Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Hvordan er temperaturen der de bor? Har du oppvarmet stall?

Kondolerer, alltid trist å finne døde unger :(

Har oppvarmet stall, men har ikke mer enn 6-7 grader. Har fått problemer med døra, den har slått seg i kulda som var tidligere, så det er en bitteliten glippe som slipper inn litt kaldluft og dermed holder temp nede.

Ja, veldig synd, hadde store forhåpninger til det kullet. Men får sette på henne på nytt og håpe det ikke skjer igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Har oppvarmet stall, men har ikke mer enn 6-7 grader. Har fått problemer med døra, den har slått seg i kulda som var tidligere, så det er en bitteliten glippe som slipper inn litt kaldluft og dermed holder temp nede.

Ja, veldig synd, hadde store forhåpninger til det kullet. Men får sette på henne på nytt og håpe det ikke skjer igjen...

Ok, da bør temperaturen være god nok. Har erfaring med at om man får kull på vinteren i minusgrader kan hunnene bli forstyrret og spre ungene, selv om de egentlig er gode mødre. Har hatt et par-tre slike i vinter, hvor hunnene har overrasket veldig med å "ofre" ungene. Jeg aner ikke hva som er årsak til denne adferden, men det er rart at erfarne, og tidligere alltid supre mødre, har spredt ungene rundt i buret i stedenfor å legge dem i redet. Dette har ikke vært planlagte kull, men vinteren i år, med enorme variasjoner i temperaturen i perioder, har tullet til det en del hos dyra her, så en del hunner har brunstet i mildperioder og blitt drektige, dessverre. Har fått 8 kull, hvorav 4 lever og 4 har det gått dårlig med. To av de som lever ble født i -15!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var man blitt med kanin igjen. To rømte blandingsbrødre. Vi klarte å finne eieren, som helst så at noen andre overtok dem, og da har ikke jeg hjerte til å insistere på at de skal tilbake dit. Har ennå ikke helt funnet ut hva jeg skal gjøre med dem. Hadde jo ikke helt planlagt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er en del med bare en kanin her inne, og vil bare si at kaniner er sosiale dyr, som bør ha en venn. De trives mye bedre da.

"Kaniner er sosiale dyr og trives best sammen med andre kaniner.".

http://maritemilie.com/2011/06/05/den-sosiale-kaninen/

http://www.dyrebeskyttelsen.no/nyheter/kanin-et-misforstatt-dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, skal ikke i år dessverre. Denne vinteren har vært veldig uheldig med både kropper og pels på mine, svingninger mellom en uke varmegrader og neste uke -20 har vært hardt for dyra :( Så de har ikke noe på en utstilling å gjøre, samt har det bedre her hjemme i fred og ro. 4 dager på utstilling er tøft for kaninene. Håper på å komme sterkere tilbake neste år!

Ønsker alle lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken størrelse anbefaler du på merketang til hermelin?

Jeg har bare en vanlig tang med 4 siffer. Vet det finnes mindre tenger med kun 3 siffer som også er mindre, men jeg har ikke prøvd slik. Har ikke hatt problem med min tang hittil, men har ikke veldig små og veldig rasetypiske hermeliner heller, mine er større og har litt ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en vanlig tang med 4 siffer. Vet det finnes mindre tenger med kun 3 siffer som også er mindre, men jeg har ikke prøvd slik. Har ikke hatt problem med min tang hittil, men har ikke veldig små og veldig rasetypiske hermeliner heller, mine er større og har litt ører.

Takk for svar :ahappy:

Hvor mange mm er den? Trenger man 4 siffer, eller er 3 nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :ahappy:

Hvor mange mm er den? Trenger man 4 siffer, eller er 3 nok?

Jeg "må" ha 4 siffer siden jeg har fler enn 10 kull i året, og har ikke hittil hatt problem med dette. Hvor store tallene er vet jeg ikke, kan måle dem senere i dag. Har nettopp kjøpt en ny tang også, en større, med 5 siffer. Ser ut som at denne har noe større tall enn den gamle tangen min. Tenkte bruke den på slaktedyra etterhvert, samt at den har bokstaver også, så da kan jeg merke på en litt annen måte (ikke for utstilling, men alle de andre, de jeg selger som kjæledyr f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var avlssesongen i gang hos oss :ahappy:

Denne søtnosen ble født 11.02 og er den enste overlevende av tre. (de andre var dødfødte, dessverre.

69254_474498465938642_1936804802_n.jpg

Er det en hunn så beholdes den, om ikke så har jeg kanin til salgs om fem-seks uker :ahappy:

H*n er i allefall en tøffing, tuslet ut av reiret med det samme øynene ble åpnet, og raser rundt og trakasserer mamma :lol:

387564_475156202539535_1678182121_n.jpg

Tjukkebolla og hittebarnet :wub:
Den lille er den eneste overlevende etter at en dårlig mor lot hele kullet fryse i hjel. Denne var stivfrossen og halvdød da jeg fant den, jeg varmet den opp og la den over i reiret til Lucy. Hun er en veldig god mor og har gjort en god jobb med hittebarnet sitt :ahappy: Det er bare to dager i aldersforskjell, men som dere ser er det en "bitteliten" størrelsesforskjell.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hittebarnet er havana, altså brun :ahappy:

Her er Mir, en havana jeg har i stallen:

481675_430696340318855_405833954_n.jpg

Utrolig fin!

Hadde det ikke vært for at jeg er så mye på farten og jeg har en gamling som er smådyr morder så skulle jeg hatt ett par kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :ahappy: Mir er godgutten min, men han har tannfeil og brukes ikke i avl. Om jeg får skikk på tennene hans så skal han kastreres og bare være kosegutten min :wub:

Havana er en veldig fin farge, og jeg håper å få bygd opp en brukbar stamme med tiden :ahappy:

Ganzie er vokst opp med kaniner, og jeg tror nok hun anser seg selv som halvt kanin :lol: Inya går i lære for tiden, og det ser ut til å gå greit, enn så lenge. Trikset er å la dem gå med kaninene fra de er små, og gjerne bruke kaniner som ikke er redde, men som heller vil løpe etter dem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Takk :ahappy: Mir er godgutten min, men han har tannfeil og brukes ikke i avl. Om jeg får skikk på tennene hans så skal han kastreres og bare være kosegutten min :wub:

Havana er en veldig fin farge, og jeg håper å få bygd opp en brukbar stamme med tiden :ahappy:

Ganzie er vokst opp med kaniner, og jeg tror nok hun anser seg selv som halvt kanin :lol: Inya går i lære for tiden, og det ser ut til å gå greit, enn så lenge. Trikset er å la dem gå med kaninene fra de er små, og gjerne bruke kaniner som ikke er redde, men som heller vil løpe etter dem :lol:

Tror det er litt for sent for 9 åringen :lol:

Er uansett så mye på farten at jeg er redd for akvariet. Passer ikke helt sammen med smådyrhold også desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt for sent for 9 åringen :lol:

Er uansett så mye på farten at jeg er redd for akvariet. Passer ikke helt sammen med smådyrhold også desverre.

Det er mulig toget har gått for henne, ja :lol::lol:

Smådyr og reising er ikke verdens beste kombinasjon, nei. (men en dag blir du lei av fartinga, og da er det bare å fylle huset :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på om det blir noen unger her denne sesonge, har flyttet marco fra jentene og ikke satt inn rexen, men vet jo ikke om jeg tok det før eller etter parring. Ser ingen tendenser til redebygging enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

To kull er kommet! En død unge i det ene, men resten kjentes bra ut, la dem litt tettere sammen, tullemamman har lagt dem i et hjørne istede for i en av kassene jeg har laget til, men det går kanskje bra? Det andre kullet er inni en kasse og var godt og varmt. Så krysser fingre for at det går bra med hele gjengen. Veldig spent på om det kommer et kull til da, eller om bare to tok seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To kull er kommet! En død unge i det ene, men resten kjentes bra ut, la dem litt tettere sammen, tullemamman har lagt dem i et hjørne istede for i en av kassene jeg har laget til, men det går kanskje bra? Det andre kullet er inni en kasse og var godt og varmt. Så krysser fingre for at det går bra med hele gjengen. Veldig spent på om det kommer et kull til da, eller om bare to tok seg.

Så spennende :ahappy: Regner med vi får se masse bilder etterhvert :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...