Gå til innhold
Hundesonen.no

Høner, hønsehold.


tm100021
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Først: anbefaler fuglepraten.no Kjempebra forum hvor det er mange erfarne fuglefolk. hønsesafari: http://www.safari.ti...honsesafari.htm side med masse informasjon om ulike hønseraser http://

Jeg elsker den fuglebikkja

Mannen har kjøpt seg boken Hønsehold i hagen og er sikkert ekspert iløpet av dagen idag/imorgen Han har allerede masse planer om hvordan gjøre det i "hønserommet" i garasjen og ikke utenkelig at det

Posted Images

Kult. Sånne skal jeg ha.

Jeg hadde ei norsk jærhøne. Hun ble spist av ei katt her for et par mnd siden :( Hun var sånn type småhysterisk av seg, så ikke lett å få tam. Og så var hun fæl å banke de nye hønene vi fikk i høst. Så ble ikke veldig lei meg for at hun døde. Men veldig bra til å legge egg!

Jeg er overbevist, blir jærhøns her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

nov30142.jpg

Nov12019.jpg

Liker best de store Rolige hønsa her også. Noen flotte dverg høns er jo også fint. på bildene er det Brahma og Mille Fleur

Veit ikke mye om Rapphøns. men jeg vei at de er ganske hysteriske fugler som kun liker seg på bakken eller gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

På tide å dytte denne tråden igjen :poke:

Nå er det kun snakk om dager før det kommer høner til gards. Har vært høne eier noen uker alt, men ikke hatt mulighet til å ha de hjemme ennå.

Har 4 stk. 2 Sussex og 2 Plymouth Rock. De er for unge til å legge egg ennå, men skal bli gøy å få de hjem :bananas:

Her er huset de skal bo i- ett rom i en brakke med løpegård på utsiden. Så får vi se om det blir større skikkelig hønsehus neste år :)

1003409_10151447682381780_168439496_n.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelig!

Planlegger høns til neste sommer jeg, vil veldig gjerne ha NÅ men ser begrensninger med at vi ikke har klart noe godt hønserom til dem. Må prioritere andre ting denne sommern. Hønsegård blir bare mens de er små uansett, så det blir lett og greit å sette opp, drømmen her er frittgående som jeg hadde før. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelig!

Planlegger høns til neste sommer jeg, vil veldig gjerne ha NÅ men ser begrensninger med at vi ikke har klart noe godt hønserom til dem. Må prioritere andre ting denne sommern. Hønsegård blir bare mens de er små uansett, så det blir lett og greit å sette opp, drømmen her er frittgående som jeg hadde før. :ahappy:

Tror jeg er den eneste som gleder seg her da, hverken gubben eller "ungene" ser helt vitsen ;)

Planen er frittgående her også, men tror Aussiene trenger litt tilvenning før jeg tørr å slippe de sammen. Greit nok jeg har planer om at både de og vi skal spise "hjemme høns" men vil ikke ha selvbetjening :teehe:

Plassen de er på nå er i motsatt ende av tomten, enn der de egentlig skulle være, men slik måtte det bli når gubben har ligget rett ut med prolaps i flere mnd nå og byggingen av hønehuset ble utsatt. Men brakka er en fin erstatter den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er den eneste som gleder seg her da, hverken gubben eller "ungene" ser helt vitsen ;)

Planen er frittgående her også, men tror Aussiene trenger litt tilvenning før jeg tørr å slippe de sammen. Greit nok jeg har planer om at både de og vi skal spise "hjemme høns" men vil ikke ha selvbetjening :teehe:

Plassen de er på nå er i motsatt ende av tomten, enn der de egentlig skulle være, men slik måtte det bli når gubben har ligget rett ut med prolaps i flere mnd nå og byggingen av hønehuset ble utsatt. Men brakka er en fin erstatter den :)

Hihi! Heldigvis kommer Bonden mer og mer på gli her, han har faktisk begynt å se på høns selv. Der han var å henta sofa i helga var det høns, og det måtte han jo fortelle meg :wub: Så tipper han kommer til å kose seg med høns på tunet. :D

Det er fordelen med å bo her, gutta mine er vokst opp med høns og går uansett veldig lite løs på tunet, totten tror jeg ikke tør, og gamlingen, vel tar han høns så har jeg bare enda en grunn til at han faktisk MÅ VÆRE I BÅND FOR F.... :aww: (men svigerfar har vært flink i det siste han altså. :aww:

Siden jeg skal ha brahma eventuelt faverolles så regner jeg med at så lenge det ikke er kyllinger i bildet så er de trygge for katter. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er Chicksa her :bananas:

4 rolige damer som ikke er helt tamme, men heller ikke hysteriske. De er litt vant med hund fra før, og det er bra, for jentene er bittelitt interessert i de :w00t:

943554_10151452134086780_1036734304_n.jp

1044126_10151452134411780_1754220359_n.j

Nå venter vi på at de skal ta skrittet ut i den fancy (host) luftegården

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er jo fryktelig stille i denne tråden da.

Her har Chicksa begynt å verpe og vi får nå 3-4 egg hver dag av 4 høner :)

1002908_10151497354006780_678477025_n.jp

og vi har fått tak i en liten hanepane.

En liten krølle Dvergkochin. han er bare sååå søt. Litt redd de store damene ennå, men håper han blir tøffere etterhvert.

Som seg hør og bør, ble han hentet på et agility stevne og fikk kjøre hjem i ett hundebur, og bodde også de første dagene i et hundebur :P

993380_10151514673521780_2055851919_n.jp

Noen som aner hva fargen hans heter? Evnt om det bare er en mix farge?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat brukt tre dager på å snekre nytt hønsehus, så nå har hønseflokken akkurat flyttet inn i sitt nye hjem også kjent som "Hen Mahal" eller "Hensailles". :teehe: Det gamle hønsehuset fungerte greit, men vi ville gjerne ha større plass til dem, samt mer praktiske løsninger, så nå har de flyttet inn i den ene garasjen vår. Har ikke noen bilder av det nye hønsehuset, bortsett fra et av disse tre som tester de nye forholdene:

eh2_zps6252d6c5.jpg

:ahappy:

Nå om dagen har vi høns av rasene silke, skånske blommehøns, australorps, plymouth rock og sussex. En artig gjeng. Vi prøver å være flinke med bruke tid på å håndtere dem og håndmate dem fra dag én, slik at de blir tamme. Nå stormer de mot oss hver gang vi kommer ut, og det er veldig koselig. :D Kommer på innkalling(plystring) gjør de også.

Her er bilde av noen av årets nykommere, en plymouth rockkylling midt i bildet:

IMG_2145f_zpsf63e70c8.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om forskjellige hønseraser og ikke hønsearter, sant? Så en hane av én rase kan gi befruktede egg til høner av en rekke andre raser?

Når vi snakker om høns så snakker vi om tamhøns (Gallus gallus domesticus), og ulike raser av disse. Man kan også snakke om gruppen hønsefugler, og her finnes det mange ulike arter(ryper, vaktler, fasaner etc). Og ja, man kan fint blande raser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om høns så snakker vi om tamhøns (Gallus gallus domesticus), og ulike raser av disse. Man kan også snakke om gruppen hønsefugler, og her finnes det mange ulike arter(ryper, vaktler, fasaner etc). Og ja, man kan fint blande raser. :)

Akkurat det jeg lurte på, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vi har fått tak i en liten hanepane.

En liten krølle Dvergkochin. han er bare sååå søt. Litt redd de store damene ennå, men håper han blir tøffere etterhvert.

Som seg hør og bør, ble han hentet på et agility stevne og fikk kjøre hjem i ett hundebur, og bodde også de første dagene i et hundebur :P

993380_10151514673521780_2055851919_n.jp

Noen som aner hva fargen hans heter? Evnt om det bare er en mix farge?

Hanepane var drittøff! Vet du hvordan dvergkochiner er ift egglegging?

Gleder meg til jeg får kjøpt hus og kan ha høns! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsom han var, er han gammel?

En vakker dag skal jeg ha høns jeg også. Den vakre dagen blir nok om en del år, men drømmen er der :ahappy:

Han ble klekket rundt 17 mai, så da er han vel rundt 3 mnd. Så bare babyen ennå ;)

Vi har akkurat brukt tre dager på å snekre nytt hønsehus, så nå har hønseflokken akkurat flyttet inn i sitt nye hjem også kjent som "Hen Mahal" eller "Hensailles". :teehe: Det gamle hønsehuset fungerte greit, men vi ville gjerne ha større plass til dem, samt mer praktiske løsninger, så nå har de flyttet inn i den ene garasjen vår. Har ikke noen bilder av det nye hønsehuset, bortsett fra et av disse tre som tester de nye forholdene:

eh2_zps6252d6c5.jpg

:ahappy:

Nå om dagen har vi høns av rasene silke, skånske blommehøns, australorps, plymouth rock og sussex. En artig gjeng. Vi prøver å være flinke med bruke tid på å håndtere dem og håndmate dem fra dag én, slik at de blir tamme. Nå stormer de mot oss hver gang vi kommer ut, og det er veldig koselig. :D Kommer på innkalling(plystring) gjør de også.

Her er bilde av noen av årets nykommere, en plymouth rockkylling midt i bildet:

IMG_2145f_zpsf63e70c8.jpg

Er det slik de ser ut som småtasser Plymouth Rock'ene. SØTE!

Mine hadde fått alle voksen fjærene da jeg fikk de)

har lyst på ett par raser til jeg også. men bor visst på ett sted det ikke er så mange som driver med rasehøns, stort sett bare mix.

Mine damer er slik halvtamme. De var alt nesten 20 uker før jeg fikk de, så håndtamme er de ikke. men de kommer løpende så fort de hører stemmen min, og har jeg noe ekstra spennende (f.eks en meitemark) i hånda så spiser de av hånda. Hanen er litt tammere :thumbs:

Hanepane var drittøff! Vet du hvordan dvergkochiner er ift egglegging?

Gleder meg til jeg får kjøpt hus og kan ha høns! :D

De skal vel være både flinke til å legge egg og ruge ut kyllinger, noe som ser ut til å være en egenskap ikke alle raser har (og som hundeoppdretter så tenker jeg litt på hvorfor det ikke legges vekt på at hønene faktisk gidder å ruge ut sine egne kyllinger :icon_confused::teehe: )

Tenker å skaffe meg ett par høner slik at jeg får ruget ut noen kyllinger etterhvert, om ikke Sussex'n finner på å legge seg klukk. (om lillegutt blir mann nok til å hamle opp med de store damene sine da :teehe: )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel være både flinke til å legge egg og ruge ut kyllinger, noe som ser ut til å være en egenskap ikke alle raser har (og som hundeoppdretter så tenker jeg litt på hvorfor det ikke legges vekt på at hønene faktisk gidder å ruge ut sine egne kyllinger :icon_confused::teehe: )

Tenker å skaffe meg ett par høner slik at jeg får ruget ut noen kyllinger etterhvert, om ikke Sussex'n finner på å legge seg klukk. (om lillegutt blir mann nok til å hamle opp med de store damene sine da :teehe: )

I fjor la sussexhønen vår seg klukk. Vi fikk noen dvergkochinegg som hun fikk lov til å ruge ut. Det var veldig koselig og hun var veldig flink hønemor! :ahappy:

På den første videoen er det en dvergaustralorps og en brun italiener med på filmen.

Nå begynner årets kyllinger å bli såpass store at vi kan begynne å se forskjell på kjønn, så da må vi finne på navn. Det er jo alltid morsomt. :teehe:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også høns! Har 2.10.16, og 18 egg i maskinen jeg håper klekker til helgen! Her er det flere ulike raser øg blandinger. De voksne hønsene er 1.2 RIR, 1.2 plymouth rock, 0.2 sussex og 0.4 norbrid. Kyllingene er 2 sussex, 4 australorps/sussex-blandinger og 10 RIR. Eggene i maskinen er DK og dvergsussex.

Så her er vi en fargerik forsamling! Koselige tunhøns og gode egg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...