Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopp, bit, knurr, røsk - trenger litt motivasjon!


Mirai
 Share

Recommended Posts

Informasjon mottatt og notert :) . Vi skal handle hundemat i morgen, så vi har avtalt at vi skal ta ham med, og prøve å få til en konstruktiv tur som ikke bare ender i krangel og spetakkel.

Vi har truffet et par med en rottweilertispe på 2,5 år som (jeg syns) har bra språk, hun vil ikke leke og sa klart ifra til ham, så vi skal prøve å få til noen turer med dem. Jeg tror det er mer sånne hunder han trenger å omgås, så han lærer at han ikke bare kan buse inn og hoppe på alt og alle og presse gjennom viljen sin.

Så, jeg skal ta med en leke på tur, og jeg skal ta med godbiter. Tenker at vi kan leke "gjemsel" hvor en holder ham og den andre går og gjemmer seg bak et tre, og belønner langt nede mot bakken, så ikke forventningen kommer oppover (håper at det etterhvert kan trigge en idè i hodet hans om at belønning kommer nede og man trenger ikke hoppe og røske for å få moro.

Ellers andre konkrete forslag til hva vi kan gjøre? Jeg kjenner jeg har blitt litt lat og kjedelig, har blitt mye "gå i bånd og prøve å oppføre oss pent i det siste. = kjedelig hundemamma.

Therese: Vi jobber med å hjernevaske en god sitt, jeg håper at den etterhvert kan fungere og hjelpe til med å avbryte adferder :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dere skjønner det folkens, at hvis urhundene deres, molosserene deres, myndene deres, vokterhundene deres, kattejagerne deres, mastiffene deres og/eller basenjiene deres ikke responderer på deres korr

Slike innlegg er så utrolig lite hjelpsomme og jeg mistenker de å være selvhevding fra ende til annen. "Se så flink jeg er som får til med største selvfølge det du strever med. Ikke har jeg tenkt å gi

Selvfølgelig kan alle hunder korrigeres. Men det er forskjell på det og på at alle hunder responderer positivt på korreksjon. Det er en grunn til at de kjipeste kara har smiskeraser. Korrigerer du en

Det virker jo som om han blir stimulert mye, så tror igrunn ikke det er problemet.

Høres jo supert ut med den rottweilertispa da. :)

Min erfaring er at avledning ikke funker på denne type hund. Sånn mtp å bryte opp med sittkommando o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det virker jo som om han blir stimulert mye, så tror igrunn ikke det er problemet.

Høres jo supert ut med den rottweilertispa da. :)

Min erfaring er at avledning ikke funker på denne type hund. Sånn mtp å bryte opp med sittkommando o.l.

Hvorfor skulle ikke det funke å kommandere sitt eller ligg på den type hund (forutsatt at du har en sterk nok kommando selvfølgelig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De

Nei, da har du vel aldri vært borti en så selvstendig hund før da. :)

Edit:

Nei, du tolket det nok helt rett! Shibaen kan fort gi **** ved korreksjon. Det er helt normalt, og ikke eiers feil!

(

Det kan du vel strengt tatt ikke vite noe om. Men, joda, jeg har vært bort i en hel mengde med hunder i løpet av et langt liv med hund, også selvstendige individer.

Når en hund melder seg ut pga korrigering har man bommet med korrigeringen. Som tidligere skrevet så må korrigeringen ha en "intensitet" som gjør at hunden tar lærdom av det, men ikke så sterk at hunden blir f eks redd, går i forsvar e.l. Man må fremdeles ha kontakt med hunden.

Alle hunder kan korrigeres, alle hunder lærer av straff. Akkurat som alle hunder lærer av belønning. Alle hunder er underlagt de samme læringslovene. Men man må finne ut av hva som fungerer for akkurat den hunden - enten man snakker om straff eller belønning. I forhold til den ene av mine nåværende raser så må man gå frem med en "nensom" hånd i dressuren, det kan være nok med et kremt, et nei etc., mens i forhold til den andre nåværende rasen må man være tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg syns det er mer hode i sanden mentalitet å ikke innrømme at det i de fleste tilfeller er eiers feil, for det er det stort sett. Og det er hverken kvalmt eller frekt å påpeke det. Men det er ganske dårlig gjort å si det er eiers feil uten å kunne komme med noe godt konstruktivt forslag til løsning.

Enig, men hva er et konstruktivt forslag? Jeg har foreslått korrigering, og har begunnet det. Men det er ingen på et forum som kan vite nøyaktig og helt konkret hva som er riktig for nettopp denne hunden. Det er mulig at noen gjerne vil tro at det kan gjøres, men ikke uten å ha sett hunden. Det er en umulighet.

Jeg har imidlertid gitt to eksempler på egne hunder i lignende situasjoner hvor jeg gikk inn med korrigering, og nådde målet med det. Men jeg kan likevel ikke vite om det vil fungere for ts`s hund. (På samme måte kan heller ingen vite hva som fungerer som belønning for hunder uten å kjenne hunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men hva er et konstruktivt forslag? Jeg har foreslått korrigering, og har begunnet det. Men det er ingen på et forum som kan vite nøyaktig og helt konkret hva som er riktig for nettopp denne hunden. Det er mulig at noen gjerne vil tro at det kan gjøres, men ikke uten å ha sett hunden. Det er en umulighet.

Jeg har imidlertid gitt to eksempler på egne hunder i lignende situasjoner hvor jeg gikk inn med korrigering, og nådde målet med det. Men jeg kan likevel ikke vite om det vil fungere for ts`s hund. (På samme måte kan heller ingen vite hva som fungerer som belønning for hunder uten å kjenne hunden).

Så det du sier er at du vet nøyaktig hva som bør gjøres, du kan bare ikke forklare det uten å ha sett hunden...?

Sånne som deg får meg lyst til å sende Kovu dit et par uker for innkallingstrening. Jeg er villig til å betale en del for å gå god innkalling på den hunden, etter å ha jobbet i 2 år uten nevneverdig resultat. Og de som har allverdens erfaring og vet hvordan man skal trene en selvstendig hund som ikke lar seg belønne (eller straffe nevneverdig) bør jo greie det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at du vet nøyaktig hva som bør gjøres, du kan bare ikke forklare det uten å ha sett hunden...?

Sånne som deg får meg lyst til å sende Kovu dit et par uker for innkallingstrening. Jeg er villig til å betale en del for å gå god innkalling på den hunden, etter å ha jobbet i 2 år uten nevneverdig resultat. Og de som har allverdens erfaring og vet hvordan man skal trene en selvstendig hund som ikke lar seg belønne (eller straffe nevneverdig) bør jo greie det.

Er det mulig ??? Nei, jeg vet selvsagt ikke nøyaktig hva som bør gjøres. I hvert fall ikke bare ved å lese på et fotum. Og det vet heller ingen andre. Men sjansen for å vite hva som bør gjøres er selvsagt langt større om man opplever hunden i virkeligheten.

Om jeg eller andre vil kunne få gode resultater med din hund vet jeg ikke. Det er mange faktorer som spille rinn. Særlig når hunden har vokst seg til. Men jeg har lykkes i mange tilfeller når det gjelder å hjelpe folk med bl.a. innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De

Det kan du vel strengt tatt ikke vite noe om. Men, joda, jeg har vært bort i en hel mengde med hunder i løpet av et langt liv med hund, også selvstendige individer.

Når en hund melder seg ut pga korrigering har man bommet med korrigeringen. Som tidligere skrevet så må korrigeringen ha en "intensitet" som gjør at hunden tar lærdom av det, men ikke så sterk at hunden blir f eks redd, går i forsvar e.l. Man må fremdeles ha kontakt med hunden.

Alle hunder kan korrigeres, alle hunder lærer av straff. Akkurat som alle hunder lærer av belønning. Alle hunder er underlagt de samme læringslovene. Men man må finne ut av hva som fungerer for akkurat den hunden - enten man snakker om straff eller belønning. I forhold til den ene av mine nåværende raser så må man gå frem med en "nensom" hånd i dressuren, det kan være nok med et kremt, et nei etc., mens i forhold til den andre nåværende rasen må man være tydeligere.

Alle hunder lærer av straff. Men når du har en hund som er så selvstendig at din korrigering ikke fungerer som straff for hunden, så fungerer selvsagt ikke korrigeringen. Det er hunden som bestemmer hva straff er.

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er selvfølgelig viktig å ikke hindre hunden fullstendig fra samvær med andre hunder.

Hvorfor det? Jeg tror vi har en tendens til å overdrive viktigheten av at hunder skal ha kontakt med artsfrender. Blir han kokt i hodet av det, så er det jo faktisk ikke noen positivt å la ham ha den typen kontakt overhodet. Jeg kjenner vel for øvrig ingen voksne hannhunder som synes det er spes viktig å henge rundt med andre hunder, med mindre det er ei løpsk tispe. Selv tispa mi er fullstendig uinteressert i kontakt med fremmede hunder.

Det finnes regler som sier at feks hester ikke får holdes alene, de skal ha selskap av andre hester. Samme tankegang er ikke overførbart til hund, som er preget på mennesker på en helt annen måte.

Nei, jeg holder meg til rådet mitt om å slutte med "sosialisering" og trappe opp moroa mellom hund-eier. Røm parkene til dere har etablert nye forventninger og fått mer glede av hverandre igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg holder meg til rådet mitt om å slutte med "sosialisering" og trappe opp moroa mellom hund-eier. Røm parkene til dere har etablert nye forventninger og fått mer glede av hverandre igjen :)

Ja, og gå spor eller trent feltsøk eller rundering! Dere har vel enda barmark ei stund, så da kan dere kose dere masse med det :D Å lete opp deg eller Steve vil han sikkert synes er morsomt. Vet ikke hvor gira den type hund er på nesearbeid, men skulle tro det falt i smak som hos hunder flest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eneste problemet er at det finnes ikke noen gode områder rundt her der folk ikke går i løpet av en time :P . Kan jeg bare lage et raskt spor og så gå det et par minutter etterpå eller blir det for mye lukt hengende rundt? Tenker bare veldig enkelt med et par godbiter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eneste problemet er at det finnes ikke noen gode områder rundt her der folk ikke går i løpet av en time :P . Kan jeg bare lage et raskt spor og så gå det et par minutter etterpå eller blir det for mye lukt hengende rundt? Tenker bare veldig enkelt med et par godbiter i.

Det kan du. Det trenger ikke ligge lenge, selv om det gjerne en fordel at det ligger over tjue minutter. Men i nyinnlæring går man gjerne helt ferske spor. Fertgata er stor, da, så kan bli litt virring, men hvis du har godbiter i fotsporene dine får det nok nesa hans ned. Du skal vel uansett bare gjøre det for gøy, så da er det jo ikke så nøye med et nøyaktig søk :)

Du kan også legge ut et godbitsøk, bare slenge noen godbiter i egnet område.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke det funke å kommandere sitt eller ligg på den type hund (forutsatt at du har en sterk nok kommando selvfølgelig)?

Fordi at når man er i en situasjon som dette, så gir dem deg bare fingern, uansett hvor god kommandoen er.. Altså, jeg snakker ikke generelt, eller i andre situasjoner. Jeg snakker om slike situasjoner som ts beskriver, unghunder i skikkelig trassalder, eller ved utfallsproblematikk o.l. Det er svært få ting som "går igjennom" i de situasjonene. Og å kommandere sitt eller ligg når hodet på bikkja koker, som ts sier, da tror jeg man like greit kan prate til et tre :D snakker bare av egen erfaring, for jeg kjenner meg så igjen i problematikken... Men som jeg skreiv tidligere så fant jeg ut av det ved å skjerpe hele hundeholdet på alle plan med å være mer konsekvent og rettferdig bla.

Men alle situasjoner er forskjellige da, og for all del.. det kan hende det funker for noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder lærer av straff. Men når du har en hund som er så selvstendig at din korrigering ikke fungerer som straff for hunden, så fungerer selvsagt ikke korrigeringen. Det er hunden som bestemmer hva straff er.

Ja, nettopp - alle hunder lærer av straff. Det er vi enige om. Jeg er også enig i at det er hunden som bestemmer om det er straff eller ei.

Så skriver du at din korrigering ikke fungerer som straff for hunden. Ok.... da er det selvsagt noe "feil" med korrigeringen, eller straffen om man vil. Igjen; man må finne ut av hva som fungerer for hvert enkelt individ, enten det er snakk om straff eller belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok ikke si at straff ikke fungerer (og de fleste av oss straffer nok mer enn vi tror i hverdagen) - men utfallet av å straffe en hund kan kanskje ikke bli som ønsket med en del raser, mtp. at de f. eks melder seg ut eller rett og slett mister interessen for eier om det skjer.

De to siste dagene har vi møtt rottweilertispa i skogen og det har gått fint. Han er en liten klegg og jeg må jo si han har en ekstrem pågangsvilje der han spretter rundt og prøver å få henne til å leke :rolleyes2: . Dag nummer to ble han frustrert fordi hun ikke vil, og da gikk det utover meg i stedet (=hoppe og bite i armer, rygg og klær). Da satt jeg på bånd i selen igjen, og holdt bak halsbåndet til han roet seg, og så måtte han gå i bånd noen minutter før han fikk komme løs igjen. Vi gjorde det vel en tre-fire ganger i løpet av en times tur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kanskje skal la være å slippe ham overhodet, jeg. Han må oppleve at andre hunder er der uten at han får sjansen til å leke og styre. Han bør altså ikke få lov å gire seg opp på turfølget ved å gå løs. Jeg tror du bør ta full kontroll på alt han skal få gjøre og ikke la ham ta ett eneste selvstendig valg.

Jeg hadde god effekt av å innføre et kjipt regime der hunden måtte sitte før han kunne få gjøre noe som helst, enten det var å få mat, gå ut døra, gå inn døra, hilse på folk etc. Jeg lyktes ikke over alt hele tida, men det hjalp med å få litt struktur på armer og ben både hos meg og bikkja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan nok ikke si at straff ikke fungerer (og de fleste av oss straffer nok mer enn vi tror i hverdagen) -

Helt enig !

men utfallet av å straffe en hund kan kanskje ikke bli som ønsket med en del raser, mtp. at de f. eks melder seg ut eller rett og slett mister interessen for eier om det skjer.

Og hvis en hund "melder" seg ut har man straffet feil. Husk at straff kan bare være et nei, et kjapt napp i båndet, ja faktisk bare et strengt bill eller en streng pekefinger. Det er ingen raser som er så spesielle at man ikke kan straffe.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis en hund "melder" seg ut har man straffet feil. Husk at straff kan bare være et nei, et kjapt napp i båndet, ja faktisk bare et strengt bill eller en streng pekefinger. Det er ingen raser som er så spesielle at man ikke kan straffe.

Nei, men jeg tror det er hunder det er vanskelig å "straffe" effektivt i trening i enkelte sammenhenger. Feil, jeg vet at det er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en klem - det er utrolig frustrerende når man begynner å grue seg til turene med hunden. Jeg skal ikke gi noen konkrete råd, fordi jeg tviler på at mine gjeterhunderfaringer er særlig overførbare til Marvel. Men, et par kommentarer allikevel. Jeg synes ikke Raksha sitt råd om munnkurv er dumt. Tingen er at det blir enklere for dere å korrigere og trene på denne atferden på de måtene dere velger dersom han ikke klarer å gjøre dere så vondt samtidig. Vi reagerer på smerte på mange måter, både bevisst og ubevisst, og jeg tror det vil være en fordel hvis akkurat den biten i større grad kan kobles ut av sammenhengen her. Da er det enklere å fokusere på utageringen i seg selv, og ikke bare følgene av den på en måte. Det kan jo også hende at Marvel synes det er mindre interessant når tilgangen til klær og hud faktisk er begrenset.

Sånn ellers har jeg med mine BCvalper (som selvsagt er noe helt annet, og mye enklere å trene - men som også har en tendens til å koke over og ikke klare å komme ned igjen) hatt perioder hvor alt av stressleker er forbudt (utenom i helt rene treningssituasjoner muligens). Det går litt mer på helheten i hundeholdet, men jeg tror at de hundene som er av den lettkokte typen egentlig har godt av en periode akkurat i denne alderen hvor hovedvekt av lek og morro er rolig og fokuserende, heller enn at de bygger opp under stress og adrenalinøkning. Hos oss betydde det ikke noe kasting av leker, pinner eller annet, ikke noe herjing, lite drakamp. Akkurat i treningssammenheng gjorde jeg unntak, men aldri på turer. Det fungerte særlig over tid. Fokuset ble litt annerledes og jeg slapp å ha en BC hengende i armen som bare ikke klarte å roe seg ned selv. Jeg tror Marvel har et litt annet utgangspunkt kanskje, men overslag er det jo okke som. Masse lykke til IW!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp - alle hunder lærer av straff. Det er vi enige om. Jeg er også enig i at det er hunden som bestemmer om det er straff eller ei.

Så skriver du at din korrigering ikke fungerer som straff for hunden. Ok.... da er det selvsagt noe "feil" med korrigeringen, eller straffen om man vil. Igjen; man må finne ut av hva som fungerer for hvert enkelt individ, enten det er snakk om straff eller belønning.

I den her situasjonen, ja.

Grunnen til at hun ikke ser på det som straff er fordi hun gir beng i om jeg er sur og korrigerer hun når hun er i det humøret. Hunden min er så selvstendig at jeg kan være så gretten jeg bare vil uten at det trenger å påvirke hun (i hennes syn). Hvis man forsetter å korrigere en slik hund, så får man garantert en hund som unngår deg. Det er det hun lærer av den korrigeringen.

Man må finne ut hva som fungerer for hvert enkelt individ, ja. Og det er ikke alltid korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...