Gå til innhold
Hundesonen.no

DNT samletråd


yurij
 Share

Recommended Posts

Jeg har bare vært til Skarsvassbu i Tovdal,fin tur,ubetjent hytte og lov med hund men hundeburet var beregnet på dachs eller liknende :) Bak Walter & Terkel står buret

602423_532131676800373_1894787967_n.jpgDette lille annekset/lavoen skal huse hundene. Ett lite bur :) Fin tur men uten riktig høyfjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på hytte til statskog og der var det som ei helt vanlig hytte hvor ejg hadde lov til hund og vi hadde med oss to. Skal si det ble liv den morgenen vi våknet med sau på utsiden av soverommet hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :) Jeg har vært på en god del DNThytter med hund. Kan legge ut en liste over hyttene jeg har vært på med hund, og hvordan de er i forhold til hund der.

Kan jo skrive hvordan det er generelt på turistforeningens hytter. På de betjente er det flere og flere som tillater hund. Noen har egne rom det er lov å ha hund på, andre har bur i en yttergang, rom ol.

På de selvbetjente er det ikke tillatt med hun på felles arealer eller på soverom generelt, men noen kan ha et aneks eller uthus der det er mulighet til å overnatte med hunden. Flere av disse hyttene har også fått bur til hund.

På de ubetjente er det ofte som de selvbetjente. Der er det generelt ikke lov å ha hund på fellesarealene, men det er noen ganger et sted å ha de. Noen hytter tillater også hunder på felles arealene, så lenge de ikke går i møblene (om det er det der, varierer veldig på de ubetjente).

  • Heinseter (bt): 3 hundebur i gangen ved utedoen.
  • Rauhelleren (bt): 5 hundebur (eller flere) i gangen bak hytta
  • Stigstuv (bt): Ingen bur eller ordning for hund (2005)
  • Sandhaug (bt): Hund på rommet
  • Besso (bt): 2 hunderom, 1 hundebur som kan brukes om rommene er opptatt
  • Hadlaskard (sb): 4 hundebur i kjelleren med fine madrasser
  • Hedlo (bt): Hund på rommet
  • Solheimstulen (bt): Hund på rommet
  • Haukeliseter (bt): Hund på rommet
  • Hellevassbu (sb): 1 hundebur i samme hus som doene
  • Litlos (bt): 2 hundebur i skiboden
  • Torehytta (sb): 1 hundebur i vedboden i den ene hytta
  • Stavali (sb/bt): 3 hundebur, mulighet for å låne stienbu der du kan bo med hunden
  • Kjekkja (bt): Mulighet for hund
  • Kjeldebu (sb): Mulighet for hund / bur
  • Finse (bt): Hund i bur i skistallen i hovedhuset
  • Geiterygghytta (bt): Hund i bur i uthuset
  • Svukuriset (bt): Rom som tillater hund
  • Røvollen (sb): Hundebur i uthuset
  • Olavsbu (sb): 1 hundebur
  • Leirvassbu (bt): Hund på rommet
  • Gjendebu (bt): Hund på rommet
  • Eidsbugarden (bt): Hund på rommet

De hyttene jeg kom på i farta som vi har vært på

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men,man kan risikere at det finnes et bur i str drever?

Jeg har ingen erfaring med DNT- eller statskoghytter med hund enda, men skal huske denne tråden. Har fått øynene opp for statskog sine hytter, der er det jo stort sett lov med hund :)

Ja,det er det og dem kan man jo reservere å være helt alene på. Det er jo genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska me sjå... Jeg har 3 bilder fra hytter som jeg og hundene har vært på (hytter som Heidihj allerede har listet opp).

Hein:

015.jpg

Her bodde de i ei bu noen meter fra turisthytta. Var vel totalt 5 bur der, i forskjellige størrelser, hvis jeg ikke husket helt feil. Hønene var nærmeste naboer :P

Rauhellern:

036-Kopi.jpg

Bur i gangen ved siden av rommene. Store bur også, en diger huskyblanding lå i det ene buret.

Mårbu:

046-Kopi.jpg

Også bur på gangen, vi fikk rom rett ved. Store bur her også :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men,man kan risikere at det finnes et bur i str drever?

Alle hyttene jeg har vært på som har hatt hundebur, har hatt store bur på str. med de Bikipile har lagt ut bilde av. Men det er mulig det er noen som har mindre bur også. Tror gjevnt over det er vanlig å ha en god størrelse på burene.

Men, det er stort sett ikke plass til hunder som er større enn en stor schafer el. Møtt folk med nuffe og leonberger som stortsett alltid syns det er vanskelig å bruke bura på hyttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en spennende tråd :)

På nettsiden til meg og bikkja lagde jeg for en god stund tilbake en oversikt over DNT-hytter som tilater hund utifra respons fra DNTs medlemsforeninger. Har egentlig tenkt at jeg skulle oppdatere denne etterhvert, men begrenset hvor mange hytter man selv rekker å besøke.

kan jeg få lov av dere som skriver her å bruke deres erfaringer? heidihj spesielt; du hadde jo en veldig oversiktlig liste om hvordan du har opplevd hundeforholdene på hyttene du har bodd :) Kan legge dere inn på linklista mi og eventuelt link til nettside/blogg nederst på siden min om DNThyttene som "med hjelp av....".

Selv har jeg ikke vært på så mange DNT- hytter med hund da jeg er mest på egen hytte, men jeg har jobbet på to DNT-hytter og besøkte Geitrygghytta i sommer. Hadde egentlig fått opplyst at den tok i mot hund, men bur i vedskjulet alene synes jeg ikke kvalifiserer som "tilater hund".... Reinskalver, lam og kaniner løper fritt rundt hytta så her bør man ha en hund som foretrekker tørrfor :P

Nedalshytta i Sylan: rom med hundebur (satt under en benk så det blir en fin "hulefølelse") i egen hytte. Samme som personalet bor i, så da plager dere ikke andre gjester om hunden bråker når dere spiser middag:P Her må man være obs på at det plutselig kommer en haug islandshester tøltende inn på tunet.... Greit å ha bikkja i bånd ;)

Bjørnhollia i Rondane: Da jeg jobbet der hadde de hund i bur i vedskjulet, men da jeg var tilbake på besøk hadde de begynt å ha hunder i to rom i enden av sovehuset så da har det jo blitt litt mer trivelig der for hundefolket :) Geiter på tunet, så her må man passe på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg få lov av dere som skriver her å bruke deres erfaringer? heidihj spesielt; du hadde jo en veldig oversiktlig liste om hvordan du har opplevd hundeforholdene på hyttene du har bodd :) Kan legge dere inn på linklista mi og eventuelt link til nettside/blogg nederst på siden min om DNThyttene som "med hjelp av....".

Bare å skrive av lista! Er jo veldig praktisk info for folk som vil bruke disse hyttene med hund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvorfor har hyttene hundebur? Har de kun lov til å oppholde seg der eller utendørs for å bruke hytten, eller har jeg misforstått?

Aldri sett eller hørt om, og hatt med hunden mange ganger på hyttetur, da alltid på rommet med meg om natten lovlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svukuriset i femundsmarka har egne hundehus med bur, men buret passer ikke 40 kg hund.

Men det er fine stabbur for hundeeiere.Det kommer masse hundeeiere om sommern der så jeg tror det er greit å bestillle.

Ååå.der er det fiint :) Artig at det er flere her inne som har vært i området der. Har ikke overnattet med hund der, men vært innom på veien videre og spiste litt. Mye folk faktisk, og det bodde hunder på stedet da jeg var der. Marvin lekte med en valp mens vi lunsjet.

Anfefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvorfor har hyttene hundebur? Har de kun lov til å oppholde seg der eller utendørs for å bruke hytten, eller har jeg misforstått?

Aldri sett eller hørt om, og hatt med hunden mange ganger på hyttetur, da alltid på rommet med meg om natten lovlig. :)

DNT har en generell regel om at hunder ikke har tilgang til fellesarealer, og heller ikke soverom. Det har vært en evig diskusjon i mange år. Grunnen er jo selvfølgelig allergikere, og at alle skal ha mulighet til å gå i fjellet.

Hyttebestyrerne lager selv en ordning på de betjente hyttene om de vil ha egne hunderom, bur i en gang/uthus eller eget aneks for hundeeiere. Noen tillater ikke hund overhode (men de aller fleste har en ordning på det nå).

Selv syns jeg ikke det gjør noe med denne ordningen. For bare 7 år siden var det mye verre å finne løsninger på hyttene enn det er i dag, så jeg syns det er en veldig positiv utvikling. Men jeg skjønner godt at de mindre hyttene ikke kan ha hunderom, og heller har løsning som hundebur i en yttergang. Så lenge temperaturen er ok, og burene er av god størrelse syns jeg det er finfint jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Heidi, skal snike meg innpå her igjen når siden om DNT-hyttene oppdateres :)

Og jeg kan skrive under på det heidi skriver over her, mye har skjedd i DNT siden jeg for 5 år siden begynte å forhøre meg om overnatting på hytter. Dessverre er inntrykket mitt at de store medlemslagene ofte har en mer restriktiv holdning til hund enn mange av de mindre lagene. Positivt er det alikevel at stadig flere hytter har løsninger for hundeeiere og hundene deres og at det kan virke som om DNT i større grad har blitt bevisst at turfolk ofte også er hundefolk. Mitt inntrykk er iallefall at de har en mer positiv holdning nå enn det jeg har opplevd tidligere :)

Skal se det går veien for hundefolket også til fjells ;) Heldigvis tilater jo statskog hund på så og si alle sine hytter, så alternativene er der :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå.der er det fiint :) Artig at det er flere her inne som har vært i området der. Har ikke overnattet med hund der, men vært innom på veien videre og spiste litt. Mye folk faktisk, og det bodde hunder på stedet da jeg var der. Marvin lekte med en valp mens vi lunsjet.

Anfefales!

det er veldig hyggelig folk der og flott område om man skal være med familien med korte turer og man er liksom sentrum videre med flotte dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT har en generell regel om at hunder ikke har tilgang til fellesarealer, og heller ikke soverom. Det har vært en evig diskusjon i mange år. Grunnen er jo selvfølgelig allergikere, og at alle skal ha mulighet til å gå i fjellet.

Hyttebestyrerne lager selv en ordning på de betjente hyttene om de vil ha egne hunderom, bur i en gang/uthus eller eget aneks for hundeeiere. Noen tillater ikke hund overhode (men de aller fleste har en ordning på det nå).

Selv syns jeg ikke det gjør noe med denne ordningen. For bare 7 år siden var det mye verre å finne løsninger på hyttene enn det er i dag, så jeg syns det er en veldig positiv utvikling. Men jeg skjønner godt at de mindre hyttene ikke kan ha hunderom, og heller har løsning som hundebur i en yttergang. Så lenge temperaturen er ok, og burene er av god størrelse syns jeg det er finfint jeg.

Enig. DNT hyttene er vell mer egnet for og ment som et utgangspunkt for en tur, enn en plass man drar og oppholder seg over lengre tid, og de rundene jeg har gått har tatt 6 + timer per dag og da er det ingen hunder som tar skade av og ligge litt i bur etterpå. En annen ting er jo at man ikke nødvendigvis får bo alene på rommet, og blir det flere ukjente hunder sammen er bur kanskje det mest praktiske og tryggeste for alle.

På Jøldalshytta (trollheimen) så har de eget anneks med noen hunderom (hvor man kan ha hund på rommet, men i bur) og en oppvarmet gang i det annekset hvor det er plass til flere bur og hunder.

Trollheimshytta har noen hunderom, også har de et vedskjul som kan brukes som nødløsning om det er fullt.

Nedalshytta har også hunderom.

Det er vell de hyttene jeg har vært på med hund, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Enig. DNT hyttene er vell mer egnet for og ment som et utgangspunkt for en tur, enn en plass man drar og oppholder seg over lengre tid, og de rundene jeg har gått har tatt 6 + timer per dag og da er det ingen hunder som tar skade av og ligge litt i bur etterpå. En annen ting er jo at man ikke nødvendigvis får bo alene på rommet, og blir det flere ukjente hunder sammen er bur kanskje det mest praktiske og tryggeste for alle.

På Jøldalshytta (trollheimen) så har de eget anneks med noen hunderom (hvor man kan ha hund på rommet, men i bur) og en oppvarmet gang i det annekset hvor det er plass til flere bur og hunder.

Trollheimshytta har noen hunderom, også har de et vedskjul som kan brukes som nødløsning om det er fullt.

Nedalshytta har også hunderom.

Det er vell de hyttene jeg har vært på med hund, tror jeg.

Kan legge til Gjevilvasshytta når vi er i gang med Trollheimen og trekanten. Gjevilvasshytta har et stort hunderom (den delen som er ubetjent når den betjente hytta ikke er åpen) og 3-4 bur. Burene er store nok til hunder på setter/siberian-størrelse, men blir trangt til større hunder. Om det er flere hundeeiere der samtidig må de sove sammen, men det er i en ganske ok hytte rett ved siden av den betjente :) (og man går selvfølgelig inn i storhytta for mat, dusj osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til Gjevilvasshytta når vi er i gang med Trollheimen og trekanten. Gjevilvasshytta har et stort hunderom (den delen som er ubetjent når den betjente hytta ikke er åpen) og 3-4 bur. Burene er store nok til hunder på setter/siberian-størrelse, men blir trangt til større hunder. Om det er flere hundeeiere der samtidig må de sove sammen, men det er i en ganske ok hytte rett ved siden av den betjente :) (og man går selvfølgelig inn i storhytta for mat, dusj osv).

Kan legge til at vi har gått med to alaskan malamutter på 42 og 45 kg og det var ikke noe problem for de og få nok plass i buret.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...