Gå til innhold
Hundesonen.no

SchæferValp


E.Michelle
 Share

Recommended Posts

En ting jeg ikke helt forstår er dette at schäferhunden skal ha så lav bakpart fordi det er så bra når det gjelder trav. Hvis man sammenligner med andre dyr som er kjent for å trave over store avstander så ser ikke jeg mange lave rumper altså.

http://youtu.be/F_d3L4GgY4Q

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme om hunden skal brukes eller ikke, så er ALLE schäferhunder brukshunder. Man kan stille bruksavlede schäferhunder på lik linje med de rekeavlede hundene og faktisk også nå langt. Det som er den s

Enig med Emilie om at alle schäfere er brukshunder. Selv om det kanskje finnes noen dvaske familiehunder av showschäfere, så er det ikke sånn rasen SKAL være. Men er du på utkikk etter en hund du

Kjempebra skrevet Nå vil jeg legge til at din kan våkne noe voldsomt etterhvert Golden nå, gær'n om noen mnd. Hun er jo bare babyen ennå

Det er tydeligvis gjort :)

Det er ikke snakk om å påpeke høyt eller lavt kryss, store ører, lang rygg eller dårlige vinkler, det er snakk om å mer eller mindre beskylde folk for å lage bikkjer som ødelegger rasen. Igjen. Hvis jeg tok et bilde av din hund, og skreiv at hun er et typisk eksempel på hvor dysfunksjonell bruksmaller var (og jeg gjentar at jeg ikke har sett hunden din, så det er et tenkt eksempel), og at avl på sånne eller som lagde sånne, ødela rasen, og at den måtte da være sjuk som så sånn ut, så ville du ikke blitt lei deg? Om folks respons på min outing av din hund var "fy fader, ikke rart de sliter mye med ryggproblemer", så ville du ikke blitt lei deg? Du ville syns at det var å "påpeke" eksteriøre mangler? Da i såfall er du den eneste hundeeieren jeg veit om som ikke syns det er leit at folk kritiserer bikkja di.

At folk legger ut ting offentlig, er et pluss og bør belønnes og oppmuntres. Jeg liker sånne oppdrettere jeg, det er noe av det første jeg gjør når jeg går inn på en side, se på hverdagsbilder av hundene, og lese hverdagsblogg. Det er sånn jeg blir "kjent" med både oppdretter og hunder, det er de opplysningene oppdretter frivillig legger ut jeg ser etter - jo mer åpen og ærlig en oppdretter er, jo mindre har h*n å skamme seg over, sant? Er det lite eller ingen informasjon, så går jeg ut fra at oppdretteren har masse drit på sine linjer, og gidder ikke å sjekke mer. Så, opplysninger som legges ut offentlig, bør applauderes. Ikke legges ut som skrekkeksempler på et hundeforum oppdretteren ikke deltar på. Det er akkurat det som er what not'en din, og en stor del av rivaliseringa og sjalusien.

Nei, helt ærlig, selvfølgelig hadde det ikke vært et av mine top 10 happy memories, men hva er det og reagere på? Nei, jeg ville ikke avlet på Varga, og nei, om bruksmaller hadde sett sånn ut(alle sammen) så hadde det nok vært noe ryggproblemer inne i bildet. Jeg har jo litt vondt av henne selv innimellom, selv om hun lever fint enda, så ser jeg for meg potensielle plager senere, og selv om hun brukes så tar jeg visse små hensyn jeg ikke hadde tatt med malamuten jeg hadde feks. Varga lever sikkert fint til hun blir gammel, men hun har en dårlig rygg og hun har garantert en større risiko for div ryggproblemer enn andre. Hadde jeg skulle hatt meg avlstispe så hadde hun ikke vært vurdert engang, selv hvor fine linjer hun kommer fra. Hun er en dårlig hund eksteriørmessig, uoppdragen er hun også, og det viser seg en god del problemer etter sist løpetid, men gud så søt da, og gøy og trene med og det kan ingen ta fra oss :)

Jeg er ikke helt der at jeg aplauderer ting jeg ikke liker, og det er forskjell på et ny oppstarta oppdrett og ett som har holdt på lenge, det er også forskjell på ett oppdrett som har et eller tre dårlige individer som de ikke velger og bruke videre i avl og det og bare ha dårlige individer, og i tilegg kalle dem bra og avle videre.. om man har drevet oppdrett i 30 år og bare lager dritt(i 30 år), skal jeg aplaudere da bare fordi de gidder og legge ut bilde og fordi de er ærlige?

Viss man føler seg truffet er det gjerne en grunn til det og da burde man kanskje gå litt i seg selv istedet for og gjemme seg og fortsette i 'skjul'. Viss ikke er man faktisk en rævva oppdretter.

Jeg sier for all del ikke at man skal lete opp dårlige bilder og legge ut på facebook og se hvor mye dritt man klarer og finne, det hadde aldrig fallt meg inn og gjøre, derimot sier jeg at man bør kunne ha en og annen kritisk mening basert på fakta, ikke bare du avler dritt, uten at det er hverken svartmaling, uthenging, sjalusi eller noe annet (bortsett fra et normalt kritisk syn og en personlig mening). Noe annet enn det forsvarer jeg heller ikke.

Edit: Eller for og snu litt på det da, det er vanskelig og forutsi akkurat hvordan et kull blir både eksteriørmessig og mentalt. Viss jeg som oppdretter hadde hatt et kull som slo litt feil ut og noen komenterte det så ville jeg forsvart det med fakta feks: Vi parret to hunder med bra eksteriør, men resultatet ble ikke så bra så vi kommer ikke til og gjøre den kombinasjonen noe mer, heller enn og bare forsvare det fordi det er mitt oppdrett. Værre er det ikke. Da er man ærlig og har man hatt flere kull om det er før eller etter, så ser man jo fort om det var et uhell eller om det er et generellt dårlig oppdrett. Det hadde ikke vært noe annet enn en fornuftig oppdretter i mine øyne om det gjevnt over er høy kvalitet på hunder derifra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Her er en ganske ny video av "kvalitetseksteriørhunder" i bevegelse og ikke bare oppstilt, synes ikke det ser ut som de bare er litt uheldig med vinkelen på kamera:

Uheldig med været, lavtrykk over sentraleuropa. kanskje like greit for bikkjene, så ut som de pesa nok etter noen runder.

En ting jeg ikke helt forstår er dette at schäferhunden skal ha så lav bakpart fordi det er så bra når det gjelder trav. Hvis man sammenligner med andre dyr som er kjent for å trave over store avstander så ser ikke jeg mange lave rumper altså.

Mhm men så er det trav også er det trav. Når det gjelder utstillingschäferen så skal den ikke gjøre noe annet enn å pisse, drite, spise og trave venstrevendinger som vist i den flotte fine videoen Emilie postet over. Disse hundene som gjør det best i Tyskland er verdt hundretusener av kroner. Da blir hvordan de kunne travet idyllisk over en blomstereng uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg og min familie leter etter den rette kennel som vi kan kjøpe Schæfervalp fra.

Vi skal ikke ha valp før om ca et år, men starte letingen allerede nå siden dette er så viktig.

Men så lurer jeg på noe. . .

Er det noen som vet om kenneler der dem får friske, sunne valper og erfaring til dette? + at vi også er på utkikk etter valp som har en sunn og rett rygg, om dere forstår meg riktig.

Jeg håper så mange som mulig kan komme med noen råd.

Mvh

Om du skal ha hjelp, så trur jeg du bør ta kontakt med noen av oss som har schäfere på PM i stede. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaaad endte vi her igjen??? Er vi ikke enige om at show er scthøgt, feil og kanikkeforståatdetgåranåhaslikt, og bruks er vakker og ååååallemåhaenslik?

Kan vi ikke snakke litt om dachs (vinklet som en sch)

danmark%20014.jpg-for-web-normal.jpg,

sharpei (ekstrem hud),

210px-Shar-Pei_Joy22.jpg

bulldogg (kan de egentlig føde normalt?),

Eng_bulldog.jpg

bedlington (der snakker vi avfallende kryss)?

bedlington_terrier.jpg

Jeg kan fortsette til jeg blir gul i ansiktet

Og beklager at jeg dreit med ut med Uno... Han er jo ikke ren bruksavla panic-smiley.gif

Jeg gikk på en barnslig smell på morgenkvisten og jeg furter og har tenkt å fortsette å gjøre det. Skal jeg kjøpe den kyllingdrakta eller skal jeg ikke? Trakk 2ne utfordringen sin og ga den til Emilie? Hva skjedde egentlig med at jeg ikke kunne rette uten å slette? Hva synes TS om at tråden hennes tok denne vendingen? Viste hun at schæfer er en brannfakkel her inne? *forteller stemme*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, helt ærlig, selvfølgelig hadde det ikke vært et av mine top 10 happy memories, men hva er det og reagere på?

Eh.. Hva det er å reagere på? Les side 2 og 3 av diskusjonen igjen? Saklig kritikk er ikke "nei fysj", liksom?

Jeg er ikke helt der at jeg aplauderer ting jeg ikke liker, og det er forskjell på et ny oppstarta oppdrett og ett som har holdt på lenge, det er også forskjell på ett oppdrett som har et eller tre dårlige individer som de ikke velger og bruke videre i avl og det og bare ha dårlige individer, og i tilegg kalle dem bra og avle videre.. om man har drevet oppdrett i 30 år og bare lager dritt(i 30 år), skal jeg aplaudere da bare fordi de gidder og legge ut bilde og fordi de er ærlige?

Det er noen nyanser i mellom å applaudere alt og å kaste seg på en "fysj og fy"-bølge.

Viss man føler seg truffet er det gjerne en grunn til det og da burde man kanskje gå litt i seg selv istedet for og gjemme seg og fortsette i 'skjul'. Viss ikke er man faktisk en rævva oppdretter.

Men denne oppdretteren har ikke gjemt seg og fortsatt i skjul? Denne oppdretteren har faktisk ikke fått være med på diskusjonen i det hele tatt, sant?

Jeg sier for all del ikke at man skal lete opp dårlige bilder og legge ut på facebook og se hvor mye dritt man klarer og finne, det hadde aldrig fallt meg inn og gjøre, derimot sier jeg at man bør kunne ha en og annen kritisk mening basert på fakta, ikke bare du avler dritt, uten at det er hverken svartmaling, uthenging, sjalusi eller noe annet (bortsett fra et normalt kritisk syn og en personlig mening). Noe annet enn det forsvarer jeg heller ikke.

Men i denne diskusjonen har det vært "du avler dritt", og det er som du sier ikke en kritisk mening basert på fakta. Og igjen. Oppdretteren har ikke fått muligheten til å være med og diskutere hva h*n avler, sant?

---

For min del så er jeg ferdig med diskusjonen nå. Det jeg reagerte på, var drittslenginga til et navngitt oppdrett. Jeg er forholdsvis sikker på at man kan få tak i en grei schäfer fra utstillingslinjer, både mentalt og eksteriørt, for ting er som regel ikke så svart/hvitt som det pleier å være på sonen. Men som Nirm sier, jeg ville vel heller tatt kontakt med en av de som faktisk eier schäfer her, fremfor å spørre om sånt i en åpen diskusjon der hvem som helst kan leke både eksteriørdommere, mentaltest-dommere og veterinærer og dømmer hunders helse (fysisk og psykisk) basert på noen bilder :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg skal ikke kaste meg inn i noen anbefalinger på en rase som jeg ikke engasjerer meg så veldig i, så jeg anbefaler Nirm sin måte, ta kontakt med schäfer-eiere inne her på PM. Og lykke til med valg av rase og hund :)

Margrete, en dag må du prøve å stille opp Nora som en schäfer, så vi får se hvor galt hun kan stå om vi går inn for det?

Her er en hoffe utstilt som schäfer (er jo et par-tre schäfere på linjene tilbake da rasen ble berget på 1920-tallet):

(Nei, hunden ble ikke bevisst stilt opp slik :P )

zuma_schafer1.jpg

Edit:

Samme hund fristilt:

zuma.jpg

Edit slutt...

En ting jeg ikke helt forstår er dette at schäferhunden skal ha så lav bakpart fordi det er så bra når det gjelder trav. Hvis man sammenligner med andre dyr som er kjent for å trave over store avstander så ser ikke jeg mange lave rumper altså.

Var dette jeg svarte han schäfermannen som rakket ned på alle andre raser (og bruksschäfere), bare fordi dette travet til utstillingschäferen skulle være så forb@nnet ettektivt, hvorpå jeg sa "om det er så effektivt som du sier, hvorfor har ikke alle hunderaser denne bakparten?" (noe som fikk resten av kundene i butikken til å knekke sammen i latter)

Endret av Dratini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hyene01.jpg

Overaskende for mange så er faktisk amerikanerene rettere i ryggen enn de europeiske. MEN de har enda mer ekstreme lange vinkler, ekstremt høye haser. Dvs de har ikke laget en ekstremitet av ryggen, men av baklemmene.

Og personlig så tar jeg heller ryggknekken.

gerans_christmas_miracle_maklin.jpg

Om man snakker med seriøse Sch oppdrettere så er ingen av de noe glad i den ryggknekken, men pga en lang periode med poppis hannhunder i tyskland som gjor at denne "lompen" kom fram så sliter man med det enda. Og selv når to foreldre parres som ikke har ryggknekk så dukker det fortsatt opp. En slik gjennomavlet greie blir ikke bare borte.

Jeg kan dra mitt eget eksempel på ett kryss som har gått sterkt i arv, denne hannhunden var veldig poppis på 70/80 tallet

Bildet hentet fra Meringa.se

Talli er ett resultat av å ha han linjeavlet på ca 7 og 8 generasjon i stamtavlen.

Hun har iallefall 2-4 generasjoner med korte fine kryss av de hundene som jeg har sett selv.

Selv har hun fått ett ganske så langt og fallende kryss som en oppdretter gjennom mange år utbrøt når hun så Talli som unghund: "Der kom Cturbo igjennom ja"

283040_10150739395555072_6176042_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter som opererer med kennelnavn og har vært gjennom alfabetet og dermed åpenbart opptrer i næringsvirksomhet bør tåle såpass. Det er ingen privatperson og dens hunder som diskuteres, det skjer under virksomhetens navn. På hjemmesiden omtales dette som "vi" uten at jeg bryr meg noe mer om hvem "vi" er utover kennelnavnet. Ergo ser ikke jeg forskjellen på det og å diskutere andre varer for kjøp og salg eller må vi slutte med det også?

De burde vel strengt tatt vært meldt inn til forbrukerrådet for dette er ganske drøyt:

HD/AA

Sunnhet er langt mer enn hofter og albuer. Likevel er dette i dag et så stort problem at man som oppdretter forplikter seg å søke mest mulig kunnskap før man foretar kombinasjoner - i den utstrekning det lar seg gjøre.

Kennel Svebø har som klar målsetning å kun benytte avlsdyr som kommer fra kull hvor det ikke finnes individer belastet med mer enn C - svak grad HD/AA. Forøvrig må kullet i helhet anses som bedre enn gjennomsnittet. Å benytte en hund, med uansett grad, fra et kull hvor noen av søsken er belastet med middels - sterk medfører dette tilnærmet alltid svært belastede kull. Dersom vi av en eller annen grunn velger å benytte tisper som har svak grad er dette fordi resten av kullet er bra. Det viser seg helt klart at disse avlsdyrene avler like sunt som frie hunder (under forutsetning av at resten av kullet den kommer fra er bra). Dersom en avlstispe etter en tid i avl viser seg å gi dårlige hofter eller albuer - blir hun umiddelbart pensjonert. Hva angår valget av hannhunder vi benytter gjelder de samme kravene. I tillegg ønsker vi her at flest mulig av dens forfedre er HD-frie i flest mulig generasjoner, og at disse kommer fra bra kull.

Vi har gjennom planmessig, og etter vårt skjønn fornuftig utvalg, oppfylt egne kriterier og har i dag en rekke hunder som er gode "plattformer" for videre avl. Vi har i dag kun HD/AA-frie avlsdyr i vår egen kennel.

Intensjonen og minimumsbetingelsen vi stiller til våre valpekjøpere er at de HD/AA-undersøker hunden sin når den er gammel nok for dette (passert 12 mnd). Alle SKAL undersøkes !

Bare for at man har kommet igjennom alfabetet, betyr det verken at han driver rovdrift eller blitt næring..

Sent from my GT-I9100

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det kommer da HELT an på når man begynte på dette alfabetet...

Forsåvidt, men det er flere forhold her, de økonomiske i forhold til myndighetene er ikke like relevant for meg som forbruker og potensiell valpekjøper. Som forbruker har man visse forventninger fra folk som i dette tilfellet utgir seg utelukkende i ens ærend med å henvende seg til valpekjøpere. Som f.eks at informasjon på hjemmeside er korrekt og i henhold til praksis og informasjon gitt av NKK.

Og hvor mange som samarbeider om ett kennelnavn...

Nei, hva er det med at folk som driver med hundeoppdrett skal kunne fraskrive seg alt ansvar som bare gjeldende for alle andre? Man får da ikke noe mindre ansvar og forpliktelser om man er flere som samarbeider om navnet på virksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette jeg svarte han schäfermannen som rakket ned på alle andre raser (og bruksschäfere), bare fordi dette travet til utstillingschäferen skulle være så forb@nnet ettektivt, hvorpå jeg sa "om det er så effektivt som du sier, hvorfor har ikke alle hunderaser denne bakparten?" (noe som fikk resten av kundene i butikken til å knekke sammen i latter)

Den korrekte schäfertraven er jo litt spesiell, det er en svært energikrevende trav, men rask. Og det skal se slik ut:

edit: og jeg synes denne hunden er hel fantastisk å se på i bevegelser!

men den ser jo ikke akkurat ut som hundene i videoen over her fra 2012...

Ulv har en trav som minimerer energiforbruket, så å sammenligne de to er jo ikke helt rettferdig. "Ulvetrav" er det samme som mange spisshunder skal ha. En snorende trav uten noe svevemoment, uten noe overtramp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva er det med at folk som driver med hundeoppdrett skal kunne fraskrive seg alt ansvar som bare gjeldende for alle andre? Man får da ikke noe mindre ansvar og forpliktelser om man er flere som samarbeider om navnet på virksomheten.

Det handler ikke om ansvarsfraskrivelse. Men antall kull i rene tall. Det har mye å si om man rundet alfabetet om man hadde sitt første A kull i 1982, og har i 2012 sitt andre A kull, eller om man starta på alfabetet i 2008. I tillegg til om man er alene om å produsere alle disse kullene, eller om man er 10 stykker under samme kennel navn (slik at hver person egentlig bare har hatt 1-2 kull i året). Når man tenker på hundene vel å merke (kunne følge opp kullene skikkelig etc)

Hva det økonomiske har å si, så interesserer det meg såpass lite, at jeg aldri har satt meg inn i hva som kreves før man skal evt skatte av det etc. Så den kan jeg ikke delta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det handler ikke om ansvarsfraskrivelse. Men antall kull i rene tall. Det har mye å si om man rundet alfabetet om man hadde sitt første A kull i 1982, og har i 2012 sitt andre A kull, eller om man starta på alfabetet i 2008. I tillegg til om man er alene om å produsere alle disse kullene, eller om man er 10 stykker under samme kennel navn (slik at hver person egentlig bare har hatt 1-2 kull i året). Når man tenker på hundene vel å merke (kunne følge opp kullene skikkelig etc)

Ja hva har det å si?

Hva det økonomiske har å si, så interesserer det meg såpass lite, at jeg aldri har satt meg inn i hva som kreves før man skal evt skatte av det etc. Så den kan jeg ikke delta i.

Men det angår jo like mye meg som forbruker, det er ikke min oppgave å undersøke hvem som ev. samarbeider om ett produkt jeg skal kjøpe. Kjøper jeg en diplom-is så forventer jeg en diplom-is og hvem som har laget den som person og står som aksjeinnehavere er revnende likegyldig. Ansvaret for produktet ligger hos diplom-Is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo litt å si hvilket tidsintervall man snakker om da, Snusken :P

Oppdretteren av Labradoren min har holdt på med Labrador siden 1969 omtrent, og han har kull SJELDENT. Han hadde kommet rundt alfabetet i 2008, noe som ikke skal så veldig mye til på 40 år liksom :P Selv med ett kull annenhvert år så er du jo mer eller mindre rundt alfabetet, han bruker ikke QXYZÆØÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det har jo litt å si hvilket tidsintervall man snakker om da, Snusken :P

Oppdretteren av Labradoren min har holdt på med Labrador siden 1969 omtrent, og han har kull SJELDENT. Han hadde kommet rundt alfabetet i 2008, noe som ikke skal så veldig mye til på 40 år liksom :P Selv med ett kull annenhvert år så er du jo mer eller mindre rundt alfabetet, han bruker ikke QXYZÆØÅ.

Ovenfor skattemyndighetene kanskje ja, for meg som forbruker er ikke det nødvendigvis relevant hvordan statistikken og økonomien ser ut over tid.

Du ser ikke forskjellen på å produsere 20 kull på 20 år og 20 kull på 3 år? Satt litt på spissen...

Som over i svar til Kang. Det er ikke nødvendigvis min oppgave å studere det, akkurat som jeg kan forvente min diplom-is uavhengig om de har produsert 20 tonn på 3 år eller 20 tonn på 20 år så skal jeg kunne forvente at en hundeoppdretter leverer det de utgir seg for. Også satt på spissen dog vi nok er skjønt enige om at valpekjøpere skal gjøre sin research.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner sammenlikninga di ang del av kennelnavn, og oppdrettere som i praksis er spredt utover hele Norges land under ETT kennelnavn. Det vil jo ganske naturlig bli større varians i produktet da.

Men ser ikke helt sammenlikninga / problemet med å se at å ha pløyd gjennom alfabetet over 40 år er like ille som å ha pløyd gjennom det på 4-5 år med 4-5 avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Skjønner sammenlikninga di ang del av kennelnavn, og oppdrettere som i praksis er spredt utover hele Norges land under ETT kennelnavn. Det vil jo ganske naturlig bli større varians i produktet da.

Nei, det er ikke min oppgave som forbruker å anta at en schäferhund fra samme oppdrett men med opphav i Nord-Norge skal være noe annerledes enn en i Sør utover hva som er normale avvik blant individer. Virksomheten skal fortsatt levere det den lover akkurat som jeg kan forvente å få samme diplomisen min i Harstad som i Tønsberg,

Men ser ikke helt sammenlikninga / problemet med å se at å ha pløyd gjennom alfabetet over 40 år er like ille som å ha pløyd gjennom det på 4-5 år med 4-5 avlsdyr.

Snakker ikke nødvendigvis om at det er ille, jeg snakker om hva man som forbruker har rettigheter og forventninger når man ikke bare lenger selger ett tilfeldig kull på finn.no uten referanse til noe som helst enn mora og faren sånn de driter ut plenen pr.d.d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp altså, jeg var enig i første del, fikk det kanskje ikke helt tydelig fram. Naturlig større varians - men bruker man samme kennelnavn har man "rett" til å forvente samme produkt uansett nord eller sør.

Og siste del er jeg således også enig i. Det er jo slik Norges valpefabrikk på Labradorer kjøres. Dysleksi-annonse på finn.no som står året rundt "Flotte labrador retriever valper leverings klare. friske foreldre godt gemytt."

Mmmm. Smells like profit, ikke hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man snakker med seriøse Sch oppdrettere så er ingen av de noe glad i den ryggknekken, men pga en lang periode med poppis hannhunder i tyskland som gjor at denne "lompen" kom fram så sliter man med det enda. Og selv når to foreldre parres som ikke har ryggknekk så dukker det fortsatt opp. En slik gjennomavlet greie blir ikke bare borte.

Men allikevel avler man på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest den.

Og hvordan konkluderer du at jeg mener at de avler bevist på den "knekken" når jeg skriver:

Og selv når to foreldre parres som ikke har ryggknekk så dukker det fortsatt opp. En slik gjennomavlet greie blir ikke bare borte.

Det betyr egentlig i praksis: ikke avle mer schäferhund for det er så gjennomavlet at det blir ikke borte på null komma null.

Som feks det krysset til hunden min som sist er er observert i avlen i 8 og 9 generasjon..

Med mindre du da finnet genet for denne "knekken" og kan avle bort bærere av det da?

Stikkordet mitt ligger vel også i "seriøse" i det jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...