Gå til innhold
Hundesonen.no

Linsetråden


Ane
 Share

Recommended Posts

fortegner?

Ja, at proposjonene forandres. I mange tilfeller blir vidvinkelobjektiver brukt som "effektforsterkere". Du tar et bilde av en liten stein på stranda og er du nære nok med et vidvinkelobjektiv ser steinen ut som et fjell. Eller bildet av en "arbeidskar" eller "arbeidskvinne" med hendene i fanget bliir mye mer dramatisk med linsa kloss inntil hendene. Nesen i et fjes blir mangedoblet i forhold til virkeligheten dersom du fotograferer på minimum fokusavstand med et vidvinklet objektiv.

Men så 35 mm egner seg ikke så mye allikevel? Forvirret delux. Har hatt 50mm før.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har snakket med et par stk nå (inkl. de på butikken), og de anbefalte Nikon sin, så da ble det den

Det er en helt super linse Pajko. 70-200 er helt ideelt for actionbilder, og f4 er mer enn god nok til sånt Edit; Nesten alle bildene på siden min er tatt med 70-200 f2.8

Jeg vet ikke hva objektivene du nevner er verdt, men hvis du mener du kan tjene penger på og kjøpe disse for så og selge dem igjen, så kan du jo kanskje kjøpe deg denne for pengene du evt. får til ove

Posted Images

Men så 35 mm egner seg ikke så mye allikevel? Forvirret delux. Har hatt 50mm før.

Jeg tror at det avhenger mye av hva du skal bruke objektivet til. Jeg mener... det er ikke uten grunn at det lages objektiver med ulike brennvidder. Hvert enkelt har sine fordeler og ulemper som man må vurdere opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så 35 mm egner seg ikke så mye allikevel? Forvirret delux. Har hatt 50mm før.

Jeg tror at det avhenger mye av hva du skal bruke objektivet til. Jeg mener... det er ikke uten grunn at det lages objektiver med ulike brennvidder. Hvert enkelt har sine fordeler og ulemper som man må vurdere opp mot hverandre.

:gaah: jeg er raua på å bestemme meg :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose og sekk, 35mm OG 50mm ;P Jeg vet jeg trenger 35mm til studiobruk. (Har ikke fullformat) Har 10-20mm fra Sigma, og bruker den SVÆRT sjelden. Kun om noen har spurt meg om å ta visningsbilder til hjem :P En sjelden gang har jeg brukt den på hund, men en må rimelig nærme for at det ikke skal være masse bakgrunn og lite hund.. Likevel et objektiv jeg ikke kommer til å kvitte meg med :)

(Nå har jeg solgt 18-200mm, så har 10-20mm, 50mm og 70-200mm som tilgjenglige brennvidder. Kjipt å ikke ha mulighet til vidvinkel i det hele tatt.. (Vel, har bestilt meg 35mm F2 nå da, så det blir jo litt bedre)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pose og sekk, 35mm OG 50mm ;P

Enig med Klinkekula. To fastobjektiver koster ikke all verden sett i forhold til et lyssterkt zoom-objektiv som uansett vil bli mer lyssvakt enn et fastobjektiv. Skal man ta bilder innendørs uten bruk av ekstra lyskilder er vel et lyssterkt fastobjektiv den eneste løsningen man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Klinkekula. To fastobjektiver koster ikke all verden sett i forhold til et lyssterkt zoom-objektiv som uansett vil bli mer lyssvakt enn et fastobjektiv. Skal man ta bilder innendørs uten bruk av ekstra lyskilder er vel et lyssterkt fastobjektiv den eneste løsningen man har?

ja, men jeg har uansett min flotte 70-200 som jeg elsker over alt på jord :P men spmet er egentlig 35mm eller 50mm først... begge blir det jo på sikt :aww::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fullformat eller cropkamera?

crop.. Canon 7d.

Nå kommer sikkert noen til å rette meg om jeg tar feil, men tar sjansen :)

Om du bruker et cropcamera må du gange "objektivstørrelsen" med 1.6 for å få riktig utsnitt på et cropkamera fordi bildebrikken er mindre på et cropcamera enn på et fullformat. D v s at om du har et 35mm objektiv på et cropkamera tilsvarer det 35mm * 1.6 i forhold til et fullformatskamera d v s at utsnittet på brikken blir det samme som om du hadde brukt et 56mm på et fullformatskamera. Om du bruker et 50mm objektivt på et cropcamera vil utsnittet på brikken være det samme som om du hadde brukt et 80mm objektiv på et fullformatskamera, m a o et 50mm normalobjektiv på et fullformatskamera vil fungere som en kort tele på et cropkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer sikkert noen til å rette meg om jeg tar feil, men tar sjansen :)

Om du bruker et cropcamera må du gange "objektivstørrelsen" med 1.6 for å få riktig utsnitt på et cropkamera fordi bildebrikken er mindre på et cropcamera enn på et fullformat. D v s at om du har et 35mm objektiv på et cropkamera tilsvarer det 35mm * 1.6 i forhold til et fullformatskamera d v s at utsnittet på brikken blir det samme som om du hadde brukt et 56mm på et fullformatskamera. Om du bruker et 50mm objektivt på et cropcamera vil utsnittet på brikken være det samme som om du hadde brukt et 80mm objektiv på et fullformatskamera, m a o et 50mm normalobjektiv på et fullformatskamera vil fungere som en kort tele på et cropkamera.

Det vet jeg veldig godt. Derfor jeg ikke klarer å bestemme meg :P for 35 mm blir jo da 56, og 50 blir 80mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er til hundefotografering ville jeg valgt 50mm'en :)

Er jo ofte det, men også til bilder innendørs av familie og slikt. Akk valgets kvaler er vanskelige altså!

Har en 18-55 greie som fulgte med liggende da, jeg bare er ikke helt venner med den :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du 70-200mm? Da ville jeg gått for 35mm først, egentlig. Jeg er svært glad i min 50mm, men hvis jeg har arm til å bære velger jeg heller 70-200mm da den er skarpere.

Eller så kan du teste ut 18-55'en. Hvilken brennvidde liker du best? Test ut 35 og 50mm. Beveg deg rundt, se hvor langt unna du må motivet for å få bildet du ønsker. Er du mer komfortabel ett sted enn et annet ville jeg valgt det først. (Evt omvendt, om du ønsker en utfordring ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har erfaring med fisheye-linser og/eller vidvinkel? Gøye greier?

Jeg har en 14 - 24mm zoom som jeg bruker på fullformatkamera. Pr idag er det det objektivet jeg bruker minst av alle. En som jeg vet om som bruker 10mm har spesialisert seg på avstandsbilder - helst nattbilder av bruer, himmel og slikt for å oppnå spesielle effekter hvor han ofte drar drar fargene ut til det ekstreme. Fish eye anser jeg for å være så spesiell at det blir et rent effektobjetiv - bildene kan noen ganger være morsomme å se på men jeg tror man skal være særdeles kreativ som fotograf for å kunne utnytte det fullt ut. Men kanskje andre ikke har samme oppfatning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Driv å siklar på Canon 24-70mm F2.8, men sidan pengar ikkje veks på tre, så ser eg heller etter eit som er fint brukt til lommeboka seier ja. Meeen, så kom eg over "Canon EF 28-80mm f/2.8-4 L USM" som, i følge annonsa, framstår som nytt, til 3000,-

Nokon som har erfaring med det? Burde eg heller stå over og spare litt ekstra for og finne meg eit fint brukt 24-70? Og kva er eigentleg forskjellen på desse to objektiva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ha eit litt lyssterkt objektiv med blendar mindre enn 4, så 24-105 går ut.

Korleis er 24-70 sigma vs. Canon? Til fullformat.

vel alle jeg kjenner har kjøpt 24-70 fra sigma til sine fullformat kameraer :P

Tatt med 24-70 på mark 3.

148584_536167333069814_381205071_n.jpg

Her blir det du spør om diskutert, jeg har ikke lest hva som står der :P

https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=540578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Håber det er okay jeg bruger tråden, selvom det er lidt siden den sidst blev brugt...

Jeg har et canon EF-S 55-250mm, F/4-5.6 objektiv og er ved at overveje om der skal findes et nyt og bedre alternativ. Jeg har desværre ikke 10.000-15.000 kr til et objektiv, så kigger på canon 70-200, F/4L. Vil det være et godt alternativ, når jeg hovedsagligt fotografere hunde og andet natur? Er zoomen god nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en helt super linse Pajko. 70-200 er helt ideelt for actionbilder, og f4 er mer enn god nok til sånt :)

Edit; Nesten alle bildene på siden min er tatt med 70-200 f2.8 :)

Om f/4.0L versjonen er mer enn god nok kommer jo ann på i hvilke omgivelser man tar bilder og om det er mørkt/lyst etc. I dagslys og sollys funker den bra ja, men så fort det lir mot kveld så får manfort problemer med f/4.0 som beste lysstyrke, selv når man justerer ISO til smertepunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...