Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Malawi er enkelt, men ja, man må ha litt plass, og pga. vannverdiene er det ikke noe man kombinerer med annen ferksvannsfisk (med unntak av maller). Vi har det litt trangt nå, men det skjer ikke noe verre enn at de ikke yngler spesielt mye og de farger seg ikke fullt ut når de har for liten plass. Ciklider er jo kjent for å ville ha egne revir for å ha det optimalt, og det gjelder ikke bare malawiciklider.

Edit: og de er ikke spesielt heldige å ha i kar med mye planter - for de elsker å spise dem opp. Ergo blir steinformasjoner den beste pynten, røtter kan fort gjøre vannet for surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

Malawi er enkelt, men ja, man må ha litt plass, og pga. vannverdiene er det ikke noe man kombinerer med annen ferksvannsfisk (med unntak av maller). Vi har det litt trangt nå, men det skjer ikke noe verre enn at de ikke yngler spesielt mye og de farger seg ikke fullt ut når de har for liten plass. Ciklider er jo kjent for å ville ha egne revir for å ha det optimalt, og det gjelder ikke bare malawiciklider.

Edit: og de er ikke spesielt heldige å ha i kar med mye planter - for de elsker å spise dem opp. Ergo blir steinformasjoner den beste pynten, røtter kan fort gjøre vannet for surt.

Jeg vil jo si at det verste som kan skje om du stapper alt for mye fisk i ett lite kar er at fisken ikke har det bra jeg da, ikke at den ikke yngler eller farger ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at det verste som kan skje om du stapper alt for mye fisk i ett lite kar er at fisken ikke har det bra jeg da, ikke at den ikke yngler eller farger ut...

Det er forskjell på litt trangt og alt for trangt ;) Tror vi har 2 eller 3 voksne fisk nå, resten er yngel i forskjellige aldre, fra 2 cm. og oppover fordelt på to ganske store kar. I butikkene derimot, der bor de som regel alt for trangt, og dermed ser de hverken veldig fine ut eller yngler noe særlig - derav kommentaren.

Edit: og for trangt, da ser man det. Da spiser de på hverandre eller plager hverandre, og det er jo ikke heldig. Men de trenger ikke være for mange for å ikke ha det optimalt mtp reproduksjon eller farging.

Enough said, det er tross alt ikke min hobby, jeg har bare jobba med det. Her er hvertfall Tibra og litt av det ene karet før hun ble vant til det - da var det stor underholdningsverdi i akvariene!

480756_10152664393610641_778189505_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, kanskje. Kan dyrebutikker bestille inn den fisken du vil ha? Eller er det sånn at du enten må ta det de har, eventuelt vente til den du vil ha kanskje dukker opp?

Har bestilt akvarie i dag forresten. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, kanskje. Kan dyrebutikker bestille inn den fisken du vil ha? Eller er det sånn at du enten må ta det de har, eventuelt vente til den du vil ha kanskje dukker opp?

Har bestilt akvarie i dag forresten. :frantics:

Innenfor visse grenser. :) Men du må nok kanskje kjøpe ett visst antall fisk for at de skal bestille, ettersom det er en del fisk man kun kan bestille 100 stykk av osv. Var det noe spesiell fisk du tenkte på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dumt spørsmål, kanskje. Kan dyrebutikker bestille inn den fisken du vil ha? Eller er det sånn at du enten må ta det de har, eventuelt vente til den du vil ha kanskje dukker opp? 

 

Har bestilt akvarie i dag forresten.  :frantics:

Har inntrykk av at de gjerne gjør det om det er fisk som er relativt lettsolgt ihvertfall :) de gangene jeg har spurt har jeg fått ihvertfall, men tviler på at de hadde tatt inn 50 stk av noe supersært for at jeg skulle fått 5 stk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innenfor visse grenser. :) Men du må nok kanskje kjøpe ett visst antall fisk for at de skal bestille, ettersom det er en del fisk man kun kan bestille 100 stykk av osv. Var det noe spesiell fisk du tenkte på? :)

Okei, veldig greit å vite :)

Nei, ikke akkurat. Må jo bestemme meg for temperatur og PH, men er usikker på om det kanskje er smart å ta utgangspunkt i fisken jeg skal ha eller om jeg kjøper fisk etter at akvariet er innflytningsklart. Hvis jeg gjør det første er det sykt kjipt om det ikke er mulig å oppdrive det jeg har lagt opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

 

Okei, veldig greit å vite :)

 

Nei, ikke akkurat. Må jo bestemme meg for temperatur og PH, men er usikker på om det kanskje er smart å ta utgangspunkt i fisken jeg skal ha eller om jeg kjøper fisk etter at akvariet er innflytningsklart. Hvis jeg gjør det første er det sykt kjipt om det ikke er mulig å oppdrive det jeg har lagt opp til.

Hvis du ikke har noe spesielt du brenner for, så ville jeg satt opp akvariet, målt verdiene og så valgt fisk som passer. Om du ikke har veldig sært vann har du mye å velge i. Jeg liker akvarier som krever lite jobb :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe spesielt du brenner for, så ville jeg satt opp akvariet, målt verdiene og så valgt fisk som passer. Om du ikke har veldig sært vann har du mye å velge i. Jeg liker akvarier som krever lite jobb :lol:

Tror det blir det her ja. Iallefall første gang. Har sett gjennom x-antall forskjellig fisk på akvaforum nå, og har ikke tenkt "OMG, jeg må ha en sånn" enda. Skjønt, det hadde vært kult å fått til en småautentisk biotop eller noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hann kampfisk alene med planter i en 80 liter. Jeg innbiller meg at han er ensom :aww: Vil han få det bedre med en hunn kampfisk?

Vi hadde vel flere hunner til vår hann. Da hunnene må få fred iblant fra hannen, så da er det bedre at han har flere å "jage" på. Såvidt jeg har forstått det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Svigermor hadde en hann og to hunner i sitt ene akvarium. Måtte til slutt separere den ene hunnen da både den andre hunnen og hannen var aggressive mot henne. Den andre hunnen og hannen var dog "kjærester" kan man si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har en hann kampfisk alene med planter i en 80 liter. Jeg innbiller meg at han er ensom :aww: Vil han få det bedre med en hunn kampfisk?

Da bør du ha flere hunner til han ihvertfall :) Er det ingen andre fisk i akvariet? 80 liter bør være plass til f.eks tre hunner også :) jeg har en hanne og tre hunner i 180 liter. Der er det ingen jaging og de trives fint sammen. Men jeg vet ikke hvor mye de bryr seg om hverandre heller :P svømmer sjelden sammen. Mine er forøvrig nesten 5 år gamle. Trodde ikke kampfisk skulle bli så gamle jeg? De begynner å se litt slitene ut da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du ha flere hunner til han ihvertfall :) Er det ingen andre fisk i akvariet? 80 liter bør være plass til f.eks tre hunner også :) jeg har en hanne og tre hunner i 180 liter. Der er det ingen jaging og de trives fint sammen. Men jeg vet ikke hvor mye de bryr seg om hverandre heller :P svømmer sjelden sammen. Mine er forøvrig nesten 5 år gamle. Trodde ikke kampfisk skulle bli så gamle jeg? De begynner å se litt slitene ut da :lol:

Nei, han er alene i karet :) Men da prøver jeg med litt hunner også! Han virker til å trives da, har blomstret opp siden vi kjøpte han :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biotopakvarium. Innspill? Når jeg først har et akvarium hadde det jo vært rimelig greit å gjøre det "ordentlig". Men hva slags biotop? Jeg ser for meg at det kan bli ganske vanskelig å få til noe med mange planter. Både på grunn av størrelsen på akvariet (180l) og fordi jeg er noob. Andre, mer "sære" biotoper kan jeg kanskje se for meg er vanskelig å få til hvis fisken/planter/whatevs ikke er å oppdrive.

Jeg har liksom sett for meg noe hvor jeg kan ha enten en del stein eller, enda bedre, røtter og kvist. Vet ikke hvorfor, men sjela mi følte seg hjemme der. Hvor i verden er det man finner sånt som ikke er vanskelig gjennomførbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Biotopakvarium. Innspill? Når jeg først har et akvarium hadde det jo vært rimelig greit å gjøre det "ordentlig". Men hva slags biotop? Jeg ser for meg at det kan bli ganske vanskelig å få til noe med mange planter. Både på grunn av størrelsen på akvariet (180l) og fordi jeg er noob. Andre, mer "sære" biotoper kan jeg kanskje se for meg er vanskelig å få til hvis fisken/planter/whatevs ikke er å oppdrive.

Jeg har liksom sett for meg noe hvor jeg kan ha enten en del stein eller, enda bedre, røtter og kvist. Vet ikke hvorfor, men sjela mi følte seg hjemme der. Hvor i verden er det man finner sånt som ikke er vanskelig gjennomførbart?

Hvor snever biotop tenker du da? Mange som sier de har biotop har jo bare arter fra samme verdensdel. Tullete syns jeg, for det er ikke noe som helst likhet mellom f.eks. en elv her i Norge og ett lite stillestående vann i spania :hmm: Men dette er ganske enkelt da. Finn noen arter du liker fra samme verdensdel og som trives i samme vannverdier :) Andre kjører litt mer skikkelig biotop og setter seg inn i forholdene i en spesiell elv. Det er ganske mye mer krevende med tanke på å skaffe seg kunnskaper, riktige arter og innrede akvariet riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor snever biotop tenker du da? Mange som sier de har biotop har jo bare arter fra samme verdensdel. Tullete syns jeg, for det er ikke noe som helst likhet mellom f.eks. en elv her i Norge og ett lite stillestående vann i spania :hmm: Men dette er ganske enkelt da. Finn noen arter du liker fra samme verdensdel og som trives i samme vannverdier :) Andre kjører litt mer skikkelig biotop og setter seg inn i forholdene i en spesiell elv. Det er ganske mye mer krevende med tanke på å skaffe seg kunnskaper, riktige arter og innrede akvariet riktig.

Snevert. Fisk som i det minste kan befinne seg i samme vann, enten det er innsjø eller elv. Typ Tanganyiaka og Nilen.

Vet ikke hvorfor, men akkurat når det kommer til fisk så har jeg ingen "omg, må ha"-følelse. Det nærmeste er sommerfuglfisk, men etter hva jeg har skjønt er ikke det gunstig i mitt oppsett. Syns de fleste maller er sykt kule da. Og åler, men de utgår jo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva med litt bilder av akvariene deres da folkens?

Nyeste bilde av karet mitt, 2 eplesnegler, 1 platy (feil solgt som Molly, men Molly fins ikke i blå. Men den trives nå med resten av gjengen. Den var grå og kjedelig så jeg syntes synd på den og kjøpte den billig :P ) 8 molly 50/50 med lyrehale, x antall posthorn snegler, 6 galaxy rasbora, 4 stk noe dverg bunn greier jeg aldi husket navnet på og en algis :P

10527299_10154335990830072_4386162231149

10488059_10154335990925072_3922201810557

10488188_10154335990395072_7941205099855

10509727_10154335990500072_6121254857795

10417516_10154335990715072_3860033815729

Det ER litt trangt der nå, og planen var egentlig at jeg skulle hatt nytt kar som var mye større nå. Desverre gikk den planen i vasken.

Men heldigvis ser alle ut til å trives bra av både fisker, planter og snegler. Friske og sterke i fargen. Større kar får komme etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nyeste bilde av karet mitt, 2 eplesnegler, 1 platy (feil solgt som Molly, men Molly fins ikke i blå. Men den trives nå med resten av gjengen. Den var grå og kjedelig så jeg syntes synd på den og kjøpte den billig :P ) 8 molly 50/50 med lyrehale, x antall posthorn snegler, 6 galaxy rasbora, 4 stk noe dverg bunn greier jeg aldi husket navnet på og en algis :P

10527299_10154335990830072_4386162231149

10488059_10154335990925072_3922201810557

10488188_10154335990395072_7941205099855

10509727_10154335990500072_6121254857795

10417516_10154335990715072_3860033815729

Det ER litt trangt der nå, og planen var egentlig at jeg skulle hatt nytt kar som var mye større nå. Desverre gikk den planen i vasken.

Men heldigvis ser alle ut til å trives bra av både fisker, planter og snegler. Friske og sterke i fargen. Større kar får komme etterhvert.

Stilig :D Den minigreia di ser veldig ut som pygmèpansermaller :) Corydora pygmeaus :) Det er kule små saker (selv om de egentlig skal ha sand så de ikke skader bartene sine).

Jeg har ikke opplada speilrefleks nå, men jeg kan jo ta noen kjappe bilder av mine akvarier med kompaktkamera nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

30-litern

Der var det en drøss med kirsebærreker frem til i dag. De var så bleike og kjedelige at jeg putta dem over i 180-litern. Det er fortsatt en del igjen da, for de gjemmer seg godt i mosa. Tviler på at de overlever i 180-litern... Ellers er det to ancistrus yngel som har fått vokse opp her og skal over i 180-litern nå snart og tre stjernedanioer. Klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg skal ha oppi dette akvariet. Det står rett ved siden av sofaen, så hadde vært moro med noe som syns litt. Det står vel egentlig mellom en kampfiskhanne og noen litt kulere reker. Dette akvariet var veldig pent, helt til jeg var så smart at jeg skulle stusse javamosen litt. Eh vi satser på at det vokser seg til igjen.

akvarie.jpg

180-litern

Hadde en voldsom utluking av planter her, så det skal få gro seg litt til igjen :)

P7120174.jpg

Her bor det 11 tigerbarber, 4 SAE, 3 kakadueciklider, 3 coryer, 2 ancistrus og 1 gedigen øreål. Øreålen Ferdinand er en gedigen slask på over 30 cm. Han er jo egentlig for stor for 180-liter akvarie, men de jeg fikk han av hadde han i en stusselig 60-liter, så han har det ihvertfall bedre her. Og det ser ut som han trives. Har sikkert blitt 15 cm lenger siden jeg fikk han og har ikke rørt noen andre fisker så langt. Håper han fortsetter å være snill ål.

Ferdinand2.jpg

Ferdinandogkakadueciklide.jpg

Ja, det er litt alger nederst på glasset :P

Og til slutt 25 litern i gangen :)

P7120190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Stilig :D Den minigreia di ser veldig ut som pygmèpansermaller :) Corydora pygmeaus :) Det er kule små saker (selv om de egentlig skal ha sand så de ikke skader bartene sine).

Jeg har ikke opplada speilrefleks nå, men jeg kan jo ta noen kjappe bilder av mine akvarier med kompaktkamera nå :)

Fint kar! Jeg vil også ha ett stort!

Stemmer det, jeg klarer bare aldri huske navnet på de der pygméene :lol:

Jeg har veldig lyst til å bytte sand i mitt kar, men jeg litt redd for at det blir utryddelse av endel posthorn snegler da. Eplesneglene er jo så store at de klarer jeg unngå, men posthorn sneglene blir jo med alt jeg flytter på i det karet. Bare å rense bunnen må jeg ta opp suge greien X antall ganger for å pelle ut posthorn snegler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet av nettbutikker(evt butikk i trondheim, og som vet de har inne, eller tilfeldigvis skal innom Tam i uka her) som har bildebakgrunn i blå (helblå, eller type klart vann og sandbunn-bilde i 60x150 str? sjekket i dag tropehagen på citysyd og akvasia, men ingen hadde, og lang leveringstid.. stusselig uten noe bakgrunn på karet etter mange år med :P

Har også en black ghost jeg skal selge om noen skulle være int =) ca 20-25cm, snill med de andre fiskene jeg har, og deler hule med 2 små maller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...