Gå til innhold
Hundesonen.no

The Original Anxiety Wrap


borderen
 Share

Recommended Posts

https://anxietywrap.com/Store/Product.aspx?prod=fed5cf45-df82-4250-abe0-9e418f0df139

Dette dekkenet skal virke berolige på hunder. Det minner meg med en gang om denne "klemme-maskinen" for mennesker som brukes av de som lider av angst/ekstremt stress. Jeg synes det virker interessant, men er det noen som har erfaring? Det kommer noen og selger dette på Dogs4All ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdes kurser som heter T-touch eller noe i den duren. Vet Hund i fokus var med/holdt et slik kurs nå nylig.

Jeg pakker nok heller bikkja mi stramt inn i et teppe enn å kjøpe dette dekkenet.

Ellers er jeg av den formening av at om en hund trenger slik innpakking for å slappe av, så er det noe galt med den.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdes kurser som heter T-touch eller noe i den duren. Vet Hund i fokus var med/holdt et slik kurs nå nylig.

Jeg pakker nok heller bikkja mi stramt inn i et teppe enn å kjøpe dette dekkenet.

Ellers er jeg av den formening av at om en hund trenger slik innpakking for å slappe av, så er det noe galt med den.

Selvfølgelig, og det er fryktelig mange hunder det er noe galt med. Synes det virker litt rart, men samtidig brukes jo samme teknikk på mennesker (og aper har jeg lest), så det kan jo hende at det fungerer. Så på prisene i USA, og da koster de ikke mer enn et par hundre kroner.

Jeg har en hund som er panisk i forbindelse med smell og jeg har faktisk en følelse av at noe slikt kunne roet henne (hun roer seg og pulsen går ned når hun blir holdt hardt fast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, roer det hunden og du er fornøyd, så ok.

Men, roer det hunden din og bruker den i avl - ikke ok.

Jeg har hunder som har kommet hit som nerverak. Skudd, rakketter osv, det ha vært mareritt. Men, pr i dag så er en rakett noe som de ikke lar seg affisere av. Og dette uten trening. De har bare vært med på hverdagslieting.

Så, ja, det roer hunden din disse omslagene, og du må bruke de år etter år etter år etter år (tror og vet du) så går greia opp for deg: DU vil ikke overleve. Dine forslag til demping ryker. Du blir sittende der, med en masse spørsmål og folk som vil ha svar ... Shit happens liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://anxietywrap...e0-9e418f0df139

Dette dekkenet skal virke berolige på hunder. Det minner meg med en gang om denne "klemme-maskinen" for mennesker som brukes av de som lider av angst/ekstremt stress. Jeg synes det virker interessant, men er det noen som har erfaring? Det kommer noen og selger dette på Dogs4All ser jeg.

Jeg forsøkte den på en tidligere hund uten å helt finne ut i hvilken grad den fungerte. Han hadde egentlig så mange ulike redsler at det var ekstremt vanskelig å finne ut hva som egentlig hjalp og i hvilke miljøer.

Men han likte å ha den på seg og var mer avslappet i miljøer han allerede hadde relativt grei mestring i. Jeg syns da at den økte terskelen noe for å reagere, så lenge påvirkningen ikke var for stor.

Men som sagt, hunden var ekstremt redd veldig mye, hadde nok hvert enklere om den hadde hatt mer spesifikke redsler. DAP halsbånd syns jeg og fungerte bra i perioder.

Så jeg har ikke avskrevet den helt, (selv om jeg satser på å aldri komme opp i den problemstillingen igjen.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kan hjelpe hunden,så synes jeg det hadde vært verdt å prøve :)

Å føle seg tryggere når man er innsvøpet (heter det det?) er en helt naturlig ting for de fleste.levende vesner. Det er jo en grunn til at vi pakker inn babyer osv. Jeg ser på det som et helt naturlig hjelpemiddel.

Å hvis det gjør hunden mindre usikker i visse situasjoner,så er jo det supert! Da lærer hunden at situasjonen ikke er så skummel likevel,og vil etterhvert få større selvtillitt i de situasjonene. Å så venner man hunden av dekkenet litt etter litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holdes kurser som heter T-touch eller noe i den duren. Vet Hund i fokus var med/holdt et slik kurs nå nylig.

Jeg pakker nok heller bikkja mi stramt inn i et teppe enn å kjøpe dette dekkenet.

Ellers er jeg av den formening av at om en hund trenger slik innpakking for å slappe av, så er det noe galt med den.

Vel, roer det hunden og du er fornøyd, så ok.

Men, roer det hunden din og bruker den i avl - ikke ok.

Jeg har hunder som har kommet hit som nerverak. Skudd, rakketter osv, det ha vært mareritt. Men, pr i dag så er en rakett noe som de ikke lar seg affisere av. Og dette uten trening. De har bare vært med på hverdagslieting.

Så, ja, det roer hunden din disse omslagene, og du må bruke de år etter år etter år etter år (tror og vet du) så går greia opp for deg: DU vil ikke overleve. Dine forslag til demping ryker. Du blir sittende der, med en masse spørsmål og folk som vil ha svar ... Shit happens liksom!

Men vil noe slikt faktisk være så 'magisk' at det kan få et nervevrak til og plutselig fremstå som en okei avlshund (for folk som evt ikke kjente hunden fra før) det tviler iallefall jeg på, evt viss dette er alt som skal til så er det kanskje noe annet enn bare gener som har vært fremtredende.

Jeg tviler på at dette er noen mirakelkur, men har man litt engstelige hunder og dette virker så ser jeg ingen grunn til og ikke bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor folk kaller det på filmen TTouch, men for ordens skyld: Dette er TTouch, det vi ser på filmen er kroppsbandasjering. Her er også en film av ekte TTouch. Brukes på samme type pasienter (stress, angst, smerter, osv.).

Edit: Det finnes kurs med TTouch, aner ikke hvor mye av det som finnes i Norge, men om man vil prøve det ut, finnes det flere bøker av Linda Tellington-Jones (som "lagde" det) som beskriver godt mange av massasjetypene :)

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese. Jeg lurte forøvrig på erfaringer med produktet, ikke avl. Skjønner ikke hvorfor det blir dratt inn i bildet.

Har ikke erfaring med produktet, men jeg grubler litt rundt om det kommer til å funke. Altså, hvis hunden roer seg når den blir holdt fast, kan det ha noe å gjøre med at den da blir tvunget til å ikke fysisk ta ut stresset, men heller psykisk komme seg gjennom det. Hvordan et stramt dekken skal hjelpe da, ser jeg ikke heelt. I tillegg er jeg en smule skeptisk til sånt som sitter stramt, fordi det hemmer blodsirkulasjonen, noe som ikke fysisk er bra for kropp og ledd (viktige stoffer sirkulerer dårligere rundt i kroppen, pluss at varme ikke blir like godt transportert rundt/fordelt på kroppen, og det er ikke bra for muskler og ledd å bli værende "kalde" over lengre tid, det blir rett og slett som å sitte veldig mye stille fordi blodsirkulasjonen blir den samme). Det kan også være flere grunner til at hunden reagerer positivt på å bli holdt fast av folk, i tillegg til det nevnt over her, f.eks. positive "kose-hormoner" som kan gi beroligende effekt om hunden er stressa, som man ikke får ut av et dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Min hund sliter med separasjonsangst og stress i noen situasjoner. For noen helger siden fikk vi låne en Thundershirt for en dag, og jeg må si jeg ble imponert. Isac er ikke så glad i å få ting på seg, men når skjorta var på ble han helt døsig i blikket. La seg til å sove og sov tungt, selv om vi hadde besøk av en annen hund. Dagen etter fikk han prøve den mens jeg var ute en tur. Da jeg kom tilbake var han merkbart roligere enn vanlig, ikke stressa og våte øyne, og hadde ikke gjort fra seg inne.

 

Etter litt research har jeg kommet fram til at jeg ville investere i en slik. Kom ogsÃ¥ over Anxiety Wrap, som skal være den originale drakten som baserer seg pÃ¥ kontinuerlig press. I likhet med Thundershirt har den press over bryst og skuldre, men ogsÃ¥ bakpart, bakbein og mage. I dag kom den i posten, og her er en foreløpig rapport. 

 

Wrap'en så liten ut, men er riktig størrelse ifht. mål (Mini pluss, 48-50 cm, 7-9 kg). Den var trang å få på, litt knotete med forbeina, men når den først var på, satt den greit. Eneste er at den er litt trang rundt livet, der magen skal svinge oppover. Der fortsetter nemlig Isac sin mage rett bakover. Det er mulig vi må gå opp en størrelse. Første gangen prøvde jeg ikke bakbeinsstroppene på.

 

Ifølge instruksjonene som medfølger, trengs bare én introduksjon pÃ¥ 20-40 min for at wrap'en skal virke. Men da er det viktig Ã¥ ikke pÃ¥virke hunden pÃ¥ noe som helst vis, sÃ¥nn at hvis den fÃ¥r oppmerksomhet fra deg, kan adrenalinet overstyre effekten av presset. Isac lÃ¥ pÃ¥ en pute i sofaen og glante tomt foran seg, med døsig blikk. Sovnet etterhvert, og merket ikke da jeg gikk opp av sofaen. Men han kom tuslende en stund etter, og var litt stresset, da hadde strikken rundt magen sklidd opp, tror det ble for stramt for han. Tok av wrap'en da, etter ca 20 min. 

 

Andre gangen prøvde jeg med bakbeinsstroppene ogsÃ¥. Da holder hele wrap'en seg pÃ¥ plass, selv om den fortsatt er litt stram. Samme reaksjon som sist, først døsig i blikket, stirre tomt ut i lufta, før han la seg ned. Jeg klødde han litt pÃ¥ magen, sÃ¥ han vippet over pÃ¥ siden, og der har han blitt. Virker mer avslappet enn han pleier sÃ¥ tidlig pÃ¥ kvelden. 

 

For meg er det først og fremst øynene som bestemmer om Isac er rolig eller stresset. Selv om kroppen er rolig, kan blikket avsløre uro, og hvis han er veldig stresset blir han helt vÃ¥t rundt øynene. I tillegg peser han under stress. Han har ogsÃ¥ en "mellomfase" der han bare er helt vanlig, ikke stresset og ikke rolig, bare oppmerksom.NÃ¥r han er rolig er blikket avslappet og døsig, han blunker sakte. Dette er tilfellet nÃ¥. 

 

Det er vanskelig å si om han er "merkbart roligere" nå som han er i en avslappet situasjon hjemme på kvelden, men jeg kommer til å oppdatere med erfaringer her etter hvert. I morgen skal jeg vurdere om vi må bytte til en større størrelse.

 

Er det andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Seriøst?

Om bikkja er så vrak mentalt at den må surres i tighte ting for å fungere i hverdagen - er ikke da den hyggelige tingen å gjøre å la den få slippe?

 

Blir helt matt jeg av remedier som skal hjelpe nevrotiske hunder, fra piller, sprøyter til tvangstrøyer - jeg synes det er trist.

Om ikke hunden kan fungere i hverdagen uten å bli stappa full av dop eller surra inn så er det mest humane å avlive den, alt annet gjør man for egen del. Ja - jeg veit det høres forferdelig kaldt og kynisk ut - men alvorlig talt, det er ikke hunden man først og fremst tenker på når man tyr til midler som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Om bikkja er så vrak mentalt at den må surres i tighte ting for å fungere i hverdagen - er ikke da den hyggelige tingen å gjøre å la den få slippe?

 

Blir helt matt jeg av remedier som skal hjelpe nevrotiske hunder, fra piller, sprøyter til tvangstrøyer - jeg synes det er trist.

Om ikke hunden kan fungere i hverdagen uten å bli stappa full av dop eller surra inn så er det mest humane å avlive den, alt annet gjør man for egen del. Ja - jeg veit det høres forferdelig kaldt og kynisk ut - men alvorlig talt, det er ikke hunden man først og fremst tenker på når man tyr til midler som dette.

Hunder som ikke klarer Ã¥ roe seg helt alene hjemme, men har effekt av dette og over tid kan være helt alene uten problem. Akkurat det ser jeg ikke problemet med. SÃ¥ lenge de fungerer flott ellers. 

 

SÃ¥nn uten om det er jeg enig i innlegget ditt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Seriøst?

Om bikkja er så vrak mentalt at den må surres i tighte ting for å fungere i hverdagen - er ikke da den hyggelige tingen å gjøre å la den få slippe?

Blir helt matt jeg av remedier som skal hjelpe nevrotiske hunder, fra piller, sprøyter til tvangstrøyer - jeg synes det er trist.

Om ikke hunden kan fungere i hverdagen uten å bli stappa full av dop eller surra inn så er det mest humane å avlive den, alt annet gjør man for egen del. Ja - jeg veit det høres forferdelig kaldt og kynisk ut - men alvorlig talt, det er ikke hunden man først og fremst tenker på når man tyr til midler som dette.

Hvem sa, eller hvor stod det at det var meningen hunden skulle gå med den hver dag, eller ha den på hele tiden?

Om man har en hund som blir nervevrak akkurat på nyttårsaften, hos dyrlegen, hjelpemiddel for å gjøre bilkjøring ok eller hva, og om det hjelper for noen, er jo det vel bare supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Om bikkja er så vrak mentalt at den må surres i tighte ting for å fungere i hverdagen - er ikke da den hyggelige tingen å gjøre å la den få slippe?

Blir helt matt jeg av remedier som skal hjelpe nevrotiske hunder, fra piller, sprøyter til tvangstrøyer - jeg synes det er trist.

Om ikke hunden kan fungere i hverdagen uten å bli stappa full av dop eller surra inn så er det mest humane å avlive den, alt annet gjør man for egen del. Ja - jeg veit det høres forferdelig kaldt og kynisk ut - men alvorlig talt, det er ikke hunden man først og fremst tenker på når man tyr til midler som dette.

Jeg er enig så lenge hunden trenger den hele dagen i hverdagen, da er bikkja mentalt for dårlig til å ha det bra med seg selv.

Men den thundershirten kan brukes til så mye mer enn det, jeg brukte den på Minion når hun plutselig fikk en periode hvor hun overhodet ikke fungerte i bil. Thundershirten fikk henne over kneika og hun brukte den ikke mer enn 1-2 uker og har ikke brukt den siden.

Den fungerer jo fint for hunder på nyttårsaften også, og jeg syns det er bedre å putte på en thundershirt (hvis den fungerer) enn å dope ned bikkja. Nå reagerer ikke Minion på nyttårsaften så jeg har ikke fått testa den ut der.

Og thundershirt er vel ment til å være et treningsredskap, ikke en permanent løsning?

Endret av Taz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er et konstant nervevrak er jeg enig i at den bør få slippe. Men om den kun stresser i gitte situasjoner, og et enkelt plagg kan hjelpe den å komme over det, da ser jeg virkelig ikke problemet. Dessuten er det verdt å prøve forskjellige ting før man vurderer avliving, hvor lang man er villig til å gå får være opp til den enkelte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ote name="Belgerpia" post="1683339" timestamp="1395139489"]

Seriøst?

Om bikkja er så vrak mentalt at den må surres i tighte ting for å fungere i hverdagen - er ikke da den hyggelige tingen å gjøre å la den få slippe?

Blir helt matt jeg av remedier som skal hjelpe nevrotiske hunder, fra piller, sprøyter til tvangstrøyer - jeg synes det er trist.

Om ikke hunden kan fungere i hverdagen uten å bli stappa full av dop eller surra inn så er det mest humane å avlive den, alt annet gjør man for egen del. Ja - jeg veit det høres forferdelig kaldt og kynisk ut - men alvorlig talt, det er ikke hunden man først og fremst tenker på når man tyr til midler som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk Isac i november 2012, kunne jeg ikke gå fra han ett minutt. Han diltet etter overalt, og fikk lov til det en god stund. Hvis han ikke fikk bli med på badet, tisset han i stua. Hvis han ikke fikk bli med i kjelleren for å hentet klesvasken, gjorde han det samme, og bjeffet til jeg kom tilbake. Vi begynte alenetreningen med museskritt, der han fikk en pute på kjøkkenet, og fikk klikk og godbit for å sitte på den, og å gå til den. Økte med å gå ut av rommet og inn igjen, ut av rommet og lukke inntil døren, lukke døren helt, og så drøye tiden. Parallelt med dette trente vi på ro. Han fikk belønning for å slappe av. Før sommeren i fjor klarte Isac å være alene i to timer, uten problem, kanskje han hadde tisset én flekk, men han kunne sove og bjeffet ikke. Over sommeren var han ikke alene et sekund, så vi begynte litt på scratch igjen i august, og til desember klarte han fem timer alene. Hurra!

Problemet er at det er veldig lite som skal til for at roen hans blir satt ut av balanse. Hvis ikke vi følger alle rutiner før jeg går, kan han bli stressa, og alenetiden blir et mareritt. Her om dagen hadde han fått tak i to epler og en banan på kjøkkenbordet (stolen stod framme), og da var han helt crazy da jeg kom tilbake etter to timer. Hadde tisset inne på ti forskjellige steder, og bæsjet i stua, og bjeffet konstant. Det var eplebiter overalt og banangris på teppet. Antakelig har han hatt fest først, og så blitt stresset over den uvanlige situasjonen etterpå, og da har det kokt over.

Til sommeren er jeg ferdig å studere, og skal begynne å jobbe, og da regner jeg med å måtte være borte i 8 timer. Derfor er jeg litt bekymret for Isac (og naboene), og er interessert i å prøve alle mulige løsninger nå mens jeg har muligheten.

I dag måtte jeg dra kl 8, roomien dro nærmere ni. Isac fikk på wrap'en da jeg dro, og ellers de samme rutinene som vanlig (radio på, fôr i flaske). Jeg var tilbake klokken 12. Da kom Isac tuslende etter at jeg hadde låst meg inn (pleier å være på dørmatta idet jeg setter nøkkelen i døra), gjespet og logret rolig, før han gikk på kjøkkenet og drakk vann. Suksess! Han hadde sovet i sofaen etter å ha spist opp maten sin (fant en varm plass), og tisset én gang. Tipper den tissinga er litt vane for han også, for han har veldig lett for å lette på labben når han føler for det.

Jeg har konkludert med at størrelsen er riktig sålenge bakstroppene er på, for Isac slukner med wrap'en på - ergo den er ikke for stram. Kan evnt klippe opp strikken. Men foran og rundt brystet er den nesten stor, så vil ikke gå opp en størrelse.

Det er erfaringen sålangt! Jeg er ganske fornøyd med resultatet :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Isac vært alene hjemme fra halv tolv til fire, med Anxiety Wrap på. Fikk tur i skogen og kong med fiskekake og fiskekakegodbitsøk i stua før jeg dro. Samme resultat som i går, kom tuslende da jeg kom inn i gangen. Hurra! Fant ikke noe tiss i huset heller. Tror dette funker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Må berre dele min positive erfaring med AW også.

Fra Theo var ca 4 mnd begynte vi på åleinetrening. Gikk sakte fram i starten, men så kom tida der vi måtte gå på forelesning, og det var der det skjærte seg. Det blei et sprang fra at 15-20 min som oftast gikk greit, rett til ca 1t og deretter 2t. Resultatet var bjeffing og uro åleine heime. Kun vår feil såklart, men det er vår første hund så vi visste ikkje heilt korleis alt skulle gjerast, til tross for at eg hadde lest meg opp på alt eg fann om åleinetrening. Tenkte at han sikkert ikkje merka stor forskjell på 20 min og 1t. Tydeligvis gjorde han det.

Vi fikk god hjelp av en snill nabo til lufting og tilsyn, men bestemte oss for ei stund sida å starte treninga på nytt, og aldri la han vere åleine lenger enn han takla. Det gikk veeeldig sakte framover, og vi som er studentar merka at vi trengte å gå på forelesing for å ikkje havne for langt bak før eksamen.

Las om AW og bestilte det. Fikk den for ei veke sida, og har trent mykje med den. Det går framover! No er vi oppe i 4 min der han ligge heeeeilt rolig og kosa seg med frossen skinkeost (har filma). Før brydde han seg ikkje om det var verdens beste godbita i rommet, stirra kun på døra og stressa seg opp.

4 min høyres kanskje ikkje så mykje ut, men så rolig som har er så er dette skikkelig framgang for oss! :D

Han ligg på gangen, ca 10 m^2, får kort snusetur, leik og søk før vi tar på AW og begynner trening. Funker bra for oss. Så til alle som er desperate etter noko som kan hjelpe på åleinetreninga, gi AW en sjanse!

Trur forresten aldri Theo hadde skikkelig separasjonsangst, for han syns det var heilt greit å vere åleine i et anna rom i leil. og stressa ikkje mens vi kledde på oss for å gå o.l. I tillegg var det kun bjeffing, pesing og av og til en liten bæsjeklump i eine hjørnet av gangen når vi var vekke. Dei gangane han hadde tilgang til heile leiligheten var "angsten" sterkare virka det som, for då hadde han rota meir og bæsja fleire plassar.

Oj, dette blei langt. Men grunnen til at eg skreiv dette var altså for å fortelle folk at det er håp sjølv om det virka ille. Ikkje gi opp :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...