Gå til innhold
Hundesonen.no

Weightpulling - igjen


pippin
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk endelig se denne sporten live på D4A. Jeg har lenge tenkt på denne sporten, da jeg synes det er fin måte å bygge muskler og kondisjon på bikkja. Selv trekker Mana kjetting, kickbike og vi driver med kløving.

Har akkurat meldt meg inn på forumet hos http://www.norwegianwpclub.com/. Men der ser det ikke ut til at det er så mye aktivitet egentlig.. Finnes det andre sider hvor man kan diskutere og spørre om råd osv? Hvordan er miljøet i Oslo?

Jeg skal røntge Mana når hun runder 2 år. Er hun fri for HD osv, så skal vi begynne gradvis opptrening. Da skal jeg også kjøpe skikkelig wpsele til henne.

Er det noen her som kan fortelle litt om opptreningen?

Vi trekker som sagt kjetting, og der øker jeg nok gradvis etterhvert, men frem til røntginga trener vi lett. Vi bygger muskler, men lett og belaster ikke unødvendig.

Når man trener opp er det bare å fortsette med jevn trening, og øke gradvis? Noen tips til å trene diverse parter som er essensielle under wp?

Hvordan varmer man opp før et tungt trekk? Trekker man lettere vekter (kjetting osv) eller holder det med oppvarming i form av løping/trav/tur?

Gikk til innkjøp av en vogn i høst, som skal brukes til våren. Må bare fikse drag osv når den tid kommer.

Anyone? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare starte treningen nå med skikkelig sele? Kanskje jeg har en sele hun kan bruke? Den er for liten til Pøbel, men skal se om jeg finner målene igjen. Og det kan muligens hende at forumet til Amerikansk Bulldog Klubb Norge er hakket mer aktivt. Der er jo også mange av de som trener i NWPC også. :)

Edit:

Fant!

Mål:

A to B Neck: 11"

A to C2 Ribs: 19.3"

A to D Rear: 30"

A to C1 Shoulders: 29.5"

Målt utifra dette bildet.

Harness_measurements1.jpg

Stjålet bildet fra http://cdpits.ca/. Der selen også er kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter til hun er to år fordi jeg ikke har noe hastverk. Iom at hun er så hengslete og stor så vil jeg vente litt til med røntginga. Vi trener som vanlig og har som Jankaa sier, planer om å trene mer målrettet og legge inn tyngre trekk 1-2 ganger i uka om alt står bra til i hjørnene.

Takk for linker! Skal sjekke de ut :)

Og skal måle Mana Bananen og komme tilbake med mål. Hadde vært kjekt om den passet henne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter til hun er to år fordi jeg ikke har noe hastverk. Iom at hun er så hengslete og stor så vil jeg vente litt til med røntginga.

"Hengslete og stor" har ikke noe å si, vekstsonene hennes er lukket, ergo kan hun fint rtg. Selv giganter har grense på 18 mndr, og en hel av de vokser faktisk i skjelettet til de rundt 3 år gamle. Hun vil ikke bli mindre hengslete før hun får mer muskler på kroppen, og musklene har ikke noe å si for leddstatusen idet de rtg.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hengslete og stor" har ikke noe å si, vekstsonene hennes er lukket, ergo kan hun fint rtg. Selv giganter har grense på 18 mndr, og en hel av de vokser faktisk i skjelettet til de rundt 3 år gamle. Hun vil ikke bli mindre hengslete før hun får mer muskler på kroppen, og musklene har ikke noe å si for leddstatusen idet de rtg.

Det er jeg klar over, men skader det å vente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å trene litt, men har ikke kommet så godt i gang enda. Kjettingtrekk og flirtpole er mest brukt, og vil bli mest brukt. Men akkurat nå er jeg mest opptatt av grunnformen til guttene, da det har vært litt daft i høst, kun sporadisk jogging av og til, og lite frislipp og lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke på noen måte. Og du vinner heller ingenting på å vente.

Det er en dårlig forklaring/unnskylding for å vente, da det ikke finnes en eneste disgnostisk eller biologisk grunn for det.

Nå er det ikke snakk om å "vinne" noe på å komme igang så fort som mulig heller.

Jeg har planer om å trene litt, men har ikke kommet så godt i gang enda. Kjettingtrekk og flirtpole er mest brukt, og vil bli mest brukt. Men akkurat nå er jeg mest opptatt av grunnformen til guttene, da det har vært litt daft i høst, kun sporadisk jogging av og til, og lite frislipp og lengre turer.

Ja, det er grunnformen jeg jobber med også. Derfor må jeg få begynt med litt mer målretet trening, hehe. Nå har det vært av og til med kjetting og kickbike, samt lange turer i ulendt terreng, men det har manglet et system. Så nå skal jeg begynne med faste treninger i uka :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke snakk om å "vinne" noe på å komme igang så fort som mulig heller.

Nei, det er bare ironisk at du vil vente med å rtg henne til hun er over to før du beg med WP fordi hun er "uferdig" men du kan kløve, kjettingtrekke og løpetrekke med kickbike. La oss si at hun faktisk HAR diagnose® når du rtg henne, hva da? WP er ikke noe verre for hunden enn det du gjør akkurat nå, grunnform må de jo ha uansett. Akkurat som du beg med lett kløv/kort trekk, begynner man med kort strekke og lav vekt i WP.

Og du vinner på å VITE, slik at du kan planlegge deretter, selv om du ikke starter opp noe tidligere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på tung belastning og lett belastning. Derfor har jeg det ikke tarvelt med å røntge. Å trene lett, slik vi gjør nå, går ikke ut over kroppen hennes. Men før jeg begynner å belaste mer vil jeg vite at hun er fri, men nei jeg har det ikke travelt. Det må da få være mitt valg eller?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på tung belastning og lett belastning. Derfor har jeg det ikke tarvelt med å røntge. Å trene lett, slik vi gjør nå, går ikke ut over kroppen hennes. Men før jeg begynner å belaste mer vil jeg vite at hun er fri, men nei jeg har det ikke travelt. Det må da få være mitt valg eller?

Er det lett belastning for c-d albuer/hofter å trekkeløpe flere km med kickbike? Tenk om de er forkalket i tillegg?

Og selvsagt er det ditt valg, det er vel ingen som har sagt noe annet? Det er bare argumenteringa di som ikke henger på greip ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lett belastning for c-d albuer/hofter å trekkeløpe flere km med kickbike? Tenk om de er forkalket i tillegg?

Og selvsagt er det ditt valg, det er vel ingen som har sagt noe annet? Det er bare argumenteringa di som ikke henger på greip ;)

den var ikke til meg, men jeg tillatere meg å komme med en kommentar :) Jeg kjenner en hund som hadde sterk grad HD. den gikk som trekkhund (også løp!), og viste ingen tegn på smerte før den ble godt voksen. Forklaring fra veterinæren var at dette var en godt trent hund, der musklene tok en del av jobben fra leddene. Å trekke en kickbike der eier hjelper til, er ikke nødvendigvis veldig hard belastning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som trener wp har litt "ferie" fra treninga på vinterhalvåret. Men det begynner å skje ting igjen på nyåret/våren. Tror det er planlagt diverse nybegynnerkurs rundt omkring. Jeg ville absolutt meldt meg på et av de. Og når man har gått kurs og lært mer om det, så går det jo ann å samle en liten gruppe i ditt område som trener fast.

Nå er det jo mange nye som har meldt seg på wp-forumet etter Dogs4all, så forhåpentligvis øker aktiviteten der inne litt nå. :) Men man får som regel svar på det man spør om der da. Og det er mange fornuftige folk med lang erfaring der.

Jeg pleier alltid å varme opp men en kort tur før bikkja trekker kjetting. Om man skal trekke kun veldig lett, så er det nok egentlig ikke nødvendig, men jeg gjør det. Også er det vanlig å varme opp med lett kjetting trekk før man eventuelt skal trekke tyngre vekter på vogn.

Se ann din hund og hvor sliten den blir. Kjettingen skal være tung nok til at du ser at hunden jobber i selen, men begynn alltid i det små, øk gradvis, og se ann din hund.

Jeg veskler mellom å trekke lett kjetting på litt lengere turer, og å trekke tung kjetting korte strekker, hvor vi trener på start og stopp.

Om man skal konkurrere er det viktig at hunden lærer start og stopp, og at hunden alltid klarer trekket, det skal aldri være så tungt at hunden gir opp. Poenget er at hunden skal "vinne" hver eneste gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den var ikke til meg, men jeg tillatere meg å komme med en kommentar :) Jeg kjenner en hund som hadde sterk grad HD. den gikk som trekkhund (også løp!), og viste ingen tegn på smerte før den ble godt voksen. Forklaring fra veterinæren var at dette var en godt trent hund, der musklene tok en del av jobben fra leddene. Å trekke en kickbike der eier hjelper til, er ikke nødvendigvis veldig hard belastning.

Unntak finnes alltid, akkurat som hunder med svak grad som må avlives fordi man ikke makter å dempe smertene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvsagt er det ditt valg, det er vel ingen som har sagt noe annet? Det er bare argumenteringa di som ikke henger på greip ;)

Må hun argumentere til deg hvorfor hun ikke vil røntge hunden sin før den er 2 år? Hun vil ikke, og det kan jo ha mange grunner det. Det er jo ikke noe du, jeg eller naboen har noe med å gjøre.

Fint at du informerer ellers :)

----

Gleder meg til å se fine Mana trekke tungt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hun argumentere til deg hvorfor hun ikke vil røntge hunden sin før den er 2 år? Hun vil ikke, og det kan jo ha mange grunner det. Det er jo ikke noe du, jeg eller naboen har noe med å gjøre.

Og hvorfor må du argumentere dette med meg som tredjeperson?

Man spør, får svar og det kommuniseres etter det. Jeg har ikke argumentert for at hun skal rtg tidligere enn hun ønsker, men at grunnene hun oppga for å vente ikke er gyldige i forhold til biologi/medisin, enkelt og greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZumZum ble født 16.05.2006 og ikke røntget før 12.01.2009, med den fine bokstaven A ;)

Tror du ikke hun ville hatt A om du hadde røntget henne i 2007 også?

Jeg røntger alltid mine når de er 12-14 mnd gamle, de kommer ut med A de og (vi ser bort fra Nik, som ble røntget tidlig fordi hun halta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser ingen grunn til å vente med å røntge hundene. Det handler ikke om at jeg er så sinnsykt opphengt i hofter/albuer, men det handler simpelthen om det faktum at dette er en lidelse man a) lett kan diagnostisere og b) lett kan ta hensyn til dersom diagnose foreligger.

Så snart unghunden her passerer 12 mnd kommer hun til å bli knipset både forran og bak.

På den måten kan jeg raskt se om jeg trenger å ta noen spesielle hensyn i treningssammenheng, og/eller hverdagen, og dersom alt er fint, i alle hjørner, så kan jeg fortsette slik planen var.

Jeg ser ingen grunner til å utsette slike ting, nettopp fordi det er så simpelt som å ta en tur til dyrlegen, knips, knips, ferdig. S veit man at ja, jeg kan "kjøre på som før", eller at "ok, her må vi ta noen små hensyn.". Selvsagt kan man også oppleve mer dramatiske ting som at "oi, her må vi legge om planene drastisk", men så trenger vi vel heller ikke dra alt i verste retning hvis ikke vi må.

Som det ble skrevet tidligere her i tråden;

Må hun argumentere til deg hvorfor hun ikke vil røntge hunden sin før den er 2 år? Hun vil ikke, og det kan jo ha mange grunner det. Det er jo ikke noe du, jeg eller naboen har noe med å gjøre.

Neida, ingen her må noe som helst. Ingen må skrive ett eneste innlegg her i det hele tatt, men så er det nå engang sånn, at når man stiller spørsmål, så får man som regel svar. Noen ganger, kan man nesten ikke svare før man har stilt noen spørsmål tilbake, og på den måten får man best mulig tilbakemelding fra den/de man søker råd hos.

Men, jeg synes faktisk det er stor grunn til å stille spørsmål ved TS sitt innlegg her, nettopp fordi vi nå a) vet hvor lett det er å få det svaret på den røngtingen og b) fordi det er sabla godt å vite at man ikke legger en "HD:E hund" i time etter time i selen forran den vogna/whatnot. TS trenger ikke svare, men om det finnes noen særs god grunn, som ikke er så privat at den må låses inn i en safe om kvelden, så vil jeg gjerne høre den. Atter en gang, fordi det er så enkelt å få svar, så ser jeg ingen grunn til å vente med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...