Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

10 minutter siden, Perfect Image skrev:

Han er såå søt i personlighet! Og mindre enn det jeg trodde så han går lett igjennom sprekkene emoji23.pngemoji23.png Må ordne noe mer permanent imorgen, har en valpegrind med mindre ruter.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Haha, ja både dvergvedderunger og hermelinunger går lett gjennom kompostgrindene de første ukene:lol: De er som mus; kommer hodet gjennom, så kommer resten gjennom:teehe: Har en "barnesikker" løpegård til hermelinungene som er kledd med hønsenetting på innsiden:sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Perfect Image skrev:

Takk :D Han har sååå søt personlighet! Begynt å tørke litt opp. Byttet binge emoji14.png
504f9b60f050091f210e1dedf7346712.jpg
Bestilt litt leker :)

Heldig liten fyr det der :wub: 

forøvrig så kommer mine unger seg gjennom kompostbinger ol leeenge, og når de er ferdig med det så klatrer de over :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raksha skrev:

Heldig liten fyr det der :wub: 

forøvrig så kommer mine unger seg gjennom kompostbinger ol leeenge, og når de er ferdig med det så klatrer de over :lol: 

 

Disse sprinklerene her er heldigvis veldig små i forhold til den andre valpegrinden og kompostgrinder  :P  Håper han ikke er så kreativ av seg :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Perfect Image skrev:

Disse sprinklerene her er heldigvis veldig små i forhold til den andre valpegrinden og kompostgrinder  :P  Håper han ikke er så kreativ av seg :lol:

 

Kompostbinger er skumle uten ekstra netting på innsiden til alle små kaniner. Jeg har opplevd to stygge ulykker med kompostbinger, den ene der en kanin knakk kjeven da den satt fast hodet og fikk panikk, og den andre der en kanin hadde klart å klemme seg halvvegs gjennom, og satt fast over ryggen. Sistnevnte fikk store smerter i flere dager i ryggpartiet pga dette, han hadde klemt ryggmusklene ganske kraftig. Om ikke jeg var der da det skjedde, så jeg fikk befridd ham raskt, vet jeg ikke hvor skadet han ville blitt.
Så jeg har alltid ekstra finmasket netting på innsiden av kompostbingene, så kaninene ikke kan komme i klem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Perfect Image skrev:

Jeg bruker ikke kompostgrinder, så ok :P Hullene på valpegrinden jeg bruker nå til han er for liten til at han klarer å dytte hodet mellom.

Jeg ser det, tenkte bare si ifra likevel, for det er mange som bruker dem, og de er lette å få større plass med, så kunne hende du ville bruke slike når han har vokst litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Perfect Image skrev:

Jeg dauer av hvor søt han er emoji23.png Han er så sosial og god. Hvis jo sitter på tlf isteden for å gi han oppmerksomhet når vi ser på tv dytter han mobilen bort emoji38.png
Veldig snill og så lett å få tam :) Han liker ikke åpne flater da. Ante ikke en kanin kunne ha så mye personlighet!

e33726dcadc64594154bb7b66c62c8a6.jpg
8e4f589f88e680e01ea018e70db131cb.jpg
1354869a7fb2bf020c1fa6c913291e1d.jpg

Nå savnet jeg brått kaniner  <3

De har personlighet i bøtter og spann som familiemedlemmer!  Litt slitsomt å spise frukt og grønnsaker når man har kanin,  men det er litt av sjarmen :lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2016 at 10:24 PM, Perfect Image skrev:

Jeg dauer av hvor søt han er emoji23.png Han er så sosial og god. Hvis jo sitter på tlf isteden for å gi han oppmerksomhet når vi ser på tv dytter han mobilen bort emoji38.png
Veldig snill og så lett å få tam :) Han liker ikke åpne flater da. Ante ikke en kanin kunne ha så mye personlighet!

e33726dcadc64594154bb7b66c62c8a6.jpg
8e4f589f88e680e01ea018e70db131cb.jpg
1354869a7fb2bf020c1fa6c913291e1d.jpg

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig:wub: 
Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år siden har jeg hatt mer eller mindre frittgående innekaniner. De sov i senga med meg, tisset i buret sitt og var fullverdige familiemedlemmer. De gikk i bånd som veldresserte hunder, og var med på fjellturer og alle andre utflukter med største selvfølge:ahappy:

På 10.10.2016 at 9:10 AM, Mud skrev:

Nå savnet jeg brått kaniner  <3

De har personlighet i bøtter og spann som familiemedlemmer!  Litt slitsomt å spise frukt og grønnsaker når man har kanin,  men det er litt av sjarmen :lol:

Ja, man får fort en kanin eller to i ansiktet når man spiser, alt må sjekkes og (helst) stjeles:teehe:

528360_495899233798565_1076530717_n.jpg?
Lumê i fri utfoldelse. Hun ble 11 år og ble avlivet i fjor etter at vi ikke fikk bukt med en svært gjenstridig ørebetennelse. Guri som jeg savner henne:icon_cry:

249166_500533213335167_741703141_n.jpg?o
Lille Ariana som var innekanin en stund i fjor, hun var såpass lita at jeg ville ha henne inne for å kunne fore henne opp litt og passe (enda bedre) på at hun fikk i seg nok mat. Hun la sin elsk på Ganzie, så hun lå mye inntil henne:wub:
(hun ble solgt som frittgående innekanin til en voksen dame, og har et herlig liv som særdeles bortskjemt huskanin:heart:)

429481_435023626552793_416303985_n.jpg?o
Ganzie er litt identitetsforvirret, så hun elsker å gå på besøk i kaninstallen. Og kaninene synes bare det er koselig, de er veldig vant til dem:teehe:

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke hatt kaniner så lenge, så håper det er noen kanineksperter som kan hjelpe meg litt med hvordan jeg skal gå frem. Jeg fikk som sagt to kaniner i august, og nå har den tredje kommet (igår). Disse tre har stått sammen tidligere men pga av at den siste kaninen måtte kastreres så har de nå vært ca. 2 måneder uten hverandre. De to kaninene vi har hatt en stund nå jager han rundt i gården, og han nye viser veldig tydelig at han er redd. I går var han ute med de i sånn 1-2 timer på kvelden og de jaget han rundt, da spesielt mest hun ene. Vi tok han inn igjen om kvelden fordi de jagde han ut av huset, og det hadde blitt for kaldt for han og sove ute så mye vind det var i går og i natt. I dag sto han ute 5 timer, og jeg tror de lot han være i fred mesteparten av tiden da de oppholdt seg inne i huset mens han lå helt fryst ute i garden. Lå på samme plass 2 timer senere som når jeg slapp han ut. De begynte og jage han igjen når vi skulle gi han/de litt gress og gulrot. Han fikk komme inn igjen pga det begynte og regnet, og så tok vi han ut igjen nå i kveld. De fortsatte og jage han rundt og han viser tydelig hvor redd han er.. Legger seg langflat og beveger seg ikke med mindre de springer etter han. Nå er han inne igjen for kvelden.

Hvordan ville dere gått frem? Det er tydelig at de har problemer for å akseptere det nye flokkmedlemmet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bondet dem på riktig måte?

"Det er veldig viktig at kaninene fraktes til og introduseres på et helt nøytralt område. Da kaniner er svært territorielle, bør de bli kjent på et område ingen av dem har noe eierforhold til. Turen til og fra det nøytrale området ser også ut til å være av stor betydning, da det knytter kaninene sammen i en stresset situasjon."

Hører mange anbefaler å ta en kjøretur med dem først... rett og slett!

"minst to skjulesteder/sovesteder, to dokasser med tilhørende høystasjon og to vannskåler. Dette kan man gjøre for å forhindre at den ene kaninene jages vekk fra vann, mat og trygge steder å være i bondingsprosessen."

"Man må være innstilt på at kaninene vil kunne løpe etter hverandre, ri på verandre og kanskje rive av noe pels. Dette er et viktig ledd i etableringen av den nødvendige rangordningen. Kaninene kan ri på hverandre både forfra og bakfra, og vil være et forsøk på å dominere den andre. Dette kan holde på i et par timer eller flere dager, eller i enkelte tilfeller ikke forekomme i det hele tatt. Det kan se dramatisk ut, men så lenge kaninene ikke faktisk sloss eller går til direkte angrep, bør man ikke skille kaninene i denne prosessen."

http://www.kaninboka.no/sosi/2016/1/25/sosiale-kaniner-og-bonding

Les mer på linken ☺

En annen ting er at kaniner er veldig følsomme for temperaturendringer. Så du bør være forsiktig med å forflytte dem mellom ute og inne nå som utetemperaturen begynner å bli lav ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si hei til Dronning Malificent aka Mali - min førte egenoppdretta japanerrex :D

30298316491_117a4fd658_k.jpg

 

30348688696_8c6c99349e_k.jpg

 

(Hun fikk ikke hele den brødbiten altså)

Hun og to andre har vært på utlån hos to nabounger, og de hadde gitt dem navn, Dronninga, Prinsessa og Snøflak. Måtte endre navnet litt :lol:  Så da ble det Dronning Malificent, Mali for kort. :ahappy:  Frisk og fin, litt lange klør - men ungene har tatt veldig godt vare på henne, under farens strenge overvåkning. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eg tenkjer å skaffe meg kaniner til våren. Har tidligere hatt og drevet oppdrett med en del dvergkaniner. Hadde en gong også ein belgisk hare som var fantastisk. No er det vel ein del år sidan siste kanina døde, og kaninverda har tydelig forandra seg.

Eg skulle hatt tips til ei bok med oppdaterte tankar rundt kaninhald. Er det Den store kaninboka som gjeld?

Så skulle eg hatt tips til kva rase eg skal velge. Eg skal ha kaniner som bur ute. Hadde vore kjekt med stor rase. Tenkjer litt på Hollender, Belgisk kjempe, Belgisk Hare eller noko liknande. Men eg er blank på desse rasene. Eg har ein son som etterkvart vil vekse til og styre med desse. Så vil gjerne ha kaniner som er ok å få litt tame. Tips?[emoji4]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hils på Sofia og Pernille ? 2 av 3 kaniner som flyttet hit på tirsdag.

Sofia - satinblanding

Pernille - løvehode

Igor - satinblanding

Igor bor ute ? mens sofia og pernille foreløpig bor inne mens vi venter på uteburet som skal komme i morgen  (det skulle egentlig komme tirsdag!)

tmp_15065-IMG_20161026_132845-851782653.jpg

tmp_15065-IMG_20161026_132410724828529.jpg

tmp_15065-IMG_20161025_210630-1520440577.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritkjipt, kaninholdet ble kort. Vi fant Flax forigårs dø, med masse høy i halsen og som stakk opp. Snakket med ei venninne av meg som driver aktivt med kanin som mente han har nok blitt kvalt av høyet da. Vi ble ordentlig lei oss, han var en skikkelig god kanin :( Det blir nok ikke noe ny kanin med det første, kanskje til våren el no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Perfect Image skrev:

Dritkjipt, kaninholdet ble kort. Vi fant Flax forigårs dø, med masse høy i halsen og som stakk opp. Snakket med ei venninne av meg som driver aktivt med kanin som mente han har nok blitt kvalt av høyet da. Vi ble ordentlig lei oss, han var en skikkelig god kanin :( Det blir nok ikke noe ny kanin med det første, kanskje til våren el no. 

Uff, så trist! Og skummelt da, høy er jo noe kaniner skal ha rikelig tilgang på (noe sånn som at 90% av kostholdet skal bestå av det?), men så risikerer de altså å kveles? :no:

Jeg har ikke fulgt så nøye med i denne tråden så kan jo være det er blitt snakket om før, men er det noen som leser bloggen Speiltvillingene? Der kan vi snakke om en kanins drømmeliv! SÅNN skal mine fremtidige kaniner også ha det :aww: Limer inn et bilde fra bloggen:

dsc07055-1791869-12-1477580385956.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Perfect Image skrev:

Dritkjipt, kaninholdet ble kort. Vi fant Flax forigårs dø, med masse høy i halsen og som stakk opp. Snakket med ei venninne av meg som driver aktivt med kanin som mente han har nok blitt kvalt av høyet da. Vi ble ordentlig lei oss, han var en skikkelig god kanin :( Det blir nok ikke noe ny kanin med det første, kanskje til våren el no. 

Så fælt:icon_cry:
Har hatt kanin i *telle litt* over 22 år, og har aldri opplevd at noen av mine kaniner har blitt kvalt, hverken av høy, pellets eller annet. Så at noe slikt skjer er bare maks uflaks:no: Utrolig trist i allefall, han virket som en artig liten kar:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var kjempetrist. På morgen før bhg så kom han løpende mot døra, vi slipper han ut og han hopper fra menneske til menneske, også kommer vi hjem fra bhg og han er helt stiv :( Både vi voksne og ungene synes det var kjempeleit, han var så trivelig og fin personlighet. Synes det var virkelig maks uflaks, blæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Perfect Image skrev:

Ja, det var kjempetrist. På morgen før bhg så kom han løpende mot døra, vi slipper han ut og han hopper fra menneske til menneske, også kommer vi hjem fra bhg og han er helt stiv :( Både vi voksne og ungene synes det var kjempeleit, han var så trivelig og fin personlighet. Synes det var virkelig maks uflaks, blæ!

Så trist ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...