Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanin - hvor får jeg tak i?


Raksha
 Share

Recommended Posts

Flaks med en slik tråd når jeg senest for noen dager siden satt og lese om dette :P

Jeg fikk intrykk av at til kjøttproduksjon var det vel så bra med blandinger som renraset, var bl. annet noen som anbefalte å blande Fransk vedder med Californian eller Kvit land.

Dette gav visstnok kompakte dyr som vokste fort, h*n mente at det ikke var like ideelt med store raser pga de ikke ble like kompakte.

Korte kompakte dyr gir visst fyldigere kjøttstykker. Det var visst også viktig at det var hannen som var fransk vedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fortsett å svar du, Stella. Kunnskapen din blir satt pris på Jeg synes dette er interessant å lese om og om det blir presentert feilinformasjon så er det veldig viktig at det blir korrigert. Spesielt

Hahahaha! Herregud, noe så fryktelig, men nå lo jeg seriøst høyt og godt her! Det var tidenes mest kliniske spørsmål, trur jeg. *Tørke tårer*

Må ha noen til å lære meg (les Bonden - blir hans jobb det der ) å bruke den ordentlig. Nope Blir ordentlig utegårder Skal det være så skal det være. Som sagt, livskvalitet over avkom og hundem

Husk at kaniner er mye mer motstandsdyktige mot innavlsproblemer enn det f.eks hunder og katter er, da. http://kanin.org/innavl

Men jeg kom til å tenke på en ting. Så vidt jeg vet, er trønderkaninen kjent for å slite litt med fertiliteten, og får gjerne ganske små kull. Så for kjøttproduksjonen sin skyld kunne det kanskje være lurt å ha en hunn av f.eks hvit land også, for å øke kullstørrelsen og tilveksten litt?

Disse to henger vel sammen, iom at Trønderkaninen nesten har dødd ut et par ganger, og den faktisk har innavlsdepresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenke meg kjøttkaniner, men kan dessverre ikke, for da hadde jeg fått en 100% passivisert Aiko som aldri hadde gjort annet utendørs enn å sitte sitrende og vokte på kaninene og skreket hvis jeg fjerna henne derfra. En ting jeg lurer på, er hvordan slaktinga foregår. Hvordan setter en nådestøtet, liksom? Har vært med på hønseslakt, det var ikke så stas, kjente jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosteskaft? Bruker man det på samme måte som hammer da, eller er det en annen teknikk der?

Nei, man legger kaninen på bakken, legger kosteskaftet over nakken på den og stråkker på det, så rykker man opp kroppen etter bakbena. Det høres omstendig og forferdelig ut, men det er supereffektivt, og de som ikke vil ødelegge hodet gjør det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha! Herregud, noe så fryktelig, men nå lo jeg seriøst høyt og godt her! :lol: Det var tidenes mest kliniske spørsmål, trur jeg. :D *Tørke tårer*

Uff når jeg leste innlegget mitt igjen spruta jeg litt ut i latter.. :lol:

Nei, man legger kaninen på bakken, legger kosteskaftet over nakken på den og stråkker på det, så rykker man opp kroppen etter bakbena. Det høres omstendig og forferdelig ut, men det er supereffektivt, og de som ikke vil ødelegge hodet gjør det på denne måten.

Aha! Ja så lenge de dør raskt er det jo bra. Minnes selv om en stakkars fasan som ikke ville dø.. men etter ørtogførti slag i hode mot et tre så ga den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to henger vel sammen, iom at Trønderkaninen nesten har dødd ut et par ganger, og den faktisk har innavlsdepresjon?

Ja, det gjør det nok. Jeg skjønner jo hvorfor det har vært gjort i trønderkaninens tilfelle, men det viser vel også viktigheten av å krysse ut med jevne mellomrom - selv hos kaniner.

De ble gjort forsøk en stund på å blande inn liten sølv tror jeg, både for å få opp andelen sølvhår i pelsen, og for å bøte på dårlig gemytt og andre symptomer på innavlsdepresjon. Dessverre er det ikke de samme genene som styrer stikkelhårene hos trønderkanin og sølvhårene hos liten sølv, og det har visst vært et innihelvetes arbeid å få fjerna den påvirkninga igjen. Sånn fritt etter hukommelsen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen er interresert i Trønderkanin så tror jeg skolen min driver å selger unna nå. Vi hadde... en liten elev/lærer missforståelse og det ble en HAUG med unger. Både trøndere og trønder / tysk kjempechecke blandinger.

http://www.jonsberg.vgs.no/Skolesider/Joensberg-videregaaende-skole/Om-skolen/Ansatte

Ring Gøran Danielsberg så tror jeg han kan hjelpe den som vil ha kanin. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut som det går i orden med kaniner. :D Har to trønderkaniner på hold, (hunner) og to andre fra trysil. :D Så da blir det nok med kaniner her i gården. Gleder meg!

(også er det etterhvert lov til å gi et hint om noen ønsker seg kaninkjøtt til hundene)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt at du vil kun ha til egne hunder når du bare har fire avlshunner. Det er vel håpefullt å tro du skal få overskuddsdyr av det :teehe:

Hæ? Men det er jo ikke uten grunn et uttrykk som heter "å formere seg som kaniner"...dvs i hopetall. Fire kaniner blir fort 40 kaniner liksom..? (og så begynner ungene å formere seg i lik skala....)

Hvor gamle er kaniner når de er kjønnsmodne forresten? Marsvinhanner blir faktisk kjønnsmodne allerede fire uker gamle, og hunnene like etter. Jeg tipper kaniner er tidlig ute også, om en ikke like tidlig som marsvinene?

REDIGERT:

kaniner blir kjønnsmodne rundt 4 mnd alder, ca 16 uker. (link)Det kan altså bli unger av ungene i et kull flere ganger i løpet av et år...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Men det er jo ikke uten grunn et uttrykk som heter "å formere seg som kaniner"...dvs i hopetall. Fire kaniner blir fort 40 kaniner liksom..?

Men med tre(fire?) hunder så går det jo fort unna da. Med mindre Rak utvider produksjonen med flere avlsdyr etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Men det er jo ikke uten grunn et uttrykk som heter "å formere seg som kaniner"...dvs i hopetall. Fire kaniner blir fort 40 kaniner liksom..? (og så begynner ungene å formere seg i lik skala....)

Ungene skal jo slaktes til mat, når de er (la oss si) rundt 2 kilo. Det betyr at en kanin er mat til hennes hunder i en dag. Hver kanin bør ikke få mer enn to kull pr sommer om de skal holdes i avl, samt at det skal bli rimeligst mulig (null kraftfôr og kun egenprodusert grovfôr). Om man bare skal avle heidundranes vilt helt uten tanke for dyrevelferd, ja da vil hun kanskje få et lite overskudd inntil hunnene dør av rovavl.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de skal slaktes, men det behøver ikke skje før de har videreført produksjonen med minst et kull hver...? Så man har litt å ta av altså.

4 kanin-hunner, hver får et kull på 5 unger.

4 x 5 unger = 20

Ungene (20) vokser opp til ungkaniner og får et kull hver når de er noen mnd gamle. Eller, la oss si halvparten er hunner, dvs 10 stk. 10 x 5 unger = 50 kaniner. Oops!

50 kaniner kan, om en hann eller to går sammen med dem, fort bli ganske mange. La oss si halvparten av de femti er hunner, altså har man 25 hunner som kan få kull. 25 hunner som er seks mnd gamle, får hver et kull med la oss si 4 eller 5 unger. Si 4 da, for å ikke overdrive. 25 x 4 = 100.

Det jeg ville frem til med dette, er at det ikke ser ut til å være knapt med mat om man starter med 4 hunnkaniner. Som du tulip skrev, at det knapt var nok til egne hunder. Det er det jo ikke, hvis man lar noen av avkommene (ikke alle) reprodusere seg iallefall en gang før slakt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ikke fore KUN på kanin, og snufsern vet jeg ikke om jeg får til å spise kanin heller. Men ja, tanken er tre hunner og en eller to hanner, og så beholde en og annen hun så jeg heletiden har noen til å videreføre. Så skal nok alltids klare å ha noe til overs, spesielt siden jeg har mye elg å fore hundene på også. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de regnestykkene der MiO, så må Rak jammen meg sette i gang med burbygging kjapt! La oss si en 30 bur til hunner med unger, en haug med bur og binger til ungdyrene frem til slakteklar alder(hannene må jo tas vare på frem til slakteklar alder de også), avlshanner etc. Ja, klart det er mulig å produsere mange kaniner, men det krever jo litt arbeid, utstyr og plass hvis man skal drive stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* Har vært kaniner i "fri utfoldelse" her før, da ble det arrangert kaninjakt til slutt. ikke på denne gården men en nabogård. :lol: Så tror nok det skal begrenses litt mer ja. To kull pr hunne pr sommer er fint, kan eventuelt ha noen inne i oppvarmet rom så de kan få et kull om vintern også. Men får 3 hunnder opp til ti kaniner hver og har 2 til 3 kull i året, så har jeg "noen" unger å ta av. :)

Men jeg lurer litt på slaktemetoden da. Bonden har 22kaliber gevær(?), som han mener skal være fint, men syns vel helst han skulle hatt boltepistol eller i det minste pistol med 22 kaliber i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nok bygges nok bur til å ha ungene i, adskilt etter kjønn, der de kan bo til de er gamle nok/fete nok til å slaktes. Har man tre hunner som gir kull blir det 15 unger tilsammen ca. - og det betyr jo noen bur - avhengig av størrelse. Leste nettopp på en kanin-nettside at hannene må adskilles siden de slåss, og man kan ha bare en hanne pr bur og de må holdes alene.

Noe sier meg at hannene ofte slaktes først eller så fort som råd er :P

Så selv om hun starter med bare 3-4 kaniner, så kan Rak ha kjøtt i massevis til overs å selge etterhvert om hun vil og om hun bygger nok bur, det var bare det jeg ville frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, husk nå at hunnene bør være rundt 8 mndr før man avler på de. Det betyr mye mat, mye plass og mye tid. Skal det da selges kjøtt, blir det dyrt for den som skal kjøpe, om Rak ikke skal drive med underskudd.

Skal man ha storproduksjon, så kan man starte med en hann og en hunn, uten problem, men for hobbyproduksjon (til eget bruk), vil jeg si at det ikke blir noe mersalg på fire hunner. Selv om man ikke fôrer på kanin daglig, og det blir 10 unger i hvert kull (veldig lite sannsynlig, normalen ligger vel på rundt 6), blir det kun 80 unger til slakt, hver ca 2 kg = 160kg pr år. Det går fort på to hunder selv om Snufser ikke vil ha (noe jeg tror hun faktisk vil, iom at hun har avlivet kanin selv).

Ang avliving, så blir det veldig tungvindt med rifle, bedre med boltepistol. Skal du bruke skudd, må du rense vekk hvert eneste fragment fra hjernen før du gir det til hunden, ev ikke gi hodet, og da tape mye ben og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, husk nå at hunnene bør være rundt 8 mndr før man avler på de. Det betyr mye mat, mye plass og mye tid. Skal det da selges kjøtt, blir det dyrt for den som skal kjøpe, om Rak ikke skal drive med underskudd.

Skal man ha storproduksjon, så kan man starte med en hann og en hunn, uten problem, men for hobbyproduksjon (til eget bruk), vil jeg si at det ikke blir noe mersalg på fire hunner. Selv om man ikke fôrer på kanin daglig, og det blir 10 unger i hvert kull (veldig lite sannsynlig, normalen ligger vel på rundt 6), blir det kun 80 unger til slakt, hver ca 2 kg = 160kg pr år. Det går fort på to hunder selv om Snufser ikke vil ha (noe jeg tror hun faktisk vil, iom at hun har avlivet kanin selv).

Ang avliving, så blir det veldig tungvindt med rifle, bedre med boltepistol. Skal du bruke skudd, må du rense vekk hvert eneste fragment fra hjernen før du gir det til hunden, ev ikke gi hodet, og da tape mye ben og fett.

Storproduksjon blir det ikke, men skal vel alltid ha en skrott tilgjengelig om noen vil ha. :)

Hmm, boltepistol ja, så en på bole, men sto ikke noe om størrelsen på selve patronen der, regner med boltepostolpatron beregent på ku blir litt i overkant på kanin?

Sitter å leser meg opp på hold og foring og sånt. Gleder meg. :D Avlsdyrene skal være kosedyr først og frems, og avlsdyr som nr to. Viktigste er at de har det bra! Samme med ungene, de skal ha det bra mens de lever. :)

(skal jo ha høns igjen etterhvert også, og kylling spiser snusern! ) Fikk lurt basenjien elg i går, men Snusern lot seg ikke lure. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...