Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og barneseng (Skummelt)


Rocket
 Share

Recommended Posts

Har seg slik at bikkja mi har funnet ut at barnesengen er utrolig god å ligge i, han har fått klar beskjed hver eneste gang at dette er IKKE lov(ved bruk av straff/løftet ut av senga etter hale og nakke bl.a, streng stemme). Jeg har ikke vært tilstede selv, men er hundevandte folk som har håndtert det.

Er rimelig rådløs over hvordan vi skal håndtere dette, er ikke mer en 1 mnd til barnet er ventet å komme og det MÅ bli slutt på dette før da. Heldigvis skal døren inn til rommet fikses nå i helga så risikoen for at dette skjer igjen blir jo minimert mye når han da ikke får tilgang til rommet.

Vet selv at bikkja ryker rimelig fort ut/til vetten om dette ikke skulle gi seg, eventuelt så må han tilbake til min mor(noe jeg tror hun foretrekker da det er hennes hund også, men spørs om det går pga kreftdiagnosen).

Så sonenorakelet, har dere noen gode tips på hva som kan gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å blande seg litt skikkelig: Kanskje dere eller paret som venter barn, eller begge parene, burde finne seg egne sted å bo

Blir litt opprørt av dette jeg.. som 2ne sier, dette er et holdningsspørsmål -er man så angst pga skrekkscenarier som kverner rundt i hodet så er det eneste rette for både hund og mennesker: omplasser

At det i det hele tatt vurderes avliving når ikke ungen en gang er din er helt sprøtt.. Jeg hadde ikke engang tenkt tanken på at Kua skulle avlives om jeg skulle få unge, og hu er klin hakke gæern.

Sett opp en midlertidig grind av noe slag?

Men, hundekyndige personer som løfter hunden etter halen?

Ikke kyndige, hundevandte type har hatt hund selv/oppvokst med hund/bor med hund.

Grind har vi ikke, men døra blir jo fikset nå i helga så noe midlertidig hindring vil i grunn ikke være nødvendig. (Døren går inn til "kjellerleiligheten" hvor dette paret skal bo, så er det åpen løsning inn til soverommet(Døråpning uten dør). Har foreslått barnegrind i denne åpningen.

Edit:

sikker at de er veldig hundevante? Grind inn til rommet. verre er det ikke. Sannsynligvis slutter hunden uansett å legge seg der når babyen kommer. Inntil videre er det veldig enkelt å dekke til senga så bikkja ikke opparbeider seg vanen.

Ja, damen er på min alder og oppvokst med boxere med varierende gemytt samt en setter og to. Mannen derimot er ikke så hundevandt, kun erfaring med familiens 3årige blandingshund. (Meget enkel hund å ha med å gjøre) Er jo han som har løftet bikkja mi da, og jeg må si jeg egentlig syns det er greit. Barnesenger er IKKE lov å sove i! (For å komme opp i barnesengen må han opp i deres seng og derretter hoppe over i barnesengen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kyndige, hundevandte type har hatt hund selv/oppvokst med hund/bor med hund.

Grind har vi ikke, men døra blir jo fikset nå i helga så noe midlertidig hindring vil i grunn ikke være nødvendig. (Døren går inn til "kjellerleiligheten" hvor dette paret skal bo, så er det åpen løsning inn til soverommet(Døråpning uten dør). Har foreslått barnegrind i denne åpningen.

Edit:

Ja, damen er på min alder og oppvokst med boxere med varierende gemytt samt en setter og to. Mannen derimot er ikke så hundevandt, kun erfaring med familiens 3årige blandingshund. (Meget enkel hund å ha med å gjøre) Er jo han som har løftet bikkja mi da, og jeg må si jeg egentlig syns det er greit. Barnesenger er IKKE lov å sove i! (For å komme opp i barnesengen må han opp i deres seng og derretter hoppe over i barnesengen)

Kyndige eller vante.. man løfter ikke en hund etter halen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner uansett ikke hvorfor bikkja skulle måtte ut om han digger senga til ungen jeg da. Jeg regner med at dere har planer om å holde et øye på både bikkja og ungen sånn i det daglige ? jeg hadde to hunder som sov isenga før ungen kom ( har egentlig aldri brukt barneseng ) og det falt meg aldri inn at det skulle bli veldig problematisk. Det ble det ikke heller ..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke sprinkelseng? Her har hundene aldri lagt seg i sengen, nettopp pga sprinklene.

Jo det er nettopp sprinkelseng de har. Og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor bikkja prøver seg igjen å ligge i denne etter å ha fått så klar beskjed om at dette ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares (mitt nye yndlingsyttrykk) :shocked: Hunden må ferskes i det den er på vei opp i senga og da bør det holde med et skarpt "ehem", evt legg på et lite puff om den ikke fatter advarslen. Ellers gjør som de andre sier, lukk døra, sett opp grind, stol på at hunden ikke vil legge seg oppå ungen når den kommer. Hundevante folk løfter ikke hunden etter halen. Aldri, never ever.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyndige eller vante.. man løfter ikke en hund etter halen..

Halerot og nakke, ikke halen alene.

jeg skjønner uansett ikke hvorfor bikkja skulle måtte ut om han digger senga til ungen jeg da. Jeg regner med at dere har planer om å holde et øye på både bikkja og ungen sånn i det daglige ? jeg hadde to hunder som sov isenga før ungen kom ( har egentlig aldri brukt barneseng ) og det falt meg aldri inn at det skulle bli veldig problematisk. Det ble det ikke heller ..

Grunnen er fordi han må hoppe oppi denne sengen fra en anne seng for å komme seg oppi den, og han veier en 20kg og 20kg i møte med en liten nyfødt er ikke OK i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevares (mitt nye yndlingsyttrykk) :shocked: Hunden må ferskes i det den er på vei opp i senga og da bør det holde med et skarpt "ehem", evt legg på et lite puff om den ikke fatter advarslen. Ellers gjør som de andre sier, lukk døra, sett opp grind, stol på at hunden ikke vil legge seg oppå ungen når den kommer. Hundevante folk løfter ikke hunden etter halen. Aldri, never ever.

Jupp er det han må, ferskes i handlingen rett og slett. Døra blir fikset i helgen, pr nå er den nesten umulig å lukke dessverre :/

Ehm, unnskyld meg, men hunden ryker til vetten om dere ikke klarer å lære den å ikke ligge på en spesifikk plass? Hva?!

Ja han gjør det, om han hopper oppi barnesenga med en liten nyfødt baby oppi og skulle treffe babyen så er det godt mulig dødelig og jeg vil IKKE risikere at min hund alvorlig skader eller dreper et nyfødt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halerot og nakke, ikke halen alene.

Grunnen er fordi han må hoppe oppi denne sengen fra en anne seng for å komme seg oppi den, og han veier en 20kg og 20kg i møte med en liten nyfødt er ikke OK i mitt hode.

Jeg hadde ikke skjønt stort om jeg lå og sov og noen løftet meg i hue og ræva og kastet meg i bakken iallefall :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet selv at bikkja ryker rimelig fort ut/til vetten om dette ikke skulle gi seg, eventuelt så må han tilbake til min mor(noe jeg tror hun foretrekker da det er hennes hund også, men spørs om det går pga kreftdiagnosen).

Man avliver ikke friske, trygge dyr fordi man ikke klarer å trene den. Klarer dere ikke å bli kvitt denne vanen så omplasserer dere til noen uten småbarn! Selvfølgelig er ikke 20 kg i hodet på en nyfødt OK i noens hode, men da får hunden få et hjem hvor noen klarer å lære den såpass simple ting.

Prøv spruteflaske med vann i stedet for fysisk straff, siden fysisk straff tydeligvis ikke hjelper. Skal man først bruke fysisk straff så skal den være kort og konsis, og ikke "løfte etter hale og nakke". Straff hunden i det den er på vei opp i sengen, og ikke når den allerede har rukket å legge seg ned i noen sekunder. God timing er viktig, og du må følge godt med HELE tiden dersom hunden har tilgang til rommet hvor barnesengen står.

At disse "hundevante" menneskene ikke har klart å lære hunden å unngå å gå i sengen tror jeg sier mer om dem enn om hunden selv...

Om hunden hopper opp i barnesengen fra en annen seng så ommøblerer man, man drar ikke til veterinæren og avliver dyret.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han gjør det, om han hopper oppi barnesenga med en liten nyfødt baby oppi og skulle treffe babyen så er det godt mulig dødelig og jeg vil IKKE risikere at min hund alvorlig skader eller dreper et nyfødt barn.

Er man så redd for å ha hund og barn sammen, så virker det ikke som noen god idé å ha hund og barn sammen, nei...

Men det er rimelig tynt at den skal "ryke til vetten" fordi dere ikke klarer å lære den en enkel liten ting, som strengt tatt ikke burde være så vanskelig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe barnegrind og holde døren lukket og hunden ut fra det rommet. Verre er det faktisk ikke... Hunden skal ikke få anledning til å la sine 20 kg møte et nyfødt hodet uansett og skal passes på.

Barnegrind er foreslått, døren blir som sakt fikset nå snart.

Og selvfølgelig skal han ikke få mulighet til å gjøre dette, er derfor jeg ønsker eventuelle treningstips til hva som kan gjøres. I tillegg til å forhindre muligheten hans til å gjøre dette. (Som å lukke dør osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningstips fikk du. Her i huset hopper tre hunder opp og ned av senga i et eneste kjør, selv om jeg ligger i den. De hopper aldri på meg, men over, inntil, bak, nedenfor etc. Hunder er da ikke bevisstløse, men vil aldri med vilje skade en nyfødt baby om de er riktig navla. Mine hunder har alltid hatt en nærmest ærbødig tilnærming til babyene som er kommet i hus (mine babyer, også), uansett hvor freidige de kan være ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han gjør det, om han hopper oppi barnesenga med en liten nyfødt baby oppi og skulle treffe babyen så er det godt mulig dødelig og jeg vil IKKE risikere at min hund alvorlig skader eller dreper et nyfødt barn.

Blir helt sjokkert, at hunden ikke har livets rett fordi man ikke trener den!? Og det er jo en simpel sak.

Her har bikkjene alltid fått være i sofaen, men det var ikke noe problem å lære dem at om det sitter noen i sofaen så hopper man ikke hopp. Det tok vel ca. tre ganger med *kremt* og et bestemt nei.

Grinder koster 100kr for fire stk, og finnes på Jula, Biltema og Plantasjen, man må finne en måte å feste dem på men det trenger heller ikke være dyrt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke skjønt stort om jeg lå og sov og noen løftet meg i hue og ræva og kastet meg i bakken iallefall :)

Han har såvidt meg bekjent fått beskjed før de har tatt tak i ham om å flytte seg, altså er han våken og bare ikke gidder/vil høre etter, eventuelt bruker for lang tid på å reagere en hva de liker når han er trøtt.

Bikkja omplasseres eller avlives om den legger seg i barnesenga?? :angry:

Barnegrind er en fin ting. Og man kan jo prøve med lystigere treningsmetoder enn å løfte bikkja i halen.

Hadde han bare lakt seg der hadde det vært en ting, men han må HOPPE opp i senga. Om uhellet skulle være ute så er 20kg hoppende hund vs lite barn veldig skummelt syns jeg..

Og nei han omplasseres ikke, han går da tilbake til min mor som intill nylig har hatt ham. Jeg overtok han for noen mnd siden pga hennes nylig oppdagete uhelbredelige kreftdiagnose.

Man avliver ikke friske, trygge dyr fordi man ikke klarer å trene den. Klarer dere ikke å bli kvitt denne vanen så omplasserer dere til noen uten småbarn! Selvfølgelig er ikke 20 kg i hodet på en nyfødt OK i noens hode, men da får hunden få et hjem hvor noen klarer å lære den såpass simple ting.

Prøv spruteflaske med vann i stedet for fysisk straff, siden fysisk straff tydeligvis ikke hjelper. Skal man først bruke fysisk straff så skal den være kort og konsis, og ikke "løfte etter hale og nakke". Straff hunden i det den er på vei opp i sengen, og ikke når den allerede har rukket å legge seg ned i noen sekunder. God timing er viktig, og du må følge godt med HELE tiden dersom hunden har tilgang til rommet hvor barnesengen står.

At disse "hundevante" menneskene ikke har klart å lære hunden å unngå å gå i sengen tror jeg sier mer om dem enn om hunden selv...

Om hunden hopper opp i barnesengen fra en annen seng så ommøblerer man, man drar ikke til veterinæren og avliver dyret.

Ikke muligihet til å ommøblere, veldig lite rom.

Avlivning / å tilbakeføre bikkja til min mor er selvfølgelig siste utvei! Derfor jeg ber om tips her!

Når dette har skjedd har det vært når jeg er på skole etc, så jeg har ikke sett noen av disse situasjonene kun blitt fortalt dem. Så presis hvordan de har taklet det vet jeg faktisk ikke.

(Takker for vannflaske tips osv)

Er man så redd for å ha hund og barn sammen, så virker det ikke som noen god idé å ha hund og barn sammen, nei...

Men det er rimelig tynt at den skal "ryke til vetten" fordi dere ikke klarer å lære den en enkel liten ting, som strengt tatt ikke burde være så vanskelig.

Vanlig hund og barn sammen er ikke et problem, det er kun dette med å hoppe opp i en barneseng som virkelig skremmer vettet av meg som hundeeier da det er en potesielt farlig situasjon.

Og om dette er enkelt å trene på eller ikke det får være opp til hver enkelt å mene noe om. JEG har ikke vært der selv å kunne gjort noe med dette, hadde jeg vært der kunne jeg som kjenner bikkja best vurdert hvordan jeg skulle tilnærmet meg problemet mye bedre(Jeg personlig er meget ops på hvor hunden er og hva han driver med, og har derfor ikke hatt problemer med slikt tidligere), men jeg har ikke annet valg en å basere meg på hva jeg har blitt fortalt.

Har selv lært bikkja før at min seng er strengt forbudt å ligge i uten noe form for straff, men som noen tidligere har nevn så må man da være der og ta ham på fersk gjerning, timingen er viktig. Om dette er noe de har tenkt på eller om de bare har reagert det vet jeg ikke.

men poenget mitt er at man uansett PASSER på sånne små ? Og ikke minst hunden ? Hvis man ikke kan holde et øye med de for øyeblikket lukker man døra og setter på babycallen. Hvor komplisert skal man behøve å gjøre ting ?

Selvfølgelig gjør man det! Jeg har da ikke sakt at de ikke kommer til å bli passet på har jeg det? Problemet akkurat NUH er at døren som kunne stengt av dette området er defekt, men skal som sakt fikses. Så problemstillingen vil selvsakt forsvinne litt når døren er fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningstips fikk du. Her i huset hopper tre hunder opp og ned av senga i et eneste kjør, selv om jeg ligger i den. De hopper aldri på meg, men over, inntill, bak, nedenfor etc. Hunder er da ikke bevisstløse, men vil aldri med vilje skade en nyfødt baby om de er riktig navla. Mine hunder har alltid hatt en nærmest ærbødig tilnærming til babyene som er kommet i hus (mine babyer, også), uansett hvor freidige de kan være ellers.

Og jeg takker virkelig for de treningstipsene de vil garantert videreføres til nevnte personer og vil bli diskutert oss iblandt. Jeg har null erfaring med hund/barn så kjenner jeg faktisk blir veldig beroliget av det du sier her.

Blir helt sjokkert, at hunden ikke har livets rett fordi man ikke trener den!? Og det er jo en simpel sak.

Her har bikkjene alltid fått være i sofaen, men det var ikke noe problem å lære dem at om det sitter noen i sofaen så hopper man ikke hopp. Det tok vel ca. tre ganger med *kremt* og et bestemt nei.

Grinder koster 100kr for fire stk, og finnes på Jula, Biltema og Plantasjen, man må finne en måte å feste dem på men det trenger heller ikke være dyrt.

Jeg har da aldri sakt han ikke har livets rett! Jeg sier at blir dette en farlig problematikk så må tiltak vurderes! grind er foreslått, men jeg kan da vitterlig ikke tvinge på menneskene noe de ikke vil ha? De har til og med mulighet til å få en gratis grind, men de har takket nei. Kan jo hende de endrer mening på dette senere og tar i mot og setter opp grinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når døren er fikset så er det jo ikke noe problem lenger? Hvorfor nevner du i det hele tatt omplassering/avlivning da?

Fordi jeg syns det er rikitg skummelt om dette skulle bli et vedvarende problem, om vi ikke skulle klare å trene det vekk f.eks. Om han da skulle komme seg bort i sengen og det skulle gått gale. *grøss*

(Og ja jeg er veldig flink på å krisemaksimere, og over analyserer alt når det kommer til sånt. Alt blir vurdert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...