlige programmene som legges ut på nettet vel å merke. I tillegg er det enkelte som prøver å framstille RL som en meget komplisert og avansert form for hundesport, som det ikke er måte på hva kreves av en hund. Litt stygt sagt, så virker det som om det er de som ikke får til andre hundesporter som havner i RL. I tillegg virker det som om det har noe med metoder også, at det er fler som trener positivt som trekker til de sportene. Og dersom det går dritt på stevner (som det gjør for oss alle med ujamne mellomrom), så virker det litt som om enkelte da i tillegg bruker episoden for å "kaste dritt" på andre hundeførere som velger andre programmer, for dersom våre hunder hadde gjort noe slikt, så hadde vi "fortalt de hvor skapet skulle stå" (og slike sammenlikninger til at vi tvinger hundene våre med makt).

Jeg har sett hunder som forlater eier under programmet. Hvor er arbeidsgleden da egentlig? Om dette er så mye mer morsomt for hundene, så burde de faktisk ikke stikki av fra eier for å finne på andre ting. Så jeg kjøper ikke akkurat det. Jeg har sett så mye hunder som viser helt enormt mye arbeidsglede i andre programmer, at det er ikke muligheten for DK, godiser eller hva slags øvelser man gjør som kommer an på. Her kommer både vi som hundeførere inn, og hundens egenskaper inn.

Når hunder som sliter med å komme seg ut av klasse 1 i lydighet klarer utmerket å nå elite i RL, så sier det jo litt om nivået og kravet til sporten. Ikke at det er noe negativt at det kommer noe som alle kan klare, men når folk starter å mene at RL burde være med som arbeidskrav for å oppnå cert på bruksraser på utstilling, eller som meritt med tanke på avl, da tar jeg hele greia ganske useriøst. RL er moro for hund og eier. Det kan overhode ikke sammenliknes med eksempel NBF eller RIK programmet (noe som jeg regner med at ikke er greia egentlig), og da burde man ikke forsøke å dra det fram som noe arbeidskrav på lik linje med bruksprogrammene...

Det er bra at folk har lyst til å holde på med hunden sine, og trene de, og at det er ting som passer for folk med litt "odde" raser som ikke vil klare å hevde seg i eksempel LP eller NBF. Eller førere som ikke har interesse av å løpe rundt i skogen, eller trene den presisjonen som kreves for å nå toppen i LP. Eller som mangler kunnskapen selv for å nå så langt. Men. Det useriøse for meg kommer fram når man framstiller sporten for noe annet enn det det er...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...