Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere hunder - ulike regler


Maria
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo nå to hunder. Den ene er vant med hjemmefra (Chess) å ikke ligge i senger. Den senere tiden har det blitt slækkere på hennes regler, så nå får hun tidvis være i sofaen. Hjemme hos mamma sover hun i stua/gangen alt ettersom hvor hun vil ligge, men døren til soverommet er stengt. Hos meg sover hun i en hundeseng på gulvet.

Minihunden er over alt. Senga, sofaen, you name it. Jeg kan til dels si jeg angrer på at jeg har latt henne sove akkurat der hun vil, men samtidig er hun så liten og gjør så lite ut av seg at det ikke plager meg. Chessea breier seg voldsomt ut i forhold. En portis er ganske mye større og drassr med seg mer sand.

MEN. Skal jeg ha ny valp (portis) skal den bo hos meg permanent. Det jeg da lurer på er - ville det vært fair av meg å tillate Leja (Chessea kan jeg nekte, da hun "godtar" å ligge i hundeseng også) å være i seng/sofa, men ikke nye hunden? Hva gjør dere andre? :) Oppfatter hunder "urettferdighet"?

Jeg tenker at det kan være en fordel å la mini få være i sofaen for å få fred fra en valp og, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også ulike regler for hundene. De store får ikke være på soverommet om natta med mindre vi spør om de vil, mens kasko nesten alltid er der. Snusern har endel særregler som de to andre ikke har, og litt sånt. :lol: Ingen som har klaget, enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at flere har det sånn. Jeg tenker så mye, jeg. Så har tenkt på dette og. Hehe

Vil gjerne at nye valpen skal være mindre avhengig av å være i samme rom som meg hele tiden, så er nødt for å ha konsekvente regler. Også selv om jeg kunne tenke meg å ha Leja mer på gulvet så har jeg ikke samvittighet til å endre hennes regler kjenner jeg :P jeg er blaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skullet ha 3 papillons hadde det vært samme egentlig. Men portiser er litt all over the place, så jeg tror å ha en portis til i sofa og seng blir strevsomt og irriterende. :P

Takker for tilbakemeldinger :) Det bør gå bra ser jeg! Jeg må øve meg på å være konsekvent. Jeg er ikke god nok på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine sine hunder har for det første hatt forskjellige regler gjennom oppveksten sin, og har nå forskjellige regler hos meg og hos dem.

Hos meg er egentlig alt lov, hos dem er sofa og seng ute av bildet. Alt funker fint der, må bare ha en liten overgangsfase hver gang det er endring i regler, eller de skal til meg f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen grunn til at ulike regler ikke skulle gå sånn rent ovenfor hundene. Jeg er mer usikker, basert på meg selv, hvorvidt man klarer å følge opp ulike regler konsekvent.... Her i gården har det iallefall sklidd helt ut etter at jeg og bikkja flyttet hjem til mamma og pappa. Nå får Rex omtrent ligge alle steder utenom senga mi, det var ikke aktuelt før men personlig syntes jeg det var vanskelig å holde han unna det når de andre hundene fikk lov. Han spør fortsatt pent om tilatelse for å komme opp i sofaen forran tven, men ellers lever han vel ganske likt som den andre hunden.

Det eneste jeg kan se for meg at blir et problem med ulike regler i forhold til hundene er visst den yngre hunden på et tidspunkt havner over den eldre på rangstigen. Vanligvis er jo de "eldste eldst", men om dette skulle skifte når alderen blir rett kan det jo hende at junior ikke aksepterer at senior, som er lavere på rang, får større frihet... Men igjen er vel eieren regelsjef uansett... så med mindre du får en ekstremt vanskelig valp tror jeg det skal gå helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye regler for jentene inne, fordi de er jo bare der.

Hadde jeg hatt en hund som krevde andre regler enn de røde farene, så ville saken selvsagt stilt seg annerledes, og så lenge alle hundene får den stimuli, struktur og kjærlighet jeg føler de trenger, så hadde jeg ikke hatt noe problem med å ha ulike regler. :) Du gjør jo det du kan for at hverdagen skal bli smidigst mulig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her råder Kardemommeloven.

MEN Asti har laget egne regler for seg selv han *ler* Ingen andre som følger dem, kun han. I følge han så sitter man å venter på maten til jeg har sagt "vær så god". Vil man i sofaen, så må man vist spørre pent. Så da setter han seg hos meg og ser på meg til jeg sier "kom da" Rare rare dyret mitt

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundenes del spiller det nok ingen rolle vil jeg tro - men JEG klarer ikke la den ene være i seng og sofa og ikke den andre. Da får jeg så fryktelig dårlig samvittighet for den stakkaren som er igjen på bakken ... :P De reglene jeg har er at de skal være rolige inne, ikke bråke eller herje og ikke være i sofa eller seng med mindre de blir invitert opp. Det fungerer veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt jeg klarer å håndheve ulike regler eller ei får tiden vise. Problemet med å ha en papillon og en til to portiser i sofaen er at jeg ikke får plass til å sitte der selv, så det må rett og slett bare være sånn. De får ligge der når jeg ikke er der i såfall, med teppe. Senga er uansett uaktuelt. Portispels drar med seg enorme mengder dritt. Leja syns ikke engang når hun ligger der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene her er vel de samme, men de får jo forskjellig oppmerksomhet, uansett. Fibi må sitte når ting og tang passerer. De andre følger jeg ikke med på, engang. Likevel sitter de som regel ganske kjapt, de også. Alle får godbit når Fibi er flink :D Scilos blir kalt inn mye oftere enn de andre, fordi han stikker fort etter vilt (altså han lukter et eller annet og stikker. Jeg får ti redde minutter, der jeg forstiller meg all verdens skrekkscenarioer. Jeg har faktisk aldri SETT viltet, men trekker slutninger som er rimelig sannsynlige) Alle kommer når jeg roper på èn og alle får godbit og blir sendt ut igjen. Tinka går stort sett løs, mens de andre går mye i bånd. Hvor de befinner seg innedørs, blander jeg meg ikke borti. Alle har tilgang på senga og ligger vel stort sett der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart å ha den ene i sofaen og ikke den andre, det hadde jeg syntes var urettferdig.

Det er derfor jeg opprettet denne tråden. Fordi at JEG synes det er urettferdig. Men jeg tror eeegentlig ikke hunder føler urettferdighet slik vi gjør. Jeg har allerede ulike regler ift senga. Chessea ligger i senga si på siden av min, Leja ligger i min seng. Det er bare sånn det er, og jeg merker ingen form for sjalusi fra Chessea sin side egentlig.

Men igjen - det blir spennende å se om jeg klarer håndheve ulike regler. Det med sofaen løser seg jo selv - det er ikke plass til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det urettferdige regler. Doffen får ikke plage kelpien, Doffen må høre etter når jeg ber han gå vekk fra hun, Doffen må ligge om han blir for ajaj, Doffen må stå bak gjerdet og være adskilt om han ikke klarer å høre etter på ligg kommandoene. Doffen får ikke hoppe og sprette inne, Doffen får ikke ta rennafart opp i sofaen, Issi får lov til å være i sofaen, Doffen får ikke med mindre han klarer å ligge i ro. And the list goes on :aww: Grunnen er såpass enkel at han er en hannhund i sin verste periode og da blir det nazi regime. Ser ikke noe galt i det i det hele tatt.

Amiga og ISsi hadde vel ca like regler, men Amiga hadde noen ekstra, Foxi og Issi har samme regler osv. Men ikke så noe er skrevet i stein, går på feelingen. Men veldig mange ting er veldig konsekvent for en stakkars doff :aww::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...