Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodig utflod hos tispevalp, hjelp?


Taz
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med utflod hos tispevalper?

Når jeg hentet Minion hos oppdretter så forklarte hun at det ikke var uvanlig for tispevalper å få skjedekatarr, at det ikke var noe farlig og at det gikk over som regel etter første løpetid.

Aldri vært borti det før, til tross for at jeg har hatt en del tisper opp igjennom årene, men Minion har mest sannsynlig fått dette.

Hun fikk også påvist uvi hos veterinær og ble satt på antibiotikakur, som gjorde at ikke bare tissingen forsvant, men denne utfloden som hun hadde.

Det tok ikke lang tid før utfloden kom tilbake, oppdretter mener Minion aldri har hatt uvi, men kun skjedekatarr, som ikke funker å behandle med antibiotika. Og at veterinærer ofte feildiagnoserte dette.

Men denne utfloden har nå blitt ett lite stort problem, det er ikke lite som renner ut bak der, det er store mengder. Og ofte henger det fra skjeden helt ned til bakken, og frøken er langbeint, så du kan jo tenke deg mengdene som kommer ut.

Hun har nå begynt å sette seg ned for å tisse flere ganger i løpet av en kort tissetur, men det er ikke for å tisse, det virker som om det er pga utfloden, og står i lange tider og ingenting skjer.

I dag ble utfloden blodig, og jeg sitter å funderer om jeg skal ta turen til veterinæren i morgen.

Men så tenkte jeg kanskje sonen hadde noen erfaring eller meininger om hva dette er?

Oppfører skjedekatarr seg som dette? Skjeden ser fin ut, hun tisser ikke unormalt mye, det bare kommer vanvittig store mengder utflod ut bak der.

Hvis det ikke er skjedekatarr, noen tips til hva det kan være?

Kan vel ikke være livmorbetennelse?

Edit: Dette pågår hele dagen, hver eneste dag, det er ikke bare av og til. Jeg tørker det vekk, også går det kort tid, og utfloden er tilbake. Hun har opphold i løpet av dagen hvor det er mindre mengder som kommer ut.

Endret av Taz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oi! Det visste jeg ikke. Takk for info.

Minion syns antibiotikatablettene smaker godt, og sluker de ned i god tro om at hun får godis av meg. Veldig praktisk egentlig. Utfloden har allerede minsket betraktelig, men mistenker det komme

Før en ev ny kur, må du få tatt utstryk først, slik at dere er sikre på rett medisin. Er det sopp el virus, vil jo bare antibiotika gjøre det verre i lengden.

Jeg har i alle fall hatt en hund som ble diagnostisert med skjedekatarr, behandlet for det og ble frisk - og det eneste jeg merket på henne var at hun var litt rød/irritert bak der og slikket seg mye.

Høres IKKE greit ut med sånne mengder utflod, nei - hadde helt klart tatt en tur til vet'en i morgen tidlig, ja.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, glemte si hvor gammel hun er, hun er 4 mnd gammel. Så litt tidlig for løpetid.

Men hun hadde denne utfloden forrige gang jeg var hos veterinæren også, og da sa han at det var pga uvi'en og nevnte ellers bare livmorbetennelse. Noe som jeg ikke trodde valper fikk. Eller?

SusanneL: Hun var irritert og rød bak når hun ble diagnosert med uvi, men etter antibiotikaen har hun vært helt fin, ikke noe rødhet eller irritasjon. Det bare kommer utflod ut. Veterinæren så ikke engang på skjeden hennes, selv om jeg prøvde å si at hun hadde vært irritert og det kom utflod ut.

Ingen som vet om noen sykdommer, grunner til at det kan kommer større mengder utflod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine tispevalper har hatt litt utflod ifra jeg fikk de til de fikk første løpetid.. Men dette har ikke vært mye altså.. Noen dråper som henger i vulva etter de har tisset osv. DET er nok helt normalt ettersom jeg vet :)

Men at det er store mengder, i tillegg blodig, er nok ikke normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen livmorbetennelse gir mye utflod ja, men nå er vel sannsynligheten for det ganske liten for en liten valp. I tillegg merker man det jo på allmen tilstanden i tillegg, så regner me TS hadde dratt til dyrlege hvis valpen hadde blitt slapp eller noe :)

Så valper kan faktisk få livmorbetennelse?

Allmen tilstanden hennes er bra, ikke slapp eller noe.

Alle mine tispevalper har hatt litt utflod ifra jeg fikk de til de fikk første løpetid.. Men dette har ikke vært mye altså.. Noen dråper som henger i vulva etter de har tisset osv. DET er nok helt normalt ettersom jeg vet :)

Men at det er store mengder, i tillegg blodig, er nok ikke normalt..

Litt utflod er nok veldig vanlig, hadde aldri reagert på det. Men når det henger slim i lang tråd ned til bakken etter at hun har tisset, det virker ikke helt normalt.

Men så er jo spørsmålet, er det farlig? Eller er det bare unormalt og ikke farlig.

Tenker livmorbetendelse med en gang jeg *angst* Men snusern min har slitt mye med både uvi og skjedekatarr - og aldri hatt store mengder utflod. Så det der ville jeg nok fått en dyrkingspørve på, og sjekket hva det faktisk er.

Men kan en 4 mnd gammel valp få livmorbetennelse? Burde ikke veterinæren sjekket litt nærmere ang det forrige gang jeg var der da? Hvis han mistenkte noe sånt.

Er det ikke andre symptomer enn utflod? Lukt? Forandret allmenntilstand?

Har heller ikke opplevd utflod i forbindelse med uvi før.

I mitt hode er uvi masse tissing, og skjedekatarr er rød og irritert skjede.

Men jeg er litt skremt også, pga det oppdretter fortalte, om en veterinær som ville kastrere en valp pga livmorbetennelse, også hadde det vist seg at det ikke var det allikevel. Heldigvis ble ikke valpen kastrert.

Ingen som har vært bort dette før? Ingen som har hørt om det før? Ingen som har noen ideer om hva det faktisk kan komme av?

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tispevalp kan vel i teorien få livmorbetennelse, men hva sjansen for det aner jeg ikke.. Men når en hund har livmorbetennelse, så ser man som regel alle de andre symptomene istedenfor bare utflod altså.. Min gamle frk som aldri viste noe smerte eller ubehag, ble kjempe dårlig av livmorbetennelse, så du hadde nok merket det ;)

Jeg hadde tatt meg en ordentlig prat med en flink dyrlege og hørt jeg hva som er normalt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med livmor kan få livmorbetendelse. Sjansen for valper er ikke stor, men jeg har hørt om det.

Jeg har vært borti brunt utflod, men det var på en 11 år gammel hund, etter løpetid. Det var livmorbetendelse, veldig lett åpen. Hun ble helt fin med antibiotika, hadde løpetid en gang eller to til før hun døde av helt andre årsaker. Der merket vi ikke noe lukt, ikke noe endret atferd, kun utflod. Trodde egentlig det bare var løpetiden som ikke gav seg, men da hun kom på ferie til meg så ble jeg usikker og tok henne til vet.

Jeg hadde nok enten funnet en ny veterinær eller virkelig krevd skikkelig sjekk med sjekk av utfloden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med livmor kan få livmorbetendelse. Sjansen for valper er ikke stor, men jeg har hørt om det.

Jeg har vært borti brunt utflod, men det var på en 11 år gammel hund, etter løpetid. Det var livmorbetendelse, veldig lett åpen. Hun ble helt fin med antibiotika, hadde løpetid en gang eller to til før hun døde av helt andre årsaker. Der merket vi ikke noe lukt, ikke noe endret atferd, kun utflod. Trodde egentlig det bare var løpetiden som ikke gav seg, men da hun kom på ferie til meg så ble jeg usikker og tok henne til vet.

Jeg hadde nok enten funnet en ny veterinær eller virkelig krevd skikkelig sjekk med sjekk av utfloden.

Regner med at hvis jeg trapper opp hos veterinæren pga utfloden, så sjekker han det.

Forrige gang var han altfor opphengt i uvi'en, og at det var derfor hun hadde utflod, til at han sjekket det mer nøye. Men satser på det ikke gjentar seg. Hun hadde heller ikke like mye utflod da.

Regner med man må ta ultralyd for å diagnosere livmorbetennelse og ikke bare generell sjekk av bikkja?

Hvor gammel var denne valpen som hadde livmorbetennelse da?

Finnes det andre veterinærer i nærheten, om du ikke er fornøyd med den du har?

Det skal ikke være sånn at man må "kjempe" for å få veterinær til å ta deg alvorlig :(

Jeg har bare vært hos han 1 gang, siden jeg nettopp har flyttet, så jeg er enda i vurderings fasen om jeg liker veterinæren eller ikke.

Han mente utfloden kom fra uvi'en, så sikkert derfor han ikke sjekket.

Satser på han sjekker litt mer nøye i morgen, siden han ikke kan skylde på uvi lenger.

Men helt enig, har ikke bruk for veterinærer som ikke tar en alvorlig. Bytter veterinær kjapt hvis det viser seg å være sånn.

En tispevalp kan vel i teorien få livmorbetennelse, men hva sjansen for det aner jeg ikke.. Men når en hund har livmorbetennelse, så ser man som regel alle de andre symptomene istedenfor bare utflod altså.. Min gamle frk som aldri viste noe smerte eller ubehag, ble kjempe dårlig av livmorbetennelse, så du hadde nok merket det ;)

Jeg hadde tatt meg en ordentlig prat med en flink dyrlege og hørt jeg hva som er normalt eller ikke.

Trodde hunder fikk livmorbetennelse i forbindelse med løpetid, og siden en 4 mnd valp er noen mnd fra første løpetid ikke kunne få det. Finner ikke særlig mye informasjon om livmorbetennelse hos valp heller.

Noen som vet om informasjon om det?

Nå tror jeg egentlig ikke hun har det, men vil gjerne vite mest mulig, ihvertfall hvis veterinæren begynner å foreslå det i morgen. Siden han nevnte det forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor går du nå?

Karmsund Dyrehospital, har bare vært der 1 gang før, så har egentlig ikke en mening om plassen enda.

Så satser på veterinæren har noen gode ideer om hva det kan være.

Men er litt overrasket over at ingen her inne har vært borti eller hørt om lignende før, føler sonen har hørt om eller vært borti alt av hundens helse. :P

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt fortalt at valper kan ikke få livmorbetennelse før tidligst etter 1 løpetid - men bomastisk påstå det tør jeg ikke.. Uansett er det en selvfølge at de ikke skal ha sånne mengder utflod, så det må sjekkes opp, ja.

Er enig - sonens samlede hundekunnskaper burde så absolutt ha vært borti dette før, men det er kanskje ikke så vanlig, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, de har jo ett veldig godt rykte på seg.

Ja, eller ryktet jeg har hørt er at de er flinke med dyrene, men litt distre med menneskene. :P

Men igjen, jeg har ikke negative erfaring med de, utenom at jeg syns det er rart med systemet deres om drop-in timer.

Hvis veterinæren mener det kan forekomme utflod i forbindelse med uvi, er det kanskje ikke så rart han ikke sjekket mer opp i det, til tross for at jeg forklarte at hun var rød og irritert også.

Men en antibiotikakur skal vel ta knekken på både uvi og skjedekatarr?

Jeg har også blitt fortalt at valper kan ikke få livmorbetennelse før tidligst etter 1 løpetid - men bomastisk påstå det tør jeg ikke.. Uansett er det en selvfølge at de ikke skal ha sånne mengder utflod, så det må sjekkes opp, ja.

Er enig - sonens samlede hundekunnskaper burde så absolutt ha vært borti dette før, men det er kanskje ikke så vanlig, da..

Susanne

Jeg finner heller ingen informasjon om det hvis jeg søker på nettet, så jeg syns det virker rart at valper skal kunne få livmorbetennelse.

Minion har selvsagt også fått diare, men tror hun reagerer på at jeg byttet fra "voksen"fôret til valpefôret til taste of the wild, selv om jeg blandet en del voksenfôr i valpefôret. Får kjøpe Zoolac hos veterinæren i morgen, hvis de selger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gamle disse valpene var, men jeg har hørt om to, så jeg har skjønt det sånn at det skjer. Begge var før løpetid. Og da knøttis fikk løpetid og sluttet å blø etter mindre enn to uker, så sjekket de henne for lukket livmorbetendelse - det var i forbindelse med noe annet, men de ville ikke gi henne rimadyl fordi det kunne skjule symptomene på livmorbetendelse (lukket). Da tok vi røntgen og fant at livmora var normal størrelse, vet trodde kaaanskje den var litt større enn normalt da hun sjekket utvendig, men på røntgen så viste det seg å være normalt.

Så tror ul eller røntgen er veien å gå for å se om den er forstørret. Men det bør vel gå an å ta dyrkingsprøve av utfloden. Krysser alt for at det er noe som er superenkelt å fikse :hug:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gamle disse valpene var, men jeg har hørt om to, så jeg har skjønt det sånn at det skjer. Begge var før løpetid. Og da knøttis fikk løpetid og sluttet å blø etter mindre enn to uker, så sjekket de henne for lukket livmorbetendelse - det var i forbindelse med noe annet, men de ville ikke gi henne rimadyl fordi det kunne skjule symptomene på livmorbetendelse (lukket). Da tok vi røntgen og fant at livmora var normal størrelse, vet trodde kaaanskje den var litt større enn normalt da hun sjekket utvendig, men på røntgen så viste det seg å være normalt.

Så tror ul eller røntgen er veien å gå for å se om den er forstørret. Men det bør vel gå an å ta dyrkingsprøve av utfloden. Krysser alt for at det er noe som er superenkelt å fikse :hug:

Hvordan ble de friske igjen da? Antibiotikakur? Kastrering?

Trodde ikke det var unormalt at noen hunder blødde mindre enn 2 uker.

Det blir helt sikkert dyrkningsprøve. :) Skal holde dere oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble de friske igjen da? Antibiotikakur? Kastrering?

Trodde ikke det var unormalt at noen hunder blødde mindre enn 2 uker.

Det blir helt sikkert dyrkningsprøve. :) Skal holde dere oppdatert.

Ingen av dem ble kastrert på første forsøk såvidt jeg husker.

Neida, men hun begynte påan igjen med ny løpetid etter noen uker. Så var vel derfor vi sjekket for sikkerhetsskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedekatarr er ikke uvanlig hos valper, og på enkelte kan det være vanskelig å kurere bort før første løpetid. Som regel får de det ikke igjen etter den. MEN, slike mengder i tillegg til at oppdretter advarte om det på forhånd tilsier for meg at linjene her har en anatomisk feil/redusert immunforsvar som gjør de veldig utsatt for å få dette...

Få vet til å ta utstryk, og sjekk om det er sopp, bakterier eller virus som forårsaker vaginitten, og behandle deretter. Sjekk også pH nivået, det skal ikke være over 4.2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos veterinær, og det ble ny antibiotikakur.

Det er skjedekatarr, men veterinær likte ikke at utfloden er rød/brunlig, og ba oss komme tilbake hvis det ikke forsvant

etter kort tid. Jeg fikk også beskjed om å skylle henne bak der med intimvask beregnet for kvinner, med en engangssprøyte. Noen som har erfaring med det? Noen alternativer som er billigere og like bra?

(oppdretter har foreslått naturell yoghurt)

Fikk ikke lest det du skrev tulip før jeg dro til veterinæren, så det ble ikke utstryk. Men da vet jeg hva eg skal spørre om hvis vi er så uheldige at vi må innom igjen.

Jeg tror det må være redusert immunforsvar isåfall og ikke anatomisk feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke naturell yoghurt, men bedre er det med edikkvann. 1 del eddik til 10 deler vann. Dette er surt nok til at valpen ikke vil vaske seg, ergo tilføres ikke nye bakterier ;) Husk å oppbevare det i romtemp, ellers blir det veldig kaldt for litjpia :P Intimvask er greitt på utsiden, men jeg ville ikke brukt det inni kjeden, iom at det inneholder såpestoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...