Gå til innhold
Hundesonen.no

– Slutt på «manneslusa»


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Flir... av alle tåpelige greier funnet på av idioter.. issue var mye/lite som skulle sjekkes - så da burde man heller delt opp slusene etter det. At den ene køen da vil inneholde flest kvinner er underordnet. Jeg, kvinne som aldri har med mye, ville blitt fly forbanna av å stå i ventekøen med de som hadde masse som skulle sjekkes..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme sa jeg Tonje. Heller en egen sluse for de som har med lite. Trenden nå er jo at "alle" skal ha med koffert som håndbagasje, og da selvfølgelig PC. Det tar jo vinter, votter og vår og komme seg gjennom..

Eh, nei. Det som tar tid, er når følk skal begynne å pakke PCn ut av sekken, ta av smykker, fiske fram mobilen etc, når de står ved båndet. Hvis alle gjør seg klare mens de står i køen, tar det ikke vesentlig mye lengre tid å kjøre gjennom to-tre kurver. Om veska er stor eller liten, spiller da ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om praktdøme på sakar som blir vridd og feilframstilt i media! Heile poenget her var då på ingen måte at kvinner liksom skulle bruke lengre tid i kontroll. Grunnen til at dei gjorde det slik, var at kapasiteten på dei ordinære slusene var for liten. Dei laga då ein provisorisk sluse "bak" dei vanlege (mellom borterste sluse og veggen). Her var det for trangt til at to kontrollørar kunne stå og gjere jobben, slik det er i dei vanlege slusene. Normalt har dei ein kontrollør av kvart kjønn, i tilfelle det skulle bli behov for kroppsvisitering. Då har passasjerane rett til å bli visitert av ein av same kjønn.

Grunnen til at det vart ein mannleg kontrollør som tok seg av ekstraslusa, var rett og slett at dei har fleire mannlege enn kvinnelege kontrollørar.

Så seier folk at dei har blitt visitert av kontrollørar av motsatt kjønn før. Det er heilt greit det, men du har altså rett til å be om at visiteringa blir utført av ein av same kjønn. Problemet her ville då blitt om det var ein som ønska nettopp det. Då ville dei måtte halde att køen medan det vart ein ledig kontrollør av rett kjønn i ein av dei andre slusene, for så å ta denne ut av den slusa, slik at det ville vere fare for at akkurat det same skjedde der, og vi er inne i ein dominoeffekt som forsinkar heile systemet, i staden for å effektivisere det, som jo var heile poenget med dette.

Når det gjeld køane, så vart dei som skulle inn i den nye slusen først slusa ut av den ordinære køen heilt nede ved slusa. Det var altså ikkje ein eigen superkø, men ein avlasting av dei vanlege køene. Det skal ikkje mykje intelligens til for å forstå at med ei ekstra sluse, går heile køen fortare enn han ville gjort med ein sluse mindre. Men nei, det er viktigare at vi ALDRI skal måtte oppleve den grusomme mentale påkjenninga det er å sjå eit skilt der orda KUN og MENN står i same setning, enn at alle skal kome seg raskare gjennom kontrollen.

Ein stor ripe i seriøsitetslakken til norsk media, og ein stor ripe i lakken til likestillingsdepartementet, som diltar etter media utan å setje seg eit minimum inn i kva som eigentleg er saka!

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, man trengte ikke å være rakettforsker for å skjønne at det kom til å bli laga oppstyr av "mannesluse" :) Ellers enig med andre her, burde vært sluse for de som har med lite vs de som har med mye. Jeg ville nok blitt ganske irritert av å ikke få stå i den slusa som går fortest siden jeg bruker å ha med lite selv :) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Det som tar tid, er når følk skal begynne å pakke PCn ut av sekken, ta av smykker, fiske fram mobilen etc, når de står ved båndet. Hvis alle gjør seg klare mens de står i køen, tar det ikke vesentlig mye lengre tid å kjøre gjennom to-tre kurver. Om veska er stor eller liten, spiller da ingen rolle.

Nå er det ikke alltid så praktisk å pakke ut ting og tang mens man står i køen, derfor venter de fleste til de kommer frem til båndet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alltid så praktisk å pakke ut ting og tang mens man står i køen, derfor venter de fleste til de kommer frem til båndet.

I såfall er jeg helt enig i at det er kjempeirriterende. Som å stå på Rema!000 i lunsjen med et rundstykke og en smoothie og vente bak de som bruker et kvarter på å finne fram kortet sitt, glemmer koden for så å måtte telle opp om de kanskje har nok kontanter, likevel. Det var den lunsjpausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dritirriterende når folk venter med å fomle ut pc'er og sånn til det er deres tur. Så vanskelig er det ikke å fra laptopen ut av skallet sitt et par minutter før altså, er jo ikke slik at køen beveger seg superfort og du må konsentrere deg om å holde deg på bena liksom :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dritirriterende når folk venter med å fomle ut pc'er og sånn til det er deres tur. Så vanskelig er det ikke å fra laptopen ut av skallet sitt et par minutter før altså, er jo ikke slik at køen beveger seg superfort og du må konsentrere deg om å holde deg på bena liksom :P

Det er ikke så vanskelig nei, men så må de ta av seg sko, belte og jakke, tømme lommene for mobil og kortholder. Har du noen gang møtt en mann som klarer å sjonglere det mens han beveger seg gjennom en kø? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg tydeligvis ikke har så mye "ulovlig" å fomle med når jeg skal ta fly :P Tenker på slikt litt før. På flyplassen her er derimot de zip-posene og de boksene man kan putte ting i nesten helt inntil den sikkerhets"tunellen"/døra... Men så er det en LITEN flyplass da :angel: Da jeg tok fly fra Bergen så begynte jeg å plukke ut ting og legge i en slik plastkasse så fort jeg fikk tilgang på en kasse. Når jeg gikk gjennom sikkerhetsgreiene da så var lommer allerede tømt. hehe! Mye fordi jeg stresser og tenker "har jeg tatt ut alt? har jeg husket alt nå?"

Jeg er ikke så veldigflyvant, har ikke flydd så mange ganger. Kanskje det er tilfellet hos flere også? Og at det er derfor ting tar tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det hadde blitt samme oppstandelsen om det hadde kommet en kvinnesluse, med kun en kvinnelig sikkerhetskontrollør. Det er tydeligvis viktigere at absolutt alt er politisk korrekt, enn at det er effetivt. Det virker som om folk tar det som en personlig fornærmelse tidvis. "Å nei, noen rakker ned på mitt kjønn, jeg får ikke gå i akkurat den slusa!". Burde ha løpt til media da jeg fikk vite at jeg ikke fikk trene i enkelte timer på SATS, fordi damene ikke ville ha menn der. :P

Nå som den åpnes for alle, bare de godtar å bli sjekket av en mannlig kontrollør, er det garantert noen kvinner som kommer til å gå der og så starte å klage på at det ikke er kvinnelig kontrollør der også.

Ser jo i kassa her på ICA. Det henger opp tre eller fire skilt i den ene kassa om at de tar kun kort der. Likevel så går det folk støtt og stadig dit for å handle med kontanter, og blir like sure hver gang når de må bytte kø. Folk gidder ikke lese, får ting ikke med seg, mener at ting ikke gjelder de eller what ever årsak til at de ikke får med seg digre skilt som er umulig å ikke se så lenge man har to øyne i skallen.

Skjønner virkelig ikke hva som er problemet med noe slikt for å få vekk en lang kø. Jeg ville nå heller hatt en "kun kvinner" sluse dersom det var overvekt av kvinnelige sikkerhetskontrollører, enn å stå enda lengre i kø. Men det er nå meg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men nei, det er viktigare at vi ALDRI skal måtte oppleve den grusomme mentale påkjenninga det er å sjå eit skilt der orda KUN og MENN står i same setning, enn at alle skal kome seg raskare gjennom kontrollen.

:o

Æ e glad det fins toalett for hvert kjønn ... så slipper man den ventingen i alle fall - Når man er mann vel og merke :D

Gled deg mens du kan, unisex er trenden..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg mens du kan, unisex er trenden..

Det er jo diskriminerende at det er lengre kø på damedo. Så det burde jo gjøres noe med. :lol:

Eller som en dame jeg kjenner som har skiftet kjønn fra mann til dame. Hun mener det er tre ting som er forskjellig fra å være mann til å være dame. Det tar lengre tid, det koster mer og det er lengre kø på do. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk hisser seg slik opp over dette. Det har jo vært foreslått å øke aldersgrensen på førerkort til 20 år hos menn også, ettersom det er flere (døds)ulykker hos unge menn enn hos unge kvinner. Det ville jo rammet de unge ansvarsfulle mennene, på samme måte som at dette rammer de effektive kvinnene. Vi er forskjellige på noen områder, selv om det er massevis av unntak. Ikke noe å skape ramaskrik for vel? Selv om det kanskje ikke er den beste ideen jeg har hørt om dette her. :P

På Flesland har de forøvrig av og til en "fast lane" åpen, for folk med lite håndbagasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk hisser seg slik opp over dette. Det har jo vært foreslått å øke aldersgrensen på førerkort til 20 år hos menn også, ettersom det er flere (døds)ulykker hos unge menn enn hos unge kvinner. Det ville jo rammet de unge ansvarsfulle mennene, på samme måte som at dette rammer de effektive kvinnene. Vi er forskjellige på noen områder, selv om det er massevis av unntak. Ikke noe å skape ramaskrik for vel? Selv om det kanskje ikke er den beste ideen jeg har hørt om dette her. :P

På Flesland har de forøvrig av og til en "fast lane" åpen, for folk med lite håndbagasje.

Problemet er vel at dette ikke var i favør kvinner. :P Da er det nemlig brudd på likestillingsloven. :P Er det i favør kvinner (som dette med førerkortet, verneplikt, kjønnspoeng på skoler), så er det bare rett, rimelig, fornuftig og likestilling. :aww:

Og ang doer. På herredoer slipper man faktisk brukte bind tapet på vegger. :x

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som den åpnes for alle, bare de godtar å bli sjekket av en mannlig kontrollør, er det garantert noen kvinner som kommer til å gå der og så starte å klage på at det ikke er kvinnelig kontrollør der også.

Problemet er jo berre det at slusa ikkje blir opna for alle, men fjerna. Dermed er vi attende der vi starta, med for liten kapasitet, og alle er nøgde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...