Gå til innhold
Hundesonen.no

Noortje fan 't Suydevelt "Nora" (Drentsche patrijshond)


Irenen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 654
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Møt min lille nederlender! (Vel, hun er ikke min helt enda, men om to uker og fem dager er hun det) Noortje fan't Suydevelt, til daglig Nora, er en Drentsche patrijshond som skal reise hele veien

Vi er vel hjemme fra Nederland igjen, og familien har økt Jeg trodde jeg var supergodt forberedt med alt i forhold til reisen, men det skulle det nå vise seg at jeg ikke var. Eller forberedt var j

*smelt*

Posted Images

Nora er en skjønning :wub:

Jeg så etter deg på trippelutstillingen i Finland; skulle ikke dere dit?

Jo, vi skulle egentlig dit, men så var betalingsfristen for hotellet og reisen et par dager etter øyelysningen hun var på, og da var jeg rett og slett så deppet og lei meg over at det ble påvist katarakt på henne, at å reise så langt for en utstilling ikke fristet i det hele tatt. Så jeg avlyste hele turen.. :(

Men angret litt etterpå da, hadde vært moro og prøvd seg der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wuhu! På årets siste utstilling ble Nora (16 måneder) BIR med Ck og Cert :D

Oppsummering fra ringen i år:

  • 2 x very good - juniorklasse
  • 3 x excellent + Ck + CERT (to store, ett lite) - juniorklasse
  • 1 x excellent fra rasespesialist i Nederland - juniorklasse
  • NJV-13 og NV-13

1536487_1444924929053062_1466435894_n.jp

999910_1444924939053061_719480306_n.jpg

1549577_1444924972386391_1226544047_n.jp

1487317_1444924865719735_324161162_n.jpg

Takk @SiriEveline for fine bilder! :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nora er helt koko om dagen! For det er jo kommet SNØ! :P

Kanskje jeg får tatt årets første ordentlige vinterbilder imorgen, hvis batteriet på kameraet holder til en liten fotosession. Finner nemlig ikke laderen min om dagen.. :hmm:

1535504_595574763831437_1007409580_n.jpg

1604930_595574770498103_1690395605_n.jpg

Ellers har hun vært til HD og AD-røntgen, så da er det bare å vente spent på resultatene fra NKK. Det er ikke vanlig å røntge albuene på denne rasen, men jeg ser ingen grunn til å la være når man uansett er igang med hoftene :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora elsker snø og vinter, og idag har vi vært på en tre timers tur hvor hun løp løs hele tiden og bare storkoste seg :)

tur-005.jpg

tur-010.jpg

tur-053.jpg

tur-061.jpg

tur-071.jpg

tur-127.jpg

tur-144.jpg

Legger ved et bilde av Luna på snart 12 år også - som heller ikke sier nei takk til å base i snøen :D

tur-117.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lite oppdateringer her om dagen. Jeg er uten pc for tiden, og det er faktisk pågrunn av Norusen som mener at skjermen godt kan hoppes på. I tillegg er linsa til kameraet mitt ødelagt, så ikke har vi tatt bilder på lenge heller :P

Har fått svar på AD-bildene hennes da, og resultatet ble A! :D Hurra! HD-bildene kom dessverre i retur til klinikken pga for dårlig bildekvalitet, så da er vi nødt til å ta nye ved en anledning.

Ute med kicksparken. Nora koser seg! :D :

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Herlig! Nora ser ut som hun storkoser seg :)

Ja :D Dessverre ble det bare et par sparketurer med den vinteren som ble. I tillegg er ikke Oslomarka spesielt morsom i helgene :hmm:

Men nå er våren her! Wuhu! :D

Bilder fra dagens tur (fb-kvalitet og mye seler og bånd dessverre, men det får gå):

1798840_619595624762684_1046947988_n.jpg

1690319_619595644762682_20132321_n.jpg

1920070_619595661429347_134084046_n.jpg

1978862_619595694762677_384406731_n.jpg

Har ikke fått surret meg til å ta nye HD-bilder enda, men sånn som hun flyr som en gal i skogen kan de ikke være helt gærne :)

Ellers begynner jeg å få kurs -og utstillingsabstinenser. Merker jeg går litt i dvale når det er mørkt og kaldt, men nå som våren begynner å komme begynner også jeg å våkne litt til. Akkurat nå er Nora nedrøytet igjen, men tenker jeg skal stille henne på fellesutstillingen, NKK Drammen og Bjerke. Selvsagt fyller hun to år DAGEN ETTER bjerke, så det blir uansett ikke der hun eventuelt får championatet sitt. Også har jeg lyst til å trene mye mer rundering, blodspor og apportering :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag ble det kløvtur i finværet! :) Glemmer innimellom at jeg har kløven, så har ikke brukt den på lenge, men idag ble den satt på. Hun bar ikke mer enn ca 800 gram idag (i tillegg veier selve kløven litt), og hun løp (les: fløy) rundt løs hele turen uten å se ut til å bry seg om den ekstra vekten. Tenker jeg øker til en kilo eller litt mer neste gang :)

Nora er slank og kortpelset om dagen:

1376334_620094161379497_68307344_n.jpg

Hun tok seg også et isbad idag :huh: Dumme damen stod ved vannkanten, tok sats og hoppet rett uti vannet som hadde et tynt islag over seg. Det var heldigvis mer en liten dam enn et vann, så var ingen fare, men jeg måtte delvis uti selv for å få henne inn på land igjen. Hun fant seg en sten å stå på uti der, men vannet var tydeligvis for kaldt til at hun ville svømme inn til land :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig!

Takk :D

Hun begynner å bli riktig så flott altså! Bra bryst utifra bildene, og ganske så greit muskulært :)

Takk :D Har vært en slapp vinter på turfronten, men nå har jeg tenkt til at damen skal få godt med muskler. Hun løper mye løs i variert og bratt terreng, og jeg kjenner at lårene hennes er blitt større og strammere. Brystet hennes begynner også å komme seg, men hun kunne godt vært bittelitt mindre rett i front så hadde brystet kommet frem bedre. Men hun er selvsagt verdens fineste Norus uansett :wub:

Jeg tenker jeg melder henne på fellesutstillingen @SiriEveline , innen mai burde det vel ha grodd ut litt ny pels :) Antar at du er med og arrangerer og skal dit i år også? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg være så frekk å spørre om hvordan det er å leve med en Drent? Vi driver å snoker etter fuglehund så vil vite mest mulig om alle sammen :D

Det er vel ikke frekt å spørre om! :D

Å leve med en drent er ikke så fryktelig komplisert. Innendørs går det for det meste i soving/sofakos, utenom de gangene hun kjeder seg og går og henter sko, doruller osv for å få oppmerksomhet. Hun kan ligge og dra seg til langt på dag, etter å ha brukt natta på å stjele all sengeplassen min :P Men med tanke på at hun bare er unghunden er hun usedvanlig rolig og grei inne uansett om hun har fått lite eller mye tur den dagen.

Ute er det full fart, og hun vet ikke om noe bedre enn å løpe fritt i skogen. Men hun har utrolig kort radius da, og jeg har enda til gode å ha henne utenfor synsrekkevidde på tur. Hun har et godt kroppsspråk, er myk i væremåten og går overrens med alle hunder hun får hilse på. Hun er også veldig kul å jobbe med, både når det gjelder lydighet og bruks. Hun er lett å motivere med mat, men enkelte leker kan også være kule nok for henne.

Hun har stor interesse for å ta stand på og jage opp fugl, mens andre dyr (katter, rådyr etc) står hun bare og ser på.

Også liker hun folk da. Mennesker er ålreite, for de koser på henne. Og små barn - de har hun bare alltid likt :)

Å leve med Nora er rett og slett litt sånn her :wub:

970257_518196871569227_905015181_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jo mer jeg leser om denne rasen jo mer forelsket blir jeg :heart:

Så spennende at du vurderer fuglehund da! :D Uten at jeg noen gang har hatt staff i hus, så kan jeg tenke meg at det er en ganske stor overgang :)

Jeg kommer på fellesen, i år skal jeg "leke" stemningsfotograf.

Hurra, da kan du jo ta fine bilder av Norusen :D Men la oss håpe været blir litt bedre enn ifjor... Jeg pakker ihvertfall gummistøvler og sokkeskift :P

Så nydelig hun er :wub: veldig fin rase.

Takk - jeg er kjempefornøyd :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende at du vurderer fuglehund da! :D Uten at jeg noen gang har hatt staff i hus, så kan jeg tenke meg at det er en ganske stor overgang :)

 

Det er C som trenger en fuglehund, og det er han som tenkte på Drent først. Men det er absolutt ikke meg imot :D Blir nok en forskjell ja, men jeg tror til det bedre ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...