Gå til innhold
Hundesonen.no

SchæferValp


E.Michelle
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg lite peiling på rasen, men er generelt lite glad for å avle på dårlige kropper, men hvis disse hundene hadde stått rett opp på bakbeina sine, slik som normale hunder gjør, ville ikke bananryggen forsvunnet da? Vil det ikke være mulig å stille opp en hund slik at den får bananrygg bare ved hjelp av trening, uansett hvor rett og fin den ryggen egentlig er? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Men at de går rundt selv med så lave rygger og "hengende" bakbein, kan umulig tyde på noe bra, så jeg henviser vel egentlig mer bare til oppstillingsbildene hvor eieren står og presser ned bakkroppene.

edit: skriveleif...

Endret av Puttiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme om hunden skal brukes eller ikke, så er ALLE schäferhunder brukshunder. Man kan stille bruksavlede schäferhunder på lik linje med de rekeavlede hundene og faktisk også nå langt. Det som er den s

Enig med Emilie om at alle schäfere er brukshunder. Selv om det kanskje finnes noen dvaske familiehunder av showschäfere, så er det ikke sånn rasen SKAL være. Men er du på utkikk etter en hund du

Kjempebra skrevet Nå vil jeg legge til at din kan våkne noe voldsomt etterhvert Golden nå, gær'n om noen mnd. Hun er jo bare babyen ennå

Guest Kåre Lise

åååå så fin i ryggen! Også så fine vinkler da gitt!! *ironi* Resten ble jeg nysgjerrig på :PPM?

Jeg blir seriøst bare forbannet, de er så himla lett og avsløre, gang på gang når det dukker opp spm om enkelte kenneler.

Send gjerne meg PM også.

"Men se på de puklene da? Ingen hund med en sunn rygg ville fått til en slik en, uansett hvordan man stiller dem opp... "

Det er helt riktig, så svaret til Puttiva er nei, nei og atter nei. Bikkjene her går ikke sånn, de står ikke sånn og blir ikke oppstilt sånn.

Deler av innlegget fjernet, da det strider mot retningslinjene.

§1.11

Personangrep, sjikane, banning og annet støtende blir slettet umiddelbart. Dette gjelder også angrep/sjikane mot firmasider, nettbutikker, oppdrettere osv. Synsinger og rykter skal ikke fremstilles som fakta. Når personer omtales negativt så skal dette skje i generelle termer der personvernet ivaretas. Det er ikke lov å poste opplysninger som kan identifisere vedkommende med mindre det er en sak i media om dette.

Moderator Kaja

Endret av Kåre Lise
Strider mot retningslinjer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kan få den bulken om du stiller opp hund, lamegnåvise

Uno%20vom%20Stadtfeld.png

MEN de hundene Emilie la ut bilder av, er ekstreme! Selv ikke min hannhund med en ekstra ryggvirvel har så pukkelrygg! Ja de burde skamme seg over å fortsette å avle på det der. Det er såpass ille at jeg vil kalle det misfostre. Stakkars dyr...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken for eller i mot, men ble nysgjerrig. Hvorfor ikke?

Som emilie dokumenterte lenger opp her, samt flere hunder med HD/AA i avl, kommende eller pensjonerte avlshunder og noe linjeavl, mulig det er en okei kennel, men førsteinntrykket imponerer ikke meg ivertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry blir vell dobbelpost her nå.

Men hvordan ser denne ryggen ut hvis hunden står med alle fire beina rett, altså sånn man stiller andre raser?

En slik hund ser jo ikke bra ut uansett hvordan man stiller opp, men det er masse bilder på hjemmesiden. En annen ting er jo at det er ikke bare rygg vinkelen som er problemet, hele bakparten er jo bare feil. Når de går så ser det jo ut som de mangler leddbånd, føttene fyker jo i alle retninger, og det virker og være mer påvirket av bakpart enn ryggvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kan få den bulken om du stiller opp hund, lamegnåvise

Uno%20vom%20Stadtfeld.png

MEN de hundene Emilie la ut bilder av, er ekstreme! Selv ikke min hannhund med en ekstra ryggvirvel har så pukkelrygg! Ja de burde skamme seg over å fortsette å avle på det der. Det er såpass ille at jeg vil kalle det misfostre. Stakkars dyr...

Ved hjelp av litt heftig photoshopping fikk jeg den hunden til å bli dette. Men ville den blitt dette dersom den hadde hatt beina under kroppen? Photoshop er jo ikke akkurat noen god garanti for hvordan ting kunne vært, men kan jo være en indikasjon. Jeg har ikke endret på noen størrelsesforhold, bare endret vinkler i rygg, mage og bein. Og når man ser den sånn her, så ser jo bakbeina skikkelig små ut i forhold til resten. Hmm... Men ryggen er i alle fall rett...

schaefer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så nå er vi på den der henge ut navngitte oppdrettere-greia?

Når noen først kommer opp med en navngitt oppdretter så må man vel få lov å si hva man mener utifra opplysninger som er åpent tilgjengelig gitt av oppdretteren selv. Tok meg ikke mange minuttene med hjelp av hjemmeside, FB og dogweb å finne ut av det jeg gjorde om siste kull. Burde jeg holdt kjeft om hva jeg fant og hva jeg mener om den slags uansvarlig avl? Får jeg minne deg på lov om dyrevelferd § 25. Avl

Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen først kommer opp med en navngitt oppdretter så må man vel få lov å si hva man mener utifra opplysninger som er åpent tilgjengelig gitt av oppdretteren selv. Tok meg ikke mange minuttene med hjelp av hjemmeside, FB og dogweb å finne ut av det jeg gjorde om siste kull. Burde jeg holdt kjeft om hva jeg fant og hva jeg mener om den slags uansvarlig avl? Får jeg minne deg på lov om dyrevelferd § 25. Avl

Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Og dere dømmer hva som er robuste dyr med god funksjon og helse ut fra bilder av bikkjer i bevegelse. Veit du hvor mange bilder det er tatt av mitt kjøterdyr der hun ser helt funksjonshemma ut? Gidder du å bedømme hvordan helsa hennes er ut fra dette bildet, f.eks:

347_46778311326_4406_n.jpg

Eller dette:

16245_221571231326_1341398_n.jpg

Eller dette:

4801_123830951326_3407386_n.jpg

Eller hva med dette:

4801_123830981326_8214429_n.jpg

Der ser du jo pukkelryggen mellom øra på henne til og med, usunne dyret! :o

Vanligvis, når hun ikke løper rundt og monger seg, så ser hun sånn ca sånn ut:

2040_116250796326_1466695_n.jpg

Så, fortell meg hvordan du bedømmer robusthet, funksjon og helse ut fra bilder av bikkjer i fart og lek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og dere dømmer hva som er robuste dyr med god funksjon og helse ut fra bilder av bikkjer i bevegelse. Veit du hvor mange bilder det er tatt av mitt kjøterdyr der hun ser helt funksjonshemma ut? Gidder du å bedømme hvordan helsa hennes er ut fra dette bildet, f.eks:

Er det de samme bildene der hun ser helt funksjonshemma og mongo ut du ville brukt til å selge valper?

Så, fortell meg hvordan du bedømmer robusthet, funksjon og helse ut fra bilder av bikkjer i fart og lek?

Intuisjon og erfaring da tydeligvis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de samme bildene der hun ser helt funksjonshemma og mongo ut du ville brukt til å selge valper?

Jeg har ingen problemer med å vise frem hvordan bikkja mi ser ut i det daglige også, så ja - de ville vært tilgjengelige for valpekjøpere de også, helt riktig det.

Intuisjon og erfaring da tydeligvis. :D

Javisst. Og intuisjonen og erfaringen din forteller deg hva om helsa til min hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har ingen problemer med å vise frem hvordan bikkja mi ser ut i det daglige også, så ja - de ville vært tilgjengelige for valpekjøpere de også, helt riktig det.

Så bra, ante meg det.

Javisst. Og intuisjonen og erfaringen din forteller deg hva om helsa til min hund?

Nå har det seg sånn at dette er en tråd om schäfervalper og om du enda ikke har fått det med deg så er det schäfer som er min rase som jeg er mest opptatt av og har mest erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, ante meg det.

Nå har det seg sånn at dette er en tråd om schäfervalper og om du enda ikke har fått det med deg så er det schäfer som er min rase som jeg er mest opptatt av og har mest erfaring med.

Men robusthet, funksjon og helse er ikke raseavhengig det, for en som har intuisjon og erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men robusthet, funksjon og helse er ikke raseavhengig det, for en som har intuisjon og erfaring :)

Ja og nei, misavlen på schäfer er ganske unik for rasen. Uansett trenger man ikke mene like mye om alt og alle vet du, bare fordi jeg kan skifte blinklysolje på min bil gjør meg ikke nødvendigvis kompetent til å gjøre det på din bil sant?

scared-emoticon.gif Ikke bland meg oppi dette da!

Du er allerede innblandet. :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

scared-emoticon.gif Ikke bland meg oppi dette da!

Du kan jo stille schäfer? :P

Ja og nei, misavlen på schäfer er ganske unik for rasen. Uansett trenger man ikke mene like mye om alt og alle vet du, bare fordi jeg kan skifte blinklysolje på min bil gjør meg ikke nødvendigvis kompetent til å gjøre det på din bil sant?

Du burde sannsynligvis ikke uttale deg om robusthet, funksjon og helse om du ikke veit hvordan du skifter blinklysolje :aww::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...