Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt kamera? Hm.


Ingvild
 Share

Recommended Posts

Det nærmer seg bursdags- og juletid, og det er en ålreit sjanse for meg til å ønske meg nytt kamera, eller tilskudd til et. Spørsmålet er bare hva i alle dager jeg skal ha?

Jeg har nå bare ett kamera (som fungerer, i alle fall sånn halvveis), et Pentax K20D (speilrefleks). Det kjøpte jeg for 3,5 år siden, og jeg har vært knallfornøyd med det hele tiden. Det er passelig avansert for meg, og jeg hadde aldri vurdert å bytte det ut ennå hadde det ikke vært for at det har fått en skade på sensoren som koster mer å reparere enn hva kamerahuset er verdt. Kameraet i seg selv fungerer helt som normalt, men på alle bildene får jeg en stripe og en lys flekk. Synes ganske godt på dette bildet:

8141960904_7382c94c43_z.jpg

Det er ikke verdens undergang, jeg får jo dokumentert ting sånn noenlunde, og jeg er uansett ikke i en fase hvor jeg fotograferer så mye for fotografiens skyld, for å si det slik. Samtidig er det jo utrolig irriterende å få denne stripen+flekken på absolutt alle bildene mine, og aldri ha muligheten til å ta et bilde hvor det ikke er der.

Jeg har flere objektiv til dette Pentax-kameraet og er uansett så fornøyd med Pentax at dersom jeg skal ha nytt speilrefleks, er det ikke aktuelt å bytte merke. Så jeg har begynt å titte litt, uten å bli ekstremt klok på hva jeg vil ha. Pentax har ikke tusen forskjellige modeller å velge mellom, så det burde jo egentlig være lettere å finne ut hva som passer til meg enn om jeg skulle kjøpt Nikon liksom. Her er de to aktuelle speilrefleksmodellene:

Pentax K-30 til 4 995

Pentax K-5 II til 7 995

Hva er den vesentlige forskjellen her, egentlig? Hvilket er i samme klasse som det speilreflekskameraet jeg allerede har? (Pentax K20D test og produktinformasjon.)

Siden jeg kjøpte kamera sist, har det tydeligvis skjedd ting.

Speilløst systemkamera? I alle dager? Pentax K-01 til 4 995. Er dette bedre, dårligere eller like bra som et med speil? Hva er fordelene og ulempene?

På japanphoto.no kom også dette opp under systemkamera - Pentax Q. Hva i alle dager er det for noe? Er det et fullgodt alternativt til et speilreflekskamera?

Tingen er at jeg lurer på om jeg egentlig trenger et nytt speilrefleks, eller om jeg heller skal kjøpe et litt ordentlig kompaktkamera - eller en mellomting. Det hadde vært litt lettvindt å ha noe litt mindre å ta med rundt, og nå er jeg inne i en fase hvor jeg ikke er så opptatt av å ta helt perfekte bilder, men heller bare dokumentere ting og ta vare på minner. Samtidig vet jeg ikke helt om jeg kan gi slipp på den kontrollen man får med et speilrefleks, når det tross alt er det jeg har brukt mest de siste seks årene. Men igjen så har det jo sannsynligvis skjedd litt på kompakt- og mellomkamerafronten de siste årene, også... Hva tror dere? Jeg klarer ikke å bestemme meg, og mor maser om ønskeliste. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...