Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

18 ja! og det er bare to kull... Tenkte liksom at det kanskje kom mindre kull nå da, men neida, kull på 8 og 10. :lol: Alle ser friske og fine ut, i den grad man ser det på så små unger. Men da er vi oppe i 21 + 18 = 39 unger. :o Skal prøve å selge noen tenker jeg, så bonden slipper å slakte så uendelig mange. :lol:

Noen som vil ha kanin? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Definitivt. :aww: hadde det ikke vært for at slaktealder krasjer med termin, så skulle jeg beholdt alle for slakt. Men blir liiitt mye nå når bonden brått må ta det meste selv.

Er innmari stor forskjell på størrelsen på dem da, her er jeg med en av de minste, selv om alle er omtrent samme alder. De største har jeg ikke sjans til å ha i hånda sånn. :lol: Men de små virker friske og fine de også - de er bare små og litt tynne.

8690731020_84ed8b3d01_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser den. Tror ikke Kenneth hadde vært for begeistret om jeg hadde beholdt 39 kaniner han måtte stelle og slakte selv :lol:

Har en unge selv som er veldig lita og tynn, så hun er nå innekanin og får spesialpleie :wub: Hun er snart 8 uker, men bare halvparten så stor som sine søsken. Hun eter som en helt, så jeg tror nok bare hun har blitt skvisa ut av sine feite storesøsken :P
Inya setter i allefall pris på at jeg har ordnet "kanin-tv" til henne :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Kasko hadde sikkert blitt fornøyd med innetv han og. Helt til han hadde kommet seg inn og tatt en jafs. :aww::lol:

Jeg tror de små her bare ble forsømt av ene damen en stund og så det litt for sent. For de spiser som helter - sitter midt i skåla typisk og knasker i vei, og ser dem støtt og stadig inne hos marsvina knaskende på høy eller noe der.

*laste opp nytt møljebilde som viser matvettet til misnt en av småttisene* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hvite og svarte som er på vei full fart oppi skåla mellom de svarte er en av de små - er virkelig ikke noe å si på matlysta eller iveren.

8690805234_676579214a_c.jpg

Hahaha, det der så kjent ut :lol:

Her er det også veldig viktig å sitte oppi matskåla, og det er ikke alltid like enkelt å fôre da :lol:

Ariana (lille flisa som bor inne) liker visst å bade, for jeg har nå flere ganger funnet henne sittende i vannskåla mens hun spiser :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle dussan!!! kan da ikke slakte noe så søtt og herlig... Send dem alle hit *nikke* :-) Hadde aldri klart å slakta dyr, men jeg har dyr for husdyr/kjæledyr å regne da, hadde aldri klart det.

*flere bilder*

:lol: hvor mange ville du ha sa du? *fnis* Neida, jeg har hatt kanin som kun kosedyr jeg og, men jeg distanserer meg mer fra disse enn fra den jeg hadde boende inne i stua liksom.

Hahaha, det der så kjent ut :lol:

Her er det også veldig viktig å sitte oppi matskåla, og det er ikke alltid like enkelt å fôre da :lol:

Ariana (lille flisa som bor inne) liker visst å bade, for jeg har nå flere ganger funnet henne sittende i vannskåla mens hun spiser :huh:

:lol: Yes - ene mamman gikk og trampa oppi matskåla i går da jeg kom hun mente jeg var for treg. :aww:

Fant to døde i dag da, en som sikkert har blitt med ut via en pupp og så kravlet feil vei og havnet utenfor bingen :( Og en som hadde litt blod på hode, sikkert samme med den men blitt tråkket på eller noe. Kjipt. Men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELSKER denne tråden. :D Vil aldri ha kanin, men det er så mange fine bilder av kaniner som lever gode liv.

Raksha: Beholder du 1-3 av de fineste kaninungene for videre avl eller liknende? Jeg hadde ikke klart å la være kjenner jeg :lol:

Ja, skal ha 2-3 jenter. Håååper jeg har rett i at de to viltfarga er hvert sitt kjønn, så jeg kan beholde en sånn. Og så beholder jeg nok en svart og kanskje en hvit. Se litt etter tamhet og håndterbarhet også. Mødrene er ikke så veldig tamme og håndterbare - helt greie altså - men pappan er myyye mer glad i folk.

Kaniner tåler så lite, så jeg må ha noen "å gå på" med tanke på kaniner, blir de syke så går det så innmari fort fra sykdom til død.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

249166_500533213335167_741703141_n.jpg

Her er lille Ariana. Hun er ni uker og 220 gram :| Det var det samme som hun og søskenene veide da de var rundt fire uker...
Hun er tynn, men eter som en gamp, og er munter og kvikk. Hun har vært inne i stua i to uker på oppfeting, men hun legger ikke synlig på seg. Jeg mer enn mistenker at det er noe galt med henne, det må det være. Men så lenge hun er i godt humør så får hun være innemaskot og leve livet :wub: Hundene synes i allefall det er veldig koselig med kanin inne :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så herlige de er, Raksha :wub:

Trist dag i dag :cry:
Mir har jo hatt store tannfeil, og selv om vi har slipt ned tennene hans, så tok det ikke lang tid før de vokste seg like ille igjen. Så i dag måtte han forlate oss. Lille, gode gutten min :icon_cry:

481675_430696340318855_405833954_n.jpg

Han har jo selvsagt aldri gått i avl siden jeg oppdaget tannfeilen veldig tidlig, men jeg hadde jo et håp om at det skulle stabilisere seg etterhvert og at han da kunne fungere som kun maskott i stallen. Men bildene vi tok i dag viste at han hadde veldig skjevstilling på jekslene nede til venstre, og høyre side var ikke bra den heller. Siden jeg ikke er fan av å dope ned kaniner en gang i mnd for tannbehandling så var det jo kun et valg, dessverre.
Veldig trist, for jeg var virkelig, virkelig glad i ham :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tuller ikke når jeg sier at man må være forsiktig med hvor man setter beina når man går inn til kaninene mine :lol:

http://youtu.be/fd1YLiwWvz8

Ååå, jeg har lyst til å bare legge meg ned der og la alle kaninbabyene kravle oppå meg :wub: Bare babyene altså, de voksne er skumle :aww:

Trist dag i dag :cry:

Mir har jo hatt store tannfeil, og selv om vi har slipt ned tennene hans, så tok det ikke lang tid før de vokste seg like ille igjen. Så i dag måtte han forlate oss. Lille, gode gutten min :icon_cry:

481675_430696340318855_405833954_n.jpg

Han har jo selvsagt aldri gått i avl siden jeg oppdaget tannfeilen veldig tidlig, men jeg hadde jo et håp om at det skulle stabilisere seg etterhvert og at han da kunne fungere som kun maskott i stallen. Men bildene vi tok i dag viste at han hadde veldig skjevstilling på jekslene nede til venstre, og høyre side var ikke bra den heller. Siden jeg ikke er fan av å dope ned kaniner en gang i mnd for tannbehandling så var det jo kun et valg, dessverre.

Veldig trist, for jeg var virkelig, virkelig glad i ham :cry:

Nei, så trist :( Han så skikkelig nydelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så herlige de er, Raksha :wub:

Trist dag i dag :cry:

Mir har jo hatt store tannfeil, og selv om vi har slipt ned tennene hans, så tok det ikke lang tid før de vokste seg like ille igjen. Så i dag måtte han forlate oss. Lille, gode gutten min :icon_cry:

481675_430696340318855_405833954_n.jpg

Han har jo selvsagt aldri gått i avl siden jeg oppdaget tannfeilen veldig tidlig, men jeg hadde jo et håp om at det skulle stabilisere seg etterhvert og at han da kunne fungere som kun maskott i stallen. Men bildene vi tok i dag viste at han hadde veldig skjevstilling på jekslene nede til venstre, og høyre side var ikke bra den heller. Siden jeg ikke er fan av å dope ned kaniner en gang i mnd for tannbehandling så var det jo kun et valg, dessverre.

Veldig trist, for jeg var virkelig, virkelig glad i ham :cry:

Åååh :(:hug:

Ååå, jeg har lyst til å bare legge meg ned der og la alle kaninbabyene kravle oppå meg :wub: Bare babyene altså, de voksne er skumle :aww:

:lol: Klart de voksne er skumle. Kan fjerne dem om du skal komme hit og legge deg ned med ungene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig med voksne inakte hanner og kaninunger - inni hodet mitt så går ikke det bra, nemlig. Men da jeg kom inn til kaninene nå i kveld så satt en av de yngste svartingene inne hos Blåmann, de satt bare side om side. Pellet ut ungen og sjekket at den var hel, det var den. Gikk for å hente høy og da jeg kom tilbake så satt en av de søsknene til svartingen inni der og år kraftfor sammen med Blåmann. Er det rimelig å anta at han ikke har planer om å skade dem? Eller bør jeg sikre ekstra så de små ikke kommer inn der? Disse er mye yngre enn de andre var da de begynte å utforske og innen de andre begynte så kom dem ikke gjennom sprinklene inn til blåmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har vært krisehjem for dyrebeskyttelsen for kaniner og kan dele erfaringer?

Jeg var. Fikk kanin, utstyr og mat/høy levert på døra, samt instruksjoner om stell og sånt og en kontaktperson jeg kunne spørre om alt jeg lurte på. Jeg hadde økonomi til å holde mat og sånt selv, så jeg sendte aldri kviteringer inn for å få dem refundert, men det skulle ikke være noe problem.

Storkosa meg med Påsan. Endte med at jeg fant nytt hjem til han selv, dyrebeskyttelsen drukner i dyr og dermed er det ikke like lett for dem å promotere hvert enkelt dyr, og han jeg hadde ble nok litt "glemt". Men fant hjem til han og fikk godkjennelse av dyrebeksyttelsen da. Så egentlig uansett dyreart, så forbered deg på at du kan bli sittende med dyret lenger enn du tror.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hvordan er det egentlig med voksne inakte hanner og kaninunger - inni hodet mitt så går ikke det bra, nemlig. Men da jeg kom inn til kaninene nå i kveld så satt en av de yngste svartingene inne hos Blåmann, de satt bare side om side. Pellet ut ungen og sjekket at den var hel, det var den. Gikk for å hente høy og da jeg kom tilbake så satt en av de søsknene til svartingen inni der og år kraftfor sammen med Blåmann. Er det rimelig å anta at han ikke har planer om å skade dem? Eller bør jeg sikre ekstra så de små ikke kommer inn der? Disse er mye yngre enn de andre var da de begynte å utforske og innen de andre begynte så kom dem ikke gjennom sprinklene inn til blåmann.

Mange gager så går det veldig bra. Jeg har selv hatt slike "hjertet i halsen" øyeblikk når jeg ser at en unge har forvillet seg inn til en hann, men det har gått veldig bra alle gangene. Verre var det da en unge forvillet seg inn til en drektig hunn...den ble stygt angrepet og døde av skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gager så går det veldig bra. Jeg har selv hatt slike "hjertet i halsen" øyeblikk når jeg ser at en unge har forvillet seg inn til en hann, men det har gått veldig bra alle gangene. Verre var det da en unge forvillet seg inn til en drektig hunn...den ble stygt angrepet og døde av skadene.

Godt å høre! Da lar jeg dem bare drive på. Han er jo vant med unger på alle kanter av buret sitt, og kunne nok tatt dem gjennom buret om han ville, men virker heldigvis som han bare koser seg med selskap. :wub: Bare fikk litt angst da jeg så den lille ungen sammen med den store hannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min samboer satt her og ble fristet av en eiendom med stall, begynte hun å snakke om at vi kunne bruke stallen til kaniner. Hun har tidligere sagt at det er uaktuelt å bruke kaniner til hundefor, så dette var nye takter, absolutt lovende! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Da lar jeg dem bare drive på. Han er jo vant med unger på alle kanter av buret sitt, og kunne nok tatt dem gjennom buret om han ville, men virker heldigvis som han bare koser seg med selskap. :wub: Bare fikk litt angst da jeg så den lille ungen sammen med den store hannen.

Har ikke hatt annet enn gode erfaringer med hanner og kaninunger. Aldri sett tendenser til at hannene har villet angripe kaninungene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...