Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrepoliti


Leslie elise
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg tenker som sikkert mange andre tenker; hvorfor finnes det ikke hundepoliti?

Er det noen grunn til det? I USA er det jo frivillige folk som jobber som dyrepoliti.. Jeg skjønner jo at det må noen midler til.. Som bil, penger til vetrinær, fosterhjem, for, osv osv.. Men nå har det seg sånn at vi bor i et av verdens rikeste land..!? Så hvis de får det til i USA, Australia, England osv, hvorfor i all verden har ikke vi det? Jeg vil da tro at vi er mer enn kapable til å klare det? Eller er jeg veldig naiv? Hva er grunnen til at vi ikke har dyrepoliti? Kan noen komme med gode grunner til at et av verdens rikeste land ikke har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når jeg søker opp dyrepoliti, finner jeg spca Norge som er i ferd med å starte opp i 2010. Men finner ikke mye mer enn det. Jeg føler bare at det er så mye mer å ta tak i.

www.mattilsynet.no er "dyrepoliti" i Norge. Største forskjellen er kanskje at de ikke er TVunderholdning? Det er sikkert mye mer å ta tak i og det er det sikkert i USA også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske mye større flate å jobbe på der da:p så naturligvis, ja! Hehe:p skulle gjort en bedre "bakgrunnssjekk" jeg ser jeg. Men ja, jeg synes bare at det er så mye mer å gjøre! Hvor kan jeg melde meg liksom? Hvor kan jeg donere penger? Eller evt gå med bøsser, stå på stands for den organisasjonen, eller reklamere i det heletatt? Hjelpe dem å komme mer fram, utvikle/utvide osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vell ikke de samme "tilstandene" her heller? Jeg liker i hvert fall å tro at det ikke er like stort behov for det her som i USA feks. Det er hunder og dyr her også som lider men det er vell langt i fra like mange og like ille som i enkelte andre land.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi heldigvis jevnt over et meget bra dyrehold i Norge både når det gjelder selskapsdyr, og husdyr.

Og i de tilfellene hvor det trengs inngripen i fra myndighetene har vi jo mattilsynet som i samarbeid med politiet håndterer dette. Jeg ser ingen grunn til et eget dyrepoliti. Men jeg har registrert at dette er et stort ønske i fra "vær snill mot hunden jenter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer inn svare jeg postet i dobbelttråden din jeg:

Det er veldig mange gode grunner til at vi ikke har et dyrepoliti, selv om det er flere organisasjoner i Norge som prøver å få det til.

England og USA har en usannsynlig mye større hundepopulasjon enn Norge, både per innbygger og per areal. I tillegg, hvis man skal se på hvor mange hunder de hjelper på tv, i forhold til hvor mange hunder det er i landet, så ville de kanskje hjulpet en hund i året i Norge eller noe sånt.

Og som du selv sier, det trengs ressurser. Og ikke minst myndighet. For å kunne få noen myndighet i det hele tatt trengs det midler og et system, og flere lover og forskrifter.

Vi HAR faktisk et dyrepoliti, og det heter mattilsynet. Det er mye å ønske seg der i forhold til kompetanse, myndighet og ressurser, men det vil koste mye mer ressurser å opprette en helt ny etat. Da er det bedre om man greier å få mer ressurser å kompetanse inn i det mattilsynet som tross alt allerede eksisterer.

Ellers kan du garantert søke på "dyrepoliti" i søkefeltet og få opp et par-tre gamle diskusjoner med mange sterke meninger om samme sak. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...