Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden

Recommended Posts

:gaah: Dagen etter jeg sier fra meg Rexen, så finner selvsagt Bonden Markus (ene trøndern) død. :( Aner ikke hva som har skjedd, han var fin på kvelden da vi sjekket han, men morgenen etter lå han død. Jeg så ikke på han nå, men regner med det må være noe med fordøyelsen.

Så leit! Det er meget mulig det er fordøyingen ja.. Det er veldig viktig å se at dyrene spiser og har fin(har i det hele tatt) avføring. Om avføringen ikke er som vanlig, eller ikke er i det hele tatt er veldig tydelige tegn på at noe er galt. Kaniner spiser og driter hele døgnet, noe som de må gjøre for å være friske.

Hvor mange har du igjen? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så leit! Det er meget mulig det er fordøyingen ja.. Det er veldig viktig å se at dyrene spiser og har fin(har i det hele tatt) avføring. Om avføringen ikke er som vanlig, eller ikke er i det hele tatt er veldig tydelige tegn på at noe er galt. Kaniner spiser og driter hele døgnet, noe som de må gjøre for å være friske.

Hvor mange har du igjen? :)

Ikke sant, og det går så innmari fort med dem. :( Resten av gjengen ser friske og fine ut heldigvis.

Har en hanne (trønder) og fire hunner (rs). Så har noen enda .Ideelt sett skulle jeg vel hatt en hanne til, men det får vente. Nå får de gå sammen resten, slapp dem sammen i dag - da har de litt større område - og det gikk helt fint med damene, ingen mine til slåssing eller noe, og da jeg kom inn med ny pære til varmelampa i stad så stod alle fem opp etter beina mine og skulle prate med meg uten noe mine til slåssing.

De har selskap av marsvina også - marsvina koser seg med å gå inn og ut som dem vil til kaninbingen. :lol: Laget en liten åpning som marco og marsvina kommer seg gjennom, og det minste marsvinet går rett gjennom kompostbingene uansett hun, så hun er litt over alt. :aww: Eneste er at jeg passer på at marsgrisene får vitaminene sine i fred.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde kaniner da jeg var yngre. Det var utekaniner. Den første, Tussi, døde brått, mest sannsylig noe med fordøyelsen det og. Den andre jeg hadde, Emily, hun var syk nesten hele livet stakkars. Vet ikke hvor mange ganger vi var hos veterinæren med henne. Men hun hadde stadig diarè og stygg pels. Til slutt valgte jeg og avlive henne, siden hun aldri ble frisk.

Har bare et dårlig bilde av den siste jeg hadde, albinoen Amadeus. :)

Utennavn-2.jpg?t=1358284635

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hurra! Det var meningen rexen skal hit. :D Eier kjører han hit i morra :D

Vokst litt siden det første bildet da, så nå ser han sånn ut:

530616_10151224103735823_1519553239_n.jp

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Så bilde av en tysk kjemperase som var ENORM! Så jo ut som en tykk aussie i størrelse. Men når jeg googler den, ser den ikke så stor ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så flott :D Rexer er så fine :wub: Får så lyst til å kosemose dem :wub:

Jaaaa :wub: Gleder meg masse til å bli kjent med han - får sette opp stort hundeburd i gangen, da ser han de andre men er ikke fysisk borti, og gi alle beskjed om dersom de koser med han så får de ikke ta på de andre uten å ha vaska seg - skulle gjerne hatt bedre karentenemulighet men jeg kunne ikke si neitakk når jeg kunne få han levert på døra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jaaaa :wub: Gleder meg masse til å bli kjent med han - får sette opp stort hundeburd i gangen, da ser han de andre men er ikke fysisk borti, og gi alle beskjed om dersom de koser med han så får de ikke ta på de andre uten å ha vaska seg - skulle gjerne hatt bedre karentenemulighet men jeg kunne ikke si neitakk når jeg kunne få han levert på døra.

Kjekt med kanin rett på døra, ja :ahappy: Fikk ei ny hermelinhue levert på jobb rett før jul. Veldig praktisk :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjekt med kanin rett på døra, ja :ahappy: Fikk ei ny hermelinhue levert på jobb rett før jul. Veldig praktisk :lol:

Veldig kjekt :lol: Og siden jeg har innmari lyst på han så kunne jeg ikke si nei, får heller ta sjansen uten ordentlig løsning på karentene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så bilde av en tysk kjemperase som var ENORM! Så jo ut som en tykk aussie i størrelse. Men når jeg googler den, ser den ikke så stor ut?

Hvilken tenker du på? husker brått ikke hva de store tyske heter. Men er jo noen som forer dem smellfeite for at de skal bli "størst mulig" som på hund. Fransk wedder og sånt ligger på 6 kg og oppover vet. Så de kan bli store.

Vakke så lett med denne kaninen gitt. Eier får ikke start på bilen så den kommer ikke i dag :( Kanskje i morra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Stella
Ja, jeg tror det var det den het, men på bildet var det en mann som holdt den og den var som sagt gedigen! Den var brun/viltfarget.

Tysk kjempeschecke er flekket, og er ikke rasen på den kaninen. Det bildet er "manipulert", og viser ikke sannheten helt. Det er tatt i en litt rar vinkel, så kaninen ser gedigen ut. Rasen er nok en tysk kjempe, en nær slektning av den vi har her i Norden som heter Belgisk kjempe. Det sitter flere slike belgiske kjemper her i landet som er større enn den på det bildet, det er vanlig at de er ca 10kg som voksne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder rak! Det er den peneste kaninen jeg noen gang har sett, og jeg liker ikke kaniner så det er et huuge kompliment altså :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hihi takk, kaja! Skal ta bilder etterhvert, bare la han roe seg litt. Så at mine har blitt tynne i vinter (sånn går det når Bonden må ta ansvaret for dem :icon_redface: han kan jo ikke opp og ned på kanin og man ser det lite på dem, men kjenner det) så de skal feites opp - og han her skal ikke feites opp mer. :lol: Han er en plugg.

Klarer ikke helt bestemme meg for navn da, står mellom Angel og Rex.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter monologen min her, jeg. Har en pjusk kaninfrøken. :( Mistenker diare - selv om jeg ikke så noe, for kjente ingen tegn til forstoppelse. Så Bonden sa han hadde Diakur pluss ( http://www.maru-vet.com/diakur-plus-diarrhoea-100g-p-234.html?language=en ) i fjøset så skal ta med litt så jeg kan prøve å tvinge i henne om hun fremdeles er pjusk og lever. Føler liksom ikke det er så mye mer jeg får gjort. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forresten dårlig mobilbilde av lille blå. :wub:

314813_10152489346155171_1775885812_n.jp

Han bor i stooort hundebur foreløpig, skal stå en stund i karentene, og jeg skal være sikker på at det ikke er noe smittsomt hos den andre gjengen før jeg slipper han med en dame eller to.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pjusken døde for meg i går morres :cry: Så skal ringe vet. straks og høre om det kan være leverkoksidiose siden dette er andre kaninen på drøye 14 dager som dør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Stella
Pjusken døde for meg i går morres :cry: Så skal ringe vet. straks og høre om det kan være leverkoksidiose siden dette er andre kaninen på drøye 14 dager som dør.

Du trenger ikke ringe vet. for å finne ut om det er leverkoksidiose, den er svært lett å diagnostisere selv siden den gir gulhvite knøler i leveren som er veldig lett synlige. Så se på leveren til den som døde.

Leverkoksidiose gir ikke diare, den gir typisk avmagring, redusert allmentilstand og død.

Veterinæren kan ikke finne ut om det er leverkoksidiose uten å obdusere en kanin.

Håper det ikke er koksidiose, det er skikkelig kjipt å få utbrudd av. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har levert to levende og den døde, så regner med de sjekker for alt de kan. :-) jeg klarer ikke åpne kjæledyr selv, spesielt ikke når jeg er så kvalm. Ikke har jeg erfaring med det heller, så da får vet ta den jobben. De skulle se på dem litt innimellom så venter på at de skal ringe så vi får henta dem.

Krysser fingre for at det er noe som lett kan behandles.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tida flyr og i dag er Ceres 5 måneder gammel. Vi har kommet oss godt inn i tilværelsen med hund/valp og alt går veldig fint. Hun er fremdeles rampete innimellom, men hun begynner å bli flinkere til å finne roen og er en mer harmonisk hund nå.  Den siste måneden har hun riktignok vært litt plaget, både med tannfelling og ørebetennelse. Men ørebetennelsen er nå på bedringens veg, og tennene er hun ferdig med å miste. Nå mangler vi bare noen få som skal vokse ut igjen, så dette har gått veldig radig! Ellers har hjemme-alene-treningen gått veldig bra - heldigvis. Når vi drar på jobb er hun inne på badet med sengen sin, noen leker og vannskålen og hun legger seg rett ned og sover uten noen lyder i løpet av dagen. Hun er da hjemme mellom 6 og 7 timer hver dag. Etter høstferien skal vi også prøve å utvide til at hun en dag i uka må være hjemme 8 timer.  Hun er nå blitt en relativt stor valp! Over 11 kg tung, og er da innenfor rasestandarden på hva en fullvoksen Lagotto skal veie. Legger med noen bilder av Ceres fra den siste tiden:  
    • Har også toller, han er 11 måneder Han er skikkelig turboutgave og jeg tror han er litt ekstrem. Har hørt fra andre med tollere fra andre linjer i samme alder som har hatt en betydelig roligere valpeperiode! Han her må ofte begrenses og rotrenes for å slappe av, for han har alltid noe han gjerne skulle gjort 😂 Jeg syns det er helt fantastisk med en som er så mye hund, med så mye iver, nysgjerrighet og arbeidslyst, men jeg kan ikke si annet enn at valpetida var slitsom og jeg er glad vi er to om å ha ham! Likevel syns jeg valpetida med eldstemann som er eurasier var mer slitsom, fordi han var den første hunden vår og vi var ikke forberedt på hvor slitsomt det var (spesielt siden vi da bodde i blokk og ikke bare kunne slippe dem ut i hagen). Da vi fikk førstemann var jeg heller ikke helt frisk, så det ble ganske slitsomt. Nå syns jeg det var mye mer kos, spesielt siden vi følte oss tryggere på hva vi drev med! Når begynte valpen din å bli roligere? Roligere, hva mener du? Antar han vil lande litt i 2-3-års-alderen.
      Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden? Husker ikke helt hvor lang tid det tok før han slutta med valpebitinga, men det tok ganske lang tid. Det funka dårlig å hyle når han beit, for det var kjempegøy å få oss til å lage lyd! Samme med når han beit i buksebein, det funka ikke å stå stille, for han kunne ha drakamp med buksebeinet likevel, han! Så vi måtte bruke en del tid på å fjerne oss eller ham fra situasjonen når han beit, så han til slutt skjønte at ingen vil leke med ham når han biter hardt. I tillegg belønna vi mye for ikke-bit når vi gikk rundt inne og han ville bite i buksebeina. Men som valp var han rimelig ekstrem, og i en periode la vi oss med skihansker fordi han beit så mye før han roa seg for natta 😂 Han kunne også plutselig stirre på oss når vi satt i sofaen, få et skikkelig fandenivoldsk uttrykk og HOPPE opp i fjeset for å bite 😂 Morsomt å tenke på nå, bittelitt skummelt da det stod på.
      Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut? Husker ikke, men husker det var litt senere enn søsknene og at han begynte å få dobbelt sett med hjørnetenner en liten periode før alle melketennene falt ut. Når ble valpen stueren? Det gikk ganske fort med bæsjing, men tissing tok litt tid. Det var et par uker vi tenkte at nå er han stuerein, og så plutselig tissa han på teppet. Men det var sjelden de siste ukene før han slutta helt Når begynte kjønnsmodningen? Tror han var rundt 6 mnd. Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?)  Han syntes det var ganske kjipt i starten, og vi var redde det aldri skulle gå, men når han fikk modnet litt og vi fikk trent systematisk på veldig korte perioder, gikk det bedre. Han kunne være alene i 7-8 timer når han var ca 9-10 måneder, men kunne sikkert greid det før. Skal sies at vi har to hunder, og han er veldig avhengig av eldstemann, og enn så lenge kan han bare være alene om han også er hjemme, bortsett fra i bilen, hvor han greier å være helt alene.  Og så må jeg få sagt at han er verdens mest fantastiske valpetass, glad og ivrig, tøff og trygg, miljøsterk og sosial, går inn i nye situasjoner med selvsikkerhet og glede, er imponerende fokusert og har en så kul og morsom personlighet😍  
    • Det har jeg gjort masse også! Spesielt i T-kryss der jeg kommer "oppover" T'en liksom. Altså at min vei stopper og jeg må svinge enten til venstre eller høyre. Føles så veldig naturlig å vike, samme hvor mange ganger jeg får beskjed om å ikke gjøre det. 
    • Jeg vil anbefale dere å unngå all bruk av leker og godbiter sammen med andre hunder. Dere risikerer å utløse ressursforvar og gjøre det mye verre. Bruk av godbiter og leker er en av hovedgrunnene til at jeg unngår hundeparker, fordi noen tror det er koselig og/eller en god idé å dele ut godbiter til alle hundene som er der. Da risikerer du ikke bare din egen hund, men andres, sikkerhet, så fort ressursforsvaret trigges hos en av hundene som er involvert. Når det gjelder ting han tar/passer på hjemme, om han gjør det, så er det en god løsning å bytte det til seg med noe bedre. Finn noen godbiter, en leke han liker godt eller noe god mat, og bytt til dere det han har tatt som han ikke skal ha. Hvis hunden opplever at "verdifulle" ting blir tatt fra ham vil det bare gjøre ressursforsvaret verre.
    • Det går nok bra, høres ikke ut som noe ille tilfelle, men bare greit å ha det i bakhodet så man kan passe på at han ikke pushes for langt, og huske på at han kanskje ikke er helt voksen enda så ting kan fortsatt endre seg litt, spesielt ifht andre hunder av samme kjønn.
  • Nylig opprettede emner