Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Er åler vanskelige å holde? De er så kule å se på! :D

Det finnes mange typer åler da. De fleste trenger mye plass. Som sakt er egentlig 180 liter for lite for min øreål. Men han er en enkel sjel. Har ett akvarie med stabile verdier og masse gjemmeplasser og gir han reke (sånn helt vanlig fra frysedisken på rema) 2-3 ganger i uka. Ellers spiser han nok litt av malletabletter og sånt. De er kjent for å være utbryterkonger som bryter seg ut av akvariet stadig vekk, men min har aldri prøvd sånne stunt. Jeg digger Ferdinand, men de fleste som er på besøk og ser akvariet mitt kan ikke forstå at jeg vil ha sånn fisk, og ikke søte fargesprakende guppyer eller noe sånt :lol:

Kuhlii-ål er små søte åler som kan passe i mindre akvarier, bare du har sandbunn. Veldig søte små åler.

Edit: Kan jo legge til at de større ålene er rovfisk, så det er litt individavhengig om de spiser andre fisk eller ikke. Det er en grunn til at min heter Ferdinand. Han har ikke rørt en eneste liten fisk, til tross for at han er en rovfisk med ett gap som sluker en halv reke i en jafs :P

Kuhlii er bare søte vimser som ikke skader noen.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Funderer på å la 150litern bli stående med pumpe gående, planter og tetra, men ta med meg ancistrusene og de rekene jeg klarer å fange og putte i en 19liter og ta med påflytting. Vet at 19 liter er litt vel lite for ancistruser da. Men er så glad i dem at jeg vet ikke om jeg vil reise fra dem, og gidder ikke flytte 150litern for et år.

Hva annet er kult å ha i 19literskar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Case:

Det er klar høydeforskjell på vannet i akvariet mitt. Sjekket med vater nå og alle hjørnene er i vater bortsett fra ett som er litt i uvater. Den vanndingens i den andre vanndingsen på vateret (sykt god til å forklare) er kanskje en halv milimeter mot veggen. Altså ytterste enden på den vanndingsen som er i den andre vanndingsen. Bør jeg rette det opp? Isåfall, må jeg gjøre det asap? Hadde det vært hvilket som helst annet møbel hadde jeg gitt beng, men så er det ingen av de som inneholder over hundre liter vann og koster skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Case:

Det er klar høydeforskjell på vannet i akvariet mitt. Sjekket med vater nå og alle hjørnene er i vater bortsett fra ett som er litt i uvater. Den vanndingens i den andre vanndingsen på vateret (sykt god til å forklare) er kanskje en halv milimeter mot veggen. Altså ytterste enden på den vanndingsen som er i den andre vanndingsen. Bør jeg rette det opp? Isåfall, må jeg gjøre det asap? Hadde det vært hvilket som helst annet møbel hadde jeg gitt beng, men så er det ingen av de som inneholder over hundre liter vann og koster skjorta.

Du bør rette det opp ja. I verste fall sprekker glasset og du får alle literne med vann utover gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysten på akvarie har blomstret igjen i det siste, så jeg ble plutselig sittende og se på brukte akvarier og møbelet jeg eventuelt trenger under dette hypotetiske akvariet. Jeg kunne tenke meg å få til et akvarie med fine planter, ganske tett, med reker, en snegl eller fem, og egentlig ikke noe særlig fisk. Er 112 liter greit for en som aldri har hatt akvarie selv? Karene vi har hatt i familien var det andre som tok seg av i forhold til vannverdier og sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er akvariet nærmest perfekt, sånn som jeg vil ha det! :D

Skulle kjøpe 15 kuhlii og ei rot, og dro derfra med det, og 20 oransje reker, en L144-malle, tre digre eplesnegler og en annen snegle også. :lol: Har hørt at ålene er veldig sky, og ikke liker seg om de ikke er mange nok og ikke har mange nok gjemmesteder, så har vært litt spent på hvordan det skulle gå. Jeg fikk både stripete og brune åler, for de hadde ikke mange nok stripete. De brune er KJEMPEkule! De fyker rundt i hytt og pine og ser ut som om de storkoser seg! De stripete er litt mer tilbakeholdne, men de blir med på noen runder, de også!

I dag kjøpte jeg også luftpumpe, og to luftsteiner. Garra rufaene ELSKER boblene! De fyker opp og ned midt oppi alle boblene, og jeg kan omtrent høre gledeshyla fra dem. :lol:

Uheldigvis fikk jeg også med en enslig neontetra (som nå heter Sigur), som hadde sneket seg nedi med ålene. Han er den eneste oppi der jeg syns synd på nå. Var innom to forskjellige dyrebutikker på vei hjem i dag, men ingen av dem hadde neontetraer! Hvordan kan man gå tom for de dumme fiskene der? Jeg syns de er skikkelig kjedelige! :lol: Men jeg har ikke hjerte til å knerte Sigur, så jeg får ta en ringerunde i morgen og finne noen som har de dumme fiskene. :P

Har skifta vann i dag, og styra litt vel mye, så det er grumsete, men skal ta bilder til dere i morgen! Dere kan få noen mobilbilder fra de siste dagene imens!

10524353_10152504830906072_3188952839817

10557302_10152504233306072_4802755814842

10348355_10152504031431072_8633839505530

10384103_10152503958016072_1054474621936

10584094_10152503958011072_5441831797006

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben solgte akvariet på torsdag (350 liter) så nå er vi akvarieløse for første gang på mange år. Det ble veldig tomt i stua, og jeg savner fiskene allerede :icon_redface:

Fikk bilde i dag fra de som kjøpte akvariet, og det har blitt så fint :ahappy: Mangroveskog med ymse fisk i :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ble veldig glad når jeg kom hjem fra ferie i går. Var redd for at alle fiskene mine hadde dødd av de høye temperaturene som har vært i det siste, og det blir fryktelig varmt i leiligheta (og deremed akvariene) når jeg ikke kan ha alt åpent, men alle unntatt en levde og koste seg :D Ene apistohunnen finner jeg ikke, men hun hadde vært fryktelig tynn helt siden jeg kjøpte henne en uke før jeg dro. Så det var ikke veldig overraskende.

Problemstilling jeg ikke har tenkt på. Hva skjer hvis de begynner å få yngel, som overlever? Blir vel fort...veldig fullt?

Eh jeg passer på å ha noen fisker som liker å spise yngel jeg. Det minimerer problemet :P Det er veldig moro med yngel, men ikke like moro når det blir for fult. Men når de vokser opp, så selger eller gir jeg dem bort :) Det er jo ikke alle arter som er like enkle å få yngel på heller. Vil du ikke ha yngel, så trenger man ikke legge til rette for det. Får du deg derimot levendefødere, så plopper de ut nesten uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh jeg passer på å ha noen fisker som liker å spise yngel jeg. Det minimerer problemet :P Det er veldig moro med yngel, men ikke like moro når det blir for fult. Men når de vokser opp, så selger eller gir jeg dem bort :) Det er jo ikke alle arter som er like enkle å få yngel på heller. Vil du ikke ha yngel, så trenger man ikke legge til rette for det. Får du deg derimot levendefødere, så plopper de ut nesten uansett...

Det var det med levendefødere da :P Har fått meg guppy, nemlig. Og etter hva jeg har forstått så er de havets kaniner, så antar jo at de kommer ganske raskt etterhvert. Problemet videre da er jo at guppy må være den mest vanlige fisken ever. Blir vel fort et problem å få gitt bort også, hvis det blir mange nok? Skal ha endlers også etterhvert, og de er vel i den samme gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje ikke så mørkt som jeg ser for meg at det gjør? :P

Kan prøve det når jeg gidder å dra og kjøpe papp. :lol:

Merker at jeg får litt tvangstanker, for jeg skifta jo vann i går, men det ser så møkkete uuuuut! Ulempen ved å ha rot. :P

På den positive siden så har jeg fått tak i noen kompiser til Sigur, så når de kommer ut av posen etterpå, så nekter jeg å ha dårlig samvittighet for noen oppi der. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Eller en bit av ett billig svart liggeunderlag. Det tåler også vann. Papp syns jeg blir våt og stygg etterhvert, men mulig jeg er dårlig på å ikke søle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Herregud.. Åssen i alle dager tar man bra bilder i et akvarium? Jeg SLITER.

Masse lys, makse ut ISO var min erfaring. Først bytta jeg ut lysrøra til noen sterkere, men jeg måtte fremdeles ha ekstra lys! Stativ brukte jeg og, for å få vekk all sjanse for vibrasjon fra min side. Et herk med andre ord :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lys, makse ut ISO var min erfaring. Først bytta jeg ut lysrøra til noen sterkere, men jeg måtte fremdeles ha ekstra lys! Stativ brukte jeg og, for å få vekk all sjanse for vibrasjon fra min side. Et herk med andre ord :P

Nå kan det hende jeg har et ekstremt dårlig kit-objektiv, men jeg har så sykt problemer med å få fokus på noe inni der! Lyset har jeg grei kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det hende jeg har et ekstremt dårlig kit-objektiv, men jeg har så sykt problemer med å få fokus på noe inni der! Lyset har jeg grei kontroll på.

Hmm, den var verre ja. Kan ikke huske at jeg hadde så mye problemer med det... Manuell er kanskje litt vanskelig når fisket farter rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje ikke så mørkt som jeg ser for meg at det gjør? :P

Kan prøve det når jeg gidder å dra og kjøpe papp. :lol:

Merker at jeg får litt tvangstanker, for jeg skifta jo vann i går, men det ser så møkkete uuuuut! Ulempen ved å ha rot. :P

På den positive siden så har jeg fått tak i noen kompiser til Sigur, så når de kommer ut av posen etterpå, så nekter jeg å ha dårlig samvittighet for noen oppi der. :D

Jeg syns akvariene ser lysere og renere ut med svart bakgrunn, popper mye mer frem fremfor å bli i ett med veggen :) Men om du er usikker, så prøv med noe du kan fjerne, søppelsekk, papp plate, svart akvariebakgrunn, osv. Selv malte jeg rett på utsiden av glasset med matt svart maling.

Farging fra røtter gir seg heldigvis tilslutt da. :D

EDIT, fant noen bilder av mine gamle akvarier med svart bakgrunn:

Lampeøyekilli bodde her:

18212_110120185530.jpg

De to under var rekeakvarier, så ikke så mye fisk å vise til:

18212_111205211441.jpg

18212_110120192650.jpg

18212_110120192724.jpg

18212_110120193109.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, den var verre ja. Kan ikke huske at jeg hadde så mye problemer med det... Manuell er kanskje litt vanskelig når fisket farter rundt :P

Har ikke manuell heller, men kameraet vil bare ikke. :lol: Men det er ikke utenkelig at det er objektivet, altså. Skal prøve som Raksha sier!

I mellomtiden kan dere få se et mobilbilde med svart bakgrunn! Jeg brukte søppelsekker. Det var vanskeligere enn jeg trodde! :lol: Det står jo inntil en vegg, liksom. :P

10306637_10152509037296072_2697339185925

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...