Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvariumtråden!


Ane
 Share

Recommended Posts

Mente vi hadde en slik tråd jeg, men jeg fant ingenting?

Nå har jeg endelig fått igjen akvariumsinterressen min, som jeg hadde før! Og har planer om å kjøpe meg et 60liters kar eller noe på den størrelsen(ikke mindre enn 60L). Jeg har dessverre ikke plass til så mye større her vi bor nå, så det får vente litt.

Jeg har planer om å ha guppy, kardinaler, kanskje molly, kampfisk, sebrafisk eller noe slikt. Må se litt an når jeg får karet på plass. Hadde tidligere guppyoppdrett, sverdragere, sebrafisk, molly ++ .

Noen som har tips til andre fisk som kan være sammen med noen av disse artene i et 60-70L kar? LItt kjekt å prøve noe nytt også. Kan eplesnegl være noe? Eller trenger de større plass? Hva med glassreker?

---

Jeg vil gjerne høre om, og se bilder av deres akvarium! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 599
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jan Thomas!     

Jeg må bare legge til litt... Hvorfor skaffer folk seg akvariedyr uten å lese seg opp om artene på forhånd? Hvorfor er dette greit? Hvorfor er det greit med prøving og feiling når det gjelder akvaried

Jeg jobbet og hjalp til på OAKs storauksjon forrige helg! Kjempegøy og veldig, veldig hyggelig. Prisene var helt rare, "billige" fisk gikk for utrolig mye, mens dyrere og sjelden fisk gikk for en slik

Posted Images

53400_4941214014453_722331589_o.jpg

Dette er mitt 110-litersakvarium. :) Jeg har reker, eplesnegler, ancistrus og gullfiskyngel. Rørene på høyre og venstre side er rullede katappablader- og det er også et katappablad som flyter oppe til venstre, og bladene som henger i trollhasselen er tørkede lønneblad. Bunnsubstratet er finkornet sand, med sort skifergrus på midten.

På bildet er akvariet nettopp satt opp, så det er endel oksygen i vannet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 150liter i stua, kattenes vannskål.

Bor noen ancistruser, noen tetraer, noen kirsebærreker og noen snegler av diverse arter og fasonger oppi.

Eplisen: (en av dem - har flere)

8074955025_608da40fbe.jpg

Reken poserer for fotografen:

8074947526_7794646f79.jpg

Og hele sulamitten:

8024058265_6ed0be95d1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smådrømmer litt om et Juwel Rio 180L, og skal se om jeg ikke får overtalt samboer til å bytte ut spilleautomaten. Da ordner vi julegave til hverandre i samme slengen :)

Har en perfekt plass til det i gangen, sånn at man ser det med en gang man kommer inn inngangsdøra. Samt at man må gå forbi det omtrent uansett hvor man skal i leiligheten. Da blir det lett å huske på foring, rengjøring osv. tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp så stort som du har plass til ;)

Jeg har akkurat satt opp den ene 60literen min igjen og det er 1000x lettere å holde god vannkvalitet i et større kar, bare et lite tips ;)

60literen min skal stå oppe til over nyåret tenker jeg, også blir det byttet ut i et større, 180liter tenker jeg (har heller ikke så stor plass :( )

Hadde 240liter før og det var såå mye lettere å holde i orden, og ikke minst så hadde jeg bedre samvittighet for fiskene da enn nå, jeg syntes 60liter er litt i minste laget.

Pga størrelsen på karet så har jeg kun guppy og platy, 4 av hver, også har jeg 4 platy babyer.

-Skal man ha levende fødere så må man også ta høyde for at det kommer flere inn i karet.

Jeg hadde Pristella tetraer før og det er så utrolig pene, søte, snille (mot andre fisk) og hardføre fisk at jeg skal ha det igjen når jeg får det store karet, helt betatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp så stort som du har plass til ;)

Jeg har akkurat satt opp den ene 60literen min igjen og det er 1000x lettere å holde god vannkvalitet i et større kar, bare et lite tips ;)

60literen min skal stå oppe til over nyåret tenker jeg, også blir det byttet ut i et større, 180liter tenker jeg (har heller ikke så stor plass :( )

Hadde 240liter før og det var såå mye lettere å holde i orden, og ikke minst så hadde jeg bedre samvittighet for fiskene da enn nå, jeg syntes 60liter er litt i minste laget.

Pga størrelsen på karet så har jeg kun guppy og platy, 4 av hver, også har jeg 4 platy babyer.

-Skal man ha levende fødere så må man også ta høyde for at det kommer flere inn i karet.

Jeg hadde Pristella tetraer før og det er så utrolig pene, søte, snille (mot andre fisk) og hardføre fisk at jeg skal ha det igjen når jeg får det store karet, helt betatt ;)

Den signerer jeg!

Derfor det blir 180liter på meg, hadde 110 før og jeg merka forskjell på den og 60literen.

Også har man litt mer muligheter med 180liter i forhold til fisk. Jeg hadde jo en stakkars elefantfisk i 110litern, han holdt ikke lenge dessverre. Noen ganger skulle man banket litt vett i de som selger fisk, de burde faktisk ikke selge fisk som trenger mer plass, til folk som har for lite akvarie.

Håper bare man får overtalt samboer innen jul!

Noen som har tips til hvor jeg får tak i Juwel Rio 180 (med svart skap) billigst mulig (trenger ikke være nytt). Har sett litt på Finn og Akvaforum uten å finne noe i nærheten. Litt langt å kjøre fra Bergen med et akvarie i bagasjen :P

Evt. dyrebutikker som har litt tilbud på dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart fulgt med på tilbud evt. hør om fin pris i den lokale butikken. Gav selv halv pris for mitt 300l fordi jeg var våken når det var tilbud her =)

Er jo også enklest i forhold til frakt etc. vil jeg tro.

Eller så har jeg pista som gies bort =) Kan sendes mot frakt/heatpack. Men, bare kom å hent om noen vil ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart fulgt med på tilbud evt. hør om fin pris i den lokale butikken. Gav selv halv pris for mitt 300l fordi jeg var våken når det var tilbud her =)

Er jo også enklest i forhold til frakt etc. vil jeg tro.

Eller så har jeg pista som gies bort =) Kan sendes mot frakt/heatpack. Men, bare kom å hent om noen vil ha.

Da skal jeg kikke og høre litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet inn 5 neontetraer i dag, og kardinaltetraen som har vært ensom lenge ble kjempeglad - stimet med dem med en gang, sammen med en gjeng nysgjerrige reker og et par kobbere som lurer på hvorfor kardinalen svikter dem. :D Artig med litt mer farge i karet.

Og kar kan du gjøre kup på både på finn og akvaforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 3 kar som er oppe å går. to 55 liters og ett 110 liter. Småkarene er yngle og karantenekar. Det store er selskapsakvarium :)

I selskapskaret har vi 7 platy (flyttet inn tre nye vaaakre i dag), en haug endlers guppy (skal selge unna en del etterhvert vil jeg tro, men flere er ganske små fremdeles), 2 ancistrus sp. oppdrettsvariant, 2 panterkrabber (flytta inn i dag, de er kule), en haug reker og noen sandsnegler :D

I det ene 55liters har vi endlersbebiser og 3 voksne endlerdamer, en ancistrus, reker og sandsnegler. I det andre er det bare ancistrus og sandsnegler :D

Og så har vi et 110 til, som ikke blir satt opp før vi flytter, men det blir vel også et selskapskar, og der skal vi kanskje ha sebraotocinclus! Yaay, finefine! Og mulig det ene 55liters blir et kulefisk-kar. Vi får se! Med tiden tipper jeg nok at 110 literne blir byttet ut med et mye større, men det er disse pengene da :D

Fiskedilla? nei aldri :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet inn 5 neontetraer i dag, og kardinaltetraen som har vært ensom lenge ble kjempeglad - stimet med dem med en gang, sammen med en gjeng nysgjerrige reker og et par kobbere som lurer på hvorfor kardinalen svikter dem. :D Artig med litt mer farge i karet.

Og kar kan du gjøre kup på både på finn og akvaforum.

Bare kjipt jeg er så fast bestem på Juwel, det passer bare dødsfint inn både i størrelse (og mål) og utseende. Og alle jeg har funnet er på andre kanter av landet. Men tråler med mellomrom, kan jo hende det plutselig dukker opp noe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et kar på 60L for vel 2 uker siden, og jeg satsa stort og satt i fem fisk tredje dagen(etter en "oppstartskur"). Jeg håper det skal gå bra med fiskene.

Det er en guppy hann, 3 hunner og en ancitrus. To av fiskene har fått navn. Guppy hannen heter Addi, og Ancirusen heter Bjarte. Hunnene har jeg ikke funnet passende navn til enda. Og på lørdag var det kommet guppybabyer, som jeg fanga inn og har oppi et yngelkar. Det er 8 babyer igjen, og jeg går ut ifra de voksne fiskene forsynte seg grovt av den før jeg fikk redde de siste.

Gøy med babyer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke at man kunne ha krabbe i akvarium! :D kult! Trenger de mye plass, stell og sånn?

Ja superkult :D Disse skal ha 50 liter per krabbe :) Stell, tja... De er grisete, river opp planter, søler når de spiser osv. Så man må ha god filtrering hvertfall :lol: De bør også ha en vei opp til luft, men dette trenger ikke være større enn feks toppen av varmekolben/pumpa. De er ekstremt gode klatrere, så man må tette alle fluktmuligheter, ellers har man krabber på gulvet :lol: Kari og Kalle er fremdeles ekstremt sky, de ligger under rota så lenge vi er i rommet. Hva de gjør ellers, det aner jeg ikke, men håper de blir litt tøffere etterhvert altså, for de er virkelig evigkule! De kan ta fisk, snegler, reker osv. Så jeg tipper vi muligens får litt svinn i sandsnegle-bestanden, samt at det mulig går tapt noen endlers guppy, men ellers er jeg ganske trygg på at disse for det meste (sett bort i fra grisingen) vil gjøre nytte, ved å ta døde fisker, reker, snegler osv, samt ta de syke.

Tøff! lyst på sånne minikrabber i karet mitt, men vil ikke ha noe som spiser sneglene mine - eplisene er fredet.

*morsk*

Ja jeg digger dem :D Vi kommer vel til å miste noen sandsnegler tenker jeg, men så ekstremt som dem formerer seg, så er ikke det største bekymringen egentlig. Kanskje kan krabbene hjelpe til med å holde sneglebestanden nede, det vil egentlig være ganske greit!

Jeg digger krabbene, de er kule altså, selv om de foreløpig bare gjemmer seg. Og de nye platyene kommer seg. Litt redde når vi nærmer oss karet, men tipper de snart henger på glasset og tigger mat, sånn som resten av fiskene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Siden Addi, guppy hannen vår døde plutselig i forgårs, så har vi idag gått til innkjøp av en ny en. Han heter Klaus. Vi skulle også kjøpe noen kardinaler, men de de hadde inne skulle være i karantene til imorgen, så da skal vi tilbake igjen :)

IMG_37730.jpg

IMG_37920.jpg

Klausegutten!

IMG_37860.jpg

Akvariumet.

Og har noen noen tips på hvordan man kan ta gode bilder av og i akvariumet?? Hjelpes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Jeg kjøpte et kar på 60L for vel 2 uker siden, og jeg satsa stort og satt i fem fisk tredje dagen(etter en "oppstartskur"). Jeg håper det skal gå bra med fiskene.

Det er en guppy hann, 3 hunner og en ancitrus. To av fiskene har fått navn. Guppy hannen heter Addi, og Ancirusen heter Bjarte. Hunnene har jeg ikke funnet passende navn til enda. Og på lørdag var det kommet guppybabyer, som jeg fanga inn og har oppi et yngelkar. Det er 8 babyer igjen, og jeg går ut ifra de voksne fiskene forsynte seg grovt av den før jeg fikk redde de siste.

Gøy med babyer! grin.png

har du flere guppyer og endlerser tilsalgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har noen noen tips på hvordan man kan ta gode bilder av og i akvariumet?? Hjelpes..

Øk vannstanden din så du ikke får noen glipe mellom toppen av vannet og toppen av karret. Så slår du av lyset i rommet, og har full belysning i karret. Ikke ta bildet samme dag som vannbytte, for mye oksygen i vannet til å få det bra. Trø gjerne kamera helt inn i glasset og få god fokus, så venter du enten til noe svømmer forbi eller om du har noe som oppfører seg og står i ro- så er jo det desto bedre. :)

KUN slik jeg har klart å ta et halvnormalt bilde av en av Rili'ene mine, og dette er tatt med mobilkamera så kvaliteten er bare sånn høvelig :) :

19887_10200467039544815_63539203_n.jpg

Samme med eplene mine, Frida og Ronny:

479747_10200259768123159_1941991573_n.jp

Her har jeg alt for mye oksygen i vannet til å få til noe som helst:

304395_4941214014453_722331589_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Jeg hadde en ganske stor akvarieinteresse da jeg var 16-17 år, og den gangen kunne jeg mye, dro på fiskeauskjoner, drev oppdrett osv. Men så har den interessen dabbet av i takt med mangel på tid og energi til overs, men jeg ønsker å starte opp igjen en gang i fremtiden :)

Noen av akvariene jeg hadde:

Brakkvannspaludarium med slamkrypere, knightgobyer, drageål, black molly og eremittkreps. På et tidspunkt hadde jeg også 8-talls kulefisk og skytterfisk her.
11018_051110232259.jpg

11018_051024002258.jpg

Drageålen Olga:

11018_051024002333.jpg

Knightgoby:
11018_051111192612.jpg

Slamkryperen Kåre:
11018_051024002411.jpg

Eremittkrepsen Lars:

11018_060322171945.jpg

Tanganyika biotop:
11018_051024001249.jpg

Ocellatus (sneglehusleker) med "hesteneser" bak:
11018_051024001336.jpg

"Hestenese" med yngel som ruges i munnen:

11018_051103173425.jpg

J. Transcriptus:
11018_051106202244.jpg

Ferskvannskulefisk:

11018_070308231343.jpg

11018_070308231405.jpg

Oppdrettskar av killi (Fundulopanchax gardneri nigerianus)

11018_060418115549.jpg

11018_060217192323.jpg

375 l selskapskar:

11018_051229220445.jpg

11018_051119222303.jpg

Løvehode:
11018_051119222333.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskvannskulefisk:

11018_070308231343.jpg

11018_070308231405.jpg

Oppdrettskar av killi (Fundulopanchax gardneri nigerianus)

11018_060418115549.jpg

11018_060217192323.jpg

Så utrolig flotte kar du hadde! :) Drev litt med akvarier selv for noen år tilbake og savner den hobbyen hver gang jeg ser slike bilder! F. gardneri nigerianus hadde jeg en trio av - fantastisk flott art! Og så hadde jeg noen dvergkulefisker - hadde ikke trodd en fisk kunne vise så mye personlighet som disse! :D En art jeg definitivt skal ha igjen, er Apistogramma macmasteri <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flotte kar du hadde! :) Drev litt med akvarier selv for noen år tilbake og savner den hobbyen hver gang jeg ser slike bilder! F. gardneri nigerianus hadde jeg en trio av - fantastisk flott art! Og så hadde jeg noen dvergkulefisker - hadde ikke trodd en fisk kunne vise så mye personlighet som disse! :D En art jeg definitivt skal ha igjen, er Apistogramma macmasteri <3

Takk! :)

Jeg savner det også når jeg ser tilbake på bilder, men kjenner det at akkurat nå har jeg ikke tid, spesielt ikke til de litt sære akvariene hvor man stadig må sjekke hardhet og PH og eventuelt saltinnhold og slikt. Men etterhvert skal jeg ha et pent selskapskar igjen, med mye planter, fine røtter og greie, enkle og fargerike fisk :) Men det må være litt størrelse på det, så blir nok ikke før jeg har et større sted å bo. Dessuten er store akvarium mye lettere å holde vedlike, samtidig som det gir mulighet for flere typer fisk :)

Når man snakker om personlighet i fisk. Kulefisker er bare dødskule, men tanganyikaciklider var rimelig kule de også. Spesielt disse små sneglehuslekerne hadde temperament hvis noen så mye som nærmet seg sneglehusene de bodde i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...