Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Dessverre har vi mistet en av kaninjentene våre. Nabohunden knakk nakken hennes mens hun stod ute i line og sele i hagen og nøyt friskt gress fra en urørt flekk.

Veldig trist! De andre kaninene har reagert veldig negativt og er nervøse. Heldigvis litt bedring på de i dag, men de er skvetne stakkars :(

Å nei :no: Så trist å høre :hmm:

Ikke rart de er skvetne, men det pleier å gi seg etter noen dager. Stakkar liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Jeg ler :lol::lol:

Her kryr det også av småtasser :wub:

20 unger som er fra fem dager og opp til åtte uker gamle :wub:

Nope, ikke helt kontroll :lol:

Herlig :wub: totalt har jeg nå 31 (eller 32, om den ungen bonden så er en bonusunge :lol: ) Det er liksom ikke så enkelt å få dem til å sitte stille lenge nok til å kunne telle med sikkerhet når de passerer en, to, mange... :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

*blåse liv her igjen som den gale kanindama jeg er*

Har for øyeblikket to kull på gang, og kan ikke vente til de blir eldre! :D

11950935_10153161568971475_1704774073_n.

Dette er hareblandinger (bl.a. rex og Belgisk hare bak), som bærer rex-genet (rexpels). Utrolig artige (og uventa) farger kom, og jeg gleder meg til å begynne å hoppe med de! Kommer til å beholde to herfra, en hann og en hunn, og har nesten bestemt meg for hvem det blir. Bildet er litt gammelt, de har vokst en del siden det ble tatt. Fra venstre, fargene; Viltzobel, viltgul broket, viltgul, viltgul broket, svart/gul japaner og viltsiameser. Den viltgule og japaneren er hanner, resten huer. Stor sannsynlighet for at den viltzoble og japaneren blir her, og viltsiameseren drar til venninna mi. Håper noen andre i hoppemiljøet ønsker å prøve de på banen også, men tror de vil bli flotte kosekaniner som også! Elsker dem :wub: Kulltemaet her er en dragerase fra spillet Dragon Cave (forskjellige varianter innenfor rasen), så navnene som skal brukes er Pyro, Chrono, Gaia, Mageia, Astrapi og Thalassa. Med gårdsnavn og slikt selvsagt.

12007295_10153181616986475_43252464_n.jp

Her kom det bare to "små" tasser. Fy søren jeg har ALDRI opplevd så store unger før! Disse to ungene er 5 dager eldre enn de 6 andre over her, men dobbelt så store :| Veldig spent på å se hvordan de blir når de blir eldre. Moren er hareblanding, og faren er vedderblanding, gode hoppekaniner med Champion-tittel. Den svarte og hvite (svart broket) blir igjen hos meg (hunn) og den svarte hannen skal til venninnen min som eier faren. Her er kulltemaet inspirert av Norrøn Mytologi, og de er oppkalt etter ulvene Hati (svart) og Sköll (svart broket).

12007044_10153181616991475_1160781849_n.
3 uker game her, tatt for å vise størrelsen :lol: Skal også få surret til å tatt bilde av en unge fra hvert kull.

Sånn ellers har jeg fått en del unge kaniner som skal begynne hoppekarrieren sin i høst. Spennende! Også må jeg skryte litt av kaninene da; har fått min første champion-kanin i høydehopp (80 cm), en annen har tatt første sert i lengdehopp (220 cm) og Kevin som er fra vårt oppdrett som vi flasket opp har tatt sitt første sert i rett bane - han er den første fra vårt oppdrett som tar sert! Det var utrolig morro :D Legger til skrytebilde av Nova som tok sert i lengde. På bildet er det fra en annen konkurranse hvor hun klarerer 200 cm.

9176919_orig.jpg

Forøvrig planlegger jeg 1 kull til i år, men jeg å se ann om jeg drar på NM i Trondheim først. Drar jeg blir det etter det siden hun skal starte der. Imens koser jeg meg med de andre små :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 

Fikk tatt noen bilder av ungdomsgjengen i går. 16 stk her. Desverre mista endel i sykdom nå, så krysser fingrene for at resten klarer seg. De er fantastisk skjønne og tamme. :wub: 21037262403_d08867e259_k.jpg

De har greit med plass da. Løper og leker masse. Blir jeg stående å se på dem uten at de merker det så skvetter de veldig når jeg beveger meg, men da er det bare å si "hei små" (som jeg alltid sier når jeg er hos dem og forer og sånt, fra de er knøttsmå) så retter de øra og kommer løpende. :wub: 

21658275155_315147d273_k.jpg

 

Bare ørlitegranne nysgjerrige: 

21037288273_39d6b74b6c_k.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt midlertidig kanineier! Eller... jeg passer kaninen til venninnen min i tre uker! Merker at det er 10 år siden jeg tok i en kanin sist, jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal håndtere den. :lol: Den får mat, vann, løpe løs på rommet mitt hver dag og jeg klapper den mens den får litt gulrot eller urter. Føler ikke for å løfte på den eller noe overdreven håndtering utenom klapping, ettersom den ikke kjenner meg foreløpig, men veldig gøy å ha i hus igjen da. Kaniner er fantastiske dyr. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
4 timer siden, Shlush skrev:

Noen her som har erfaring med dverghare eller vet av oppdrett av dem? 

Svein Ødegård på Varhaug avler på viltgrå dverghare.

Birgit Fiske Hokstad i Trøndelag tror jeg har gode dyr, iallefall viltgrå. 

Roasr Strand var stor på dverghare da jeg holdt på, men det begynner å bli noen år siden nå :P mulig han fortsatt holder på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Monikawt skrev:

Svein Ødegård på Varhaug avler på viltgrå dverghare.

Birgit Fiske Hokstad i Trøndelag tror jeg har gode dyr, iallefall viltgrå. 

Roasr Strand var stor på dverghare da jeg holdt på, men det begynner å bli noen år siden nå :P mulig han fortsatt holder på!

Vet ikke om Roar har kaniner lenger, tror ikke han dømmer lenger heller.. Elina Jokinen har dverghare i flere farger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, TullBull skrev:

Vet ikke om Roar har kaniner lenger, tror ikke han dømmer lenger heller.. Elina Jokinen har dverghare i flere farger :)

Nei, jeg prøvde å google han i går, for å se om jeg fant han på nyere resultatlister, men siste var vel fra 2009 som jeg så i farta.. Han hadde iallefall svært gode dyr :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Monikawt skrev:

Nei, jeg prøvde å google han i går, for å se om jeg fant han på nyere resultatlister, men siste var vel fra 2009 som jeg så i farta.. Han hadde iallefall svært gode dyr :) 

Ja, hadde veldig mye spennende ellers også som han aldri stilte ut. Sluttet vel dessverre i samme periode vi ga oss med kaniner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TullBull skrev:

Ja, hadde veldig mye spennende ellers også som han aldri stilte ut. Sluttet vel dessverre i samme periode vi ga oss med kaniner :)

Dere stilte ut dere også? Kanskje vi faktisk har møttes på en utstilling før :) hvilken rase hadde du? Du dukka opp som venneforslag på Facebook for ikke lenge siden, og jeg synes navnet ditt var veldig kjent :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9. desember 2015 kl. 22.28.57, Monikawt skrev:

Dere stilte ut dere også? Kanskje vi faktisk har møttes på en utstilling før :) hvilken rase hadde du? Du dukka opp som venneforslag på Facebook for ikke lenge siden, og jeg synes navnet ditt var veldig kjent :P 

Ja, hadde hovedsakelig rex (Solbakken) og jeg drev forumet Norsk kaninforum, - virker som en eeeevighet siden :P Du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TullBull skrev:

Ja, hadde hovedsakelig rex (Solbakken) og jeg drev forumet Norsk kaninforum, - virker som en eeeevighet siden :P Du da?

Solbakken var veldig kjent!

jeg hadde for det meste bare hoppekaniner, dvergveddere. Hadde en blå engelsk schecke som var kombikanin da :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Perfect Image skrev:

Vi har tenkt å ha innekanin, og tenkte å ta kontakt med en oppdretter istedenfor å kjøpe i dyrebutikk... Men finner jo ingen info jo :P Dvergvedder oppdretter på østlandet som har sosiale trivelige dyr? "Drømmen" er jo en brokket dvergvedder men jeg er ikke så kresen på farger.

Hvor oppdatert hjemmesiden til NKF er skal jeg ikke si noe om :) Men her er en liste: http://www.kanin-nkf.net/index.php/oppdrettere. Sånn sett er de aller fleste DV'er trivelige og sosiale dyr og den som er mest anbefalt ift. til barn og slikt. Når det gjelder broket-fargen vet jeg ikke hvor mye/lite farge du ønsker på kaninen, men oppdrettere som avler til utstilling har mye farge på sine broket (kappetegnet) kaniner, for lite går ikke igjennom på utstilling. Kan være noen har noe til salgs, men kan se for meg at de fleste slike blir tatt etter fødsel (typiske sånne med prikker på sidene o.l.). Men vet aldri, kjenner ikke til den type avl! Men finnes mange morsomme farger i DV da! :) Slenger ved en link med dv-farger, hvis det er av interesse: http://z11.invisionfree.com/Kaninregister/index.php?showtopic=17

1 time siden, TullBull skrev:

Ja, hadde hovedsakelig rex (Solbakken) og jeg drev forumet Norsk kaninforum, - virker som en eeeevighet siden :P Du da?

Ååå, jeg har brukt mye tid på hjemmesiden din!! :P Haha, i forbindelse med genetikk. Hjulpet meg mye!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Titovn skrev:

Hvor oppdatert hjemmesiden til NKF er skal jeg ikke si noe om :) Men her er en liste: http://www.kanin-nkf.net/index.php/oppdrettere. Sånn sett er de aller fleste DV'er trivelige og sosiale dyr og den som er mest anbefalt ift. til barn og slikt. Når det gjelder broket-fargen vet jeg ikke hvor mye/lite farge du ønsker på kaninen, men oppdrettere som avler til utstilling har mye farge på sine broket (kappetegnet) kaniner, for lite går ikke igjennom på utstilling. Kan være noen har noe til salgs, men kan se for meg at de fleste slike blir tatt etter fødsel (typiske sånne med prikker på sidene o.l.). Men finnes mange morsomme farger i DV da! :) Slenger ved en link med dv-farger, hvis det er av interesse: http://z11.invisionfree.com/Kaninregister/index.php?showtopic=17

Ååå, jeg har brukt mye tid på hjemmesiden din!! :P Haha, i forbindelse med genetikk. Hjulpet meg mye!

Sjekket den, men var ingen i 3 timer omkrets.

Jeg kunne tenkt meg en med lite, men igjen så er ikke farge så viktig enda skal jo bare være familiekanin liksom så at det er en trivelig kanin er viktigere enn farge egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Sjekket den, men var ingen i 3 timer omkrets.

Jeg kunne tenkt meg en med lite, men igjen så er ikke farge så viktig enda skal jo bare være familiekanin liksom så at det er en trivelig kanin er viktigere enn farge egentlig. 

Alternativet er da å evt. ta kontakt med noen i NKF (kontaktinfo finnes jo på hjemmesiden) og spørre der :) Selv kommer jeg ikke på noen nå, ikke at jeg har satt meg så inn i det heller siden jeg avler hoppekaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Perfect Image

Hør på fb. Kanin kjøp/salg norden - eventuelt kanin gruppa (to ord). Ikke helt riktig tid på året nå i forhold til kull, men der kan du få pekepinn på hvem som har etterhvert. :) Mener det skal være noen sør i hedmark, uten at jeg vet raser. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...