Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin - hvor får jeg tak i?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Minigris er også et alternativ, men de er dyrere i kosten, iom at de har så elendig opptak av maten (de eter MYE i forhold til vekta de gir) men kan de beite ute om sommeren, og man kjøper grønnsaker kun på tilbud/ spør butikkene om det som kastes er det genialt. Sau og geit kommer dernest, men krever jo mer plass/mat.

Men kan ikke gris fungere litt som søppelbøtte også? Ble litt fascinert av grisehold etter å ha sett River Cottage-serien. Herlig dyr!

Av butikkmat syns jeg uten tvil lam/sau er best, både som menneske- og hundemat. Det er det eneste dyret i Norge som i hovedsak spiser naturlig kost. Du kan få noe av dette samme i økologisk kjøtt, men ikke alltid. Selv prøver jeg å kutte ut kylling (fores i hovedsak på kraftfor) og svin, men det er ikke enkelt, da dette ofte er det som er rimeligst å få tak i utenom lam/sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fortsett å svar du, Stella. Kunnskapen din blir satt pris på Jeg synes dette er interessant å lese om og om det blir presentert feilinformasjon så er det veldig viktig at det blir korrigert. Spesielt

Hahahaha! Herregud, noe så fryktelig, men nå lo jeg seriøst høyt og godt her! Det var tidenes mest kliniske spørsmål, trur jeg. *Tørke tårer*

Må ha noen til å lære meg (les Bonden - blir hans jobb det der ) å bruke den ordentlig. Nope Blir ordentlig utegårder Skal det være så skal det være. Som sagt, livskvalitet over avkom og hundem

Men kan ikke gris fungere litt som søppelbøtte også? Ble litt fascinert av grisehold etter å ha sett River Cottage-serien. Herlig dyr!

Av butikkmat syns jeg uten tvil lam/sau er best, både som menneske- og hundemat. Det er det eneste dyret i Norge som i hovedsak spiser naturlig kost. Du kan få noe av dette samme i økologisk kjøtt, men ikke alltid. Selv prøver jeg å kutte ut kylling (fores i hovedsak på kraftfor) og svin, men det er ikke enkelt, da dette ofte er det som er rimeligst å få tak i utenom lam/sau.

Jo, de funker fint som søppelbøtter, men de eter fortsatt mye i forhold til vekta. La oss si at en hund skal ha 2% av vekta si på råfôr, en gris må ha minst 15%. Så de er ulønnsomme om man skal gi kraftfôr..
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke veldig billig hundemat, men det gjør godt for samvittigheten, miljøet og gir hundene ferskt slakt jevnlig.

Selv om man i all hovedsak fôrer på ugras/løv/matrester osv blir det en del utgifter i utstyr, fôr av avlsdyra over vinteren, kraftfôr til hunnen under drektighet, laktasjon og til ungene i oppveksten. Det er nært umulig å fôre opp slaktedyr kun på grovfôr, så om man ikke dyrker korn osv selv, og klarer å gjøre det uten utgifter, så blir det utgifter til oppfôring av slaktedyra også, fordi de må ha noen form for tilleggsfôring til grovfôret.

Det er likevel utrolig tilfredstillende å fôre opp egne slaktedyr, så at det koster litt anser jeg som en nødvendig del av den produksjonen jeg har. Enn så lenge hvertfall. Etterhvert, når jeg får i gang stor kjøkkenhage og litt dyrking av vekster som gir bedre næring enn rent gras, så vil fôrutgiftene gå ned, siden jeg da kan fôre i større grad på egenprodusert fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fôr av avlsdyra over vinteren, kraftfôr til hunnen under drektighet, laktasjon og til ungene i oppveksten. Det er nært umulig å fôre opp slaktedyr kun på grovfôr, så om man ikke dyrker korn osv selv, og klarer å gjøre det uten utgifter, så blir det utgifter til oppfôring av slaktedyra også, fordi de må ha noen form for tilleggsfôring til grovfôret.

Hvorfor må de ha kraftfôr? Det er kun for at dyra skal vokse fortest mulig, med god kvalitet og variasjon på grovfôret skal det være nok.

Seriøst, om kaninavlen har forverret seg sånn siden vi hadde slaktedyr, fanger jeg heller inn noen harer altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi skaffet kaniner da jeg var liten :) Min mor ville ha matkaniner og skaffet derfor 2 hunner og 2 hanner. For å si det mildt, hun viste IKKE hva hun gikk til. Og min far hadde null planer om å slakte kaniner (min mor hadde tenkt at han skulle gjøre det), så det ble aldri noe matkaniner på oss. Dog kjæledyr til meg som liten, jeg var i fjøsen hver dag og stella og ordna med mat og slikt. Og om sommeren hadde vi stor utegård til de :) Men joda, ganske fort var FJØSET FULLT!! Vi hadde da båser (slik sauebåser) som vi hadde kaninene i, fungerte kjempefint. Men vår erfaring ble at 2 hunndyr og 2 hanndyr fort ble en hel haug kaniner :angel:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - jeg har veldig lyst å ha kaniner uansett avl, men det å kunne bruke avkom til for til hundene er et stort pluss, og i grunnen hovedårsaken til at jeg gir etter for lysten til å ha kaniner. Skal ha høns også, så i tillegg til tørrfor og V&H og elg, så tror jeg hundene mine blir fornøyde. :D

Kraftfor kommer jeg nok til å gi altså, det gir jeg også til høns, selv om hønsa fungerer som søppelbøtte (seriøst - de eter alt! ). Så syns jeg det er greit å vedlikeholdsfore på kraftfor for å være sikker på at de får det de skal ha. Grovforet produserer vi selv, og det blir selvsagt kjøpt inn ekstra gobiter til dem.

Tanken er å lage en liten grønnsakshage til våren, så jeg kan dyrke persille, gulrot, og litt annet snacks til dem. Og får sett om jeg får til. Og brennesler har vi i lange baner. Rabarbra også - kan kaniner få rabarbra? :lol:

Edit: Kjapt søk viser at rabarbra er veldig giftig - så da får de ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må de ha kraftfôr? Det er kun for at dyra skal vokse fortest mulig, med god kvalitet og variasjon på grovfôret skal det være nok.

Seriøst, om kaninavlen har forverret seg sånn siden vi hadde slaktedyr, fanger jeg heller inn noen harer altså...

Skjønner ikke hvorfor du skal overdramatisere ting her hele tiden.

Det er klart at jeg, som kaninoppdretter, kommer med motargument for å gi et litt mer korrekt bilde av hva det trengs for å holde kaniner, spesielt om man skal ha slaktekaninoppdrett. Når det sies i tråden at det koster 0 å holde slike kaniner, fordi man kan la være å gi kraftfôr og kun gi dem høy man produserer selv. Dette er svært uansvarlige råd å gi i en tråd hvor de fleste som leser ikke har veldig stor kunnskap om kaniner og dermed kan ta rådet bokstavlig. Det er like uansvarlig som å fortelle folk som ikke har minste peiling på fôring av hund at de bør råfôre hunden sin, og at det kun er å gi dem "rå kjøttbiter".

Derfor kommer jeg med motargument, fordi jeg ikke vil at folk som leser tråden skal skaffe seg kaniner og kun gi dem høy og vann, og tro at det skal gå bra. For det kan jeg nærmest garantere at det ikke gjør. Da skal høyet være ekstremt bra sammensatt, noe høy svært sjelden er for tiden pga de dårlige somrene.

Men klart, du vet jo best. Så jeg skal la være å prøve å veilede i kanintråder her på forumet igjen. Om noen lurer på noe kaninrelatert er det bare å spørre Tulip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke gris fungere litt som søppelbøtte også? Ble litt fascinert av grisehold etter å ha sett River Cottage-serien. Herlig dyr!

Av butikkmat syns jeg uten tvil lam/sau er best, både som menneske- og hundemat. Det er det eneste dyret i Norge som i hovedsak spiser naturlig kost. Du kan få noe av dette samme i økologisk kjøtt, men ikke alltid. Selv prøver jeg å kutte ut kylling (fores i hovedsak på kraftfor) og svin, men det er ikke enkelt, da dette ofte er det som er rimeligst å få tak i utenom lam/sau.

OT, men det er ikke riktig at sau er det eneste matdyret i Norge med hovedsakelig naturlig kost! Reinsdyr beiter bare i naturen (lav på vinteren, og gress, blader fra trær, sopp etc. om sommeren), og får aldri i sitt lange liv kraftfór. DET blir det rent kjøtt av! :) Kan anbefale å lese UiT sin nye artikkel om nettopp dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klart, du vet jo best. Så jeg skal la være å prøve å veilede i kanintråder her på forumet igjen. Om noen lurer på noe kaninrelatert er det bare å spørre Tulip.

Fortsett å svar du, Stella. Kunnskapen din blir satt pris på Jeg synes dette er interessant å lese om og om det blir presentert feilinformasjon så er det veldig viktig at det blir korrigert. Spesielt siden det er snakk om dyrehold og velferd.

Tulip er ikke den eneste brukeren på Hundesonen, hun representerer ikke oss alle. Men litt motgang kan du forvente å få innimellom, enten det handler om hund eller kanin, uten at du trenger å ta det personlig. Prøv heller å ta det som en utfordring og stå på! :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du skal overdramatisere ting her hele tiden.

Overdramatiserer? Jeg blir ærlig talt sjokkert om det er slik at kaniner (nå til dags) MÅ ha kraftfôr jeg, for da faller hele poenget med å avle kjøttkanin bort. Det forrykker den naturlige omegabalansen, og blir dyrt, da kan man like gjerne kjøpe kjøtt i butikken, eller hos andre som avler kjøttkanin. Dyrevelferd er et poeng ved å egenprodusere kjøtt, best og mest mulig naturlig er ett, samt PRIS er ett annet.

Jeg HAR hatt kjøttkaniner jeg, de bodde atpåtil ute året rundt og fikk aldri kraftfôr. Men de fikk meget god timotei som hovedhøy, alfalfa vi tørket selv, vier, gran og bjørk fikk de hele året, samt at de beitet fritt på natureng og lyng sommerhalvåret. De fikk grønnsaker når vi hadde til overs, men ellers levde de på det vi fant i naturen. Når vi slaktet ned de siste (fordi jeg flyttet, og mamma ikke ville ha ansvaret for de) hadde jeg fortsatt stammora (selv om hun ikke fikk kull lenger) og hun var åtte år gammel.

Å gi informasjon om hva de trenger av grønt er en helt annen sak enn å si at de ha kraftfôr, ellers er det dyremishandling. Jeg kan ikke se at du har gitt slik informasjon? I motsetning til de som forteller om råfôring av hund, de sier hva du skal kjøpe, hvor mye du skal gi og hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men det er ikke riktig at sau er det eneste matdyret i Norge med hovedsakelig naturlig kost! Reinsdyr beiter bare i naturen (lav på vinteren, og gress, blader fra trær, sopp etc. om sommeren), og får aldri i sitt lange liv kraftfór. DET blir det rent kjøtt av! :) Kan anbefale å lese UiT sin nye artikkel om nettopp dette.

Njah, det er mange som må berge reinen fra sult med både høy og kraftfôr om vinteren. Ikke alle steder i landet, og ikke hvert år, men det har blitt helt vanlig. Reintaller er for høyt til at næringen er bærekraftig på gammelt vis, da mange beiteområder er snaubeitet, og lav trenger mange tiår på å komme tilbake.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdramatiserer? Jeg blir ærlig talt sjokkert om det er slik at kaniner (nå til dags) MÅ ha kraftfôr jeg, for da faller hele poenget med å avle kjøttkanin bort. Det forrykker den naturlige omegabalansen, og blir dyrt, da kan man like gjerne kjøpe kjøtt i butikken, eller hos andre som avler kjøttkanin. Dyrevelferd er et poeng ved å egenprodusere kjøtt, best og mest mulig naturlig er ett, samt PRIS er ett annet.

Jeg HAR hatt kjøttkaniner jeg, de bodde atpåtil ute året rundt og fikk aldri kraftfôr. Men de fikk meget god timotei som hovedhøy, alfalfa vi tørket selv, vier, gran og bjørk fikk de hele året, samt at de beitet fritt på natureng og lyng sommerhalvåret. De fikk grønnsaker når vi hadde til overs, men ellers levde de på det vi fant i naturen. Når vi slaktet ned de siste (fordi jeg flyttet, og mamma ikke ville ha ansvaret for de) hadde jeg fortsatt stammora (selv om hun ikke fikk kull lenger) og hun var åtte år gammel.

Å gi informasjon om hva de trenger av grønt er en helt annen sak enn å si at de ha kraftfôr, ellers er det dyremishandling. Jeg kan ikke se at du har gitt slik informasjon? I motsetning til de som forteller om råfôring av hund, de sier hva du skal kjøpe, hvor mye du skal gi og hvorfor.

Jeg har ikke noe sted sagt at de MÅ ha kraftfôr, men jeg har kommet med motargumenter på dette utsagnet ditt tidligere i tråden:

"Omtrent null, om man ikke gir kraftfôr, og kan egenprodusere høy."

Dette var det eneste du skrev om fôring av kanin, som svar på hva det vil koste å fôre opp kanin som slaktedyr selv. Og det skal ikke mye til for å tolke det til at kaniner kan fôres på kun høy.

Om du ser hva jeg skrev tidligere i tråden så skrev jeg nettopp det at om man gir variert grovfôr og supplerer med selvdyrkede grønnsaker og andre mer næringsrike vekster kan man få til et godt kosthold på kaninene. Men det er langt fra det å gi et variert og næringsrikt kosthold (uten å gi kraftfôr) og å kun gi høy! Det kostholdet du beskriver dere hadde til deres kaniner er langt fra å produsere slaktekaniner på kun høy!

Jeg har ikke beskrevet hvordan jeg vil anbefale noen å fôre for jeg har ikke blitt spurt konkret. Jeg har kommet med generelle råd ang. hold av kaniner for avl og oppfôring av slaktekaniner, for det har jeg blitt spurt om. Om folk ønsker å selv komponere en god diett til sine slaktekaniner må man ta den aktuelle oppdretteren for seg, for alle har ulike fôrressurser de kan utnytte på gården/tomta, de har ulike høy/grovfôr som basis og de har ulike oppstallingsforhold. Men det å gjøre dette krever mye mer kunnskap om kaniner enn det gjør å "safe" ved å gi kraftfôr, så er man sikker på at de får det de skal ha. Det er som å skulle komponere råfôringsdiett selv fra råvarer kontra å gi ferdig V&H...

Kaniner er dessverre lette dyr å stelle feil, for de sier ikke ifra. Derfor reagerer jeg når jeg ser det komme råd som jeg, utfra min kunnskap om emnet, ser kan skape trøbbel for kaniner rundt om. Jeg har dessverre sett kaniner (også dvergkaniner, som trenger mindre næring enn større kaniner for å vokse og avle) som har prøvd å vokse opp på en høydiett, og det er ikke pent. Om de overlever..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er å lage en liten grønnsakshage til våren, så jeg kan dyrke persille, gulrot, og litt annet snacks til dem. Og får sett om jeg får til. Og brennesler har vi i lange baner. Rabarbra også - kan kaniner få rabarbra? :lol:

Edit: Kjapt søk viser at rabarbra er veldig giftig - så da får de ikke det.

Jeg bare elsker youtube for slikt, der finner man amatørtips til det meste :)

http://www.youtube.com/results?search_query=organic+rabbit+farming&oq=organic+rabbit+farming&gs_l=youtube.3..0.12791.16445.0.16660.22.11.0.11.11.0.137.719.9j2.11.0...0.0...1ac.1.MOwu-OZZoXg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men det er ikke riktig at sau er det eneste matdyret i Norge med hovedsakelig naturlig kost! Reinsdyr beiter bare i naturen (lav på vinteren, og gress, blader fra trær, sopp etc. om sommeren), og får aldri i sitt lange liv kraftfór. DET blir det rent kjøtt av! :) Kan anbefale å lese UiT sin nye artikkel om nettopp dette.

Sant! :) Reinsdyr er supert kjøtt.

Jeg fikk med meg artikkelen på forskning.no forrige uke, regner med det er samme forskning du sikter til: http://www.forskning.no/artikler/2012/oktober/337006 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D (øh - her skulle egentlig hermes sin youtubelink være quotet - men slik gikk det altså ikke)

Jeg har ikke som mål å drive økologisk kaninoppdrett. Og jeg kommer til å safe med kraftfor, netopp fordi det ikke er jeg som dyrker grovforet, og jeg kan ikke kontrollere at de får så og så mye av den og den typen gress, men jeg tar gjerne i mot tips til annet kaninene kan få enn det jeg kommer på selv.

Så Stella: Jeg tar veldig gjerne i mot forslag til foring av slaktekaniner! Samme med deg Tulip. Veldig positivt med innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella, forsett å lære andre bort hva kaniner trenger! Det er så veldig mange som tror at kaniner overlever på alt mulig. Det er så alt for mange kaniner som ikke har det godt på grunn av uvitenhet, dessverre. (Sikter ikke negativt til noen her!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke som mål å drive økologisk kaninoppdrett. Og jeg kommer til å safe med kraftfor, netopp fordi det ikke er jeg som dyrker grovforet, og jeg kan ikke kontrollere at de får så og så mye av den og den typen gress, men jeg tar gjerne i mot tips til annet kaninene kan få enn det jeg kommer på selv.

Ser den, men det er sikkert mye lurt du kan gi som tillegg, som kanskje vokser fritt der du bor (men jeg vet ingenting om hva kaniner trenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men det er sikkert mye lurt du kan gi som tillegg, som kanskje vokser fritt der du bor (men jeg vet ingenting om hva kaniner trenger).

Yep! skal absolutt se filmene altså - veldig glad for slike innspill :D Snakket med svigerfar i dag, og her har det vært dyrket mye rart av grønnsaker før, så skal lage meg en liten flekk til våren igjen (om snøen forsvinner før st.hans) og prøve litt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler ikke lenger om hvor jeg får tak i kaniner, men jeg skal oppdatere likevel! :D Hørte ikke noe mer fra trønderkanindamen, så da ble det ikke det heller, derimot skal jeg hente 6 Rhinsk Schecke, 2 hanner og 4 hunner på torsdag. :D Så da er vi i gang. Dette er kaniner som ikke er bra nok eksteriørmessig til å gå videre i avlsprosjektet på rasen, så jeg får dem billig mot at jeg ikke selger renrasede levende avkom. :)

Om noen lurte, så ser de slik ut:

Rhinsk%20Schecke.jpg

Så da blir det spennende - har lest litt om bruken av skinn også, så kan hende jeg prøver meg på hjemmegarving av kaninskinn etterhvert :lol: Hvis jeg gidder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvender du deg og sier du skal bruke de til slakt? :)

Ja, syns det er greit å gjøre det slik, spurte i en kaningruppe på fb, og var han som tok kontakt med meg. Har vel ikke sagt at de primært blir slaktet for hundemat, men slakt er vel slakt tenker jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns det er greit å gjøre det slik, spurte i en kaningruppe på fb, og var han som tok kontakt med meg. Har vel ikke sagt at de primært blir slaktet for hundemat, men slakt er vel slakt tenker jeg.

Ok. Ja, synes det er greit å fortelle om det ja :) Blir spennende! Bonden som skal avlive dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...