Gå til innhold
Hundesonen.no

Rumling i magen, kløe. Mulig allergi?


Iago
 Share

Recommended Posts

Jeg har observert at Vito klør seg ganske ofte, og nå har det gått over i mer gnaging på seg selv, og dette holder han på med lenge. Har prøvd å kjenne etter der han gnager og har enkelte steder kjent en slags "skorpe", men er veldig vanskelig å komme til på grunn av all pelsen. Veit ikke om dette er skorper som har kommet av at han har gnagd, eller om det er sår som har fått skorper, og de klør?

Og de to-tre siste dagene har jeg hørt mye rumling fra magen hans, så nå begynner jeg å bli litt varm i trøya. Han er 17 mnd, og ganske stor til å være en collie. Han får ett oppfetningsfor anbefalt av dyrlegen: Specific Struvite Management, fordi han er tynn. Likevel spiser han ikke så godt jeg skulle ønske, og maten kan ligge i skåla lenge. Jeg har heller ikke lyst til å fjerne maten etter en viss tid, for han spiser etterhvert.

Utenomforet kan det hende han får brødskalker med leverpostei på, kan dette ha en innvirkning? Prøver å tenke over eventuelle ting han kan ha fått som forårsaker rumlingen, men kommer ikke på noe spesielt. Som godbit bruker jeg pølsebiter og ostebiter, men det har han fått siden han var valp.

Det blir uansett dyrlege tur på mandag, men tenkte jeg skulle høre her om dere hadde noen tanker? Forbytte kanskje? Bytte ut tørrfor med vom for eksempel? Har litt liten kompetanse på dette området dessverre, så takk på forhånd for alle innspill og svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, du gjør hverken deg eller bikkja noen tjeneste med og ikke fjerne foret og å gi annen mat innimellom. Da blir han aldrig sulten og vil heller ikke føle noe stort behov for og spise ekstra mat, det står jo der hele tiden liksom og jeg får jo brødskiver med leverpostei snart, hvorfor stresse?

Har du prøvd noe annet enn tørrfor? Vom og hundemat feks? eller råforing av div ting du finner i frysedisken eller hos slaktern? Jeg har selv hatt en slik hund og jeg ville enten holdt meg hard på maten (ta den vekk om den ikke spises) eller forandre kosten til noe den vil ha, men da gjøre det skikkelig og ikke drive og gi brødskiver osv. På min så fungerte det fint med og ta vekk maten, hun kunne gå en uke uten og spise til og begynne med, men så løsnet det og som voksen så spiser hun normalt. Økt fysisk aktivitet kan også sette i gang matlysten.

Kløe kan være allergi, eller det kan være andre hudproblemer eller utøy, så en tur til vet er nok det beste.

Rumling i magen er vell vanlig? Det betyr at det er aktivitet og at ting fungerer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får han et urinsteinsfôr som oppfetningsfôr??? Det består av nesten bare mais og potetprotein, og er ikke spesieltt fettrikt heller. Allergi er fullt mulig, men jeg tror heller problemet er for lite animalitet, rett og slett. Hva gikk han på før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, du gjør hverken deg eller bikkja noen tjeneste med og ikke fjerne foret og å gi annen mat innimellom. Da blir han aldrig sulten og vil heller ikke føle noe stort behov for og spise ekstra mat, det står jo der hele tiden liksom og jeg får jo brødskiver med leverpostei snart, hvorfor stresse?

Jeg ser absolutt logikken i det, har bare ikke ville tatt bort maten i den tro at han spiser etterhvert, men da blir det ikke noen vaner på det, og det er jo heller ikke ønskelig, så skal prøve å holde meg på det.

Har du prøvd noe annet enn tørrfor? Vom og hundemat feks? eller råforing av div ting du finner i frysedisken eller hos slaktern? Jeg har selv hatt en slik hund og jeg ville enten holdt meg hard på maten (ta den vekk om den ikke spises) eller forandre kosten til noe den vil ha, men da gjøre det skikkelig og ikke drive og gi brødskiver osv. På min så fungerte det fint med og ta vekk maten, hun kunne gå en uke uten og spise til og begynne med, men så løsnet det og som voksen så spiser hun normalt. Økt fysisk aktivitet kan også sette i gang matlysten.

Vi har pleid å blande inn vom og hundemat i tørrforet før. Da spiste han noenganger alt, og andre ganger fisket han kun ut vommen.

Kløe kan være allergi, eller det kan være andre hudproblemer eller utøy, så en tur til vet er nok det beste.

Rumling i magen er vell vanlig? Det betyr at det er aktivitet og at ting fungerer.

Ja det blir nok en tur. Ja det kan godt hende det er vanlig, men ble bare litt hønemor

Hvorfor får han et urinsteinsfôr som oppfetningsfôr??? Det består av nesten bare mais og potetprotein, og er ikke spesieltt fettrikt heller. Allergi er fullt mulig, men jeg tror heller problemet er for lite animalitet, rett og slett. Hva gikk han på før?

Det var min mor som var hos dyrlegen og kom hjem med det foret, hun sa det var det han anbefalte. Før fikk han Royal Canin for stor hund, før der igjen fikk han Orijen som absolutt er det beste foret, men jeg får ikke tak i det i Norge og vi hadde ikke muligheten til å reise til Sverige for å få tak i flere sekker.

Takk for svar! Blir noen endringer her nå. Går inn for å få bedre spisevaner og eventuellt bytte mat/gi vom i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han spiser vom og hundemat så ville jeg gått for det, det er jo et bra for også. Evt av tørrfor ville jeg valgt høyenergifor for mest mulig energi på minst mulig mat, greit på småspiste hunder. De spiser som regel om maten står fremme, men de spiser gjerne mindre fordi de kan gå og småspise hele tiden og dermed aldrig blir skikkelig sultne. Noen hunder funker det for andre ikke... Jeg merka stor forskjell på mi tispe da hun begynte og spise igjen så ble jeg mer slapp på rutinene og da sklei det ut igjen rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden din romler så høyt at du hører det i naborommet så er det tegn på mye gass i tarmen. Det kan være smertefullt og oftest er det en reaksjon på maten, eksempelvis intoleranse. Høy rumling er faktisk veldig vanlig hos hunder med fôrintoleranse. Jeg ville skrevet ned hva du gir han, som en matdagbok. Slik at du lett kan se om han klør mer eller får mer romling etter spes typer mat/godbit.

Om det var slik at hunden din hadde det best når han fikk Orijen, ville jeg forsøkt å bestille det på nett. Jeg mener at morene.no leverer til en ikke alt for stiv pris.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan begynne med å si at det ER normalt at en hannhund på 17 mnd er småspist og tynn. Min er en mnd eldre og burde veid en god del kg mer- Men de er hormonelle unge hannhunder og forhåpentligvis så vil maten ta seg opp.

Et för for urinstein er totalt unødvendig, orijen kan man tak i på nett og om han faktisk liker v&h og spiste det så og si alltid opp, så för på det, eventuelt bland det inn i maten hans igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk han Royal Canin for stor hund, før der igjen fikk han Orijen som absolutt er det beste foret, men jeg får ikke tak i det i Norge og vi hadde ikke muligheten til å reise til Sverige for å få tak i flere sekker.

http://www.morene.no/orijen-hundefor

http://www.alphadog.no/butikk/hundefr-tilskudd/orijen-hundefr

Oversikt over forhandlere: http://www.morene.no/forhandlere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...