Gå til innhold
Hundesonen.no

Høner, hønsehold.


tm100021
 Share

Recommended Posts

Vi ønsker oss høner. Vi tenkte å starte med å kjøpe inn voksne (?) høner, som legger egg med engang :P Vi ønsker såpass at vi får minst noen egg hver dag :) Og ikke hane, de er jeg redd for :lol:

Hvordan er det om vinteren? Vi har et uthus, og tenkte å sette opp varmelamper der isåfall. Er det sånn at de får gå ute på snøen, eller må de være inne hele tiden? ( :lol: ) Og ehm, må høner isåfall ha noe å bruke seg selv på om de må være inne om vinteren så de ikke blir gærne av å stå på samme rom en hel vinter liksom :P ?

Og om sommeren. Hvor stor innhegning må de ha? Hvordan bør vi bygge det så det blir så reve-sikkert så mulig?

Hva trenger høner av stell osv?

Hva slags hønseraser egner seg? Ønsker egg, letthåndterlige høner med godt gemytt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Først: anbefaler fuglepraten.no Kjempebra forum hvor det er mange erfarne fuglefolk. hønsesafari: http://www.safari.ti...honsesafari.htm side med masse informasjon om ulike hønseraser http://

Jeg elsker den fuglebikkja

Mannen har kjøpt seg boken Hønsehold i hagen og er sikkert ekspert iløpet av dagen idag/imorgen Han har allerede masse planer om hvordan gjøre det i "hønserommet" i garasjen og ikke utenkelig at det

Posted Images

Høns er kos! Har selv en liten flokk på fire stk, ingen hane. Vi får omtrent 20 egg i uka, av rasene Rhode Island Red, Italiener og Sussex. Italiener vil jeg ikke anbefale som "kosehøne", da den er litt småhysterisk og flaksete. Dette er rasetypisk har jeg fått bekreftet fra flere... Rhode Island Red`ene ser dritkjedelige ut, men er veldig sosiale og rolige! Pluss flinke til å legge egg. Av de jeg har er det favorittene :D Hvis gemyttet er viktigst er det jo verdt å sjekke ut dvergrasene også.

Hønene mine bor i uisolert hus, med åpning ut til hønsegård. Når vi er hjemme går de fritt på tunet. Hadde bare varmelampe når de var kyllinger, voksne høns tåler kulde veldig godt. Men de tåler ikke trekk/fuktighet - da blir de lett syke.

Har bare hatt høner et drøyt år, men anbefaler det virkelig. FIkk også veldig mange god råd fra flinke folk på Fuglepraten.no, i starten.

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde høns store deler av oppveksten. Det var utrolig koselig.

Gode eggleggere med koselig gemytt: RIR, sussex, orpington, plymouth rock

Gode eggleggere med lettere stresset gemytt: jærhøns, italienere

Grei egglegger, men meget vakker og vennlig: brahma

Våres gikk inn og ut som de ville, så lukket vi dem inne på natta pga rovdyr. Huset var isolert med oppvarming. De gikk ute sommer som vinter, og de la egg året rundt, mye tror jeg er pga kosthold.

Det finnes en veldig god bok jeg anbefaler dere å kjøpe, hønsehold i hagen tror jeg den heter, der står det vedig mye nyttig info bl.a. om areal osv :)

Innhegningen laget vi med netting godt ned i bakken og utover, ståhøyde for oss med netting over. I innhegningen hadde vi en gammel trestamme/tre som de kunne hoppe opp på på forskjellige høyder og et sandbad. Ellers hev vi ut korn og matrester hver morgen så de gikk rundt og spiste det. Når vi var hjemme slapp vi de ofte ut i hagen under tilsyn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke over 10 høner uten hane, pga denne rang ordenen. Jeg har hatt 10 på det meste uten problemer. Jeg har dog vennlige høner som tar imot nye ganske bra.

Jeg anbefaler de større hønene som Sussex og Australorps. Disse har et trivelig gemytt, er rolige og legger godt med egg.

Men de aller beste egg leggerne er Italienere (industrihøns) Da får man ett egg hver eneste dag. Jeg har selv ikke denne rasen.

Du trenger et hus som er trekkfritt, gjerne isolert. De klarer seg bra uten varme så lenge det er lunt, men det er lurt med litt varme på så ikke vannet fryser. Noen høner syns det er ok å være litt ute om vinteren, men de fleste er vel innomhus.

Utegår bør rovdyrsikrest (særlig når du bor der sør!) med netting over hele gården også. Ellers er det anbefalt å grave ned gjerdet i marka så ikke rovdyr graver seg inn.

Enkelt stell, du må skifte strø nå og da (jeg gjør det hver 3-4 dag ca), ha kasser med høy i og vaglepinner de kan sitte på om natten.

De spiser alt av matavfall, og kraftfor. Så må de ha kalksand tilgjengelig og sand å bade i.

Ingen problem å få voksne høns, men anbefaler at du da får alle fra samme flokk.

Høner skifter fjær 1-2 ganger i året, og da stopper egg leggingen en periode. Det er sunt og nødvendig for dem.

Anbefaler boken: hønsehold i hagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først:

anbefaler fuglepraten.no

Kjempebra forum hvor det er mange erfarne fuglefolk.

hønsesafari: http://www.safari.ti...honsesafari.htm

side med masse informasjon om ulike hønseraser

http://www.rasekylling.no/

Disse selger kyllinger, men du finner litt nyttig informasjon på sidene deres.

Hønsehold i hagen av Steen Larsen er en informativ bok om hønsehold.

Høns er kjempekoselig! Mine er flinkere på innkalling enn hundene, hihi. :D

Du behøver ikke å ha hane. Har fuglene plass nok, så skal ikke hakking være noe problem, selv uten hane.(til MaritaS) Størrelse på flokken spiller selvsagt inn.

Hønseraser:

Er fryktelig glad i plymouth rock(herlige høns med personlighet). Ellers så er sussex kjent for å være tamme høner som legger godt med egg. Dvergkochin er trivelige høner, men litt varierende eggleggere. Har hatt litt forskjellig: italiener, lohmann, sussex, plymouth rock, dvergkochin, dvergaustralorps, dvergsussex, minorka etc, men sussex og plymouth rock er nok favorittene når det gjelder gemytt, men de legger også bra med egg. :)

Disse industrihønsene/produksjonshønsene som Djervekvinnen sikter til kalles lohmann, og er en mix"rase" avlet frem for eggproduksjon. Italienere(brun, hvit etc.) er rasehøns. Har selv brun italiener. Hanene er nydelige. Hun vi har nå er en trivelig dame som legger godt med egg, men ikke helt i indrustrihønsskalaen. Italienerne er fine høns, men de er litt mer flyktige og ikke så lette å få tamme som sussex etc.

Høns er ikke noe glad i sne. De kan gjerne gå ute om vinteren, men er det sne på bakken holder de seg helst inne. Jeg strør halm i hønsegården hvis det er sne, og da går de på det istedenfor. Liker ikke å bli kald på føttene. :P Det er viktig at de har noe å gjøre på slik at de ikke kjeder seg. Hvis man sitter og følger med på en hønseflokk så ser man at de er i aktivitet nesten hele tiden. Halm er en ypperlig måte å holde dem aktivisert. De kan gå og sparke rundt på den samme halmen i timesvis på leting etter godbiter. Ellers såblir de glad for en sandhaug som de kan ta sandbad i. Ja, de liker seg på spa. ;)

Våren er nok den beste tiden å få seg høns på, rett og slett fordi det er mer på markedet. Det er litt mer styr med daggamle kyllinger, men det er veldig koselig, og jeg tenker at Sophia nok ville satt pris på det. ;) Da er de også lettere å temme når man får dem som små kyllinger. I år ruget en av hønene våre ut egg selv, og det var også veldig kjekt:

P1020831svetti.jpg

Sussexhøne med kyllinger av rasen dvergkochin. :wub:

IMG_2112a.jpg

Fra venstre: lohmann, minorka, brun italiener, irsk setter, plymouth rock og sussex.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh høner! Fy som jeg sanver høns. Til våren blir det høns her igjen, jeg skal ha Brahma, de er ikke de beste eggleggerne, men de er fantastiske mødre om du kjøper rugeegg til dem, eventuelt har hane selv.

Mine gikk helt fritt, bodde i vedskjulet om høsten og kjellern om vintern. De gikk ikke ut på snø, satt i døråpningen og så furt ut.

5214674641_b3a22af87a.jpg

Mine skal få hønsegård med netting når de er små, og bli frittgående som voksne, man risikerer selvsagt å miste endel til rovdyr med frittgående, min er faring er dog at det viktigste er å ha revesikker "hus". Der failet jeg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høner er så koselig det :) Våre gikk ut på dagtid på vinteren, inne hadde de varmelampe. Vi hadde ei lita "glugge" åpen, som vi stengte da alle gikk inn til kvelds. Vi hadde tak over halve utedelen av hønsegården, og delvis vegg på den ene siden, så det var sjeldent mye snø der :) De var stort sett ute å kosa seg de altså, det var jo valgfritt, så tror det er godt at de kan få være ute på vinteren også :) For å revesikre hønsegården vår var den som et stort bur, det var festet hønsenetting rundt hele, men ikke under da såklart, men vi gravde rundt, så hønsenettingen gikk ganske langt ned i bakken, så det ikke bare var å grave seg under :) Nå hadde ikke vi så kjempe stor hønsegård da, de gikk stort sett løse i hagen hele sommeren. De var jo veldig tamme da, så de gikk gjerne å klukka rundt på verandaen mens vi spiste lunch o.l ute på sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vi hadde både hvite og brune italienere. Kjøpt i sekspakninger da de var unghøns :P Vi endte alltid med 12, for 6 var litt lite hehe. Jeg oppfatta dem egentlig ikke som hysteriske, men de var ikke spesielt tamme. Om du først fikk tak i dem lå de helt stille i armene dine, men kosehøner var de ikke (vi gjorde ikke noen stor innsats for å få dem kosete heller da). Hanene våre var tammere, for de fikk vi fra privatpersoner da de var små kyllinger. Gode eggleggere :)

Vi mista forresten flere høner til hønsefalk enn rev tror jeg. Ingen prøvde å grave seg under gjerde, men vi tok falken på fersken flere ganger. på vintern var de stort sett inne og hadde varmelampe for å holde vannet isfritt og fordi jeg tror de likte det :) Høner liker ikke vinter og snø, men tåler kulde ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skal sjekke ut forumet og boken. Det høres veldig trivelig ut å ha høner!

Og jeg har en kroppsbygger mann som er glad i å både spise og drikke egg ( :x ) så 10 egg om dagen er nothing hjemme hos oss :lol:

Lill: Om du skal ha frittgående høner, så kommer ikke jeg på besøk altså.. Jeg er livredd høner :icon_redface:

Null problem altså, de skal ha sin inngjerding bak garasjen :aww: jeg vil ikke ha de løs, synes de er litt skumle selv :lol: Dette er egentlig Lars sitt prosjekt, jeg må bare finne kunnskapen om det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man reiser bort er det veldig greit å spørre om pass til hønsene også synes jeg, for hønsepasseren får jo ferske egg som takk. :) Vi spør gjerne familiemedlemmer med barn, for de synes at det er ekstra stas å hente egg.

Når det gjelder størrelse på hønsegården, så sier jeg jo større jo bedre. :) Ikke regn med at det forblir grønt særlig lenge heller, de spiser fort opp gresset.

Jeg elsker den fuglebikkja :lol:

Takk, jeg er ganske glad i ham selv også. :rofl::wub::ahappy:

P1000990frans.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt høner i flere år nå. Startet med å arve en haug dverghøner fra en bhg som skulle legges ned. Etter som de har dødd har vi fylt på med Brahma. Vi rugde ut åtte kyllinger i maskin i vår, men dessverre hadde vi besøk av rovdyr når vi var borte, og mange forsvant. Også de fleste eggleggerene. Så da kjøpte vi seks voksne høner, fire Lohman og to sussex. Og plutselig har vi mellom fire og ti egg om dagen igjen :)

Vi selger litt til familie og naboer, og det er aldri noe problem og bli kvitt overskuddet av egg.

Per i dag har vi tre haner og 13høner i samme innhegning i stallen, og det har enda ikke vært noe problem med krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråk avhenger vel litt av rase? Men styrer man unna haner, eventuelt har godt lydisolert hønsehus, så skal det ikke være noe problem. En av mine damer var et helt lite helsikke å høre på når hun la egg. Hun ropte og skrek både at nå skulle hun legge egg, og når hun la egget og så måtte hun bråke når hun hadde lagt det. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...