Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker du bilbelte til hund?


Hermes
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte denne til min i gamlebilen ettersom i noen tilfeller gikk det ikke ann å ha med bur i bagasjen. Det ble brukt ytterst sjelden pg har blitt brukt en gang i en annen bil bare! Men den er godkjent som bilbelte etter standaren (noe de fleste ikke gidder å ta seg bryet med ettersom det ikke er noe krav på bikkjebelter) og har dobbelt feste på hver sin side! Jeg kunne aldri hatt sånn med en stropp på, da kan hunden bevege seg, ligge på siden, reise seg opp og styre rundt! På denne MÅ hunden ligge eller sitte på rompa med hodet framover for jeg strammer stroppene helt! Ikke noen sjangs for at han skal få bevege seg her for da fungere faktisk ikke beltene! Og derfor brukes den også minst mulig, for det er nok ikke så behagelig og sitte sånn over lang stund!

Dessverre har vi også fått testet den i nye bilen ved en bråstopp! Fra 70 til 0 kun ved bremsing, vi traff ingenting og unngikk såvidt en ulykke! Noe forfjamsa var han nok etterpå, men satt der han var i starten og så mer skremt ut enn i smerte. Var hos dyrlegen to dager etterpå siden vi alikevel skulle på sjekk og han var forundret over at hunden ikke hadde fått noen skader ettersom jeg ba han sjekke over han pga bråstoppen!

http://www.more4port...rheitsgurt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo forskjellige slike seler, AnnChristin sin hørtes faktisk overraskende bra ut.

Jeg foretrekker bur selv, men noen ganger er det vanskelig å finne gode løsninger. Men tror faktisk noe av det beste er å ha den mellom beina i passasjersetet foran, da har hunden minimalt med plass å fly på. Skulle den derimot bli skremt og aggressiv kan menneske ligge tynt an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I dashbordet!? Hvor i dashbordet tenker du på da? Hanskerommet?

Haha, makan til kverrulering da. :o Jeg mente selvfølgelig PÅ dashbordet, :) gjerne i sammenheng med som også er tidvis på fanget og smisker med matmor når de ikke spretter rundt tidvis på dashbordet klint oppi frontruta også ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo forskjellige slike seler, AnnChristin sin hørtes faktisk overraskende bra ut.

Og derfor er det veldig dumt at slike kun selges i tyskland og er dønn umulig å få tak i omtrent! Noen vil alltid bruke sele fordi de ikke vet bedre, og da burde det i det minste være noe som sikrer bikkja! Et tynt bånd med krok er mindre sikkert ennå tre setebeltet gjennom ryggen på en sele!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men den er godkjent som bilbelte etter standaren (noe de fleste ikke gidder å ta seg bryet med ettersom det ikke er noe krav på bikkjebelter) og har dobbelt feste på hver sin side!

Hvem standard?

Hva gjør dette beltet bedre enn de i testen? ( om det ikke er med i testen. ) :o

Wolko tested four of the strongest dog harnesses on the market using the same federal motor vehicle safety standards used to test child car seats. A 55 pound weighted test dog was used in a simulated 30-mile-per hour collision. Every single one of the harnesses failed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over hvor lite fokus som lå på menneskets sikkerhet jeg da. Den største grunnen til å sikre hunder i bilen er jo faktisk for vår egen sikkerhet.

For at et sikkerhetsbelte skal ha noe effekt for hundens del, så må det være stramt, og ingen jeg har sett hittil er det. Det gjelder på mennesker også, for å få best effekt anbefales man å stramme beltet godt over bekkenet, og åpne store jakker. Her slurver mange! De få centimetrene beltet ligger utenpå jakka skaper mange millisekunders forsinkelse for beltet i å sikre oss, tenk på alle de centimetrene slingring et hundebelte har! Det finnes ingen opptimal sikring av hunder pdd for hundens del, i en kollisjon vil de komme værst ut av det uansett om de sitter løst, i belte eller bur.

Det finnes jo forskjellige slike seler, AnnChristin sin hørtes faktisk overraskende bra ut.

Jeg foretrekker bur selv, men noen ganger er det vanskelig å finne gode løsninger. Men tror faktisk noe av det beste er å ha den mellom beina i passasjersetet foran, da har hunden minimalt med plass å fly på. Skulle den derimot bli skremt og aggressiv kan menneske ligge tynt an.

Det forutsetter at du frontkolliderer. Litt skjev kræsj, rundvelt osv så er det overraskende hvordan og hvor langt objekter "flyr".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, makan til kverrulering da. :o Jeg mente selvfølgelig PÅ dashbordet, :) gjerne i sammenheng med som også er tidvis på fanget og smisker med matmor når de ikke spretter rundt tidvis på dashbordet klint oppi frontruta også ja.

Var ikke ment som kverulering, har bare aaldri sett noen ha hunde PÅ dashbordet, men jeg kan ikke si at det overrasker meg nei...

Det forutsetter at du frontkolliderer. Litt skjev kræsj, rundvelt osv så er det overraskende hvordan og hvor langt objekter "flyr".

Tja, nå har jeg en liten bil jeg da, og hvis f.eks. en hund ala Chico ligger i en ball innerst under dashbordet/hanskerommet og man flytter passasjersetet helt frem (med en person i selvfølgelig) så er det mye som skal til før han ramler ut av den "hulen". Men dette er jo noe som forutsetter at hunden blir liggende der da, og ikke prøver å reise seg, gå opp på fanget osv. Det er heller ikke en ideell plassering, men ihvertfall ørlite granne bedre enn å ha hunden på fanget, eller gud forby ha den løs i baksete.

EDIT: Formulerte teksten litt bedre.

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem standard?

Hva gjør dette beltet bedre enn de i testen? ( om det ikke er med i testen. ) :o

Wolko tested four of the strongest dog harnesses on the market using the same federal motor vehicle safety standards used to test child car seats. A 55 pound weighted test dog was used in a simulated 30-mile-per hour collision. Every single one of the harnesses failed.

Etter ECE standarden om jeg ikke husker helt feil! Altså selve beltebiten da, det er ikke bare et vanlig nylon bånd eller lignende, det er det samme stoffet som setebeltene vi også har, og de samme festene mellom sele og feste som bilen selv bruker! I tillegg er de festet i bilen med både sånn krok man må skru på, og en slik man klemmer fast rundt setebeltet i bilen (som skal festes på en spesiell måte og de kan da ikke flytte på seg!

Nå skal jeg ikke si at dette beltet er så fantastisk altså, bur er alltid best, men i forhold til disse dårlig og enkle man får i dyrebutikken til 200 kr, følte jeg at de 800 jeg betalte for dette er verdt det! Det er to punkts fest (de i testen er gjerne en punkts feste), altså hunden kan ikke snu seg, den kan ikke bevege seg, den kan kun ligge og stå med hodet vent framover! Selve selen er av setebelte "stoff", det er dobbeltsydd på kantene og rundsydd + dobbeltsydd i festene. Lukkingen er av metal med god beskyttelse rundt, og en "klips" man må feste på som er umulig å få av! Feste mellom sele og remsene er typen "setebelte" lukking, altså metallklips ned i en slik greie (ja, jeg er så forbanna flink på slike ord innimellom, men håper du skjønner)! De viser det på videoen ;)

Grunnen til at den ikke er med i testen er som de sier, tested four of the strongest dog harnesses on the market, den finnes nemlig ikke i USA, eller hvilket land de er i, den finnes KUN i Tyskland og jeg gikk gjennom et lite helvette for å få tak i den (tigging til 10-15 personer på tysk ebay om å sende til Norge)! Eneste muligheten for å få tak i er rett og slett å dra til tyskland!

Ifølge tester skal den helt fint tåle en 23 kg's hund når man kræsjer i 72 km/t! Terho veier nå fint bare 16, men han greide seg helt fint ved en bråstopp i 70 km/t! Og veterinæren var overrasket over at han ikke var skadet (litt øm og hoven der selen tok han imot såklart), for han hadde sett ganske fæle ulykker mtp på sele i bil!

Hvis du ser på bildet her ser du både at selen og festene er i en smule bedre kvalitet enn det rælet man får i dyrebutikken! Og for min del er det en helt godkjent nødløsning!

bee216578d.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirret av den saken her. Hovedgrunnen til at jeg sikrer hunden min i bil er ikke for hundens del, men for at vi menneskene ikke skal bli skadet av hunden i en kræsj. Gjør det meg til en forferdelig person? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirret av den saken her. Hovedgrunnen til at jeg sikrer hunden min i bil er ikke for hundens del, men for at vi menneskene ikke skal bli skadet av hunden i en kræsj. Gjør det meg til en forferdelig person? :lol:

Nei :)

Baree halvliter med brus, blir en stor prosjektil i en kræsj. Da kan vi bare tenkte oss hvordan det blir med en hund på 5-25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største grunne til at jeg sikrer hunden i bilen er for hundens del, det må jeg bare innrømme. Selvsagt er det for personene i bilen sin skyld og altså, men det er jo klart at jeg ønsker at hunden min skal ha best mulig sjanse til å overleve i tilfelle et kræsj.

Jeg har trodd bilsele var det beste for hundens del jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ment som kverulering, har bare aaldri sett noen ha hunde PÅ dashbordet, men jeg kan ikke si at det overrasker meg nei...

Tja, nå har jeg en liten bil jeg da, og hvis f.eks. en hund ala Chico ligger i en ball innerst under dashbordet/hanskerommet og man flytter passasjersetet helt frem (med en person i selvfølgelig) så er det mye som skal til før han ramler ut av den "hulen". Men dette er jo noe som forutsetter at hunden blir liggende der da, og ikke prøver å reise seg, gå opp på fanget osv. Det er heller ikke en ideell plassering, men ihvertfall ørlite granne bedre enn å ha hunden på fanget, eller gud forby ha den løs i baksete.

EDIT: Formulerte teksten litt bedre.

Jeg er enig i at brønnen er bedre enn baksetet. Men det endrer ikke det faktum at man snakker om store krefter (worst case sceario), hunden kan faktisk flytte setet i en kollisjon. Mange bruker setene for å sikre baggasje i baksetene, det har egentlig ingen effekt. Baggasjen vil bare mose setet fremover, og mose sjåffør/passager inn i ratt/dæshbord. Men nok OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirret av den saken her. Hovedgrunnen til at jeg sikrer hunden min i bil er ikke for hundens del, men for at vi menneskene ikke skal bli skadet av hunden i en kræsj. Gjør det meg til en forferdelig person? :lol:

Jeg er vel mer sånn "Ja takk begge deler" når det gjelder sikring av hund i bil.

Synes det er greit at både hundene og bilens passasjerer er sikret godt i bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel mer sånn "Ja takk begge deler" når det gjelder sikring av hund i bil.

Synes det er greit at både hundene og bilens passasjerer er sikret godt i bilen...

Selvfølgelig. Mente det ikke sånn at det er samma for meg hvor bra det er for hunden altså, vil jo absolutt at han også skal være godt sikret for sin egen del. Men i første rekke er det menneskeske jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...