Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med foret "Orijen"?


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Ja, har erfaring. Frøken fungerte fint på det, men Grumpy fikk tørre flekker på albuene/flass og fikk veeldig sprukkne tredeputer, så han fungerte ikke på det :( Og jeg er for kortreist mat og jeg synes det er tull å importere et hundefor helt fra Amerika..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to får Orijen. Den eldste har fått det lengst og overgangen til fôret gikk helt glatt. Den yngste fikk litt luft i magen de første ukene og kunne slippe en fis nå og da, men nå som han har gått på Orijen lenge er det helt borte. Kan ikke si jeg er lei meg for det :D

Begge har fast og fin, passe hard avføring som kommer til faste tider, sparsomme mengder. Kort sagt, de er fine i magen og ikke noe problemer der. Jeg er veldig fornøyd med Orijen og kommer til å fortsette og bruke det i overskuelig fremtid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Orijen kornfritt fòr som er basert på dyrets kost viss den hadde levd i naturen. Det er økologisk og basert på produkter med veldig hæy standard sånn som hele fiske og stykker kjøtt isteden for malt fisk eller kjøtt avfall.

Det fungerte utmerket som godbiter for min Grand Danois. Orijen har blitt kåret som årets beste dyrefòr i verden 3 år på rad. Merket ingenting med luft hos min hund, hun var lukt/luftfri:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly fungerte ok på det, pelsen var ikke optimal ellers var alt greit. Jeg synes det er for lite fett i det, og strengt tatt så burde det ikke være nødvendig å tilsette noe i et fòr som er så dyrt.

Han fungerer bedre på NP, specific høyenergi og proplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harly fungerte ok på det, pelsen var ikke optimal ellers var alt greit. Jeg synes det er for lite fett i det, og strengt tatt så burde det ikke være nødvendig å tilsette noe i et fòr som er så dyrt.

Han fungerer bedre på NP, specific høyenergi og proplan.

Enig med deg ang fettet, men tenk etter; er det virkelig dyrere?? Med 80% kjøtt koster det rundt 800 for 13.5 kilo, mens de vanlige har max 30% kjøtt og koster rett under 700 for 15 kilo... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg ang fettet, men tenk etter; er det virkelig dyrere?? Med 80% kjøtt koster det rundt 800 for 13.5 kilo, mens de vanlige har max 30% kjøtt og koster rett under 700 for 15 kilo... ;)

Joda, når man tenker på kiloprisen kontra kvaliteten så er det ikke gæli. Men det forsvinner jo da 800 + evnt porto i en fei når man kjøper sekken. Så der og da er det for meg et dyrt fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, når man tenker på kiloprisen kontra kvaliteten så er det ikke gæli. Men det forsvinner jo da 800 + evnt porto i en fei når man kjøper sekken. Så der og da er det for meg et dyrt fòr.

Mhm, der og da. Men når de fleste fôrer mindre mengde på det, endel ruskproblematikk (ørebet, kløe, rennende øyne, ånde osv) blir borte, samt outputen reduseres, viser det seg at i lengden er det en hel del billigere.

Det er "artig" at mat skal billigst mulig, mens andre ting betaler vi gjerne mer for når det er kvaliteten det skiller på.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "artig" at mat skal billigst mulig, mens andre ting betaler vi gjerne mer for når det er kvaliteten det skiller på.

Er det noe spesielt med Norge? Da jeg bodde i Frankrike opplevde jeg at mange var opptatt av kvalitet på maten, og derfor et helt annet utvalg både i grønnsak- og kjøttdisk, enn hva tilfellet er på de fleste butikker i Norge - nå snakker jeg om mat til mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på at vi brukte Ziwipeak som godbit også, det var veldig bra, supermotiverende da det var så godt viss det er noe som er vanskelig å lære. Det er dyrt (spesielt viss man da har en gigantrase), men topp kvalitet lufttørket kjøtt, og man kan enkelt dele det opp i riktig størrelse slik at du får utnyttet det bra.

http://www.ziwipeak.dk/

Vi brukte også Orijen som godbiter til vanlige ting og det virket fint selv om hun spiste det til hovermåltider også. Ziwipeak innimellom, eller hjortetunge etc. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, der og da. Men når de fleste fôrer mindre mengde på det, endel ruskproblematikk (ørebet, kløe, rennende øyne, ånde osv) blir borte, samt outputen reduseres, viser det seg at i lengden er det en hel del billigere.

Det er "artig" at mat skal billigst mulig, mens andre ting betaler vi gjerne mer for når det er kvaliteten det skiller på.

Ingen ruskproblematikk her, hverken med eller uten Orijen :)

Og økonomen i meg skeier sjelden ut sånn ellers og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg ang fettet, men tenk etter; er det virkelig dyrere?? Med 80% kjøtt koster det rundt 800 for 13.5 kilo, mens de vanlige har max 30% kjøtt og koster rett under 700 for 15 kilo... ;)

Veldig OT. Men ligger prisene på tørrfôr på dette nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Tom Labb og Apetitt nærmer seg dette nivået.

Oj. Skjønner at det er noen år siden jeg brukte tørrfôr... Frister ikke å gå tilbake, selv om jeg må veie opp 100 kg mat senere idag. :P

Edit: Da har jeg kjøpt 100 kg mat til hundene, og det kom på 1060,- kroner... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. Skjønner at det er noen år siden jeg brukte tørrfôr... Frister ikke å gå tilbake, selv om jeg må veie opp 100 kg mat senere idag. :P

Edit: Da har jeg kjøpt 100 kg mat til hundene, og det kom på 1060,- kroner... :P

Det er da ikke verst, hvor mye får de hver dag? Må sette meg inn i det til neste gang jeg får hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vida får ca 300 g + grønnsaker, og Noomi ca 600g. Holder vel ca 4 mnd.

Wow, 4 mnd? Ikke verst for 2 Schæfere. Hvor mye grønnsaker går det med, og varierer du mye, eller er det etter sesong og vitamintyper etc? Gir du også fisk, og er det forskjellige typer kjøtt.

Jeg er visst SpørgeJørgen nå, LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, 4 mnd? Ikke verst for 2 Schæfere. Hvor mye grønnsaker går det med, og varierer du mye, eller er det etter sesong og vitamintyper etc? Gir du også fisk, og er det forskjellige typer kjøtt.

Jeg er visst SpørgeJørgen nå, LOL

Ca 100 g per måltid til Vida. Hun er sterilisert, og forbruker ikke så mye kalorier lengre i en alder av 8.5 år, så må ha på litt vomfyll og. Dessuten er hun glad i det, og om hun ikke får det på noen dager, må hun alltid spise opp grønnsakene sine først. :aww: Varierer ikke mer enn hva jeg finner i frossendisken. Enkelt å koke og mose til henne det..

Gir nr 33 som oftest, og den inneholder ikke fisk. Ellers får de begge Dr Baddaky omega 3 olje, samt litt kosttilskudd av ymse slag. Uten om det, blir det et margbein en sjelden gang, men Vida tåler ikke det så godt. Siden jeg ikke spiser kjøtt selv, så blir det heller aldri noe resten av kjøtt o.l. hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Det er interessant for meg, men det er uttrykk som er ukjente for meg, har lest litt om fòring av rått kjøtt etc.

Jeg har sett noen forskjellige numre, men det sier ikke meg så mye dessverre. Og det med vom, er det et merke eller prinsipp eller er det mageinnhold til et dyr som man gir til hunden. Jeg vet ikke om det er litt annerledes her i DK, om man bruker andre prinsipper eller produkter, her er det mye snakk om BARF, men vet ikke om det er tilsvarende, eller viss det er annerledes hva som er fordelen med de forskjellige.

Lurer på om noen har en link til basic kunnskaper her som jeg behøver? Jeg har ennå masser av tid til å studere dette, men vil gjerne lese meg opp på det. Har nemlig bare gitt tørrfòr som hovedmåltider med Orijen som er et slags BARF produkt innen tørrfòr.

Et annet spørsmål, er det slik at man bør koke grønnsakene? Trodde det gikk en del vitaminer tapt da, men det er kanskje tatt høyde for det? Har lest mye om ernæring og fòr, men det var innenfor tørt da.

Skjønner du har Schæfer og de har jo en del pels og jeg har hørt at pelsen skal blir ekstra fin av det, har du også den erfaringen? Jeg er nokså sikker på at jeg går for lignende løsning neste gang, var overrasket at det ikke koster mere. Jeg hadde forventet at det var dyrere enn tørt, men jeg hadde ca 1.000 DKK per mnd for en hun Grand Danois. Det var Orijen og det er ettersom jeg forstår en del billigere her i Danmark enn i Norge, gir ca 620 kroner for 13,5 kg og får hver syende sekk gratis. At du kan fòre to Schæfere billigere på rått fòr hadde jeg aldri trodd var mulig:-)

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...