Gå til innhold
Hundesonen.no

Firerbanden Blitz, Oscar, Happy og Cyan


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 820
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går kom det jammen en whippet til i flokken ^^ Pearl's Legacy's Nomi Sunrider, til daglig Happy Hun og broren Sonic(Pearl's Legacy's Luke Skywalker) reiste sammen og skal begge bli vestlendinge

I går var vi ute og lekte oss og trente med ikke mindre enn tre maller! Vi var ute i mange timer, fikk lekt, trent lydighet og byttelånt litt hunder  Her kommer det et skikkelig bilderas   Løpeti

I går ble Blitz 9 uker gammel og har vært her en uke Hun er en snill valp, sover mye, går for det meste på do ute og virker veldig trygg. Hun elsker mennesker, litt tilbakeholden til andre hunder, me

Posted Images

4 timer siden, Lerkefuglen skrev:

Bordercollien de leker med her heter ikke tilfeldigvis Atlas? ?

Usikker, husker ikke hva den het :P 

Sitat

Altså hunden er uregistrert, eller? Fint bygget, ihvertfall, etter min smak.

@simira: Nei, han er registrert i NKK, men tror ikke oppdretter har registrert noe kennelnavn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er en stund siden sist oppdatering, men det er nok fordi jeg ikke har så mye å fortelle. Vi gjør lite spennende om dagene egentlig. Jeg har mista det meste som heter treningsmotivasjon, så det blir det ikke så mye av. Det lille jeg greier å hente fram brukes til leksene på instruktørutdannelsen jeg tar. Det viser seg at Happy er rimelig smart og tar ting rimelig kjapt, selv om hun er fluehjerne og har konsentrasjonsevne til et ekorn :P Det foregår sånn noenlunde som dette:
- *holder kontakt*
- Oooooh, et løvblad! *kaster seg ut i båndet og prøver å fange, snurrer noen ganger rundt seg selv før hun snur seg*
- *holder kontakt igjen*
- "En HUND! Vi må leeekeee!!! Hæ? Hva var det nå vi drev med igjen mor?" :icon_confused::D
- "Mamman? SÅÅÅ du det?? Den logra med halen for tenk. Vi må være bestevenner!"
- "Se! Det er et MENNESKE der! Vi må hilse på det mennesket, for det har sikkert mat."

Hun passer generelt veldig godt det navnet hun har fått. Makan til opportunistisk og bekymringsfri hund :P 

Blitz har blitt voksen med stor V og synes livet er best på sofaen eller å tusle en tur og kjenne på godluktene i finværet(noe det er svært lite av her på denne tiden, surt, vått og kaldt). Jeg har bestilt time til fysioterapeut/massasje for begge hundene så hun kan gå igjennom dem og se om alt er greit. Er litt i tvil om Blitz kanskje kan ha noen vondter. 

Ellers har jeg greid å gi begge hundene sprutdiarè, med påfølgende veterinærtime til nesten 2000,- til Blitz :blink: Skulle feite de opp litt, for de begynte å bli så tynne ettersom jeg slurva litt på V&Hen og det ble mest tørrfôr, som de ikke greier å holde vekta på. Så jeg handla inn frysetørka vom og gav en liten håndfull i maten deres morgen og kveld, det gikk bra i 1,5 dag. Det var visst alt for mye :shocked:. Først ble magen til Happy i ulage, noe som ble fikset igjen på under et døgn med litt cottage cheese og kun V&H. Blitz var ikke like heldig. Hun hadde vanndiarè i tre dager og når det kom mer blod enn avføringsvann ut bak så tok jeg henne til veterinæren. Da hadde jeg også vært ute med henne minst annehver time dag og natt i 3 dager og både jeg, mannen og bikkja var slitne.

Jeg var kjemperedd for at hun skulle bli dehydrert, så ga masse vann. Når veterinær tok urinprøve sa hun at bikkja hvert fall ikke var dehydrert. Hun var faktisk så hydrert at hun hadde misstenkt om noe var galt om hun ikke visste forhistorien :P Vi ble sendt hjem med Canikurtabletter, skånefôr, Idoform og sånn hydreringspose til å blande i vann(som hjelper opptak av vann fra tarmen). Da jeg skulle hente idoformen ut på apoteket på vei hjem, så bæsja Blitz i forsetet i bilen til svigermor. I stoffsetet. Det hadde eksplodert over hele døra. Uten noe å tørke med måtte jeg sitte i den lukta de 20 min det tok å kjøre hjem og mumlende fortelle "mor" at...ehm....Blitz bæsja i bilen din *sprutrød i ansiktet* Jeg vaska med eddikvann og tror jeg fikk det meste. "mor" mente det lukta oppkast i bilen dagen etter...vet ikke hva som er verst jeg? Håper hun ikke enda kjører i bil som lykter oppkast :innocent:

Etter ytterlig noen dager ble Blitz endelig god i magen igjen, etter nesten en uke med diarè. Hvor hun så klart gikk enda mer ned i vekt. Så mye for det liksom. Endte med at stefar min kjøpte resten av den frysetørka vommen, for det ville jeg ikke prøve mer :lol:

Til sist kan jeg jo nevne at jeg og jentene har flyttet inn til min kjæreste og jentene har nå fått en bonusbror, Oscar. Dansk-svensk gårdshund :) 

I01A1996-2C

 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sprettballen skrev:

Det er en stund siden sist oppdatering, men det er nok fordi jeg ikke har så mye å fortelle. Vi gjør lite spennende om dagene egentlig. Jeg har mista det meste som heter treningsmotivasjon, så det blir det ikke så mye av. Det lille jeg greier å hente fram brukes til leksene på instruktørutdannelsen jeg tar. Det viser seg at Happy er rimelig smart og tar ting rimelig kjapt, selv om hun er fluehjerne og har konsentrasjonsevne til et ekorn :P Det foregår sånn noenlunde som dette:
- *holder kontakt*
- Oooooh, et løvblad! *kaster seg ut i båndet og prøver å fange, snurrer noen ganger rundt seg selv før hun snur seg*
- *holder kontakt igjen*
- "En HUND! Vi må leeekeee!!! Hæ? Hva var det nå vi drev med igjen mor?" :icon_confused::D
- "Mamman? SÅÅÅ du det?? Den logra med halen for tenk. Vi må være bestevenner!"
- "Se! Det er et MENNESKE der! Vi må hilse på det mennesket, for det har sikkert mat."

Hun passer generelt veldig godt det navnet hun har fått. Makan til opportunistisk og bekymringsfri hund :P 

Blitz har blitt voksen med stor V og synes livet er best på sofaen eller å tusle en tur og kjenne på godluktene i finværet(noe det er svært lite av her på denne tiden, surt, vått og kaldt). Jeg har bestilt time til fysioterapeut/massasje for begge hundene så hun kan gå igjennom dem og se om alt er greit. Er litt i tvil om Blitz kanskje kan ha noen vondter. 

Ellers har jeg greid å gi begge hundene sprutdiarè, med påfølgende veterinærtime til nesten 2000,- til Blitz :blink: Skulle feite de opp litt, for de begynte å bli så tynne ettersom jeg slurva litt på V&Hen og det ble mest tørrfôr, som de ikke greier å holde vekta på. Så jeg handla inn frysetørka vom og gav en liten håndfull i maten deres morgen og kveld, det gikk bra i 1,5 dag. Det var visst alt for mye :shocked:. Først ble magen til Happy i ulage, noe som ble fikset igjen på under et døgn med litt cottage cheese og kun V&H. Blitz var ikke like heldig. Hun hadde vanndiarè i tre dager og når det kom mer blod enn avføringsvann ut bak så tok jeg henne til veterinæren. Da hadde jeg også vært ute med henne minst annehver time dag og natt i 3 dager og både jeg, mannen og bikkja var slitne.

Jeg var kjemperedd for at hun skulle bli dehydrert, så ga masse vann. Når veterinær tok urinprøve sa hun at bikkja hvert fall ikke var dehydrert. Hun var faktisk så hydrert at hun hadde misstenkt om noe var galt om hun ikke visste forhistorien :P Vi ble sendt hjem med Canikurtabletter, skånefôr, Idoform og sånn hydreringspose til å blande i vann(som hjelper opptak av vann fra tarmen). Da jeg skulle hente idoformen ut på apoteket på vei hjem, så bæsja Blitz i forsetet i bilen til svigermor. I stoffsetet. Det hadde eksplodert over hele døra. Uten noe å tørke med måtte jeg sitte i den lukta de 20 min det tok å kjøre hjem og mumlende fortelle "mor" at...ehm...Blitz bæsja i bilen din *sprutrød i ansiktet* Jeg vaska med eddikvann og tror jeg fikk det meste. "mor" mente det lukta oppkast i bilen dagen etter...vet ikke hva som er verst jeg? Håper hun ikke enda kjører i bil som lykter oppkast :innocent:

Etter ytterlig noen dager ble Blitz endelig god i magen igjen, etter nesten en uke med diarè. Hvor hun så klart gikk enda mer ned i vekt. Så mye for det liksom. Endte med at stefar min kjøpte resten av den frysetørka vommen, for det ville jeg ikke prøve mer :lol:

Til sist kan jeg jo nevne at jeg og jentene har flyttet inn til min kjæreste og jentene har nå fått en bonusbror, Oscar. Dansk-svensk gårdshund :) 

I01A1996-2C

 

Åååh unnskyld at jeg ler, stakkars deg og hundene !! Sprutdiaré i svigermors bil... Uffameg!! Men så hysterisk komisk... Ble hun sur eller tok hun det pent? Jeg hadde villet forsvinne ned i et hull i bakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Orca skrev:

Åååh unnskyld at jeg ler, stakkars deg og hundene !! Sprutdiaré i svigermors bil... Uffameg!! Men så hysterisk komisk... Ble hun sur eller tok hun det pent? Jeg hadde villet forsvinne ned i et hull i bakken!

Det går helt fint å le, nå som det er over så ler jeg også. For snakk om å ha uflaks :lol: Svigermor tok det faktisk veldig pent. Hun visste jo at Blitz var dårlig. Rett imponert over hvor fint hun tok det faktisk, da hun i utgangspunktet ikke er noe hundemenneske :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sprettballen skrev:

Det går helt fint å le, nå som det er over så ler jeg også. For snakk om å ha uflaks :lol: Svigermor tok det faktisk veldig pent. Hun visste jo at Blitz var dårlig. Rett imponert over hvor fint hun tok det faktisk, da hun i utgangspunktet ikke er noe hundemenneske :shocked:

Haha så bra, det må være en bra person! :)

Når jeg tenker meg om har jeg jo faktisk vært i lignende situasjon selv! 
Første gang jeg var hjemme på besøk hos foreldrene til eksen hadde jeg med Dixie. Alt gikk fint. Vi var nede i kjelleren og så på noe greier, helt til jeg innså at Dixie ikke var med oss. Fra tidligere erfaring vet jeg at når Dixie som er såå klengete, plutselig går til et annet rom, er det fare på ferde... Jeg lot som jeg skulle på do og gikk opp i øverste etasje (det var do i kjelleren og ...), hvor jeg til min store skrekk så at Dixie hadde gått inn på foreldrene sitt soverom og hatt rennebæsj.... I panikk løp jeg inn på badet, tørket opp i en fei, og lot som ingenting og gikk ned igjen, helt skjelven... Heldigvis skulle vi dra like etter. Men jeg klarte ikke slutte tenke på at det luktet jo, og at jeg ikke fikk vasket over med såpe, bare vann. Så jeg fortalte kjæresten, som fortalte foreldrene sine at de burde vaske litt på gulvet, fordi Dixie hadde vært dårlig i magen :P og at jeg hadde fått så panikk at jeg ikke turde si det :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

For første gang på 2 år har snøen glimtet med sitt nærvær! Wohoo! Da er det bare ut å nyte den før den regner bort igjen :P En hvit jul er nok alt for mye å håpe på. Happy har vært en spinn kokos de siste dagene med snø og frost. Tørr ikke lufte henne i halsbånd lenger, for hun spinner rundt som en duracellkanin *ler*. Enda mer enn hun gjør til vanlig. Hun er tydelig veldig begeistret for snøen, selv om den er kald. Hun merker ikke noe til det på tur, for da holder hun seg varm ved å løpe. Blitz på sin side, som har senket sitt aktivitetsnivå betraktelig synes det er noe kaldt nå. Det var likevel litt fart på beina på turen i dag :) Hun ble mer seg selv igjen etter en runde med galastop. Hun får innbilt svangerskap etter løpetid og blir veldig "deprimert", vil ingenting som har vart i 2-3 mnd. etter løpetid, det gadd jeg ikke denne gangen, så da ble det galastop. Hun freste rundt sammen med Happy og Oscar, de er kjekke å løpe med synes hun, men hun har blitt for voksen til brytekamper, det gidder hun ikke.

I01A2085

 

I01A2112

 

I01A2150

 

I01A2167

 

I01A2170

 

I01A2176

 

Når Blitz synes at ungfisenes lek blir for voldsom, hiver hun seg over Happy og nislikker henne i ørene :P Effektivt, i det minste. 

I01A2185

 

I01A2224

 

I01A2228

 

I01A2254

 

I01A2275

 

I01A2290

 

I01A2298

 

I01A2302

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å nyte snøen mens vi enda har den, så i går dro jeg, Oscar og Happy på tur med en gjeng fra hundeskolen jeg går instruktørutdanning hos. Det var bra vi gjorde, for i dag er det mildvær og regn i lufta, og snøen har allerede minket kraftig. Blitz synes ikke slike turer er så gøy, det blir for mye lek og herjing for hennes del, så hun fikk være hjemme med mannen, som er blitt forkjølet. 

På turen var det en labradorhannhund på 7 år, mellompuddel på ca 2 år, portisvalp på 4-5 måneder og en mellom schnauzer på rundt 2 år :) Med så mye unghunder, i tillegg til mine, ble det mye herjing og lek :) Oscar og Happy er som erteris, så de leker mest med hverandre, men de andre fikk være med innimellom :lol:

Her kommer masse bilder!

I01A2356

 

I01A2369

 

I01A2387

 

I01A2394

 

I01A2442

 

I01A2445

 

I01A2459

 

I01A2464

 

I01A2485

 

I01A2500

 

I01A2514

 

I01A2525

 

I01A2531

 

I01A2543

 

I01A2548

 

I01A2553

 

I01A2556

 

I01A2565

 

I01A2578

 

Happy får beskjed av den ny-voksne Di om at hun bare kan DRITE i å bite henne i nakken :lol:. Happy blir like sjokkert som alltid :icon_confused:

I01A2593

 

I01A2594

 

I01A2611

 

I01A2613

 

I01A2614

 

I01A2644

 

I01A2683

 

I01A2701

 

I01A2720

 

Leah elsker å rulle rundt i snøen, og ble offer for den kramme snøen som satte seg godt i pelsen og rundt hode. Hun måtte bli børstet av litt, for til slutt så hun ingenting :lol: Kjenner jeg er ganske glad for å ha hunder som ikke har det problemet!

I01A2729

 

I01A2734

 

I01A2754

 

Ingenting er som å tygge litt ekstra på bonusbror. Han er vel en av de få som aksepterer at hun henger i nakkeskinnet på han :D Han har også lært henne skitne leketriks, som å bite etter beina på motstanderen :P 

I01A2765

 

I01A2767

 

I01A2776

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder!

Så fin Di var i den klippen! Puddelklipp uten dult, akkurat sånn jeg synes er fint! Føler småpudler får litt mindre dvergpreg når de får ha bittelitt bart. Portisen derimot kunne godt fått seg en snuteklipp :P Hehe søt uansett da! Fin i brun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Orca skrev:

Nydelige bilder!

Så fin Di var i den klippen! Puddelklipp uten dult, akkurat sånn jeg synes er fint! Føler småpudler får litt mindre dvergpreg når de får ha bittelitt bart. Portisen derimot kunne godt fått seg en snuteklipp :P Hehe søt uansett da! Fin i brun!

Takk :) Di hadde nettopp fått seg en klipp. Personlig foretrekker jeg kortklippet snute da, men xD Leah kunne trengt seg en klipp ja xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gratulerer så masse med 1-årsdagen Happy! Lille lykkepillen som ankom flokken med en velutviklet rakett i rumpa. Ingen skal påstå at det er kjedelig i hjemmet med en Happy i hus. Full av oppfinnsomhet og fantestreker. En trygg og flott unghund har hun blitt, som leker seg gjennom livet og gjør akkurat det som faller henne inn :) Håper på mange gode og spennende år til med denne frøkna :D

25660224_10215263522883889_2958207873934

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hjemme i bygda fikk seg storpuddel i sommer, og nå er den blitt 7 mnd. Hun har i følge venninna mi blitt så voldsom og "frekk" at ingen andre hunder i bygda vil leke med henne :P Så jeg tenkte at Happy nok var en god match. Hun liker det litt voldsomt og hun er den første som starter og siste til å gi seg. Det var full match fra første stund. Happy ble rent overrasket over at det var noen andre som også dreit i hilsemanerer og gikk rett i lek xD I tillegg var hun i ekstase over at noen gadd å jage henne i mer enn 10 meter før de gav opp. Selv om Ninja hang godt etter og peip i frustrasjon, så ga hun aldri opp 1f602.png Blitz fikk slippe å være med, for det er lite som er så irriterende som en stor og leken unghund synes hun:P 

Vi var med hjem til venninna mi etterpå, der Ninja veldig gjerne ville fortsette den kjekke leken de hadde sammen på tur. Det var imidlertid ikke Happy så interessert i, og det var da det slo meg at den lille terrorvalpen min faktisk begynner så smått å bli litt voksen. Det er først når du er sammen med en vilter unghundidiot at du innser at din egen har roet seg et par hakk :lol: Hun er nemlig fortsatt den viltreste i vår flokk, med god margin.

I01A2797

 

I01A2807

 

I01A2808

 

I01A2816

 

I01A2818

 

I01A2840

 

I01A2843

 

I01A2847

 

I01A2853

 

I01A2866

 

I01A2879

 

 
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag har vi vært på en kjekk og actionfylt strandtur med en god gjeng unge hunder :) Det er så kjekt at de kan få leke med en stor hund som ikke løper de ned og som plent må leke brytekamp. For det setter ikke disse spesielt stor pris på når den store er tre ganger så stor :P 

I01A5294

 

I01A5295

 

I01A5314

 

I01A5321

 

I01A5336

 

I01A5356

 

I01A5399

 

En liten bildeserie: Oscar tryna og Happy tryna i Oscar igjen :P

I01A5406

 

I01A5407

 

I01A5408

 

I01A5409

:blink::D:lol::rolleyes:

I01A5414

 

I01A5415

 

I01A5422

 

I01A5484

 

 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker bildene dine. Ikke bare er de av nydelig kvalitet, men du klarer også å fange de mest hysteriske øyeblikk og så sette dem sammen som en historie :)

Dette her var priceless, en bra landing? Hele kjolen opp og et krater i sanda, yahoo! :frantics:

I01A5409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TinaMi skrev:

Elsker bildene dine. Ikke bare er de av nydelig kvalitet, men du klarer også å fange de mest hysteriske øyeblikk og så sette dem sammen som en historie :)

Dette her var priceless, en bra landing? Hele kjolen opp og et krater i sanda, yahoo! :frantics:

Takk! Det var helt tilfeldig at jeg greide å fange den serien, haha. Men det er litt sånn som ei venninne sa, det bildet beskriver flokken her mer enn du aner *ler*. Mye knall og fall når man er en ung whippetfrøken som lever og ånder for å løpe fort-fort :D 

5 timer siden, Piglet skrev:

Hundene dine er så fine altså! :wub: Elsker whippeter. Og tryne-bildene var jo helt priceless! Min har i en alder av 3 år enda ikke lært seg hilsemanerer, så jeg tror kanskje det toget har gått. Kan ikke kaste bort verdifull leketid på sånt nemlig. :P

Tusen takk :) Whippet er en artig rase! Hilsemanerer er for pingler, haha. Nå har Happy fått sin første løpetid, så det er jo lov å håpe på at det blir bedre :P Storesøstra har hvert fall landet betraktelig, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På tide med en oppdatering kanskje? Ikke at det skjer så mye spennende om dagen egentlig. Happy er ferdig med sin første løpetid, og det gikk helt uproblematisk. Ingen tegn på innbilt svangerskap, så det er tommel opp! Blitz på sin side sliter med å være overhormonell, med alt det innebærer. Innbilt svangerskap etter løpetid, markerer annehver meter på tur, lukter godt for andre hannhunder selv når hun ikke har løpetid, skal jukke på Happy både når hun selv har løpetid og når Happy har løpetid. Hun skulle egentlig kastreres i slutten av mnd. pga. dette, men fikk løpetid igjen! Bare to måneder etter sist løpetid. Timen nå i februar ble bestilt slik at den skulle være i mellom to løpetider, men den gang ei. Så den har blitt flyttet til midten av april. Satser på at det bare var Happy som satte henne tidlig i gang denne gangen, og at hun ikke har tenkt å ha løpetid så ofte som denne gangen. 

Ellers så ligger vi tobeinte i hjemmet horisontalt med influensa, eller hvert fall jeg gjør det, så hundene er noget understimulert. Selv med litt avlastning der de har fått bli med andre på båndturer, så merkes det at det er noe løping som må ut. Så i dag karret vi oss ut i snøværet og kjørte til en fotballbane der de fikk løpe sammen. Oscar og Blitz sammen og Happy alene. Når vi ikke går tur og har noe å gjøre, så blir hun litt vel intens på de to andre, plusser du på understimulert så blir hun rent ufyselig :P  Jeg prøvde å ta litt bilder, men da jeg tok ut Happy hadde kameraet fått nok av snøværet og de ble helt blurry. Prøvde å redde de litt i lightroom, men det er noget begrenset hvor store underverker er redigeringsprogram kan gjøre med et dårlig utgangspunkt, selv i RAW format :lol: Menmen...here it goes :)

I01A5644

 

I01A5655

 

I01A5674

 

I01A5723

 

I01A5743

 

I01A5747

 

I01A5759

 

I01A5799

 

I01A5822

 

I01A5823

 

Endret av Sprettballen
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne posten skulle jeg ønske jeg aldri hadde hatt behov for å skrive. 

I går skjedde en av mine største mareritt som hundeeier. Sambo og hans mor var på tur i et friområde for hund med Happy og Oscar.

De møter en stor hund som tidligere har skremt Happy(løper etter og nappet, Happy prøver å løpe vekk men den bare løper etter, og lager masse lyd og biter etter nakken når hun stopper). Vi har sluttet å være med på turer der denne hunden er med, fordi jeg var redd Happy skulle bli skikkelig skremt. Hunden er ikke aggressiv på noen måte, bare veldig voldsom.

I går møttes de på tur, og denne hunden jaget Happy langt. Eieren fikk til slutt satt bånd på hunden sin og Happy hadde kommet tilbake til sambo og fått masse belønning. Plutselig hadde hun stukket av igjen skikkelig. Og hun stakk langt. Sambo tror det var fordi hun så den andre hunden igjen, selv om den var i bånd. Hun løp ned mot der bilene var parkert. Det er bare spekulering, men jeg misstenker at hun ville løpe hjem, men hun vet jo ikke hvilken vei hjem er. Annet enn hvor bilene blir parkert. 

Sambo ringte meg og svigermor henta meg så jeg kunne være med å lete. I tillegg til sambo og eieren av hunden som skremte henne. Ved hjelp av observasjoner fra forbipasserende og observasjoner meldt inn til politiet greide vi å finne henne. Ca 30-40 min etter at hun forsvant. Eieren av den andre hunden fant henne, men da hun prøvde å lokke på Happy så trakk Happy seg unna og ville ikke komme. Så hun satte seg i bilen og venta på oss.

Da jeg kom fram, sto Happy oppe i en skråning med masse småtrær og kvist. Jeg ropte på henne, men hun sto bare helt stille. Da jeg kom etpar meter fra henne, begynte hun å snu og gå vekk fra meg. Jeg var så redd for at jeg ikke skulle få tak i henne. Så skled jeg i gjørma nedover skråningen og utrolig nok reagerte Happy med å komme bort til meg, og logra litt med halen. Så fikk jeg satt på bånd og tatt henne med meg. Jeg så mye blod. Hun hadde fått et digert kjøttsår bak på låret. Jeg ropte ned til bilene at vi måtte til veterinær.

I ettertid fikk jeg vite at de visste om at Happy var skadet. En bilist hadde sett henne og rapportert det inn til politiet, bare noen minutter etter at hun hadde stukket, men sambo turte ikke si det til meg fordi han var redd jeg skulle bli enda mer hysterisk(noe han sikkert gjorde lurt i, selv om jeg fikk sjokk da jeg fant henne). Vi regner med at hun har blitt påkjørt, skadene tyder på det. Det er vondt å tenke på at hun løp rundt med de skadene, fortsatt redd og helt alene. Selv om det egentlig ikke var så lenge, så var nok den halvtimen det verste hun har opplevd i sitt korte liv. 

Vi plukka opp sambo langs veien og han kjørte til dyrlegen. Heldigvis var det nærmeste dyrlege som hadde vakt. Vi ramlet nærmest inn dørene der til en hektisk veterinær som hadde en katt på operasjonsbordet og en hund med ørebetennelse. Han så det var alvorlig og gav Happy en sprøyte med antibiotika og smertestillende og hun ble lagt på drypp mens vi venta på at han kunne se mer på henne. Det må ha vært litt av et syn. Jeg i joggebukse full av gjørme og blod, oppløst i tårer slik at jeg nesten ikke kunne snakke og en hund som tydelig trengte å bli lappet sammen.

Deretter ble det operasjon av såret bak på låret. Det og alle de andre sårene ble renset. Det ble tatt ultralyd av indre organer for å sjekke for indre blødninger. Uten funn. Etter operasjonen tok de røntgen, som konstanterte tre brukne ribben.

Jeg er forbanna over at eieren av hunden som skremte Happy ikke tok denne i bånd så fort hun så dem, for hadde hun gjort det, hadde det aldri skjedd. Likevel er jeg så utrolig letta over at jeg faktisk enda har Happy. For det er ingen selvfølge. Hun løp ganske langt langs en 60-sone og holdt på å bli påkjørt av en buss. At hun faktisk kommer i fra dette med "bare" overflatesår og brukne ribbein er et under!

Så får vi se da, når det fysiske leges, hvordan det står til med det mentale. Det kan se ut som hun er litt redd for biler. Jeg er spent på å se hvordan hun reagerer på andre hunder. Jeg opplever Happy som en veldig stabil og trygg hund, så jeg HÅPER hun kommer ut av det uten varige mèn, eller hvert fall noe som kan trenes på. Likevel er hun så ung, og jeg har enda bildet brent inn på netthinnen hvordan hun så ut når jeg fant henne. Hun var livredd og i store smerter. 

Framover blir det kun lufting. Unngå trapper og hoppe opp i sofa etc. og kun i halsbånd. Det blir nok ganske lenge til hun får løpe løs også. På mandag får vi beskjed om ribbeina må opereres, da kommer det ortoped på jobb. Og på tirsdag skal vi på sjekk hos vår faste veterinær for å sjekke om det har blitt nekrose i såret de lappet sammen. Har det det, må det transplanteres hud fra under magen. Vi håper vi slipper det.

Jeg er så glad for forsikring og direkteoppgjør, for prislappen kom på herlige 18600,-

Bilder av skadene ligger i spoiler, de så ikke pene ut.

Spoiler

28217171_10215746027466202_1421962578_o.thumb.jpg.e56c4ce920db550bae93ce38f75a8fe9.jpg

28171012_10215746027306198_20453688_o.thumb.jpg.5e90b480e0adaf014cdcd08899b24998.jpg

28170643_10215746027266197_785648370_o.thumb.jpg.ed0088cb8186582b85f9100d4c42510b.jpg

28170363_10215745072682333_1816723988_o.thumb.jpg.292eaaa1c7c32494f78fc4a331a58d53.jpg

28169636_10215745072282323_674470960_o.thumb.jpg.b45d43b865f55619e5f236f3ef508a14.jpg

28125850_10215744583870113_1288705682_o.thumb.jpg.0a9a38665897522ba35c9d38f345cba5.jpg

28171206_10215745089922764_1968318028_o.thumb.jpg.7069cd96e7d4edea58a95abec18ee504.jpg

I natt har gått sånn passe greit. Hun har hatt litt smerter og jeg har våknet av at hun har pepet. Jeg lå sammen med henne på sofaen, og kommer nok til å gjøre det en stund. Hun og spesielt Blitz må skilles, fordi Blitz slikker på sår, spesielt andre sine sår. Dustehunden. Hun har ikke så stor matlyst enda, noe som ikke er så rart. Men fikk håndmata henne med litt tørrfôr og V&H, samt fikk i henne medisinene til morgens. 

28217901_10215750026806183_210427875_o.thumb.jpg.81319d57a0479d773d2e92eb334bc80b.jpg

 

  • Sad 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...