Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Så bra at det begynner å gå seg til!

Kaninmødre flytter ikke på unger, de har ingen instinkter som involverer å bære eller "gjete" ungene, annet enn at noen hunner kan jage unger på oppdagelsesferd utenfor kassa inn igjen i kassa. Så om ungene "bytter plass" eller flytter seg til andre steder er det de selv som går dit. Og innen ungene er 2 uker gamle skal de egentlig ikke flytte på seg, det tyder vanligvis på at de får for lite mat og/eller at de blir veldig forstyrret i redet.

Håper det ordner seg, så du har masse levende unger som spretter rundt i bingen om noen uker! :)

Skjønner ikkeno jeg - for brått har jeg 22 unger, med mindre jeg talte feil. Det er tydeligvis endel aktivitet i reirene. Men ungene er feite og fine. Har ikke vært noen på tur som jeg har sett siden to flytta inn i et annet reir og en var inne hos marsvina. Men brått har det kommet tilbake to unger liksom. *forvirra*

Men de eldste begynner å åpne øynene - fargene begynner å synes skikkelig og de er bare helsøte. :wub: Gleder meg masse til de begynner å sprette rundt. :D Ser ut som jeg får to med mye brunt og noe svart på - resten svarte eller brokete. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Har hatt delvis frittgående innekanin, veldig koselig. Anbefaler kastrert individ da, og lese endel om hvordan man kan tilpasse boligen. For det er en del risikoer med ledninger og sånt.

Har skjønt det sånn at hvis kaninene får nok av annet å tygge på og blir stimulert, så minimeres faren for at de tygger på ledninger og slikt? Kanin og katt er jeg derimot usikker på hvordan vil gå overens...

Dyrebeskyttelsen her søker etter krisehjem til smådyr, kjenner jeg er fristet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt det sånn at hvis kaninene får nok av annet å tygge på og blir stimulert, så minimeres faren for at de tygger på ledninger og slikt? Kanin og katt er jeg derimot usikker på hvordan vil gå overens...

Dyrebeskyttelsen her søker etter krisehjem til smådyr, kjenner jeg er fristet!

Ja, gnagebehovet reduseres om de har mye annet å drive med, men ha frittgående innekanin (om du tenker frittgående annet enn når du er der) krever endel tilrettelegging likevel for å unngå uhell. Men man kan jo fint ha dem i en binge når de er alene for eksempel. Står mye bra om hold av innekaniner i den store kaninboka. Og står mye på bloggen til hun som har skrevet den. Husker ikke adressa i farten.

Veldig kos å være krisehjem, bare regn med at det kan bli vanskelig å bli kvitt dyret :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke så enkle å ta bilder av med mobil, de er så innmari kjappe de små. :wub:

Matvrak nr 1.

8655256333_fe3d4b5507_c.jpg

Matvrak nr 2 pluss winnifred, miffy og harmony - de stolte mammaene.

8656356708_3974d40245_c.jpg

Passer på inngangen til reiret - som er bak den røde baljen. Bare se - ikke røre. :aww:

8656358696_908bcbdc85_c.jpg

Høy er nam:

8655249193_f5e0de138d_c.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine var renslige da jeg fikk dem, men det går nok ganske av seg selv. Det hender de tygger på ting (plasten rundt ledninger er nammenam!), papir, tynn plast og papp går ned på høykant. Mine er ikke løse når jeg ikke er til stede, da de har en vane av å tisse i sofaen og senga, og velte alt som er på stuebordet når vi ikke er hjemme. Så da har de buret+en innhegning å gå på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde frittgående og delvis frittgående innekaniner i mange, mange år, og min erfaring er at det er stor individuell forskjell på hvor mye de tygger og ødelegger. Jeg hadde ei som antagelig hadde vært elektriker i sitt forrige liv, hun klippet ledninger med kirurgisk presisjon, fikk aldri støt, men kortsluttet mer enn ett kjøleskap og utallige lamper :ermm: (joda, vi kaninsikret så godt vi kunne, men hun var bare ekstremt dyktig til å få tak i dem :pinch: )

Men de fleste har egentlig ikke brydd seg så mye om ledninger og annet inventar, så lenge de har hatt andre, lovelige alternativ. (bortsett fra juletre. oioi, juletrepynt er antagelig kaninmekka :lol: )

Skulle ønske jeg hadde muligheten til frittgående innekaniner igjen, det er så koselig :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
Våren er definitivt kommet :getlost: Det kryr av "mellomstore" fluer når jeg kommer om morgenen. Ekle dyr :getlost: Hva skal jeg gjøre for å bukt med dem? Skifter på alle burene hver dag, men hva mer?

Stalosan eller kalkmel strøs på gulvet i buret under strøet og/eller fluebånd/papir i vinduet/steder der fluene oppholder seg mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tak i antiparasitt- middel på Tam/ tropehagen Zoo butikker, da. Menforsan heter det. Vet ikke om det funker på fluer, men det holder mygg, flott, lopper, edderkopper og lus vekke fra burene. Dersom man har kaniner som løper ute på plenen eller i innhengninger, kan man bruke utøydråper a- la slik de har til katter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :ahappy: FK i her i byen hadde det ikke inne, men de hadde i Levanger, så får ta en tur dit neste helg. Inntil da får vi bare overleve med de hersens fluene :gaah:

På den positive siden:

48036_492610450794110_1901483582_n.jpg

Du hjelpe, de er søte :wub:

Har endelig fått ut finger'n og lagd egen underside til kaninene. Noen som har lyst til å ta en titt og si hva dere synes?

Hjemmesiden ser veldig gammel og lite oppdatert ut, men jeg orker bare ikke lage en helt ny :pinch:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til de ikke kommer gjennom kompostbingene lengre - det bare myldrer av unger nå! :lol: Man må se seg for før man setter ned beina, for de er ikke spesielt sky heller egentlig, ikke mot oss de kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ble det såpass tørt på plenen at kaninene kunne gå ute. La meg si det slik; det likte de :lol:

68509_496302333758255_342030115_n.jpg

Tinwê i farta :ahappy:

Lumê demonstrerer at selv voksne damer har sprett i seg :lol:

528360_495899233798565_1076530717_n.jpg

Det er ikke så enkelt å ta bilder av Tinwê, han foretrekker nemlig å sitte på ryggen min og tygge på håret mitt i steden for å være fotomodell :lol: Ikke så enkelt å ta bilde siden det var motlys, men det dere ser her er ryggen min og rumpa til Tinwê :P

420669_496272470427908_1327919032_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Så herlig! Her er det tørt, men suuur vind med snø i lufta gjør at det ikke er så aktuelt med uteaktiviteter enda. Men skrudd sammen ene hønsehuset jeg kjøpte, det skal ut snart, så kan gutta få strekke litt på beina på i tur og orden.

Nå er vi oppe i 18 bonusunger. :o Har et lite håp om at den siste er tom, men tør ikke håpe for mye før det har gått 32 dager. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 bonusunger? :lol: Steike, disse kaninene dine yngler jo som.. vel, kaniner :P
Her har jeg hatt to som gikk tomme, synd, for jeg var spent på de kombinasjonene. Men har paret dem opp så da er det bare å vente litt til da :P

Fikk ett kull på 2 stk på mandag, de er nå snart en uke gamle og øynene er allerede oppe. Viltgrå, men håper det er en del rødforsterking på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...