Gå til innhold
Hundesonen.no

SchæferValp


E.Michelle
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg og min familie leter etter den rette kennel som vi kan kjøpe Schæfervalp fra.

Vi skal ikke ha valp før om ca et år, men starte letingen allerede nå siden dette er så viktig.

Men så lurer jeg på noe. . .

Er det noen som vet om kenneler der dem får friske, sunne valper og erfaring til dette? + at vi også er på utkikk etter valp som har en sunn og rett rygg, om dere forstår meg riktig.

Jeg håper så mange som mulig kan komme med noen råd.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme om hunden skal brukes eller ikke, så er ALLE schäferhunder brukshunder. Man kan stille bruksavlede schäferhunder på lik linje med de rekeavlede hundene og faktisk også nå langt. Det som er den s

Enig med Emilie om at alle schäfere er brukshunder. Selv om det kanskje finnes noen dvaske familiehunder av showschäfere, så er det ikke sånn rasen SKAL være. Men er du på utkikk etter en hund du

Kjempebra skrevet Nå vil jeg legge til at din kan våkne noe voldsomt etterhvert Golden nå, gær'n om noen mnd. Hun er jo bare babyen ennå

Skal dere bruke hunden ville jeg ha satset på en bruksschæfer, men da er det ikke noe vits i og satse høyt i utstillingsringen. Jeg vet av flere bruks kenler jeg kunne ha kjøpt hund fra, men har ikke peiling på eksteriør schæfer så der får nok noen andre svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er brukslinjer du er på utkikk etter, så har jeg flere å anbefale. Jeg har de siste årene sjekket ut en del kenneler og kjøpte meg valp etter brukslinjer for halvannen måned siden. Send meg en PM om du er interessert.

Men spørsmålet er jo da hva du tenker når du skriver bruks og lydighet, tenker du konkurransenivå eller bare for morroskyld? Samtlige oppdrettere jeg har snakket med krever at du skal bruke hunden til noe. De selger den ikke som ren familiehund. Du trenger ikke ha ambisjoner om NM og sånt, men at du skal trene aktivt med den. Det er noen aktive små krabater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er lydighet hovedsaklig, men jeg vil jo ha muligheten til å kunne utstille hunden også. Jeg har som du sier ikke ambisjoner til NM som du nykommer sier. Ihvertfall ikke til per dags dato, enda dette kan forandre seg.

Uansett så ønsker jeg muligheten. Men så kommer jo spørsmålet, jeg sier jo som sakt etter en kennel som også kan gi valp med en sunn og rett rygg, hvordan vil dette ta seg ut i en utstilling? Vil dette være et minus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme om hunden skal brukes eller ikke, så er ALLE schäferhunder brukshunder. Man kan stille bruksavlede schäferhunder på lik linje med de rekeavlede hundene og faktisk også nå langt. Det som er den store forskjellen mellom bruks os showschäferne er balansen mellom driftene. Og der er det store kvalitetsforskjeller. Men i all hovedsak er alle schäfere hunder som krever en aktiv og konsekvent eier. Sikter man mot konkurranse innen et visst nivå kjøper man bruksschäfer, dersom man sikter mot konkurranser på et lavt nivå, kjøper man bruksschäfer. Sikter man bare mot kos og utstilling kjøper man ikke schäferhund i det hele tatt. Det er mitt heteste tips!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme om hunden skal brukes eller ikke, så er ALLE schäferhunder brukshunder. Man kan stille bruksavlede schäferhunder på lik linje med de rekeavlede hundene og faktisk også nå langt. Det som er den store forskjellen mellom bruks os showschäferne er balansen mellom driftene. Og der er det store kvalitetsforskjeller. Men i all hovedsak er alle schäfere hunder som krever en aktiv og konsekvent eier. Sikter man mot konkurranse innen et visst nivå kjøper man bruksschäfer, dersom man sikter mot konkurranser på et lavt nivå, kjøper man bruksschäfer. Sikter man bare mot kos og utstilling kjøper man ikke schäferhund i det hele tatt. Det er mitt heteste tips!

Sier hun med show *ler* disdain005.gif

En schæfer med farger kan også brukes til så mangt, men da må man være ekstra nøye med hva og hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hun med show *ler* disdain005.gif

En schæfer med farger kan også brukes til så mangt, men da må man være ekstra nøye med hva og hvor.

Ja, men nå er det jo ingen hemmelighet at den showschæfern min, verken duger til bruks eller show. Bittelitt lydighet kanskje, på en god dag, og that's it. Ja, og støttekontakt og sånt da, men det trenger man ikke å være schæfer for å bli :P

Jeg hadde litt troen på showschæferne en stund, men datt helt i dass, nylig, etter å ha blitt skuffet av en oppdretter jeg inntil da, anså som seriøs. Det var liksom spikeren i kisten for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå er det jo ingen hemmelighet at den showschæfern min, verken duger til bruks eller show. Bittelitt lydighet kanskje, på en god dag, og that's it. Ja, og støttekontakt og sånt da, men det trenger man ikke å være schæfer for å bli :P

Jeg hadde litt troen på showschæferne en stund, men datt helt i dass, nylig, etter å ha blitt skuffet av en oppdretter jeg inntil da, anså som seriøs. Det var liksom spikeren i kisten for min del.

Jeg skjønner det, men det er litt dårlig gjort å svartmale alt og alle. Det er de som prøver å få det til på en noenlunde fornuftig måte og det er ikke gjort på en to tre å rett opp flere tiår med ødeleggelser. Jeg har hatt mye møkk jeg å, men jeg har to nå som jeg faktisk kan bruke og som er friske (valpen vet jeg jo ikke, men det er bestemt). Så jeg har trua ennå jeg, eller fått den tilbake igjen ;) Det er som jeg sier så utrolig viktig å lete i jungelen av mange oppdrettere å finne det ene kullet som virker. Og det er neimen ikke lett, men går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det, men det er litt dårlig gjort å svartmale alt og alle. Det er de som prøver å få det til på en noenlunde fornuftig måte og det er ikke gjort på en to tre å rett opp flere tiår med ødeleggelser. Jeg har hatt mye møkk jeg å, men jeg har to nå som jeg faktisk kan bruke og som er friske (valpen vet jeg jo ikke, men det er bestemt). Så jeg har trua ennå jeg, eller fått den tilbake igjen ;) Det er som jeg sier så utrolig viktig å lete i jungelen av mange oppdrettere å finne det ene kullet som virker. Og det er neimen ikke lett, men går an.

Ingen ting er bedre :) Men jeg har dessverre gitt opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel Ziegerkamp har jeg møtt flere veldig fine individ fra., men har desverre ikke noe mer dypgående kunnskap om kennelen enn at jeg kjenner ett par med hunder derifra som driver med bruks og ser ut som Scäferhunder. Kennelen har gode resutlater på både utstilling og bruks.

Om man titter til Sverige så fins det flere slike kenneler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme om hunden skal brukes eller ikke, så er ALLE schäferhunder brukshunder. Man kan stille bruksavlede schäferhunder på lik linje med de rekeavlede hundene og faktisk også nå langt. Det som er den store forskjellen mellom bruks os showschäferne er balansen mellom driftene. Og der er det store kvalitetsforskjeller. Men i all hovedsak er alle schäfere hunder som krever en aktiv og konsekvent eier. Sikter man mot konkurranse innen et visst nivå kjøper man bruksschäfer, dersom man sikter mot konkurranser på et lavt nivå, kjøper man bruksschäfer. Sikter man bare mot kos og utstilling kjøper man ikke schäferhund i det hele tatt. Det er mitt heteste tips!

Sant, men det er andre forskjeller enn bare ballansen mellom drifter. Det finnes garantert gode oppdrettere av 'eksteriør' schæfer, men jaggu er det mye rart som dukker opp blant 'eksteriør' linjene når det gjelder bygning og da hjelper det lite hva de har mellom øra om kroppen ikke kan henge med. Og desverre så er det langt imellom pent bygde individer som ikke er fra 'bruks' oppdrett. Jeg tror jeg har sett 1, bortsett fra på bilder.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Emilie om at alle schäfere er brukshunder. Selv om det kanskje finnes noen dvaske familiehunder av showschäfere, så er det ikke sånn rasen SKAL være.

Men er du på utkikk etter en hund du skal bruke aktivt, har ambisjoner med, så går det ann å være litt påpasselig på HVA slags bruksschäfer du kjøper, for det er forskjeller her også nemlig. Jeg har ei venninne som har en schäfer som er like gammel som min, og man skulle ikke tro det var samme rase. Skarp, et veldig temperament, proppfull av vaktinstinkt og lar seg ikke pille på nesen av noen. En heftig hund som skal bli politihund.

Mi er litt en golden i forhold. Hun har ikke så veldig mye vakt i seg, selvfølgelig litt, men ikke ille, hun er ekstremt lettlært og KREVER aktivisering, men utover det så er hun lite skarp. Hun hadde nok hengt seg fast i en bitearm om hun hadde fått treningen i det, men hun hadde neppe nådd veldig langt i sånne sporter og hadde nok aldri blitt noe politi eller forsvarshund.

I kullet min kom i fra er det ganske stort sprang mellom individene, den ene søstra er veldig heftig, og hadde nok fungert som tjenestehund. Mi var den roligste i kullet, for jeg skal "bare" bruke henne i LP og AG og da trenger jeg verken vakt eller at hun kan nå langt i IPO eller bli tjenestehund.

Hun hadde ikke blitt solgt som bare turhund, men i samhandling med oppdretter fant vi ut at denne litt mer rolige frøkena ville nok bli et fint lydighets og agilityemne:) Nesa er det heller ikke noe i veien med.4

Så, det jeg vil ha fram er at det er mange måter å bruke en brukshund på. En border collie ville nok gjort samme nytten hos meg, men jeg liker utseende til schäferen i tillegg til egenskapene, og derfor brukte jeg heller litt tid på å finne en kombo av foreldredyr som kunne gi meg en hund jeg ville ha.

Tispa mi er fin i ryggen, så langt jeg har sett bra i hodet og veldig lettlært på godt og vondt(DET er også en ting med schäferen, du må være obs på hva de lærer. De lærer uvaner like fort som ønskede vaner.) og har nok en del underliggende drifter jeg nok kunne hentet fram om jeg hadde hatt brukt for dem, men hun er nok for tam for å bli en skikkelig tjenestehund f.eks. Så igjen, det er alt etter hva du ser etter. Schäferen er en allsidig hund, men det ER like fult en brukshund som krever et aktivt liv.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper ikke dette er alt hun har å gi, da kan jeg jo risikere at hun blir roligere når hun tipper 2-3 år. Det var det som skjedde med BC mixen min, hun var full av fart og spillopper fram til hun tippa to år. Nå er hun sofasliter omtrent. Er med når det skjer noe, men kan fint ligge i flere dager og sløve i sofakroken. Det kan ikke schäferen og takk gud for det! Noen ganger trenger jeg et lite spark i rævva for å komme i gang på en litt sløv dag :)

Jeg tror ikke dette blir noe sedat sofasliter, hun er tross alt schäfer etter brukslinjer, hehe :) Akkurat det jeg vil ha. En DRØM å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, men det er andre forskjeller enn bare ballansen mellom drifter. Det finnes garantert gode oppdrettere av 'eksteriør' schæfer, men jaggu er det mye rart som dukker opp blant 'eksteriør' linjene når det gjelder bygning og da hjelper det lite hva de har mellom øra om kroppen ikke kan henge med. Og desverre så er det langt imellom pent bygde individer som ikke er fra 'bruks' oppdrett. Jeg tror jeg har sett 1, bortsett fra på bilder.

Selvsagt. Det er det at jeg synes det blir lenger og lenger mellom gode eksteriørhunder, ikke at det blir kortere mellom gode bruksavlede hunder. Vanskeligere er det ikke. Det er slett ikke rosenrødt på brukssiden av schæferavlen, men jeg vil tøre å påstå at man jevnt over har en sunnere holdning til hundenes funksjon, både fysisk og mentalt. Helsemessig? Tja, mye grums på begge sider, grunnet mye innavl, som slett ikke alle av dagens oppdrettere kan lastes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt. Det er det at jeg synes det blir lenger og lenger mellom gode eksteriørhunder, ikke at det blir kortere mellom gode bruksavlede hunder. Vanskeligere er det ikke. Det er slett ikke rosenrødt på brukssiden av schæferavlen, men jeg vil tøre å påstå at man jevnt over har en sunnere holdning til hundenes funksjon, både fysisk og mentalt. Helsemessig? Tja, mye grums på begge sider, grunnet mye innavl, som slett ikke alle av dagens oppdrettere kan lastes for.

Helt enig, det er utrolig synd at det skal finnes så store forskjeller i en og samme rase, og spesielt i en brukshund (personlig mening). Det er jo samme rase.. Og som du sier jeg vet av bruks oppdrettere jeg aldrig ville ha kjøpt hund fra også, både pga bygning og sykdommer, så uansett hvilken 'leir' man velger så må man gjøre research, men jeg tror det er vanskeligere og finne et eksteriør avlet individ som er bra i fysikken(men sikkert mulig), gode hoder har jeg sett på mange av de så det tror jeg ikke er så vanskelig og finne. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå spurte du ikke meg men jeg klikket meg først inn på siden og ble møtt av siste nytt:

Resten av innlegget er fjernet da det strider mot retningslinjene

§1.11
Personangrep, sjikane, banning og annet støtende blir slettet umiddelbart. Dette gjelder også angrep/sjikane mot firmasider, nettbutikker, oppdrettere osv. Synsinger og rykter skal ikke fremstilles som fakta. Når personer omtales negativt så skal dette skje i generelle termer der personvernet ivaretas. Det er ikke lov å poste opplysninger som kan identifisere vedkommende med mindre det er en sak i media om dette.

Moderator Kaja

Endret av Kåre Lise
Strider mot retningslinjer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene er fjernet da det strider mot reningslinjene.

§1.11
Personangrep, sjikane, banning og annet støtende blir slettet umiddelbart. Dette gjelder også angrep/sjikane mot firmasider, nettbutikker, oppdrettere osv. Synsinger og rykter skal ikke fremstilles som fakta. Når personer omtales negativt så skal dette skje i generelle termer der personvernet ivaretas. Det er ikke lov å poste opplysninger som kan identifisere vedkommende med mindre det er en sak i media om dette.

Moderator, Kaja

Endret av Kaja-T&A
Strider mot retningslinjer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...