Gå til innhold
Hundesonen.no

Firerbanden Blitz, Oscar, Happy og Cyan


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

7 timer siden, jma skrev:

Utrolig fin valp asså :wub: og stor! 

Takk ^^ Og ja, hun vokser som et uvær! Nå er hun nok tyngre enn whipsene også. Hun har ca. gått opp en kg. i uka siden jeg henta henne!

_________________________________________________________________________________

Vi tok med hele gjengen på tur i dag, med kamera. De to eldste, Blitz og Oscar er ikke spesielt interessert i å leke med nålepirajaen på tur, så Cyan får beskjed i å drite i det. Happy synes det er helt ok, så hun får mest tyn når det bare er vår gjeng som går sammen :lol: Hun vet å ta hevn da, så jeg synes igrunnen ikke synd på noen av dem :P 

I01A8226

 

I01A8250

 

I01A8263

 

3...2...1...nåleangrep!

I01A8266

 

I01A8282

 

Vi traff en Eurasier, som sier at Cyan bare kan drite i å bite han i ørene :P Jeg så ikke før etterpå at han faktisk flekka tenner, og Cyan gikk unna og fant på noe annet hyss. Ikke vits å bruke tid på gretne hunder si!

I01A8306

 

I01A8312

 

Gjørmehull er best!

I01A8349

 

I01A8393

 

Det er innafor å drukne lillesøster? Bare bittelitt? /Happy

I01A8400

 

I01A8410

 

I01A8416

 

I01A8423

 

Familiebilde :lol:

I01A8438

 

I01A8439

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 820
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går kom det jammen en whippet til i flokken ^^ Pearl's Legacy's Nomi Sunrider, til daglig Happy Hun og broren Sonic(Pearl's Legacy's Luke Skywalker) reiste sammen og skal begge bli vestlendinge

I går var vi ute og lekte oss og trente med ikke mindre enn tre maller! Vi var ute i mange timer, fikk lekt, trent lydighet og byttelånt litt hunder  Her kommer det et skikkelig bilderas   Løpeti

I går ble Blitz 9 uker gammel og har vært her en uke Hun er en snill valp, sover mye, går for det meste på do ute og virker veldig trygg. Hun elsker mennesker, litt tilbakeholden til andre hunder, me

Posted Images

På søndag var vi på brukstrening! Cyan fikk gå tre korte godbitspor. Jeg er helt grønn på spor, men har heldigvis gode venner som hjelper meg på vei :) Kanskje blir det brukskonkurranser på oss på sikt. Uansett er spor en fin aktivisering om vi ikke ender opp med å bruke det til noe. Flink valpis! Når bare mor greier å legge sporet riktig (nok godbiter), så presterer hun veldig bra :)

Foto: Kate Amilie Leschbrandt

37698851_10156558986034510_1851275417340608512_n.thumb.jpg.6bc774c4c0ac5a4b5972fb42d5ea4aa0.jpg

37646946_10156558986129510_5432631676612116480_n.thumb.jpg.5a29ced498e9645cf85008da4dfc2a9a.jpg

Fikk også noen tips til hvordan jeg kan lære Cyan å ta ballen i enden, i stedet for å sikte på håndtaket der jeg holder :P 

37632221_10156558986139510_5460605107848609792_n.thumb.jpg.ff360cfff5df2a494f8a851f86b45983.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, Cyan altså, hun er så god og fin! Hun er så flink! Hun er trygg og selvstendig, men samtidig veldig glad i mat og lek, så hun er grei å få kontakt med. Hender jo hun glemmer seg bort om noe er veldig spennende, men det må man bare forvente av en valp på 3,5 måned synes jeg. På den ene siden ser jeg en del likheter mellom henne og Nemi, og det gjør litt godt og litt vondt på samme tid. Hun ER ikke Nemi, men noen ganger er det akkurat som om jeg har fått Nemi tilbake igjen, om enn bare i noen glimt. Det er kanskje spesielt om morgenen rett etter vi har stått opp og hun er litt kosete, da er det akkurat som jeg koser litt med Nemi også. 

Hun er ganske annerledes enn hva Nemi var på samme alder også. Cyan er mye mer stødig i hodet. Hun har også en slags ro over seg, ganske sanset. Samtidig som det merkes at det ligger et temperament og ulmer der under den sukkersøte overflaten. Hun lar seg ikke så lett stresse opp, og OM hun skulle gjøre det, så trenger hun bare å holdes i noen sekunder og spise 2-3 godbiter, så har hun landa igjen. Folk og andre hunder er veldig kjekt, alle som vil hilse får en schäfervalp i fanget og hun hilser så pent, ikke noe hopping eller biting, bare presser hodet mot dem slik at de kan klø henne. Likevel er hun kjempeflink til å ikke gå bort til folk og hunder på tur om vi øver på passering. Hun var ikke sosialisert på andre hunder hos oppdretter, så det merktes litt i starten at hun var litt forsiktig av seg, men med masse gode 1-1 møter og senere turer i godt selskap med andre hunder så har hun kommet seg veldig! Hun har også en fantastisk god avknapp og kan legge seg ned og slappe av over alt. Hjemme er hun superflink til å gå å legge seg selv når hun er trøtt. Hun blir sjeldent skikkelig overtrøtt, hun legger seg som regel før det skjer, helt på egenhånd!  Husren har hun blitt og hjemme alene treningen går på skinner. Det er igrunnen bare å gå i fra henne, og så bryr hun seg ikke noe videre om det. Hun er helt magisk altså ^^ Ellers er hun jo det største bite-og makuleringsmonsteret jeg har vært borti, men det er bare små filleting og valpefakter som går over med tiden, så det står vi i :) 

Så litt halvdårlige mobilbilder, da jeg ikke har vært så flink til å ta med kameraet i det siste :P

Cyan har blitt en skikkelig tøffing i vannet, fra å synes det er ekle greier til å dykke under og løpe rundt i vannet. Hun har ikke svømt enda, men det er nok ikke lenge til!

IMG_20180728_123619.thumb.jpg.bdf667f77d908245142b866ecf78b648.jpg

IMG_20180728_123602.thumb.jpg.bd373efafcd50be16d25e4f207732036.jpg

 

Så har vi vært på skogsturer og strandturer, bare vår gjeng og en del sammen med hundevenner og noen med bare Cyan :)
37522921_10216989664516351_2295481576705753088_o.thumb.jpg.0e6e7073a83468413103e4959ba1ca18.jpg

37313486_10216974757783692_6600978805370650624_o.thumb.jpg.ca7128bc22e46d597c72841863b8fd16.jpg

IMG_20180728_124753_1.thumb.jpg.a6422a55cdf0db629736141af13607ad.jpg

IMG_20180726_183334.thumb.jpg.7d804b635c41efc1edc0d8dbca8e7a0a.jpg

Ellers har det jo blitt litt kos og lek i hagen innimellom. Spesielt nå på de varmeste dagene, da de her har tilgang til badebasseng for nedkjøling.

IMG_20180728_173132.thumb.jpg.ca3568c5965f02e0b810a5b8e592f16a.jpg

IMG_20180728_173328.thumb.jpg.be6c21b304be3679f2d16489b0042b58.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å knekke koden på hvordan jeg kan trene med Cyan uten at hun bare skal bite. Løsningen var å begynne med dekkmarkering! Da flyttes fokuset på noe annet enn meg, og da kan schäferen virkelig jobbe! Dette er andre økta vi trener på dette, jeg er overrasket over hvor fort hun har tatt det! Her har jeg klippet sammen en film av småklipp gjennom økta :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lillesmula skrev:

Så herlig! 
Virkelig en bra og kjekk gjeng du har :)
Hva er planen med Cyan? :) bruks/lydighet? :) 

Vi trener litt forskjellig egentlig. Hovedplanen er lydighet og rally, men vi har begynt å trene litt mot bruks også bare for moroskyld, så får vi se hvor vi ender opp :) Det er det som er kjekt med schäfer, du kan trene hva som helst med de og de synes alt er gøy :D 

___________________________________________________________________________________

Vi gikk en koselig kveldstur i kveld, der vi trente litt på slipp på leker (gå bra på kampleker, har litt igjen på å komme tilbake og slippe ball :P ), gå pent i bånd, kontakt og så hadde vi noen små feltsøk der hun fikk finne ballen sin :)

IMG_20180801_194247.thumb.jpg.fac2516d2d626ac1a12a567532d406dd.jpg

IMG_20180801_194311.thumb.jpg.932f86bc2d7c26705ff0fe5d40ef1ba6.jpg

Hæ? Baconost? Hvor da??
IMG_20180801_194715.thumb.jpg.ebc8303689437df4d264dcf58786c624.jpg

Og til slutt en liten filmsnutt av feltsøket :)

 
Endret av Sprettballen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Tannfellinga har starta! Cyan har mistet to små framtenner nede, endelig! Vi gleder oss til nålene blir bytta ut med noen litt rundere og større tenner. 

I går stappa jeg hundene i bilen etter at jeg våkna etter nattevakt og dro ut til en fotballbane der noen jeg kjenner trente lydighet. Cyan fikk hilse på en labradorvalp som er en måned eldre enn henne, og de lekte veldig fint sammen :) Etterpå fikk Blitz børste litt støv av lydigheten og Happy fikk løpe villmann. Happy er igrunnen best på å løpe fortfort, innkalling og kontakt, noe særlig mer har jeg ikke trent med henne egentlig. I og med at jeg mista hele treningsmotivasjonen da jeg mista Nemi. Blitz har ikke trent lydighet siden i fjor sommer, men det var jammen noe som satt igjen i de små grå der. Litt kjekt :) Gleder meg til jeg får kommet skikkelig i gang med treningen til Cyan også. Foreløbig trener vi mest hjemme. Når vi er ute så fokuserer vi mer på sosialisering, miljøtrening og hverdagslydighet. Vi har begynt å dekkmarkering på gjenstand og utgangsstilling, så det kommer nok etter hvert :)

Her er noen bilder fra i går.

I01A8501

 

I01A8505

 

I01A8526

 

I01A8530

 

I01A8532

 

I01A8538

 

I01A8551

 

Vi prøvde oss litt på ruta, der hadde vi i utgangspunktet kommet ganske langt, men vi begynner litt rolig siden det er så lenge siden vi hadde trent på det sist.

I01A8599

 

I01A8605

 

I01A8631

 

I01A8633

 

Synes dette bildet ble litt kult, konsentrerte begge to :P

I01A8634

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Kule bilder!  :ahappy: Blitz ser skikkelig herlig ut i lydigheten. Er planen å konkurrere med Blitz?

Takk :) Blitz synes det er veldig gøy, så lenge hun gidder *ler*. Jeg hadde en liten drøm om det tidligere, men ser at det vil koste ganske mye arbeid å greie å gjennomføre en konkurranse. Vi er avhengig av vær, vind og underlag for å få det til. Hun ligger ikke i fellessdekk hvis det er på asfalt, er vått eller kaldt ute nemlig :P Jeg tror ikke vi får stille med egen seng og dekken i konkurransen :lol: Kanskje på sikt, hvis jeg får tilbake motivasjoenen til å trene henne skikkelig, så blir det muligens noen rallykonkurranser. Problemet er at når treningen blir for seriøs, så melder hun seg ut. Hun er avhengig av hyppige og kjekke belønninger ofte for at hun skal synes det er noe gøy. Må tøye strikken for utholdenhet veldig forsiktig slik at hun ikke melder seg ut. Ja, og så gidder hun egentlig ikke å trene med enn sånn 5 minutter, hehe. Så pr. nå er det bare for kosen sin del, og da blomstrer hun veldig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Takk :) Blitz synes det er veldig gøy, så lenge hun gidder *ler*. Jeg hadde en liten drøm om det tidligere, men ser at det vil koste ganske mye arbeid å greie å gjennomføre en konkurranse. Vi er avhengig av vær, vind og underlag for å få det til. Hun ligger ikke i fellessdekk hvis det er på asfalt, er vått eller kaldt ute nemlig :P Jeg tror ikke vi får stille med egen seng og dekken i konkurransen :lol: Kanskje på sikt, hvis jeg får tilbake motivasjoenen til å trene henne skikkelig, så blir det muligens noen rallykonkurranser. Problemet er at når treningen blir for seriøs, så melder hun seg ut. Hun er avhengig av hyppige og kjekke belønninger ofte for at hun skal synes det er noe gøy. Må tøye strikken for utholdenhet veldig forsiktig slik at hun ikke melder seg ut. Ja, og så gidder hun egentlig ikke å trene med enn sånn 5 minutter, hehe. Så pr. nå er det bare for kosen sin del, og da blomstrer hun veldig :)

Prøvd rally-lydighet? Ser flere whippets der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mushi skrev:

Prøvd rally-lydighet? Ser flere whippets der :)

Som sagt, det blir kanskje noe rally hvis jeg begynner å trene henne igjen :) Synes det er lettere å trene whipsene bare for kos(som jeg når lenger med enn når jeg trener mer seriøst), når jeg har en hund jeg virkelig kan pirke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Som sagt, det blir kanskje noe rally hvis jeg begynner å trene henne igjen :) Synes det er lettere å trene whipsene bare for kos(som jeg når lenger med enn når jeg trener mer seriøst), når jeg har en hund jeg virkelig kan pirke på :)

Det er ikke mye pirk som skal til i de lavere klassene i rally. :) Hvis du har lyst da! Kjenner motivasjonen min er passe lav med hunden jeg ikke kan starte litt med. He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Det er ikke mye pirk som skal til i de lavere klassene i rally. :) Hvis du har lyst da! Kjenner motivasjonen min er passe lav med hunden jeg ikke kan starte litt med. He he.

Nei, det er liksom det. Jeg tror hun fint kan greie å gå en RL 1 bane. Må bare få trent. Hadde egentlig planer om å få skrevet ut skiltene til klasse 1 og trene på de. Jeg har jo planer om å gå rally med Cyan også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyan ble 17 uker i går, og i dag var vi på 4 mnd. kontroll :) Frøkna har vokst MASSE siden sist kontroll! Ved 12 uker lå hun på ca. 12 kg. I dag viste vekta 19,3! Spent på hvor hun ender opp som voksen, da ingen av foreldrene er store, ganske middels store schäfere. Enten blir hun svær, eller så begynner veksten å avta litt. Blir spennende å se! Jeg vil jo egentlig ha en liten tispe, men hun blir nå så stor som hun blir. Uansett så er hun veldig pen både utenpå og inni, jobber bra og en veldig lett å motivere til jobbing. Enn så lenge er hun fortsatt frisk, mer enn det kan jeg ikke be om :)

39056485_1141123052693105_5138286379427430400_n.thumb.jpg.e85fa29781f6dc8266357cd2442e15cd.jpg

39098001_289179065221172_3290565876452950016_n.thumb.jpg.fa5d30490409dfe539e743913d222b0d.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor jente blitt! :D Hvor mye ligger shäfer på i vekt vanligvis? 

Tidi hadde gått ned i vekt sist vi var hos veterinæren, men vi har jo gått veldig mange lange og krevende turer i sommer, så jeg tror hun har forbrent veldig mye der og ikke fått mer mat for å "veie" opp for all mosjonen. Hun veier bare 13,5 kg nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MegaMarie skrev:

Stor jente blitt! :D Hvor mye ligger shäfer på i vekt vanligvis? 

Tidi hadde gått ned i vekt sist vi var hos veterinæren, men vi har jo gått veldig mange lange og krevende turer i sommer, så jeg tror hun har forbrent veldig mye der og ikke fått mer mat for å "veie" opp for all mosjonen. Hun veier bare 13,5 kg nå :lol:

Varierer veeeldig, men jeg vil si at tisper ligger på +/- 30 kg sånn ca :)

_________________________________________________________________________________

Vi jobber for tiden med bakpartskontroll som på sikt skal bli utgangsstilling og å få dekk på flyt. Her er en liten snutt av treningen vi gjorde i ettermiddag :)

Og ja, vi måtte bruke baderomsvekt, for treklossen er ALT for kul å bite på :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Sprettballen said:

Varierer veeeldig, men jeg vil si at tisper ligger på +/- 30 kg sånn ca :)

_________________________________________________________________________________

Vi jobber for tiden med bakpartskontroll som på sikt skal bli utgangsstilling og å få dekk på flyt. Her er en liten snutt av treningen vi gjorde i ettermiddag :)

Og ja, vi måtte bruke baderomsvekt, for treklossen er ALT for kul å bite på :lol:

Genialt å bruke badevekt da :D Takk for tips! Sliter alltid med hva jeg skal bruke som kasse som er stor og stabil nok :lol:

Så flink hun er :ahappy: Skikkelig store parabolører på henne!

PS: tips om du har tenkt til å drive med rallylydighet, jobb med at hun har bakpartskontroll begge veier. Jeg tenkte jeg var lur som hoppet over det steget med kassemetoden å lære hunden å flytte bakbeina motsatt vei av hva man trenger i utgangsstilling. Nå i dag som vi skal kunne utgangsstilling på begge sider i rallylydighet så angrer jeg på at jeg hoppet over det steget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MegaMarie skrev:

Genialt å bruke badevekt da :D Takk for tips! Sliter alltid med hva jeg skal bruke som kasse som er stor og stabil nok :lol:

Ja, det tipset fikk jeg selv. Hadde nesten gitt opp å trene utgangsstilling siden hun bare skulle tygge på klossen xD

3 timer siden, MegaMarie skrev:

Så flink hun er :ahappy: Skikkelig store parabolører på henne!

Veeeeldig store ører :lol:

3 timer siden, MegaMarie skrev:

PS: tips om du har tenkt til å drive med rallylydighet, jobb med at hun har bakpartskontroll begge veier. Jeg tenkte jeg var lur som hoppet over det steget med kassemetoden å lære hunden å flytte bakbeina motsatt vei av hva man trenger i utgangsstilling. Nå i dag som vi skal kunne utgangsstilling på begge sider i rallylydighet så angrer jeg på at jeg hoppet over det steget. 

Ja, det har jeg planer om selv :) Har ikke gjort det på noen av de andre, og ser hvor vanskelig de synes det er å gå "feil vei" når de blir veldig drilla på utgangsstilling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag tok vi en tur i en ny skog sammen med blandingshunden Ylva. Ylva og Cyan har ikke sett hverandre siden Cyan var 9 uker gammel, da Ylva og eieren var med for å hente henne :) Virka ikke som de kjente hverandre igjen, men det ble en fin tur! 

I01A8662

 

I01A8669

 

I01A8682

 

I01A8707

 

I01A8723

 

I01A8730

 

I01A8739

Cyan lurer litt på hva som er så himla kjekt med pinner. Hun får nemlig ikke leke med pinner og ser ikke noe verdi i de i det hele tatt :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Orca skrev:

Fine bilder! Cyan ser dødsfin ut, blir spennende å se hvordan hun blir som voksen :) Hva er den andre blanding av?

Takk! Er også spent på hvor stor hun blir og hvordan hun blir seendes ut som voksen :) Vet ikke helt hva Ylva er blanding av, hun er tidligere gatehund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...