Gå til innhold
Hundesonen.no

Høner, hønsehold.


tm100021
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Først: anbefaler fuglepraten.no Kjempebra forum hvor det er mange erfarne fuglefolk. hønsesafari: http://www.safari.ti...honsesafari.htm side med masse informasjon om ulike hønseraser http://

Jeg elsker den fuglebikkja

Mannen har kjøpt seg boken Hønsehold i hagen og er sikkert ekspert iløpet av dagen idag/imorgen Han har allerede masse planer om hvordan gjøre det i "hønserommet" i garasjen og ikke utenkelig at det

Posted Images

Mannen har kjøpt seg boken Hønsehold i hagen og er sikkert ekspert iløpet av dagen idag/imorgen :aww: Han har allerede masse planer om hvordan gjøre det i "hønserommet" i garasjen og ikke utenkelig at det blir høner på oss iløpet av de neste ukene :)

Vi har forresten ingen nære naboer, så tviler på at bråk blir noe problem :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd høner og haner er jeg ihvertfall redd :lol: Itillegg ønsker vi ikke kyllinger med det første :)

Det er ikke noe problem å ikke ha hane hvis du ikke vil det altså, men det er heller ikke noe problem hvis du vil ha hane men ikke kyllinger. Det er bare å ikke gi hønene anledning til å ruge ut eggene. Befruktede og ubefruktede egg smaker like godt. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høns er kjempekoselig!

Jeg hadde 8-10 stk hvite og brune italienere og dverg.

De hvite og brune fikk jeg da de skulle "ryddes vekk" pga alder og hadde gjort sin eggleggingsplikt. De fortsatte og legge egg, mye egg. De hadde en kort periode ved juletider hvor de hadde pause fra egglegging, men ellers serverte de daglig. Dvergene la også sine daglige, bortsett fra en noe lengre periode under den mørkeste årstiden.

De levde litt - ehem.. utsatt med malleballe - og nå er det altså ingen igjen. Men jeg tror jeg bare må ha nye en gang i framtiden.

Mine bodde i et isolert rom m/vindu og med varmpelampe i uteskjulet, og hadde tilgang til hønsegården, unntatt på de aller kaldeste vinterdagene.

Før trodde jeg høns egentlig var litt hjernedøde, at de bare plukket rundt og lette etter mat og la ett og annet egg, men de har jo et langt repertoar av lyder og er egentlig veldig søte i sin framferd. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har i mange år hatt lyst på høner, men aldri fått ut fingeren. Men til våren/sommeren har jeg store planer om å få den ut ;)

Plass har vi nok av, må bare finne ut hvor og hvordan huset skal være. Vil ikke ha så mange, men nok til at det blir nok egg til oss (inkl hundene) og kanskje noen som kan selges. Nyttig å lese hvilken raser dere har erfaring med. Jeg vil gjerne ha noen pene, rolige høner som er ok eggleggere- men de trenger ikke være stor prodsenter.

Men det jeg lurer på er:

Har noen erfaring med å ha høner og ender sammen? Jeg skal også ha noen løpeender, og det hadde vært kjekt om de kunne bodd sammen. Men de har kanskje så ulike behov at det ikke er optimalt?

Ser for meg at endene lager endel mer leven/søl og at hønene kanskje hadde blitt litt sprø av å bo sammen med de :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sinna for at jeg har valgt de der røde farene akkurat nå. Tenk så fint det hadde vært med en liten skokk høner hjemme hos oss? Det burde jeg tenkt på for 3.5 år siden da jeg bodde i Oslo og så etter valp. :aww:

:teehe:

Pøh, vi skal ha høner en dag, uansett hvor mange mynder som bor hos oss. Ikke noe problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, vi skal ha høner en dag, uansett hvor mange mynder som bor hos oss. Ikke noe problem!

Aiko er litt spesiell... Hun er ikke sånn myndehetshundaktig som søstra (eller jo, men mer manisk og med dårlig jaktavreagering). Mer av typen isbjørn som kan sitte pal på samme sted uten å tilsynlatende røre en muskel, men idet en intetanende sel stikker snuta opp for å trekke luft, DA slår hun til. Vi kan ikke ha noe som holder på oppmerksomheten hennes, da har jeg plutselig bare en hund + en sitrende, blodtørstig saltstøtte. :lol:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år hatt lyst på høner, men aldri fått ut fingeren. Men til våren/sommeren har jeg store planer om å få den ut ;)

Plass har vi nok av, må bare finne ut hvor og hvordan huset skal være. Vil ikke ha så mange, men nok til at det blir nok egg til oss (inkl hundene) og kanskje noen som kan selges. Nyttig å lese hvilken raser dere har erfaring med. Jeg vil gjerne ha noen pene, rolige høner som er ok eggleggere- men de trenger ikke være stor prodsenter.

Men det jeg lurer på er:

Har noen erfaring med å ha høner og ender sammen? Jeg skal også ha noen løpeender, og det hadde vært kjekt om de kunne bodd sammen. Men de har kanskje så ulike behov at det ikke er optimalt?

Ser for meg at endene lager endel mer leven/søl og at hønene kanskje hadde blitt litt sprø av å bo sammen med de :hyper:

Pene rolige høner: Brahma!

Ender trenger et sted å duppe seg i det er vel den største forskjellen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brahma :wub: Jeg skal ha det. Lurer på ender selv, har en bekk her som renner, men vet ikke om det er bra nok siden det er endel strøm der. Må lese mer om det før jeg bestemmer meg. :)

Går ikke an å grave ut en liten dam i tilknytning til bekken da?

Vi har ett område på tomten som er vått det meste av sommeren. Vi gravde ut en liten dam der- populær badeplass for hundene. Tipper endene ville kost seg der på dagtid- får evnt sette opp ett nett over halve dammen slik at hundene lar endene være i fred. ;)

Om vinteren er jeg litt mer usikker på hva jeg skal gjøre med badevann. Her er det jo endel snø så ute, så basseng ute blir jo uaktuelt. Lurer på hva "andefolk" gjør om vinteren jeg :hairy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke an å grave ut en liten dam i tilknytning til bekken da?

Vi har ett område på tomten som er vått det meste av sommeren. Vi gravde ut en liten dam der- populær badeplass for hundene. Tipper endene ville kost seg der på dagtid- får evnt sette opp ett nett over halve dammen slik at hundene lar endene være i fred. ;)

Om vinteren er jeg litt mer usikker på hva jeg skal gjøre med badevann. Her er det jo endel snø så ute, så basseng ute blir jo uaktuelt. Lurer på hva "andefolk" gjør om vinteren jeg :hairy:

Jo det kan jeg, og har også en gammel møkkakom som kunne blitt tømt, såpylt og blitt badebasseng til ender. Men tror kanskje min kjære Bonde får hetta om jeg kommer med enda flere prosjekter :lol: Så får vente litt.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig koselig å ha høns :) Hvis du ser fremst i tråden står det hva de trenger. Jeg syns det bør være minst 4 høner i en flokk. Trenger ikke stort hus nei. Nok til at de har kasse å ligge i, vagler og plass til matautomat. Ute klarer de seg med et lite område hvis du er flink til å gi dem matrester og litt gress/busker de kan pusle med. Ellers spiser de tørrfor.

Ja de bæsjer MYE. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men jo mer plass, jo bedre. De er i aktivitet stort sett hele dagen, og trenger noe å pusle med.

Er enig med Djervekvinnen om at de trenger å ha en flokk, og jeg synes at tre høner er et absolutt minimum. Hvis du ser på første side i den tråden, så er det anbefalt både linker og bøker for dere som vurderer å starte opp med hønsehold. :)

Jeg synes at høns er kjempekoselig, og de har virkelig massevis av personlighet. :ahappy:

Noen er til og med så frekke at de gjerne blir med deg inn. :whistle:

P1020981a.jpg

Tid for spa/jordbad ;)

P1020974a.jpg

På tur i blåbærlyngen :)

Hvilke norske raser finnes? Noen landraser?

Norske jærhøns

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...