Gå til innhold
Hundesonen.no

Glefsing/Knurring


Michelle

Recommended Posts

Hei og hå! Denne siste uken har Askepott glefset/knurret etter personer hele 2 ganger, og jeg skjønner ikke hvorfor ?!?!??!?! :?

Den første gangen kan jeg skjønne at hun var lei, da var på inne på H&M jeg jobber på, og det kom bort masse folk og skulle klappe på, til slutt snerret hun og glefset. Jeg ble skikkelig sint på henne, og kjeftet på henne, tok henne litt i nakken.

Men det rare var at hun igår gjorde det samme mot en venninne av meg som satt i bilen med meg ?! Vi satt i baksetet, så tok venninnen min hånden bort og koste henne, først reagerte hun ikke, men PLUTSELIG snerret hun og glefset etter henne ! Jeg ble helt sjokkert og kjeftet HØYlytt på Askepott, og tok henne svakt i nakken (MERK svakt,men hun kjente det) - vet at mange mener man ikke skal ta små hunder i nakken, men jeg fikk bare frem et poeng for henne!

Det jeg ikke forstår er hvorfor hun reagerte slik igår, da vi kun var alene i baksetet vi 3? I butikken med masse fremmede kan jeg forsåvidt skjønne at det kan ha blitt skummelt osv, selv om vi ikke var der lengre enn 10 min., men at hun gjorde det samme mot venninnen min, aksepterer jeg ikke. Jeg aksepterer det jo ikke overhodet noen gang, men det tok kaka!

Jeg NEKTER å ha en liten bikkje som glefser etter alt og alle. Det får hun IKKE lov til! Og jeg skal ta henne hver gang hun gjør det!

Det jeg nå lurer på er om noen kanskje vet hva det kan skyldes ? Som sagt så kan jeg skjønne at en hund sier ifra hvis det kommer fremmede bort og det er mye mennesker der som hun ikke kjenner osv. SELV om det også da ikke er akseptabelt, kan jeg enda forstå reaksjonen, men IKKE mot venninnen min :?

Forslag ? Til hva det kan være og hvordan jeg bør håndtere det ?

Hilsen en litt flau :oops: Michelle...som IKKE vil ha en liten sint bitter hund som glefser etter folk ! NEI NEI NEI :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er frustrerende og at du blir sint når hun gjør sånn!!!

Det er litt vanskelig å si akkurat hvorfor hun gjorde det når jeg ikke så det, men utifra erfaringer m mitt "lille monster" så kan hun knurre når hun blir usikker og ikke helt vet hvordan hun skal takle situasjonen. (Hun har vært misshandlet og vært liveredd for fremmede menn, men er mye bedre nå!!! :()

Hunden din er ganske ung enda og har vel ikke lært hvordan hun skal takle alle situasjoner.. Det kan ofte være vanskelig å helt skjønne hvofor hunder reagerer sånn som de gjør. Det kan være en liten bevegelse, et tonefall eller noe annet som venninnen din gjorde som du ikke ser på som skummelt men som hunden kan oppfatte som truende.

Tenk så stor denne verden er for henne, mye som kan være skummelt der assa! :?

Vi får håpe at dette var engangstilfeller og at hun har lært leksa si! :(

Mitt råd er vel å gjøre henne så trygg som mulig i alle rare situasjoner!

Masse lykke til!!!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder du nogen gange Askepott oppe på armen når hun hilser på folk? Nogen hunde kan tolke dette som om de der skal hilses på er meget farlige. Måske er hun blevet utryg derfor. Hvis du gør dette kunne du prøve at sætte hende ned på gulvet og så sige til folk at de skal lade hende komme til dem. Og så masser af ros når hun hilser flot.

Når hunde sætter hinanden på plads tager de ikke fat i nakkeskindet, så måske forstår hun det ikke. Man kan i stedet efterligne det som hundemødre gør ved deres hvalpe, sådan svakt tage om snudeskaftet med en finger eller to og presse lidt indtil hvalpen kommer med dæmpende signaler.(altså pinne hende).

Jeg tror Marianne har helt ret i hun er har været usikker på situationerne, så det kunne måske være en ide at styrke dit lederskab gennem diverse lederskabsøvelser.

Jeg håber du kan bruge forslagene til noget ellers så bare overhør mig. :D :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan ikke være at hun er dårlig da?  :?

Ja, tenkte på det jeg også.. Kan hende de var nær et ømt pungt eller hun har smerte der!

Eller så kan det være fordi hun fødte seg usikker!

men jeg skjønner at det ikke er morro! Den gamle hunden min angrep meg. :D Det er derfor vi måtte avlive han!

Men du kan jo prøve og kjenne litt over kroppen hennes! hmm

Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du henne på armen når fok hilser på henne kan hun knurre for å passe på deg, det gjorde min lille kineser.

Når hun knurrer fordi hun er lei å vil være i fred synes jeg ikke du skal ta henne for det.

Det er en måte å si, nå er det nokk la meg vere ellers.

Hun kan også være usikker.

Fordi om det er en liten hund så er det lurt at det hilses på bakken.

Det blir jo en veldi unaturlig sitvasjon for en hund å bli løftet opp for å hilse, mange kan bli usikkre.

Å hun kan som over tolke det som at denne personen er utrolig skumel.

Andre kan føle seg tryggere når de løftes opp å knurrer for å beskytte mor.

Prøv å bli flinkere til å lese signalene hennes, da blir det lettere å se om hun prøver å dempe sitvasjonen, er usikker å redd eller prøver seg.

Har du lest Turid Rugaas bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke lest den! Kanskje jeg burde? :D

Men jeg er desverre av den mening at man må ta hunden når den glesfer/biter, fordi gjør man ikke det, kan man selv straffes igjennom at feks. foreldrene til barnet som ble bitt krever hunden avlivet osv. Det er best for alle at man lar hunden vite at uansett hvordan situasjonen er så skal du ikke bite, knurre er jo en ting, men når hunder begynner å bite blir det fort ganske mye alvorligere.

Et bitt her og ett der ser kanskje ikke så ille ut, men når man en dag treffer på feil person eller havner i en uønsket situasjon, kan det bli verre :(

Jeg vet jo at hunder burde få lov til å si ifra, men ikke så lenge det kan gå utover dem selv. Nå er hun jo faktisk bare valpen, men jeg har lurt på om det kanskje kan være tennene hennes hun har vondt i. Så igår på de, og la merke til at den ene fortannen (oppe) har vokst litt over den andre, og pga. at denne tannen nå stikker så langt ut nedover mot underbittet, er den ene tannen nede i bittet blitt presset litt ned i tannkjøttet!

Vi sjekker tennene hennes med jevne mellomrom, og dette må ha skjedd ganske nylig, fordi det ikke er lenge siden jeg gikk over de. Iallefall kom jeg og samboeren min frem til at vi skal bestille time imorgen hos veterinæren, slik at vi kan få sjekket litt av hvert :D

Tusen takk for gode råd! Det setter jeg UTROLIG pris på faktisk, forumet er genialt og det er de som er her også :D

KLEM FRA MICHELLE & ASKEPOTT :D:D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kineser bet flere.

Har også at en Schæfer som måtte avlives for at den bet folk, hun hadde problemer fra hun var valp.

Noe hadde skjedd i valpekassa.

Det som er skummelt når du straffer hunden for å si ifra at den er redd eller slitn er a den istede for å si i fra neste gang kan gå rett på bitingen.

Det er derfor det er så viktig å kunne lese hundens kroppspråk skikkelig for da kan du finne om det er frykt eller hava det kommer av.

Så å lese den boka synes jeg du skal gjøre, utrolg fin bok. :D

Det er jo bare valpen du har så dette ordner seg skal du se, bare du finner ut av hva som som skjer i hennes søte lille hode. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig m deg Michelle, hun må få beskjed når hun har en adferd som ikke er ønsket! Hvis ikke hun blir tatt for det, så kan det tenkes at hun tror at det er greit å knurre eller bite.. Men det er jo forskjell på hvor hardt du tar henne da....! Det er en fin grense på det og at hun må få lov til å si i fra.. Ofte så gir hunder bittesmå signaler, som kan være vanskelig å tyde, på at de vil ut av situasjonen.

Men regel nr en: Ha henne aldri på armen når hun skal hilse og aldri løft henne opp når det kommer andre hunder eller en situasjon du tror kommer til å bli skummel!!! Det eneste du forteller henne da er at dette er FRYKTELIG skummelt og det kan ofte resultere i en redd og usikker hund... Jeg har selv liten hund, har bestandig latt henne få finne ut av ting selv, og hilse på alle hunder. Hvis jeg vet at en hund som vi møter er "gal" så avleder jeg henne bort fra den hunden. Løfter henne ALDRI opp!!! Hun er ganske trygg på deg selv og ordner opp i ting selv! (Flinke, flinke gullet til mamma's sin!! :D )

Turid Rugaas er dyktig på signaler og kroppsspråk hos hunder!!! Jeg gikk på kurs hos henne i en uke for mange år siden m den forrige Schäferen min, jeg lærte MASSE om hunders språk og de dempende signalene, det ble så mye lettere å lese hunder og skjønte plutselig hvorfor de ofte reagerer som de gjør! :D

Personlig så syns jeg at Turid diller litt for mye m hundene... Nå har jeg ikke fått lest boka hennes, men jeg har hørt bare masse positivt om den!

Har sett at de selger den på Canis..

Masse lykke til!!! :D Får håpe dette bare er en valpegreie!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for gode råd :D Men er jeg i byen som jeg var den gange på H&M setter jeg ikke ned hunden, og når man har chihuauha kommer ALLE bort til en og spør ikke om lov eller ikke til å klappe, og da er det umulig å sette henne på bakken, da blir hun kanskje trampet ihjel. Så da blir det vanskelig. Den andre gangen var vi jo i baksetet på bilen, og Askepott satt i fanget mitt. Så begge disse gangene var litt spoesielle da! Men folk kommer bort og rører og stryker uten å spørre, og det er vanskelig å nekte folk, og de fleste gangene ser man bare ikke at de kommer før de står der hehe!

Som regel er det jo i offentligheten dette kan skje, og er jeg i offentligheten eller i byen, holder jeg henne, jeg kommer nok aldri til å la henne gå alene på et senter eller på en hovedgate osv.

Eller helt klart, men ikke hvor det er mengder av mennesker! Men det er du vel også enig i :D Ville bare forklare hvorfor hun ikke var på bakken disse gangene :D

Men takk for råd! Det setter jeg som sagt MEGET pris på :D

TAKK TAKK TAKK :(

Hilsen oss 2 raringer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig er jeg enig i det du sier, skjønner at du ikke vil sette henne ned på sånne steder...!

Har det samme problemet selv m Tequila at folk bare kommer bort og ikke spør om lov. Det var et stor problem før når hun var så redd for fremmede, spesielt menn.. Det har hendt at jeg har glefset og knurret litt til mennesker pga det! :oops: Men men alt for bebisen min! :D

Når hun var som værst så lot jeg være å ta henne m på sånne steder, men nå er det ikke noe prob lengre,nå er hun så trygg på seg selv! :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig m deg Michelle, hun må få beskjed når hun har en adferd som ikke er ønsket! Hvis ikke hun blir tatt for det, så kan det tenkes at hun tror at det er greit å knurre eller bite.. Men det er jo forskjell på hvor hardt du tar henne da....!

Mener du virkelig at det er lurt å straffe en redd eller usikker hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke slik at hun straffet henne skikkelig da...

Men hun tok litt i nakke skinnet å snakket til henne!

jeg synes at hun skulle gjøre det.. For å si i fra at den oppførselen likte jeg ikke! Man må jo si i fra til hunden mener jeg da.. ikke sånn skikkelig.. bare vise at din miss nøye med hennes oppførsel!

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo selvfølgelig si i fra når hunden ikke oppfører seg slik man vil.

Men man må finne ut hva hunden mener med knurringen synes jeg, er den redd synes jeg ikke man skal straffe hunden.

Det vil jo bare gjøre det enda mere ubehagelig for hunden.

Å om hunden kommer i en slik sitvasjon igjenn blir det ikke så veldig lett for den.

Derfor synes jeg det er så viktig å kunne lese hunden.

Nora knurrer til datteren min noen ganger når hun legger seg på henne eller detterpå henne.

Jeg vet at hun aldrig vil skade henne å det er ikke agressiv knurring, det er nå synes jeg du plager meg å så går hun å legger seg et annet sted.

Jeg straffer henne ikke for dette.

Hun sier i fra når det blir mye å det synes jeg hun skal få lov til.

Det er mye verre om hunden ikke sier i fra å bare glefser løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når man er i den situasjonen kan man ikke straffe den da.. det er bare deres måte og si. Dette likte jeg ikke.. Kan ikke du gå bort!

Men nå var det vel glefsing inni bilde med henne da!

Men skjønner akuratt hva du mener! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at det er lurt å straffe en redd eller usikker hund?

Nei det mener jeg ikke, men nå er det vel forskjell på å straffe og staffe! Hvis Tequila kommer i sånne situasjoner, hvor hun er redd og knurrer så kremter jeg litt og ser stygt på henne eller sier et rolig nei. Nå er hun VELDIG myk og reagerer på den minste lyd fra meg, snakker skjelden hardt til henne. Noe av den stengeste straffen hun får er at jeg tar henne i barten, stirrer henne inn i øynene og knurrer.. Ganske effektivt! :D

Jeg mener virkelig at hunden må få beskjed når den utfører en uønsket handling!!!! Men ser selvfølgelig an situasjonen og signalene hennes etter hvor hardt jeg tar henne!

Herlig at vi kan diskutere og ha forskjellige meninger om ting!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man bør straffe en hund som er redd (selv prøver jeg så hardt jeg kan å ikke straffe noe i det hele tatt). Da bør man heller gå tilbake i situasjonen og se på når hunden begynte å gi dempende signaler, og hvorfor den gjorde det. Så får man heller prøve å unngå denne situasjonen senere, og hjelpe hunden ut av den om den skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...