Gå til innhold
Hundesonen.no

Flatcoat retriever fargegenetikk og arv?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Du kan godt sende meg en PM hvis det er noe mer du lurer på :)

Men hvordan finner man ut hva som er b/B/e/E på linjer bakover? Må man genteste for å være sikker?

Ser på et kommende kull der tispa er brun, hannen er svart, men foreldrene til hannen har begge gitt kull med brunt i.

De må testes ja. Prøve sendes inn hos dyrlegen. En svart hund kan være bærer av brunt og gult. Hvis en svart hund med bærer av feks. gult eller brunt blir paret med en annen hund som er bærer av en av de samme fargene som vil denne fargen komme(eller kan komme) i kullet.

Endret av Arielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne ut om en hund er bærer av noe som helst, som Bb Ee hunder er da bærere av b (brunt) og e (extention). Må man enten genteste, eller hunden må a) ha en forelder som er brun/extention farget (altså bb eller ee eller begge deler) eller b) ha gitt avkom som er det.

At foreldrene har gitt bb hunder om de selv er svarte så betyr det at de begge er Bb og hunden her kan da være enten Bb (50% sjans) eller BB (25% sjans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt sende meg en PM hvis det er noe mer du lurer på :)

De må testes ja. Prøve sendes inn hos dyrlegen. En svart hund kan være bærer av brunt og gult. Hvis en svart hund med bærer av feks. gult eller brunt blir paret med en annen hund som er bærer av en av de samme fargene som vil denne fargen komme(eller kan komme) i kullet.

Litt det samme som hos dalmatineren da? :)

Men kan man se bakover å så oppsummere seg frem og finne ut hva den svarte hunden er? Om den er bærer av brunt eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er det samme på flat, som på f. eks basenji. Det kan man f. eks se om en rød/hvit basenji er bærer av tricolorgenet ved å se om den har sort pels på halen. Jeg ser Pøbel har rødskjær på ørene (og man ser litt rødskjær i pelsen i sollys), men har ikke testet om han er bærer av brunt eller ikke. Vet ikke om det har noen sammenheng? Jeg vet han har en bestefar som er brun, og moren bærer brunt, far bærer kun sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat må gentestes, og det er kun der begge foreldre er testet at enkelte farger kan utelukkes.

Ace f.eks har testede foreldre som bærer svart og brunt, derfor visste vi at han ikke bar gult og testet kun for brunt.

Dersom en hund skulle gi brunt/gult kan man som regel lete seg bakover for å finne ut hvor det kommer fra, men dette krever jo naturlig nok god kjennskap til linjene eller gode kontakter. Ettersom svart er dominant kan brunt arves i mange generasjoner uten at det dukker opp brune individer. Aris har f.eks kun svarte individer 5 generasjoner bakover men bærer brunt. Dog har det dukket opp brunt i kullene til hans oldefar selv om han var svart selv. (Som en funfact er dette fellesnevneren i gutta mine sin stamtavle, så begge kan delvis ha arvet fargen fra samme hund :) )

Vil også presisere at kun svart og lever er godkjente farger på flat. Gult er pr d.d ikke en godkjent farge.

Endret av HHC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å få med seg at det ikke følger noen fasit med statistikk. 50 % sjans betyr ikke at 50 % av valpene kommer til å være brune eller svarte. Om du ønsker en spesiell farge må du nesten vente til valpene er født. Om du MÅ ha en brun valp er det sikreste derfor å se etter en brun x brun kombinasjon. Da får du også litt flere valper å velge mellom i kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan finner man ut hva som er b/B/e/E på linjer bakover? Må man genteste for å være sikker?

Ser på et kommende kull der tispa er brun, hannen er svart, men foreldrene til hannen har begge gitt kull med brunt i.

OFF-TOPIC: Det kullet kikker jeg litt på også! :) Spennende å følge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan finner man ut hva som er b/B/e/E på linjer bakover? Må man genteste for å være sikker?

Ser på et kommende kull der tispa er brun, hannen er svart, men foreldrene til hannen har begge gitt kull med brunt i.

Enkelte linjer er lettere å sjekke om har gitt brunt på rasdata enn dogweb :)

Og hvilket kull? :P Chivas-kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...