Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppsøker aktivt bråk


Grim
 Share

Recommended Posts

Wow...

Nå var du kul, Mari.

Jeg tror ikke det er frykt i Grim sitt tilfelle, jeg tror det er som et par poengterte, at noen hunder er bare teite for å være teite. Desverre. Mulig det var frykt når han var yngre som trigget det (før han kom til meg), men kan ikke si at jeg ser/har sett noe til det. Det er fra hans side veldig lite seriøst, og jeg tror ikke det hadde vært sånn, om det lå et sterkt motiv bak. forresten, så er han ikke en drittbikkje heller, og jeg syntes ikke noe om at dere kaller han det.

Og selv om jeg ikke følte behov for å skrive det før, gjør jeg det nå - for det plager meg litt at dere stempler meg. Bikkja er i bånd hele tiden, med mindre vi er i skogen eller på et jorde med god oversikt, går ut på tidspungter der de fleste andre sover, eller når vi trener lydighet. Det er ikke snakk om at bikkja går fvf ved passeringer, han går lineføring. Det har vel skjedd 3 ganger, at han har gått fvf - og da fordi jeg var 100% sikker på at det ville gå smertefritt. Vi har i dag ingen problemer med passeringer, selv om vi hadde et lite tilbakesteg den dagen. Dessuten hjelper ikke bånd, på min forståelse av en adferd. Han kunne reagert likt, om han hadde vært i bånd, og den andre hunden hadde vært løs og kommet bort for å hilse.

Jeg tenker ressurs og muligens territorial når det gjeller Balrog? Men det er jo fryktelig vanskelig å si, uten å ha sett hunden i situasjonen. Er forsåvidt ikke så lett, da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 191
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordi han kan føle seg stor og sterk ved å gni andre ned i søla. Noen folk er jo også sånn, de hevder seg selv ved å tråkke på andre. Jeg synes det er best å holde slike hunder å bånd. Møter Fyda

Jeg syns det er (nesten) like irriterende med snille hunder som er løse som absolutt skal bort til hunder som er i bånd, og gjerne gå oppå dem hele turen. Det kan også ødelegge mye for andre.

Grim, jeg tror du tar dette mer personlig enn du trenger. Vi er oss selv nærest, ikke sant. Jeg snakker ut fra mitt utgangspunkt hvor et slikt møte ville vært veldig destruktivt, så det er klart at

Når du har hunden din i bånd, og en annen bikkje kommer bort og det blir bråk så kan ikke den andre eieren kreve Grim avlivd, eller at du betaler eventuelle veterinærregninger. Det er det som er forskjellen. Derfor velger jeg å ha min "drittbikkje" (jeg velger å kalle han det selv om jeg er utrolig glad i han) i bånd/under full kontroll (langline) hele tiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir egentlig litt sjokkert, jeg. Du sier du skjønner at folk ikke synes det er gøy at andre hunder angriper hunden deres, men velger likevel å ha en slik hund løs.

Men etter kun spydige tilbakemeldinger fra deg så melder jeg meg ut fra dine tråder, så du kan få svarene du ønsker deg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir for dumt at du tar det så ille. Jeg har selv en dritt hund som har slåss og prøvd seg på det meste. Vi måtte slutte med ag etter hun bet en terv. Hun slippes ikke med mindre vi har kontroll dvs åpne jorder ol. Mamma bruker istedenfor flexi line i skogen ol for da får hun løpe og slikt og fortsatt kunne stoppe hun.

Huseieren min sin hund er også en bitch, hun oppsøker bråk og har også sloss med min.

Jeg må bare påpeke at Idag hadde jeg for første gang en flott tur, hundene gikk løse, joggere løp forbi, hunder kom løpende og alle hilset og alt var rolig og jeg kunne slippe ned skuldrene etter flere år med haling og draing og stress. Jeg møter min del av dritt hunder på tur og jeg har mistet alle hemninger for å ta tak i den og slippe mine. Og jeg blir rasende om folk slipper hunder som ypper og lager bråk bort til mine. Jeg tar ansvar for mine, og jeg forventer det av alle andre.

Jeg synes du burde ta ansvar som alle andre som har dritt hunder å ha de i bånd, flexi ol. Selv mine to nå som ikke lager noe form for bråk slippes hvor jeg har kontroll og blir kalt inn hver gang jeg ser noe osv så vi passerer i ro.

Og hvorfor? Gudane vet... Men foxi ser på det som hennes jobb å styre verden, så ser jeg det på som min jobb å styre hun ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et etologisk perspektiv er det ingen dyr som er "dust" bare for å være dust. All atferd er formet av gener og/eller miljø.

Det kan være at Grim har et genetisk grunnlag der aggressjon lett trigges og/eller at han er dårlig på å lese hundespråk. Dette i samspill med adrenalinet som skilles ut hver gang han utaggerer (rush/kick) kan gjøre at problemet blir mer og mer synlig (altså fordi det blir tilfredsstillende å utaggere).

Du spør om hvorfor, men det er helt umulig å vite. Man kan anta ting, men vi kan aldri vite sikkert (særlig ikke ved å bare lese her inne uten å se atferden). Ofte skylder man på usikkerhet etter et angrep el.l. Selv tenker jeg at det er en mental brist hos hunden (avreagering), hvis den aldri noen gang resten av sitt liv kan komme over frykten som ble utløst ved et angrep eller tre. Det er uansett et ganske vanlig problem at hunder blir redde hvis de har blitt angrepet. Jeg tror det dels skyldes at vi avler på hunder som er dårlige på kommunikasjon, og dels at vi avler på hunder som har dårlig avreagering (ihvertfall ift hundeslagsmål). Jeg tror vi glemmer mye av det genetiske grunnlaget når vi tenker at skremmende opplevelser er det eneste som har gjort at en hund har blitt usikker og begynner å utaggere selv. Det er nok mer komplekst enn som så. Men dust, det har jeg aldri hørt at noen dyr kan være.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha hatt en belger som var som t.s sin for så å ha en toller som alltid var den ene som ble angrepet av hunder som stort sett ' alltid ' var lydige ( han ble tilmed angrepet på stevner uansett hvor langt han sto unna ringen han ) var overgangen til Loke så stor at jeg brukte flere år på å ikke dø på meg av skam hvis han løp bort til andre hunder. Han bråka virkelig ALDRI. Ga den andre hunden feil signaler tverrsnudde han før han nådde bort og løp tilbake til meg. Etterhvert innså jeg at han silte hundene og lærte meg å stole på han. Vi hadde ikke 100 % innkalling, mer 90 % på slutten og jeg slapp han aldri bortsett fra der det var kultur for det, men jeg slapp altså en hund uten 100 % innkalling løs fordi han var grei.

Tellus ( sinnabelgeren ) hadde jeg et uhell med før jeg skjønte omfanget ( denne hunden konkurrerte i kl 3 og hadde opprykk elite med forrige eier og var slitsomt lydig - bortsett fra når han tiltet på tilfeldige hunder ) og etter det var ' løs ' for han flexiline. Aldri om jeg skal oppleve å se bikkja mi skal skremme livskiten ut av en unghund igjen..

Helt ærlig var ikke det å ha hunden løs noe savn etterhvert, det var mye mer slitsomt å måtte speide etter noe som kunne være en annen hund hele tiden enn å bare bruke bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å ta på langline istedet for at han er 100% løs, for å unngå disse sporadiske uhellene?

Det er kjedelig å ha bråkehunden og føle at "alle" er i mot deg, det kan jeg skjønne, men såklart blir folk opprørt og forteller hvordan det ville påvirket dem om de møtte DIN hund som løp bort for å være ekkel med deres hund.

Ting kan alltid skje mellom hunder men har man en hund man vet ikke er noe grei med fremmede hunder så syns jeg det er litt egoistisk å la den gå løs der man kan støte på situasjoner som i førsteposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk alle steinene som kastes i glasshuset a..

Grunnen til at folk blir opprørte, Grim, er at bikkjene deres er så crappy at de ikke tåler et måte med din crappy hund, men det er enklere å ta det ut over deg enn å innrømme at bikkjene deres er litt sarte i topplokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vitterlig flere som har skrevet her at de har hunder de har jobbet mye med og som kan få stort tilbakefall av å møte en hund av type ufin og ekkel?

Er det ikke lov å bli grinete for at ufine hunder slippes bort når man har en hund man selv har *sett inn hvilket som helst problem her* ? Evt. uansett om man har en hund som IKKE har problemer og det kommer en knøvler bort (hun skriver jo til og med at han smalt en tispe i bakken og ikke ga seg selv om hun dempet og var snill?) så kan det jo gi kjedelige konsekvenser for den hunden som ikke hadde problemer.

Nei, man trenger ikke ha en "crappy hund med sart topplokk" for å reagerer på at ufine hunder får muligheten til å ødelegge for andre.

Trenger heller ikke ha en crappy hund med sart topplokk for at den skal lære at andre hunder kan være kjipe om den støter på en hund som ikke gir seg når de til og med bruker riktig språk med den.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk alle steinene som kastes i glasshuset a..

Grunnen til at folk blir opprørte, Grim, er at bikkjene deres er så crappy at de ikke tåler et måte med din crappy hund, men det er enklere å ta det ut over deg enn å innrømme at bikkjene deres er litt sarte i topplokket.

Jeg innrømmer ofte at hunden min er crappy, jeg. De aller fleste har forståelse for at uhell kan skje, men når man lar hunden gå løs selv om man vet den er aggressiv, så blir det ikke uhell lenger. Da er man klar over problemet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh please :rolleyes2: Jeg siterer:

Idiot, med andre ord.

Dette var 1 av 2 slike hendelser - der ingen var alvorlige og varte i ca 3 sekunder. Vanligvis kommer han ALLTID på innkalling . Vi har forresten blitt angrepet selv langt flere ganger.

2 episoder på hvor mange år? 4? Det er neppe noen uvane, eller? Det kan glippe i kontrollen for ALLE!

Jeg tør påstå at jeg har litt erfaring med crappy hunder, og jeg tør påstå at en hund som ikke tåler ett sånt møte med en hund som Grim, er ganske sart i topplokket sitt. Selvsagt er det kjipt for eieren, men å nægge og nægge og nægge på Grim om hvor mye hun ødelegger for hele Norges sarte hundebestand, blir litt drøyt. Igjen. TO uhell. Det er ingen andre her som har hatt det, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh please :rolleyes2: Jeg siterer:

2 episoder på hvor mange år? 4? Det er neppe noen uvane, eller? Det kan glippe i kontrollen for ALLE!

Jeg tør påstå at jeg har litt erfaring med crappy hunder, og jeg tør påstå at en hund som ikke tåler ett sånt møte med en hund som Grim, er ganske sart i topplokket sitt. Selvsagt er det kjipt for eieren, men å nægge og nægge og nægge på Grim om hvor mye hun ødelegger for hele Norges sarte hundebestand, blir litt drøyt. Igjen. TO uhell. Det er ingen andre her som har hatt det, eller?

Eneste "uhellet" jeg har hatt, har vært at hunden har løpt mot en annen. Det er kanskje 4 år siden nå. Ellers har det kommet flere bikkjer mot oss, som min har gjort utfall mot. Nettopp fordi de har vært idioter mot han. Ja, han er muligens sart i topplokket, men det er jo tydeligvis Grim også i og med at han flyr på andre, fremmede hunder. Jeg unngår problemer med å ha min hund i bånd. Han dør ikke av å måtte løpe med en langline hengende etter seg, og skjønner ikke at det kan drepe Grim heller.

At angrepene ikke har vært alvorlige er jo bra, men hva vet Grim om den andre hunden har fått problemer eller ikke? Sånn sett kan det faktisk ha vært alvorlig. Det er ikke alle hunder takler at det kommer en stor, sint hund løpende bort og trykker bikkja deres i bakken helt uprovosert, og det syns jeg man skal akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er så stor andel av hundene så redd andre hunder at de har fryktaggresjon? Det høres jo ikke normalt ut at annenhver hund er redd individer av egen art. Hva har gått galt?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fryktaggresjon er et fint navn man har funnet på for å henge drittbikkjeatferd på noe utenfor egen kontroll. Tror ikke på den diagnosen, jeg. Har nemlig en hund som har slik atferd og hun er ikke så voldsomt engstelig, nei. Jeg er veldig lei for at jeg ikke har fått henne til å like, eller iallfall godta fremmede folk og dyr, men det har jeg ikke klart. Hun kan avledes eller "trues" forbi diverse, men etter sju - åtte år skulle det vel ikke vært nødvendig å geleide henne gjennom passeringer. Sorry Maren, men hun er en dust av en drittbikkje og flyr gjerne på både den ene og den andre. Mye lyd og skyggeangrep, men lite trivelig for det. Pføy, fryktaggresjon, spy.

Oh please :rolleyes2: Jeg siterer:

2 episoder på hvor mange år? 4? Det er neppe noen uvane, eller? Det kan glippe i kontrollen for ALLE!

Jeg tør påstå at jeg har litt erfaring med crappy hunder, og jeg tør påstå at en hund som ikke tåler ett sånt møte med en hund som Grim, er ganske sart i topplokket sitt. Selvsagt er det kjipt for eieren, men å nægge og nægge og nægge på Grim om hvor mye hun ødelegger for hele Norges sarte hundebestand, blir litt drøyt. Igjen. TO uhell. Det er ingen andre her som har hatt det, eller?

*Rekker opp hånda* Men nå var jeg ikke med i hylekoret, heller. Da gjelds det kanskje ikke, da :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at slike diskusjonsfora er en hundeeiers verste fiende, egentlig ... kanskje hundens også... Man "lærer" liksom hva som er det perfekte hundehold, den perfekte hund, det perfekte møtet etc etc, og jeg kan vedde ganske mye på at dersom ingen av dere som gnåler om at ett hundemøte kan ødelegge mnd trening hadde vært her inne, eller på andre hundefora, så hadde dere antakelig ikke laget noe problem utav at drittbikkja er ei drittbikkje heller. Kanskje hadde man ikke engang giddet å trene på dette "møte andre hunder"-styret - kanskje hadde man ikke engang ansett det som et probem? Og kanskje - jeg sier kanskje - hadde bikkjeskinnet blitt bedre UTEN trening enn den har blitt MED all denne treningen og fokuse på at dette er et problem... jeg sier bare kanskje altså :whistle:.

Jeg er en dritteier, tydeligvis... Jeg lot drittbikkja mi gå løs jeg, selv om jeg visste at hun ikke liker andre hunder. Jeg opplevde aldri at hun oppsøkte andre hunder (eller jo - hun gjorde det en gang som 2-3 år gammel jypling, men aldri senere så vidt jeg kan huske), men jeg hadde jo også veldig bra kontroll på henne, så hun hørte på meg og kom om det dukket opp andre hunder. MEN - og det er her jeg da har fått dette dritteierstempelet antar jeg - TO ganger det siste året - da drittbikkja var nesten 12 år!! - skjedde det uheldige episoder med henne. En gang gikk vi i bånd langs gatene ¨på Jessheim og plutselig hadde halsbåndet hennes glidd over hodet hennes og hun var løs. Akkurat da kom det noen med en haug med hunder (ehhhh... det var vel to hunder de hadde kanskje *host*) og drittbikkja mi løp selvsagt bort til dem og var småekkel (nei, hun beit ikke, men hun var veldig bråkjekk). ANdre gangen skulle vi ut på tur innover en vei i skogen, og akkurat i det jeg slapp hundene kom det en fuglehund løpende ned fra ei skiløype like ved. Gamla - altså drittbikkja mi - styrtet avgårde og la føgglisen i bakken og sto over den. Jeg antar de sarte sjelene her inne ville fått spunk av hele episoden - hundeeieren bare blåste av det og sa at det gikk nok fint...

Så etter nesten 12 år med hunden skjer altså episoden som gjør meg til en dritthundeeier... :angel:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så at slike diskusjonsfora er en hundeeiers verste fiende, egentlig ... kanskje hundens også... Man "lærer" liksom hva som er det perfekte hundehold, den perfekte hund, det perfekte møtet etc etc, og jeg kan vedde ganske mye på at dersom ingen av dere som gnåler om at ett hundemøte kan ødelegge mnd trening hadde vært her inne, eller på andre hundefora, så hadde dere antakelig ikke laget noe problem utav at drittbikkja er ei drittbikkje heller. Kanskje hadde man ikke engang giddet å trene på dette "møte andre hunder"-styret - kanskje hadde man ikke engang ansett det som et probem? Og kanskje - jeg sier kanskje - hadde bikkjeskinnet blitt bedre UTEN trening enn den har blitt MED all denne treningen og fokuse på at dette er et problem... jeg sier bare kanskje altså :whistle:.

Jeg er en dritteier, tydeligvis... Jeg lot drittbikkja mi gå løs jeg, selv om jeg visste at hun ikke liker andre hunder. Jeg opplevde aldri at hun oppsøkte andre hunder (eller jo - hun gjorde det en gang som 2-3 år gammel jypling, men aldri senere så vidt jeg kan huske), men jeg hadde jo også veldig bra kontroll på henne, så hun hørte på meg og kom om det dukket opp andre hunder. MEN - og det er her jeg da har fått dette dritteierstempelet antar jeg - TO ganger det siste året - da drittbikkja var nesten 12 år! - skjedde det uheldige episoder med henne. En gang gikk vi i bånd langs gatene ¨på Jessheim og plutselig hadde halsbåndet hennes glidd over hodet hennes og hun var løs. Akkurat da kom det noen med en haug med hunder (ehhhh... det var vel to hunder de hadde kanskje *host*) og drittbikkja mi løp selvsagt bort til dem og var småekkel (nei, hun beit ikke, men hun var veldig bråkjekk). ANdre gangen skulle vi ut på tur innover en vei i skogen, og akkurat i det jeg slapp hundene kom det en fuglehund løpende ned fra ei skiløype like ved. Gamla - altså drittbikkja mi - styrtet avgårde og la føgglisen i bakken og sto over den. Jeg antar de sarte sjelene her inne ville fått spunk av hele episoden - hundeeieren bare blåste av det og sa at det gikk nok fint...

Så etter nesten 12 år med hunden skjer altså episoden som gjør meg til en dritthundeeier... :angel:

Hadde du skrevet et slikt innlegg om det, så er det mulig jeg hadde nevnt bånd her også altså. Ting man ikke vil ha meninger om, bør man kanskje ikke poste på et diskusjonsforum, tenker jeg :) Det er ikke det at hunden angrep en annen jeg blir mest provosert av her faktisk, det er måten Grim svarer alle her på når hun får svar.

Jeg har selv lagd tråder om min "drittbikkje" og hans problemer, og der har ganske mange skrevet at de ville ha avlivd han, og at en slik bikkje ikke har livets rett osv. Det er ikke de morsomste svarene å få, men jeg ble likevel ikke frekk.

Min hund har blitt mye bedre bare av å unngå å hilse på fremmede hunder, så da er det faktisk veldig kjedelig om han skulle ha blitt angrepet igjen. Så da får jeg bare håpe at jeg slipper å møte på løse, aggressive hunder på tur, for hunden min har nok problemer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh nå er jeg glad jeg ikke bor i sivilisasjonen lenger. For jeg driter meg ut med bikkjene mine støtt og stadig. Nei, hundene mine angriper ikke andre hunder, men Snusern børner bort og skal leke, snur om det er kjipe signaler fra møtende hund, basenjien holder avstand og salukien bjeffer. Men jeg tolket det ikke som at Grim angrep heller? Bare at han var litt ufin dritthund? Og sånt skjer! Jada det er noe dritt om man har en hund man har jobbet masse med for å få til fine passeringer om det kommer slike bort, men sånt skjer...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte Grim om forslag til hvorfor bisken hennes var sånn "dust" ikke noe mer.

Jeg har hatt et utyske i form av lille basenji. Hun var fryktaggressiv (sorry Ida, det er ikke en unnskyldning men et eksisterende fenomen selv om bikkja di' kanskje ikke har det), ingen hund var for liten at den ikke var verdt å fly på, intet hundespann for stort. Inntil vi flyttet til skogs, hadde jeg henne alltid i bånd etter en episode hvor vi møtte på et 12-spann huskier (da var hun ca 1 år og begynte å vise disse utyske-egenskapene).

Jeg hadde blitt rasende av et møte med en hund som Grim, fordi det stressa basenjien min - som javisst, var sart i topplokket, mør i skallen, ikke riktig bevart osv etc - men jeg ville at hun skulle slippe slike påkjenninger, jeg ville at hun skulle slippe sånt. Selv om hun ikke var helt god, var jeg skrekkelig glad i henne allikevel, ville ikke at hun skulle plages. Hun hadde noe med kroppspråk og issues som gjorde at hun alltid var den "100te hunden". Den hunden som fikk løse hunder som gikk på plass hos eier til å bryte kommando for å komme og plage henne, uansett hvor lydige de var ellers.. Har man den 100te hunden, blir man etterhvert dødsirritert av alle hunder som kommer bort, spesielt når man selv kjørte 100 % bånd på egen hund.

Jeg vet ikke hvorfor Grim er sånn som flyr på uten videre, kanskje er han fryktaggressiv og kjører den klassiske "drep den andre før den andre dreper deg" eller kanskje ikke. Basenjien var slik da vi bodde i sivilisasjonen. Her vi bor nå fløy hun ikke på noen, hun kjente alle hundene i omegn og de kjente henne og ga henne god margin. Da hun skjønte det, var det ingen hunde-aggresjon lenger.

Vedr frekvensen, synes Grim får unødvendig mye pepper her altså. Shit happens. Så lenge det ikke blir alvorlige skader, synes jeg man skal huske på shit happens-posten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktaggresjon er et fint navn man har funnet på for å henge drittbikkjeatferd på noe utenfor egen kontroll. Tror ikke på den diagnosen, jeg. Har nemlig en hund som har slik atferd og hun er ikke så voldsomt engstelig, nei. Jeg er veldig lei for at jeg ikke har fått henne til å like, eller iallfall godta fremmede folk og dyr, men det har jeg ikke klart. Hun kan avledes eller "trues" forbi diverse, men etter sju - åtte år skulle det vel ikke vært nødvendig å geleide henne gjennom passeringer. Sorry Maren, men hun er en dust av en drittbikkje og flyr gjerne på både den ene og den andre. Mye lyd og skyggeangrep, men lite trivelig for det. Pføy, fryktaggresjon, spy.

Om hunden din ikke er engstelig så er det nok ikke fryktaggresjon, nei. Dermed kan ingen andre ha det? Dermed er det ingen hunder som utagerer mot mot andre hunder, eller folk, fordi de er redde/usikre? At "diagnosen" brukes i hytt og pine på enhver bikkje som slenger et glefs eller bjeff i feil retning er en sak, men at det finnes reelle tilfeller jeg ihvertfall jeg i noe særlig tvil om, heller ingen hundetrenere jeg har jobbet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden din ikke er engstelig så er det nok ikke fryktaggresjon, nei. Dermed kan ingen andre ha det? Dermed er det ingen hunder som utagerer mot mot andre hunder, eller folk, fordi de er redde/usikre? At "diagnosen" brukes i hytt og pine på enhver bikkje som slenger et glefs eller bjeff i feil retning er en sak, men at det finnes reelle tilfeller jeg ihvertfall jeg i noe særlig tvil om, heller ingen hundetrenere jeg har jobbet med.

Det har du sikkert rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste "uhellet" jeg har hatt, har vært at hunden har løpt mot en annen. Det er kanskje 4 år siden nå. Ellers har det kommet flere bikkjer mot oss, som min har gjort utfall mot. Nettopp fordi de har vært idioter mot han. Ja, han er muligens sart i topplokket, men det er jo tydeligvis Grim også i og med at han flyr på andre, fremmede hunder. Jeg unngår problemer med å ha min hund i bånd. Han dør ikke av å måtte løpe med en langline hengende etter seg, og skjønner ikke at det kan drepe Grim heller.

At angrepene ikke har vært alvorlige er jo bra, men hva vet Grim om den andre hunden har fått problemer eller ikke? Sånn sett kan det faktisk ha vært alvorlig. Det er ikke alle hunder takler at det kommer en stor, sint hund løpende bort og trykker bikkja deres i bakken helt uprovosert, og det syns jeg man skal akseptere.

Seriøst? Din hund gjør utfall bare mot hunder som har vært ufin mot han, og det skjer stadig vekk? Og du tenker ikke at problemet kanskje ligger hos din hund?

Ellers så finner jeg det interessant at det tydeligvis er greit over fire sider å fortelle Grim hva for slags møkkabikkje hun har, og hvordan hun bør håndtere den, mens du blir fornærma over at jeg sier at bikkja di er sart i topplokket. Igjen. Ikke så lurt å kaste stein når du sitter i glasshus.

*Rekker opp hånda* Men nå var jeg ikke med i hylekoret, heller. Da gjelds det kanskje ikke, da :lol:

Nei, da gjelds det ikke.

Jeg har forøvrig hatt en fryktaggressiv hund. Han ga blanke i om hundene som kom bort til oss var snille eller ikke, om de var i bånd eller løse, om det var valp, tispe, hannhund - det var det samme, han gikk rett i forsvar og fløy på de. Jeg er ganske sikker på at det var frykt som lå bak aggressjonen hans, han var redd hunder fra han var valp, og første gangen han prøvde å ta en annen hund var han 5 mnd gammel. Han var paranoid opptatt av andre hunder, og han husket alle hus det var hund i, selv om det var hund der bare 1 gang. Så fryktaggressjon finnes, selv om noen hunder sannsynligvis bare er atale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Din hund gjør utfall bare mot hunder som har vært ufin mot han, og det skjer stadig vekk? Og du tenker ikke at problemet kanskje ligger hos din hund?

Ellers så finner jeg det interessant at det tydeligvis er greit over fire sider å fortelle Grim hva for slags møkkabikkje hun har, og hvordan hun bør håndtere den, mens du blir fornærma over at jeg sier at bikkja di er sart i topplokket. Igjen. Ikke så lurt å kaste stein når du sitter i glasshus.

Jeg blir absolutt ikke fornærmet når du sier at min hund er sart i topplokket, for det vet jeg at han er. Jeg sier også at min hund har et problem med andre hunder, og at jeg derfor ikke har han løs der vi kan møte andre hunder.

Han kan gjøre utfall mot andre, men han er i bånd og hilser ikke på andre. De gangene vi har hatt "uhell" og han har "angrepet" har dermed vært med bånd på, og når andre hunder har kommet til han. Han kan også være ufin, men da har jeg han i bånd. Utfallene ("angrepene") skjer sjelden nettopp fordi jeg ikke lar han løpe til fremmede hunder.

Det er ikke meningen å kalle Grim for møkkabikkje, så hvis dere har det inntrykket beklager jeg. Jeg har møtt Grim (vi trente med hundene våre på Ekeberg en gang), og han ser ut som en helt super hund. :)

Jeg sier at jeg har en drittbikkje som av nettopp den grunnen holdes i bånd. Han holdes i bånd fordi jeg vil skjerme hundene rundt oss.

Selvfølgelig, uhell skjer stadig vekk, men det er vel vår jobb som hundeeiere å unngå uhell best mulig? Både for hundene og menneskene rundt oss sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes fryktaggressive hunder, men dessverre er det ikke mange som faktisk er det av alle som har den "diagnosen"..

Det jeg derimot har observert mange ganger er at hunder kan være dust pga eieren sin. Enten i form at eieren ikke har snøring på det han holder på med og dermed heller ikke forklart hunden hva som er "lovlig".

Ellers så har man hundeaggressive hunder, hunder me forsvar eller hunder med resurssforsvar som liker å smake på andre hunder.. Andre igjen er usikker og mener selv at angrep er det beste forsvar fordi da kan man i alle fall prøve å bløffe på seg en pondus..

Dessverre er det ikke enkelt å lese utfra en tekst hvorfor hunden gjør akkurat det, for det kan ligge så mye man selv ikke ser. Men man kan jo utelukke en del med en mentaltest..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil å rekke opp hånden og si at jeg har driti meg ut med Z. Fordi jeg hadde stålkontroll på han normalt! At antennene sviktet i skogen på en sti var dumt. Det skulle jeg ønske jeg kunne gjør om på. Han var slettes ikke fryktaggressiv, han var en dust av en annen verden, ikke noe å unnskylde overhodet. Jeg, som Siri, lurer på om enkelte gjør hundene en bjørnetjeneste ved å styre så fordømt mye med dem!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...