Gå til innhold
Hundesonen.no

Smerter under løpetid?


Taz
 Share

Recommended Posts

Føler dette er ett litt rart spørsmål, men jeg ble nysgjerrig også finner jeg ikke noe om det på nett, så da må man jo spørre Sonen. :ahappy:

Kan tisper få smerter i begynnelsen av eller under løpetiden?

Nå tenker jeg ikke på hvis de har livmorbetennelse, men bare vanlig løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Men er det vanlig hvis de ikke har masse arrvev pga keisersnitt?

Hvordan merket du det på Blaze? At hun hadde vondt.

Arrvev kommer ann på veldig mange ting, gro kjøtt, antall snitt o.l. Blaze hadde altså to akutte keisersnitt og ble snittet mer eller mindre i det samme arret andre gangen. Dette kunne gi endel arrvev/fortykkelser og gjor det på henne.

Blaze ligger feks aldri en ball, hun ligger alltid utstrekt. Under løpetiden begynnte hun plutselig ligge i ball, og var veldig gretten om noen kom borti henne. Hun gikk perioder med buet rygg og strakk ikke ut bakbena ordentlig når hun løpte. Hun ville liksom ikke "strekke" magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :ahappy:

Kiwi viser symptomer på smerter under løpetiden, så jeg merker hun har løpetid før hun blir hoven og begynner å blø.

Første løpetiden ble jeg litt bekymret og tenkte jo det verste med en gang, men veterinær fant ingenting galt.

Men får jo litt vondt av henne der hun går rundt og viser ubehag pga løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo var også slik, hun hadde tydelig smerter før og under løpetid, men fant ikke noe annet enn små syster da hun ble kastrert.

Var smertene grunnen til kastreringen?

Hva gjorde du før hun ble kastrert da? Under løpetiden altså.

Det er nok ikke uvanlig at hunder også kan ha smerter under løpetid i varierende grad, akkurat som kvinner under menstruasjon. Jeg tror heller at eierne ikke ser etter det/tenker på det?

Jeg er nok litt vel obs på helsetilstanden til bikkjene. :icon_redface:

Men det er vel vi alle her inne på sonen. :P

Men spørsmålet er vel om hunder faktisk kan få menstruasjonssmerter?

Eller om det er bak omliggende ting som gir de smerter i forbindelse med løpetid.

Så hva gjør man da, når bikkja har smerter i forbindelse med løpetiden?

Kan ikke akkurat løpe avgårde å kastrere (selv om jeg er inne på tanken, siden hun blir så påvirket hver eneste løpetid), er det rart å gi smertestillende?, bare vente det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var smertene grunnen til kastreringen?

Hva gjorde du før hun ble kastrert da? Under løpetiden altså.

Smertene var en sterk grunn ja, men var flere ting, hun løp fire ganger i året, og var fysisk og mentalt sterkt påvirket, samt at hun fikk innbildt for hver gang, så jeg hadde liksom aldri en "normal" hund. Før hun ble kastrert så rev jeg meg i håret, hadde armer og bein som blødde (hun blir manisk når hun har vondt og hang i armer og bein), og var generelt superfrustrert. :lol: Jeg visste jo ikke før etter kastrering at smertene var pga løpetiden da, men jeg hadde jo en sterk mistanke som ble bekreftet da mye av den maniske smerterelaterte atferden for svant. Jeg vet den er smerterelatert, ikke hormonrelatert, siden hun utviste samme atferd da hun hadde vondt i beina. Kastrering var egentlig et desperat forsøk fra min side, som heldigvis hadde positiv effekt. Hun rakk fire løpetider før hun ble kastrert, så kunne jo hende ting hadde stabilisert seg med tanke på det om hun hadde fått mer tid, men jeg orket ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertene var en sterk grunn ja, men var flere ting, hun løp fire ganger i året, og var fysisk og mentalt sterkt påvirket, samt at hun fikk innbildt for hver gang, så jeg hadde liksom aldri en "normal" hund. Før hun ble kastrert så rev jeg meg i håret, hadde armer og bein som blødde (hun blir manisk når hun har vondt og hang i armer og bein), og var generelt superfrustrert. :lol: Jeg visste jo ikke før etter kastrering at smertene var pga løpetiden da, men jeg hadde jo en sterk mistanke som ble bekreftet da mye av den maniske smerterelaterte atferden for svant. Jeg vet den er smerterelatert, ikke hormonrelatert, siden hun utviste samme atferd da hun hadde vondt i beina. Kastrering var egentlig et desperat forsøk fra min side, som heldigvis hadde positiv effekt. Hun rakk fire løpetider før hun ble kastrert, så kunne jo hende ting hadde stabilisert seg med tanke på det om hun hadde fått mer tid, men jeg orket ikke mer.

Hørtes ikke noe koselig ut. Da hadde jeg også kastrert fortest mulig. :P

Går ut ifra forsikringen ikke dekket det?

Emma hadde også løpetid 4 ganger i året, men i motsetning til Kahlo ble hun en veldig trivelig hund under løpetiden.

Så kastrering var liksom utelukket når hun gikk fra angrep er beste forsvar, til å hoppe ned i lekestilling og flørte. :rolleyes2: (mot hunder, med mennesker var hun like søt hele tiden)

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke noe koselig ut. Da hadde jeg også kastrert fortest mulig. :P

Går ut ifra forsikringen ikke dekket det?

Emma hadde også løpetid 4 ganger i året, men i motsetning til Kahlo ble hun en veldig trivelig hund under løpetiden.

Så kastrering var liksom utelukket når hun gikk fra angrep er beste forsvar, til å hoppe ned i lekestilling og flørte. :rolleyes2: (mot hunder, med mennesker var hun like søt hele tiden)

Var ikke spesielt artig. :lol: Men jeg prøvde ikke forsikringa engang, men regner med de ikke hadde dekket, spesielt siden de ikke fant noe særlig under kastreringen. Hadde det vært masse cyster og sånt så kan det hende jeg hadde fått noe dekket.

:lol: Kahlo er heldigvis stort sett søt nå, men før og under løpetid så vekslet hun mellom å hate alt, elske alt, og være livredd alt... Bittelitt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en skyeterriertispe som definitivt hadde smerter når hun hadde løpetid. Hun gnagde av seg masse pels på siden av kroppen (lenden) og det ble helt borte når hun ble kastrert (pga livmorbetennelse i 5-6 års alder). Moren var visst likedan, men ble bra etter 1. valpekullet... (Min fikk aldri valper)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Hei jeg har en tispe på 3 år som river ut pelsen i løpetiden . Å jeg har prøvd på alt. Å nå når jeg leser at hundene kan ha like store mensensmerter som vi.  Jeg har masse milde anertestillende ( Rimadyl)  prg min 11år tispe som ble opperert i kneet. 

 

Mitt spørsmål er. Når jeg vet den verste perioden i løpetiden kommer. Kunne jeg gitt henne en hal tabelett? Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.10.2018 at 6:53 PM, Hanne9200 said:

Hei jeg har en tispe på 3 år som river ut pelsen i løpetiden . Å jeg har prøvd på alt. Å nå når jeg leser at hundene kan ha like store mensensmerter som vi.  Jeg har masse milde anertestillende ( Rimadyl)  prg min 11år tispe som ble opperert i kneet. 

 

Mitt spørsmål er. Når jeg vet den verste perioden i løpetiden kommer. Kunne jeg gitt henne en hal tabelett? Hva tenker dere?

Det er jo ikke farlig, så jeg tenker at du iallefall kan prøve å se. Har det en effekt så har hun jo antagelig vondt og da kan du jo evt ta en prat med dyrlegen å høre hva de sier, har det ikke effekt så er det kanskje noe annet som gjør det. 

Virker hun plaget på noe vis sånn utenom pelsnapping? Kløe? Ubehag? Stress? Er det faste plasser hun napper pels eller er det over alt? Gjør hun det hver gang? Noen dyr har det jo med å nappe ut pels for å lage reir eller for å få frem pattene, kan det være noe sånt, bare litt feilslått(aner ikke om hundre gjør slikt da)? Ellers vet jeg at allergi osv kan forverres når hormoner herjer, kan hun ha tilløp til noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...